Där rök lappen.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det faktum att man stannar och väntar på grön signal innan man kör mot rött visar åtminstone att man respekterar gällande regler. En viss skillnad mot någon som slentrianmässigt bara kör vidare utan att släppa av på gasen.

Stannar man har man tid på sig att kolla att man har fri väg. Och det är väl mer eller mindre känt att hojar har problem att få sensorerna att reagera ibland, så man ska nog ha väldig otur om man stöter på en så pass grinig polis som bötfäller en för att ha kört mot rött efter att ha väntat ett par minuter.

Men visst, det finns alltid poliser som inte bänder en tum från gällande regler.

Bra sagt, jag skulle aldrig köra igenom en korsning utan att ens lätta på gasen om det är rött.
Jag har några få gånger kört mot rött, och varje gång stått still först en stund tills jag insett att det är lönlöst.

Nä mest grönlysen.

:hihi
 
Last edited:

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Jag blev av med lappen i vintras efter att ha kört mot rött, fick ner det till en månad efter att ha skrivit 2 långa brev om att jag måste ha körkort i jobbet som min arbetsgivare skrev under..

Jag stod och väntade vid ett rödlyse till ett övergångställe innan en rondell i 5 minuter tills jag tröttnade och körde mot rött, klockan var 22.00 och det var inte en bil ute och ingen hade tryckt på knappen på övergångstället så jag antog att det hade hängt sig...
Det jag däremot missade var att vår vän Tommy Hamrén låg 2 bilar bakom med filmkameran på..
Försökte förklara för honom att om jag velat köra mot rött för att bryta mot lagen så hade jag ju knappast stått i 5 minuter och samlat mod..!!

Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..:huvet
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Om du betänker vilka konsekvenser en rödljuskörning lätt kan få, inser du hur allvarligt det är. Har själv varit vittne till olyckor där folk ignorerat röd signal.

Visst kan man tycka att en tom korsning klockan 5 en morgon inte är så farligt att bända lite på reglerna, men man riskerar att arbeta in en vana som kan få allvarligare följder en annan gång. :näsblod

Rödljusen på huddingevägen slår inte om. När jag hade min xt660 så reagerade inte ljusen alls när jag kom närmare. Kul att sitta klockan 0430 och vänta på att en bil ska komma och fixa grönt ljus.
Ringde t.o.m vägverket och sen 11414 för att se vad jag skulle göra. Och polisen sa att jag skulle iakta försiktighet och sen köra mot rött och om jag blev stoppad förklara situationen.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Rödljusen på huddingevägen slår inte om. När jag hade min xt660 så reagerade inte ljusen alls när jag kom närmare. Kul att sitta klockan 0430 och vänta på att en bil ska komma och fixa grönt ljus.
Ringde t.o.m vägverket och sen 11414 för att se vad jag skulle göra. Och polisen sa att jag skulle iakta försiktighet och sen köra mot rött och om jag blev stoppad förklara situationen.

Ringa Vägverket är inte helt fel, så dom får in lite klagomål på de ljusen som inte fungerar för hojar.
Ringa polisen hade nog inte ens jag gjort, men kul att du fick ett sådant svar från dom. :tummenupp

Det är tydligen bara Hamrén och hans adepter som har svårt att inse att det finns en verklighet också som man bör kunna göra undantag för. (tänker på stackars pansarvagnens inlägg här ovan)
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Stannade du och väntade på att det skulle slå om eller sket du i det och bara körde för att du var stressad och det strulat tidigare?

Stor skillnad på vilket man gör tycker iallafall jag. Sen har säkert polisen en mer svart/vit syn på det hela.

// Johan

Av tidigare erfarenhet så sket jag i att stanna den här gången. Men vägen ifråga är en 8km lång raksträcka med extremt god sikt.

Jag förstår självklart att polisen tog lappen. Inge snack om saken.
Frågan var hur länge jag kan vänta mig att vara utan körkort och hur mycket jag kan förvänta mig att böta.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag blev av med lappen i vintras efter att ha kört mot rött, fick ner det till en månad efter att ha skrivit 2 långa brev om att jag måste ha körkort i jobbet som min arbetsgivare skrev under..

Jag stod och väntade vid ett rödlyse till ett övergångställe innan en rondell i 5 minuter tills jag tröttnade och körde mot rött, klockan var 22.00 och det var inte en bil ute och ingen hade tryckt på knappen på övergångstället så jag antog att det hade hängt sig...
Det jag däremot missade var att vår vän Tommy Hamrén låg 2 bilar bakom med filmkameran på..
Försökte förklara för honom att om jag velat köra mot rött för att bryta mot lagen så hade jag ju knappast stått i 5 minuter och samlat mod..!!

Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..:huvet

Fy fan... Jag hade nog blivit arg... Inte för att det skulle räddat situationen... Men så jäkla trångsynta kan dom inte vara... Nu hade du bilar omkring dig verkar det som så det beror ju på trafikläget...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Klart man inte kan köra igenom en korsning ifall man inte har tillräckligt god sikt. Har man det är det ok, alt. en sväng till höger är löjlig att stå å vänta på grönt om det inte syns ett annat fordon i närheten.

Tydligen var det inte tillräckligt god sikt och minst ett fordon i närheten.

Snutbilen....
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Av tidigare erfarenhet så sket jag i att stanna den här gången. Men vägen ifråga är en 8km lång raksträcka med extremt god sikt.

Jag förstår självklart att polisen tog lappen. Inge snack om saken.
Frågan var hur länge jag kan vänta mig att vara utan körkort och hur mycket jag kan förvänta mig att böta.

Det är länsstyrelsen som beslutar från fall till fall... Dom ser 2 år tillbaka i tiden om du har någon tidigare förseelse... Jag kan endast gissa... Men jag körde 123 km/tim på 90-motortrafikled och blev av med lappen 2 mån och 4000 i böter så skulle tippa på att du får någe liknande..
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur allvarligt fel är det att köra med hoj på trotoaren?
Tar upp på den och passerar rödlyset och ner tillbaka.:)

Tydligen var det inte tillräckligt god sikt och minst ett fordon i närheten.

Snutbilen....

Han låg säkert i döda vinkeln och lurpassade.;)
 
Last edited:

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Fy fan... Jag hade nog blivit arg... Inte för att det skulle räddat situationen... Men så jäkla trångsynta kan dom inte vara... Nu hade du bilar omkring dig verkar det som så det beror ju på trafikläget...

Hamrén är ju ondskan personifierad!!
Till och med hon på länsstyrelsen tyckte att han var en jävla paragraf-ryttare som borde kunnat se genom fingrarna, hon sänkte tiden till en månad efter att hon hade sett filmen..:tummenupp
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Så om man nu kommer till ett rödlyse mitt i natten /på kvällen o behöver vänta.
Då stannar man till o väntar i säg 3min.
Sen tar man fram mobilen o ringer LKC.
Där får man då tillstånd att ev köra mot rött om man bedömmer att det kan ske riskfritt.


Vad händer då om farbror grinig tycker rödljus körning?
Det borde han inte ha nått för va?
Man har ju fått tillstånd att köra mot rött via LKC.
Ung på samma sätt som om man via LKC har fått friväg o då får köra förfort. Eller??

EDIT: ringde 11414 o bad om att få prata med en trafikpolis.
Svaret är: För att inte få rödljus körning måste du ha tillstånd från LKC. Dessa når du på 11414 även mitt i natten
 
Last edited:

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
Ja, det är klart att det blir tufft i tingsrätten.... Men när jag blev tagen för fortkörning med bilen så började ena polisen tjaffsa om vårdslöshet p.g.a. att jag legat nära andra fordon men det kändes helt fel så jag bad om att få se filmen och mycket riktigt så hade jag inte legat o tryckt nån i arslet... Så det tog han tillbaka... Det verkar som att dom gärna överdriver för att stressa en att skriva på.. Sen om det är som du säger att rödljuset inte slår om på länge så kör jag oxå... Det kan ju vara att sensorerna inte känner av och det kan man ju oxå påpeka...


Det stämmer som du säger sensorerna känner inte av mc häromdan stog jag och polarn på ett rödjus i ca 8min tills en bil bakom oss dök upp då fick vi grönt.
Vi skulle köra höger i korsningen rödjuset som lyser då man ska vänster han bli grönt 4 gånger
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Vill inte vara nån "Messerschmitter" här - just for the record:
Slingan känner inte av vikten, utan är en elektrisk ledare som känner av metallen i ditt fordon.

Så att hoppa och stampa på den har ingen effekt - så vida du inte är Terminator...:fakta :hihi
 
  • Gilla
Reaktioner: V4N

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag blev av med lappen i vintras efter att ha kört mot rött, fick ner det till en månad efter att ha skrivit 2 långa brev om att jag måste ha körkort i jobbet som min arbetsgivare skrev under..

Jag stod och väntade vid ett rödlyse till ett övergångställe innan en rondell i 5 minuter tills jag tröttnade och körde mot rött, klockan var 22.00 och det var inte en bil ute och ingen hade tryckt på knappen på övergångstället så jag antog att det hade hängt sig...
Det jag däremot missade var att vår vän Tommy Hamrén låg 2 bilar bakom med filmkameran på..
Försökte förklara för honom att om jag velat köra mot rött för att bryta mot lagen så hade jag ju knappast stått i 5 minuter och samlat mod..!!

Hitler Hamrén svarade då: jo jag förstår att du trodde att att var något fel på rödlyset men, "regler är regler"..:huvet

men om ljuset hade hängt sig va fan ska man göra? frågade du honom det? om det går minut efter minut...ska man stå där typ hela natten till en snut dyker upp opch säger att : n kan du köra mot rött? elelr ska man ta upp mobilen och ringa snuten så de får komma och fixa det? det ska fasiken jag göra om jag hamnar i sådan sits....jag förstår att man inte ska köra mot rött, gör det aldrig men om man står minut efter minut och inget händer då kan till och med jag bli lite irriterad och fundersam:tungan

Rödljusen på huddingevägen slår inte om. När jag hade min xt660 så reagerade inte ljusen alls när jag kom närmare. Kul att sitta klockan 0430 och vänta på att en bil ska komma och fixa grönt ljus.
Ringde t.o.m vägverket och sen 11414 för att se vad jag skulle göra. Och polisen sa att jag skulle iakta försiktighet och sen köra mot rött och om jag blev stoppad förklara situationen.

aha där fick jag ju svaret, du ringde ju snuten:D bra då ska jag ringa snuten med om jag hamnar i samma sits:)
 
Last edited:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Vill inte vara nån "Messerschmitter" här - just for the record:
Slingan känner inte av vikten, utan är en elektrisk ledare som känner av metallen i ditt fordon.

Så att hoppa och stampa på den har ingen effekt - så vida du inte är Terminator...:fakta :hihi

:hihi
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det borde väll polisen kunna fatta oxå... Ska man kliva av och gå resten av vägen eller kliva av och ställa sig o hoppa på sensorerna... Klart det borde gå att diskutera en sån sak med polisen...

Vill minnas att det var någon bilist i Västerås som puttade bilen förbi ett rödljus som inte slog om... och åkte för det.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Nu ringde polisen mig och frågade hur jag ville att han skulle formulera sig i rapporten?

Jag hade ju redan sagt att jag var stressad och körde på...

Han ville få mig att säga att jag inte såg att det var rött. Kan han ha varit schyst och göra så det ser lite bättre ut när pappret kommer till länsstyrelsen?

Summa sumarum R6a 01 1800mil säljes billigt till förmån för böter. PM:a vid intresse.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top