Där rök lappen.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Surt.

Håller med om att rödljuskörning räknas som "grovt" och att lappen ryker, det kan jag köpa vid klockrena överträdelser.

Däremot, om man kör mitt i natten, helt öde, fastnar vid ett rödlyse och står där i takt med att skägget växer, ja då kör man till slut. Jag har själv gjort likadant vid något tillfälle, dom känner helt enkelt inte av hojen och man kan stå där bra länge (oftast tills någon bil kommer bakom) eller köra.

I det stora hela så har du ju gjort fel som körde mot rött, däremot tycker jag att du gjorde "rätt" också och jag tror inte jag hade gjort något annorlunda.

Stå på dig och försök ta en dialog med länsman. Försök få dom att förstå att du inte körde mot rött "Överlagt" utan för att skiten inte slår om till grönt.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Vill inte vara nån "Messerschmitter" här - just for the record:
Slingan känner inte av vikten, utan är en elektrisk ledare som känner av metallen i ditt fordon.

Så att hoppa och stampa på den har ingen effekt - så vida du inte är Terminator...:fakta :hihi
Jag som trodde att den kände av strömalstringen från generatorn?
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Blev det sååå dyrt med böter :va

hehe nej då. Men det kan hända att hela den här lönen gick till en cross.

och ska jag vara utan kort resten av säsongen så säljer jag sporthojen och rustar crossen för vinterbus.
Får väl se det som ett gyllene tillfälle att köra R1a nästa säsong istället...
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Asså personligen tycke rjga inte det är någon skillnad att köra med eller utan lapp..menar sist jag kollade va det inte lappen som påverkade hur bra du kör?
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Asså personligen tycke rjga inte det är någon skillnad att köra med eller utan lapp..menar sist jag kollade va det inte lappen som påverkade hur bra du kör?

kanske inte men de senaste 3 gångerna polisen kollade så räkte det med att visa lappen för att bekräfta att jag kunde köra....
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Sorry, kan fatta att man kl 05.00 kör emot rött, om man stannat och inget händer, samt att det inte finns en enda bil i närheten.... (vi snackar norrland nu)....

Beträffade polisen så fanns iallafall dom på plats, så det är ju lite svårt att säga att du va helt ensam. Men jag skulle nog krävt att få se bevis på att jag kört emot rött.
Visst är det tufft med 2 poliser som säger samma sak osv. men i slutändan är det upp till polisen eller åklagaren att bevisa att du bröt lagen....

Men du har ju iallafall lärt dig en del.....
- Köra emot rött är ingen lek
- Kostar pengar att göra fel
- Stanna för polisen är dyrt :p
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Vill inte vara nån "Messerschmitter" här - just for the record:
Slingan känner inte av vikten, utan är en elektrisk ledare som känner av metallen i ditt fordon.

Så att hoppa och stampa på den har ingen effekt - så vida du inte är Terminator...:fakta :hihi

Jasså, trodde det var så att de mätte resistansen i slingorna i asfalten o om den ändrades över ett visst värde så slickas en signal till trafikljusen.
Men du har säkerträtt. Skulle vara kul att hitta fakta på detta nånstans

Har ringt både vv & gatukontoret o båda bekräftar att det inte är resitans & vikt utan inudktion o metall
 

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Daytona 675
lysen reagerar ju på vanliga cyklar så.. Det man kan göra är väll att rulla bak några meter o leta efter linjerna på asfalten o köra över dom.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Du var tydligen inte tillräckligt stressad för att INTE stanna!
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Ja, det är klart att det blir tufft i tingsrätten.... Men när jag blev tagen för fortkörning med bilen så började ena polisen tjaffsa om vårdslöshet p.g.a. att jag legat nära andra fordon men det kändes helt fel så jag bad om att få se filmen och mycket riktigt så hade jag inte legat o tryckt nån i arslet... Så det tog han tillbaka... Det verkar som att dom gärna överdriver för att stressa en att skriva på.. Sen om det är som du säger att rödljuset inte slår om på länge så kör jag oxå... Det kan ju vara att sensorerna inte känner av och det kan man ju oxå påpeka...

