Där rök lappen.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
För att vara litet konkret och on-topic... :rolleyes:

Spannet i spärrtid för rödljuskörning är 1-2 månader, med 2 månader i normalfallet. Med förmildrande omständigheter - om man kan göra sannolikt att ingen faktisk trafikfara uppstått, om man är prickfri sedan tidigare etc, är det möjligt att komma ner till en varning men det skall mycket till.

(Det rättsfall som länsstyrelsens praxislista, åtminstone i Halland, hänvisar till beskrivs i RÅ 1993 ref 53, mål 3639-1992. En person körde bil mot rött på dagtid i normaltrafik vid Lilla Bommen i centrala Gbg, utan oskyddade trafikanter i närheten och utan uppenbar faktisk trafikfara. Länsrätten meddelade två månaders spärrtid, efter överklagande ändrade Kammarrätten till varning. Länsstyrelsens allmänna ombud yrkade i en besvärsframställan till Regeringsrätten att körkortet ändå skulle återkallas i 2 månader. Regeringsrätten höll med om att körkortsingripande skall ske i normalfallet, men sänkte spärrtiden till 1 månad.)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag stod och väntade vid ett rödlyse till ett övergångställe innan en rondell i 5 minuter tills jag tröttnade och körde mot rött, klockan var 22.00 och det var inte en bil ute och ingen hade tryckt på knappen på övergångstället så jag antog att det hade hängt sig...
Det jag däremot missade var att vår vän Tommy Hamrén låg 2 bilar bakom med filmkameran på..
Försökte förklara för honom att om jag velat köra mot rött för att bryta mot lagen så hade jag ju knappast stått i 5 minuter och samlat mod..!!

Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..:huvet
Du hade inte vunnit oavsett vad du hade gjort. Hade du stått kvar så hade du fått en lapp för du stod på tomgång för länge, max 3 minuter vettu :näsblod
Nu tog Hamrén dig på det som sved mest.

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Har stått vid ett rödljus och väntat länge på att det skulle bli grönt.
Tyvärr verkade det som att slingan i backen inte kände av MC så jag blev stående länge.
Ingen bil kom upp bakom mig i min fil heller.
Efter två minuter och säkert tre fyra varv av grönt ljus till andra bilar som befann sig i andra filer åkte jag ändå.
Det var i alla fall ingen bil i närheten.

Man fattar att det är nåt fel när man står helt själv vid rött ljus i en korsning.
Efter en stund kommer en bil från höger, väntar i två sekunder och får sedan grönt.
Jag står vid rött ytterligare en stund.
Sen kommer bil från vänster och får grönt ganska direkt.
Står återigen solo vid korsningen och väntar.
15 sekunder senare kommer en bil till från höger som får grönt efter två sekunder.
Sen blev det återigen tomt fast fortfarande rött.
Efter 15 sekunder smög jag ut...

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag har också stått vid stoppljus som vägrat att bli gröna. Ibland verkar de inte känna av hojen. Efter en stund när det inte är några bilar i närheten så har jag åkt. Absolut ingen risk med det. Ibland tycker jag faktiskt att polisen borde ha lite överseende. Allt är inte svart och vitt.

GR Sr

Speed limits are for pussies
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Suzuki gixxer 1000 K9, Suzuki GSX 1400 03
För att vara litet konkret och on-topic... :rolleyes:

Spannet i spärrtid för rödljuskörning är 1-2 månader, med 2 månader i normalfallet. Med förmildrande omständigheter - om man kan göra sannolikt att ingen faktisk trafikfara uppstått, om man är prickfri sedan tidigare etc, är det möjligt att komma ner till en varning men det skall mycket till.

(Det rättsfall som länsstyrelsens praxislista, åtminstone i Halland, hänvisar till beskrivs i RÅ 1993 ref 53, mål 3639-1992. En person körde bil mot rött på dagtid i normaltrafik vid Lilla Bommen i centrala Gbg, utan oskyddade trafikanter i närheten och utan uppenbar faktisk trafikfara. Länsrätten meddelade två månaders spärrtid, efter överklagande ändrade Kammarrätten till varning. Länsstyrelsens allmänna ombud yrkade i en besvärsframställan till Regeringsrätten att körkortet ändå skulle återkallas i 2 månader. Regeringsrätten höll med om att körkortsingripande skall ske i normalfallet, men sänkte spärrtiden till 1 månad.)

Låter helt sjukt att Lännstyrelsens ombud driver ärendet vidare till Regeringsrätten för att till varje pris få till en körkortsåterkallelse! Luktar prestige samt slöseri med rättsväsendets resurser.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..:huvet

Trist!
I slutet på förra veckan så såg jag en polisbil köra mot rött. Jag garanterar att jag inte överdriver. Idiotjävlen glider sakta ut i korsningen, sätter sen på blåljuset bara precis över korsningen och sen stängs de av igen och dem fortsätter sin runda.
Dem kunde ju isåfall gjort det lite snyggare o fortsatt ett par 10m till efter korsningen så hade 15+ bilar sluppit se det.
Så det är ju jävligt synd att poliserna missbrukar sina befogenheter. Men det är väll lite så vår svenska poliskår är.

