Finns inte många rödlysen i Åbo va?
Res över och kolla.
Finns inte många rödlysen i Åbo va?
Det faktum att man stannar och väntar på grön signal innan man kör mot rött visar åtminstone att man respekterar gällande regler. En viss skillnad mot någon som slentrianmässigt bara kör vidare utan att släppa av på gasen.
Stannar man har man tid på sig att kolla att man har fri väg. Och det är väl mer eller mindre känt att hojar har problem att få sensorerna att reagera ibland, så man ska nog ha väldig otur om man stöter på en så pass grinig polis som bötfäller en för att ha kört mot rött efter att ha väntat ett par minuter.
Men visst, det finns alltid poliser som inte bänder en tum från gällande regler.
Nä mest grönlysen.
Om du betänker vilka konsekvenser en rödljuskörning lätt kan få, inser du hur allvarligt det är. Har själv varit vittne till olyckor där folk ignorerat röd signal.
Visst kan man tycka att en tom korsning klockan 5 en morgon inte är så farligt att bända lite på reglerna, men man riskerar att arbeta in en vana som kan få allvarligare följder en annan gång.
Rödljusen på huddingevägen slår inte om. När jag hade min xt660 så reagerade inte ljusen alls när jag kom närmare. Kul att sitta klockan 0430 och vänta på att en bil ska komma och fixa grönt ljus.
Ringde t.o.m vägverket och sen 11414 för att se vad jag skulle göra. Och polisen sa att jag skulle iakta försiktighet och sen köra mot rött och om jag blev stoppad förklara situationen.
Stannade du och väntade på att det skulle slå om eller sket du i det och bara körde för att du var stressad och det strulat tidigare?
Stor skillnad på vilket man gör tycker iallafall jag. Sen har säkert polisen en mer svart/vit syn på det hela.
// Johan
Jag blev av med lappen i vintras efter att ha kört mot rött, fick ner det till en månad efter att ha skrivit 2 långa brev om att jag måste ha körkort i jobbet som min arbetsgivare skrev under..
Jag stod och väntade vid ett rödlyse till ett övergångställe innan en rondell i 5 minuter tills jag tröttnade och körde mot rött, klockan var 22.00 och det var inte en bil ute och ingen hade tryckt på knappen på övergångstället så jag antog att det hade hängt sig...
Det jag däremot missade var att vår vän Tommy Hamrén låg 2 bilar bakom med filmkameran på..
Försökte förklara för honom att om jag velat köra mot rött för att bryta mot lagen så hade jag ju knappast stått i 5 minuter och samlat mod..!!
Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..
Klart man inte kan köra igenom en korsning ifall man inte har tillräckligt god sikt. Har man det är det ok, alt. en sväng till höger är löjlig att stå å vänta på grönt om det inte syns ett annat fordon i närheten.
Av tidigare erfarenhet så sket jag i att stanna den här gången. Men vägen ifråga är en 8km lång raksträcka med extremt god sikt.
Jag förstår självklart att polisen tog lappen. Inge snack om saken.
Frågan var hur länge jag kan vänta mig att vara utan körkort och hur mycket jag kan förvänta mig att böta.
Tydligen var det inte tillräckligt god sikt och minst ett fordon i närheten.
Snutbilen....
Fy fan... Jag hade nog blivit arg... Inte för att det skulle räddat situationen... Men så jäkla trångsynta kan dom inte vara... Nu hade du bilar omkring dig verkar det som så det beror ju på trafikläget...
Ja, det är klart att det blir tufft i tingsrätten.... Men när jag blev tagen för fortkörning med bilen så började ena polisen tjaffsa om vårdslöshet p.g.a. att jag legat nära andra fordon men det kändes helt fel så jag bad om att få se filmen och mycket riktigt så hade jag inte legat o tryckt nån i arslet... Så det tog han tillbaka... Det verkar som att dom gärna överdriver för att stressa en att skriva på.. Sen om det är som du säger att rödljuset inte slår om på länge så kör jag oxå... Det kan ju vara att sensorerna inte känner av och det kan man ju oxå påpeka...
så vida du inte är Terminator...
Jag blev av med lappen i vintras efter att ha kört mot rött, fick ner det till en månad efter att ha skrivit 2 långa brev om att jag måste ha körkort i jobbet som min arbetsgivare skrev under..
Jag stod och väntade vid ett rödlyse till ett övergångställe innan en rondell i 5 minuter tills jag tröttnade och körde mot rött, klockan var 22.00 och det var inte en bil ute och ingen hade tryckt på knappen på övergångstället så jag antog att det hade hängt sig...
Det jag däremot missade var att vår vän Tommy Hamrén låg 2 bilar bakom med filmkameran på..
Försökte förklara för honom att om jag velat köra mot rött för att bryta mot lagen så hade jag ju knappast stått i 5 minuter och samlat mod..!!
Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..
Rödljusen på huddingevägen slår inte om. När jag hade min xt660 så reagerade inte ljusen alls när jag kom närmare. Kul att sitta klockan 0430 och vänta på att en bil ska komma och fixa grönt ljus.
Ringde t.o.m vägverket och sen 11414 för att se vad jag skulle göra. Och polisen sa att jag skulle iakta försiktighet och sen köra mot rött och om jag blev stoppad förklara situationen.
Vill inte vara nån "Messerschmitter" här - just for the record:
Slingan känner inte av vikten, utan är en elektrisk ledare som känner av metallen i ditt fordon.
Så att hoppa och stampa på den har ingen effekt - så vida du inte är Terminator...
Det borde väll polisen kunna fatta oxå... Ska man kliva av och gå resten av vägen eller kliva av och ställa sig o hoppa på sensorerna... Klart det borde gå att diskutera en sån sak med polisen...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|