Riktigt jävla sant, samma sak när jag inte ville skriva på min fortkörningsbot så började den äldsta hojta som in i helvete, även om jag lugnt och sansat, som en normal människa, berättat att jag inte ville skriva på av anledningen för jag hört en sak från en polisman som..

ja etc.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
what?
Lappen rök för körning mot rött???
Hur allvarligt brott är det riktigt??:va
Jag som trott att körning mot rött/omkörning vid spärrlinje motsvarande e typ lika farligt som parkeringsböter...

Felparkering är inget lagbrott, Att felparkera är en otillåten handling, belagd med straffavgift, men det är inget lagbrott.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Finns inte många rödlysen i Åbo va?

Var i Åbo förra veckan. Ställde mig frågan om kommunisterna tagit över fullständigt? Det var rött överallt i varenda korsning kändes det som!

Men allvarligt talat. Att respektera rödljuset är för mig den heliga kon i trafiken. Jag har nog tyvärr brutit mot de flesta trafikregler under mina dar men jag har aldrig, så vitt jag vet, kört mot rött.

Blir man ståendes helt solo i en korsning och det är rött så kan man ju alltid polera tanken eller nått. :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
lysen reagerar ju på vanliga cyklar så.. Det man kan göra är väll att rulla bak några meter o leta efter linjerna på asfalten o köra över dom.

Lysen på cykelbanor, ja. Gott om sensorer som inte reagerar på hojar ute på vägarna. Riktigt kul blir det om man kör en offroad med ännu mindre metall för sensorerna att reagera på.

Frågan är vad som gäller om man leder hojen över spärrlinjen? Är man safe då? Jag betvivlar att det kunde vara så praktiskt och smart.

/Fredrik, som stått och väntat halv tre på morgnarna ett antal gånger
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Antar att de flesta motorcyklister någon gång stått vid ett trafikljus som inte slagit om. Tillslut har man sakta rullat förbi trafikljuset när det varit fritt. Patetiskt om en polisman skulle dra körkortet i en sådan situation. Jag skulle inte skriva under något under de omständigheterna och låtit saken bli prövad rättsligt. Det är ju inte så att man visat vårdslöshet på något sätt. Tvärtom.

Har man däremot kört mot rött utan anledning på grund av att man inte varit uppmärksam och polisen ser det tycker jag inte det är mer än rätt att man drar kortet på plats. Det är en allvarlig förseelse i mina ögon.

Tråkigt att du blev av med körkortet. Även om man är stressad så tjänar man inte många minuter på ett par rödljus körningar. Personligen hade jag inte tyckt det varit värt risken att bli av med körkortet om det inte varit fara för andras liv. Som du upptäckte står polisen där när du minst anar det.

Ber om ursäkt för att jag låter som en moraltant. Men ni förstår säkert vart jag vill komma. Det gäller att noga kalkylera riskerna. I efterhand är det sällan det var värt det. Lätt att vara efterklok.
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Mmmm... Så alla står och väntar på rödljuset ska slå om kl 5 på morgonen i en tom korsning om man stått ett par minuter? Det har hänt mig ett par tillfällen då rödljuset inte har reagerat på min motorcykel i alla fall...

Då tycker jag du borde gå upp 5 minuter tidigare så att du hinner vänta vid de "tidsinställda" ljusena om dom nu inte reagerar på din hoj.. !
 

lonelydiversion

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Bollebygd
Hoj
1998, Yamaha Diversion 600 XJs
gud va surt!

Vart tog detta med omdöma vägen? Om det är rött och inte en själ i närheten så borde väl polisen anse att ditt omdöme att köra var helt OK?! Rent logiskt har du inte gjort något fel och kan sova med gott samvete!
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag blir inte riktigt klok på detta Harrgren...

Först tog dom lappen, sen gav han tillbaka lappen. Vad hände sedan?

Tog han lappen igen? Fick du skriva på ett papper om att du lämnat ifrån dig lappen?
Förutom att du skrev på böterna?

Jag vet att du förlorar kortet för rödljuskörning om det är grovt, men du kan samtidigt klara dig med bara böter. Bara nyfiken på hur det exakt gick till...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top