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Beklagar sorgen, bara att bita ihop och komma igen nästa år.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det är helt okej att köra mot rött, men du får inte köra förbi :D

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Vi är verkligen nedtryckta i skorna i Sverige. Jag ställer mig inte och väntar på grönt om det är uppenbart att slingorna missat mig. Allvarligt talat ni som aldrig kör mot rött, även om det är 04:00 och ingen annan trafikant syns till, håller ni alltid hastighetsbegränsningen i alla lägen? Går ni aldrig mot röd gubbe? Här i lule finns många trafikljus som inte alltid reagerar för mc, men jag skulle aldrig ställa mig och vänta bara för att följa regeln. Nu pratar jag självklart om situationer när jag är ensam i korsningen. Jag skulle känna mig väldigt fåraktig och hämmad om jag stod kvar.
Slår det inte om när jag har trafik i närheten, då backar jag bakåt några meter så att slingorna känner av mig.
Dessa tillfällen är däremot de enda när rödljuskörning är okej, det är inte så att jag känner mig sugen på att köra mot rött i trafik bara för att "det funkade ju igår natt när jag var ensam".
En bra grej är ju att kolla så att ingen möjlig polisbil ser dig.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Kör man mot rött ryker lappen och det tycker jag är helt rätt.

Finns så många dårar som skiter i rödljusen, har själv varit någon meter från att bli rammad när jag åkte bil av en annan bil som blåste rak över kosrsningen i 90 blås (50 var hastighetsbegränsningen).

Kör alldrig mot rött whatsoever...
Jag kan dock förstå din frustration som du beskrev.

finns ställen där sensorerna inte reagerar på MC, vad gör man då? ibland kommer det inte någon bil på evigheter?

OMG, han erkänner först att han förstår och sen kör han på regler är regler, 100% på att han i tjänst när han sover också och vilken situation han än befinner sig i, svarar han som en robot med?.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Rödljuset vid golfhallen i Jordbro känner aldrig av min hoj. Kommer det bilar är det inga problem, men det är mer än en gång jag kommit på ödsliga tider. Väntar nån minut och sen blir det passage. Så gör väl alla?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Rödljuset vid golfhallen i Jordbro känner aldrig av min hoj. Kommer det bilar är det inga problem, men det är mer än en gång jag kommit på ödsliga tider. Väntar nån minut och sen blir det passage. Så gör väl alla?

den slår aldrig om där, kommer precis från henriksdal, samma där, inte en bil kom heller så den slog om, väntar någon minut sen är det bara köra, kan ju inte stå där som ett ufo.

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
För att vara "safe" så är väl det bästa ifall sensorerna inte verkar reagera att kliva av hojen och gå och trycka på knappen på övergångstället.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Om du betänker vilka konsekvenser en rödljuskörning lätt kan få, inser du hur allvarligt det är. Har själv varit vittne till olyckor där folk ignorerat röd signal.

Visst kan man tycka att en tom korsning klockan 5 en morgon inte är så farligt att bända lite på reglerna, men man riskerar att arbeta in en vana som kan få allvarligare följder en annan gång. :näsblod

Ja, istället borde han stått där tills Lasse med traktorn kom och slog om lyset klockan 07.48. Klart som fan man kör till slut.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Jag blir inte riktigt klok på detta Harrgren...

Först tog dom lappen, sen gav han tillbaka lappen. Vad hände sedan?

Tog han lappen igen? Fick du skriva på ett papper om att du lämnat ifrån dig lappen?
Förutom att du skrev på böterna?

Jag vet att du förlorar kortet för rödljuskörning om det är grovt, men du kan samtidigt klara dig med bara böter. Bara nyfiken på hur det exakt gick till...

först så gav han mig nyckeln och pappret som jag signat tillsamans med körkortet. Då frågade hans brudkolega ifall han verkligen skulle ge tilbaka kortet. Då svarade han "Nej juste jag är lite trött" så tog han det ur handen på mig.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Ja, istället borde han stått där tills Lasse med traktorn kom och slog om lyset klockan 07.48. Klart som fan man kör till slut.

Vilket du nog insett att de flesta håller med om, om du fortsatt att läsa en bit till :)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kör man mot rött ryker lappen och det tycker jag är helt rätt.

Finns så många dårar som skiter i rödljusen, har själv varit någon meter från att bli rammad när jag åkte bil av en annan bil som blåste rak över kosrsningen i 90 blås (50 var hastighetsbegränsningen).

Kör alldrig mot rött whatsoever...
Jag kan dock förstå din frustration som du beskrev.

alltså, "whatsoever"... Det är alltså skitofta på mindre trafikerade vägar eller sent på kvällen natten då det är lite trafik som ljusen vägrar ändra till grönt just för att sensorerna inte reagerar på motorcykeln, utan det behövs en bil som dyker upp bakifrån för att skiten ska reagera. skitirriterande och jag har kört mot rött flera gånger i sådana tillfällen, annars kan jag lika gärna sätta mig på vägkanten, ta en kaffejävel och läsa tidningen tills en biljävel kommer. och det lär ju såklart inte hända.

i andra situationer där det är trafik och ljusen garanterat eventuellt kommer ändra till grönt så ska man självklart inte köra mot rött. att göra det är vore bara puckat.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati