Då damp räkningen ner (SMC)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jösses. Jag trodde ett tag att den här diskussionen var slut.

Till alla som inte förstår att SMC behövs, och tycker att det arbete som SMC gör kan skötas av vem som helst (du och jag?) på ideell basis utan lönekostnader, vill jag sända en uppmaning:

Gör det då.

Varför?(Är det någon i denna tråd som påstått något sådant förresten?)
Jag är inte jätteförtjust i fikabrödet på bageriet här runt hörnet, vad uppmanar du mig att göra då?

Den dagen ni gör det lika bra eller bättre än SMC - på ledig tid, på kvällar eller helger, på egen bekostnad eller mot ersättning för förlorad arbetstid - den dagen kommer jag allvarligt överväga att betala medlemsavgift även till er förening.

Du känner till begreppet värde hoppas jag?
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett alternativ som var lika bra som idag(dvs när går den övre smärtgränsen i kr räknat för ett medlemskap, allt annat lika)?
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett alternativ som var bättre?
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett alternativ som är sämre?
Svaret på de sista två frågorna involverar rimligtvis ett försök till kvantifiering om hur mycket bättre/sämre, tycker du inte?



Fö är jag varje år deltagare i ett antal BKK & knix-kurser och fanimig om inte SMCs instruktörer i 99 fall av 100 är helt suveräna i hur de hanterar sina uppdrag vid dessa tillfällen. Personliga, kunniga och pedagogiska hela högen, tar sig tid att hjälpa och förklara om man frågar något och dessutom verkar de ha koll på den tillämpbara fysiken till stor del. All eloge till de instruktörer jag mött hittills under mina år ute på banorna.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men du, zoda (med flera). Det här är ju en tråd som befolkas av två huvudsakliga kategorier mc-förare.
1. De som tycker att SMC är bra och viktigt och att organisationen är väl värd sina 500 spänn per år.
2. De som inte håller med om ovanstående, helt eller delvis.

De senare, kategori nummer 2, skriver om löner, höga it-kostnader, svårighet att visa konkreta resultat. Därför föreslog jag att de som tycker att det kan göras bättre kan fundera på hur detta skulle ske. Förslagsvis av dem själva.

Troligen innebär det att man får jobba med den här typen av frågor på kvällar och helger. Det lär få göras ideellt efter det till en början inte finns en enda krona i intäkter som kan användas till lön eller andra kostnader.

Alternativt så måste man starta en egen organisation, eget "eget SMC", och hoppas att detta blir billigare/bättre/lägre löner/lägre it-budget. Det kommer nog att ta några år innan man fått upp en sådan volym att man kan börja ta ut en vettig lön för sitt jobb, betala för en kontorsplats, tjänsteresor mm. Det är nog inte så jätteenkelt att få till den ekvationen.

För det behövs någon som bearbetar Trafikverket, för att ta de exempel du själv tar upp. Vi kan inte välja om vi vill "lyssna på dem öht" eftersom de mestadels jobbar för andra än för oss. Vi är nästintill obetydliga i deras ögon och uppfattas troligen mest som jobbiga.

Så det måste bli "'vårat'" jobb att presentera någon form av bevis som stödjer en viss ståndpunkt". För ingen annan gör det om inte vi gör det. Om vi skall "peka på hål i deras beslutsunderlag och argument" så måste vi ta fram "data på detta som saknas".

Detta måste dessutom göras professionellt och tillräckligt statistiskt och byråkratiskt korrekt, så att vi inte riskerar att avfärdas som gnälliga amatörer. Vi måste vara minst lika skickliga och pålästa som tjänstemännen inom statsapparaten och de ansvariga trafikpolitikerna.

OT: Fast jag tycker att du inte är helt schysst mot clowner.... Det är minsann ett hederligt jobb! :) :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men du, zoda (med flera). Det här är ju en tråd som befolkas av två huvudsakliga kategorier mc-förare.
1. De som tycker att SMC är bra och viktigt och att organisationen är väl värd sina 500 spänn per år.
2. De som inte håller med om ovanstående, helt eller delvis.

De senare, kategori nummer 2, skriver om löner, höga it-kostnader, svårighet att visa konkreta resultat. Därför föreslog jag att de som tycker att det kan göras bättre kan fundera på hur detta skulle ske. Förslagsvis av dem själva.

Fint. Ovan köper jag rakt av. SMC tar säkert också gärna emot konstruktiv kritik, positiv såväl som negativ.

Edit.
Så det måste bli "'vårat'" jobb att presentera någon form av bevis som stödjer en viss ståndpunkt". För ingen annan gör det om inte vi gör det. Om vi skall "peka på hål i deras beslutsunderlag och argument" så måste vi ta fram "data på detta som saknas".

Det här stämmer ju inte alls, det är ingen objektiv sanning att vi måste göra det. Saknas det data och de tänker ta beslut på ofullständiga data så kan de ta sin utredning och köra upp i röven, tycker jag.
De får väl för bövelen göra sitt jobb, är de så pass biased att de medvetet missgynnar motorcyklar så blir jag vänsterpartist och kallar dem motorcykelrarsister, det brukar ju fungera med känsloargument. Jag är tom beredd att gå ännu längre, jag kan identifiera mig som motorcykel å era vägnar och spela kränktkortet alternativt hets mot folkgrupp.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det här stämmer ju inte alls, det är ingen objektiv sanning att vi måste göra det. Saknas det data och de tänker ta beslut på ofullständiga data så kan de ta sin utredning och köra upp i röven, tycker jag.
De får väl för bövelen göra sitt jobb, är de så pass biased att de medvetet missgynnar motorcyklar så blir jag vänsterpartist och kallar dem motorcykelrarsister, det brukar ju fungera med känsloargument. Jag 'r tom beredd att gå ännu längre, jag kan identifiera mig som motorcykel å era vägnar och spela kränktkortet alternativt hets mot folkgrupp.

Sorry, jag är ledsen att krascha illusionerna men som teknokrat såväl till yrke som person måste jag tyvärr medge att jag som insyltad närmast häpnar över vilka icke underbyggda men väl statistiskt belagda förslag som kan nå ända fram till lagstiftning. Det gäller bara att förenkla tillräckligt mycket.

Och det är väl här SMC har en roll att spela. På något sätt vill vi i alla fall tro att det fortfarande finns någon form av förnuftsmässigt resonemang att hänvisa till - och vem kan motorcyklistens villkor i vardagen bättre än vi? I dessa sammanhang är vårt antal en styrka, vad jag vet är SMC nummer 2 i världen, endast överträffade av AMA i USA - som dessutom är amerikanernas tävlingsorganisation (tänk SVEMO + SMC). Och allt detta på en befolkningsmängd om ca 10 miljoner...

När det gäller det politiska är det just precis de icke väl underbyggda beslutsunderlagen vi försöker sätta sökarljuset på, vi bidrar med kunskap och erfarenhet . Saknas det kunskap kan vi till och med ställa upp med forskning! Allt för att besluten ska bli så välgrundade som möjligt.

Att dra kränktkort eller spola skit på riksdagshus a’la franska bönder är ett bombsäkert sätt att sätta sig på åskådarläktaren i dessa sammanhang. Tyvärr kan man säkert tycka, men det är ett faktum.

I SMC försöker vi i stället förvalta den kraft vi har i egenskap av alla medlemmar och påverka omvärlden så att vi motorcyklister inte bara glöms bort utan i stället får den plats vi förtjänar när riktlinjerna för trafiken ska dras upp för åren 2025 och därefter...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sorry, jag är ledsen att krascha illusionerna men som teknokrat såväl till yrke som person måste jag tyvärr medge att jag som insyltad närmast häpnar över vilka icke underbyggda men väl statistiskt belagda förslag som kan nå ända fram till lagstiftning. Det gäller bara att förenkla tillräckligt mycket.

Och det är väl här SMC har en roll att spela. På något sätt vill vi i alla fall tro att det fortfarande finns någon form av förnuftsmässigt resonemang att hänvisa till - och vem kan motorcyklistens villkor i vardagen bättre än vi? I dessa sammanhang är vårt antal en styrka, vad jag vet är SMC nummer 2 i världen, endast överträffade av AMA i USA - som dessutom är amerikanernas tävlingsorganisation (tänk SVEMO + SMC). Och allt detta på en befolkningsmängd om ca 10 miljoner...

När det gäller det politiska är det just precis de icke väl underbyggda beslutsunderlagen vi försöker sätta sökarljuset på, vi bidrar med kunskap och erfarenhet . Saknas det kunskap kan vi till och med ställa upp med forskning! Allt för att besluten ska bli så välgrundade som möjligt.

Att dra kränktkort eller spola skit på riksdagshus a’la franska bönder är ett bombsäkert sätt att sätta sig på åskådarläktaren i dessa sammanhang. Tyvärr kan man säkert tycka, men det är ett faktum.

I SMC försöker vi i stället förvalta den kraft vi har i egenskap av alla medlemmar och påverka omvärlden så att vi motorcyklister inte bara glöms bort utan i stället får den plats vi förtjänar när riktlinjerna för trafiken ska dras upp för åren 2025 och därefter...

Samtidigt kan du inte garantera att ni lyckats stoppa en enda motorcykelfientlig lag under hela SMCs historia.
Är det också felaktigt information? Om ja, så vill jag gärna ha besked vilken lag ni garanterat stoppat. Mycket försvar och taggarna utåt när du pratar om SMC. Jag undrar varför?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Garantera”... nä du Tegel1432, det finns inga som helst förutsättningar för att du skall bli nöjd. Det är helt uppenbart. Antingen försöker man förstå hur det funkar eller så skiter man i det. Och det gör du ju. :)
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Inte ofta jag deltar i såna här diskussioner på sporthoj, men när en organisation har betytt så mycket i mitt motorcykelintresse får jag göra det. SMC har en hemsida, där kan man se vad dom gör. Gå in här:

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/

Klickar du sedan på alla rubriker under "trafik och politik" och läser borde du inse vilket omfattande arbete SMC gör. SMC svarar på remisser och lämnar yttranden som rör motorcyklism, både på begäran av och på eget initiativ till myndigheter, organisationer och företag. De sammanställer information som rör i princip allt du kan behöva veta när det gäller motorcyklism. De gör handböcker som skickas till kommuner, myndigheter och politiker. De bjuder in politiker för att testa att köra och åka motorcykel. De gör studier och rapporter.

Gå du in under "organisationen" på deras hemsida och sedan klickar på rubriken "fakta om SMC" kan du se exakt vad SMC gör. Går du in på rubriken "historia" kan du se några av alla dumheter SMC stoppat:

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/

För min egen del är det SMC:s kurser som är fantastiska. Innan jag gick en kurs med SMC hade jag inte "kört" hoj. En helt ny värld öppnades. Jag har gått alla deras steg och tog i år roadracinglicens med dem. Nästa år blir det tvådagars racing academy på Gelleråsen! Gemenskapen och kunskapen man får vid dessa kurser är fantastisk. Bara tillgång till deras kurser är för mig värt 500 spänn per år. Sedan arrangerar de ju även resor och sist men inte minst, Sture Stelben på sista sidan varje månad i medlemstidningen!
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
”Garantera”... nä du Tegel1432, det finns inga som helst förutsättningar för att du skall bli nöjd. Det är helt uppenbart. Antingen försöker man förstå hur det funkar eller så skiter man i det. Och det gör du ju. :)

Nej vette tusan om jag kan bli nöjd. Jag tror ändå jag förstått en del av denna tråden. Följande fakta finns, vilket jag är glad att det kom upp till ljuset.
- Inga konkreta bevis för att SMC någonsin stoppat ett lagförslag
- Många hemliga möten som upptar större delen av kansliets arbetstid och en stor del av budgeten. Vilka man träffar eller vad som avhandlas är hemligt. ”Tro mig”
- orimligt stora kostnader för IT under många år. Vi fick en bra förklaring varför slöseriet har skett i alla fall. Tummen upp för det.
- Höga löner för kansliet
- Miljonlön för toppen
- Stora budgetposter under ”övrigt” som SMC vägrade kommentera

Allt detta har antingen skrivits i tråden eller så har jag tagit reda på infon själv. Jag har den fortfarande sparad om någon vill ha på PM. Med det i ryggen kan jag faktiskt inte bli nöjd. Med det sagt bör jag nog lämna denna diskussionen. Jag tror jag fått fram min ståndpunkt. Innan jag gav mig in i tråden visste jag att jag skulle åka på massivt mothugg. Påminner om när Janne Josefsson ville granska Vänsterpartiet i ett SVT-program. ”Vi kan ju inte granska dem, de är ju våra egna”.

Den massiva lobbying som SMC säger sig stå för är ju självklart inte bara riktad mot beslutsfattare. Det är självklart att den också är riktad mot medlemmarna. En stor andel i denna tråden verkar på allvar tro att mc hade varit förbjudet i Sverige utan SMC, trots att inget annat jämförbart land har den typen av restriktioner. Det är befängt och ni har köpt marknadsföringen.

Jaja, det är era pengar. Tack för mig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om ja, så vill jag gärna ha besked vilken lag ni garanterat stoppat. Mycket försvar och taggarna utåt när du pratar om SMC. Jag undrar varför?

Är det ditt krav för att gå med i SMC eller tänker du fortsätta "stå på sidan om och kasta grus på medtrafikanter" eller vad är meningen med ditt trollande - som jag upplever det som.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tegel, vad skulle kunna få dig att ändra åsikt? Eller är ditt mål att ändra alla andras åsikter, eller att se till att alla går ur SMC?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ptjaa, visst är internetforum lite speciella - men när räknefel blir upphöjda till sanning, när bokslut kommenteras utan insikt i verksamheten och när Du hoppas på avhopp för att medarbetares integritet respekteras, då visar de sig inte från sin bästa sida. Och beskrivningen kring den demokratiska processen är ingen åsikt, det är en direkt konsekvens av föreningens stadgar.

Om det är citatet från C H Hermansson Du avser med Din kommentar lever jag fortfarande i tron att det ska vara möjligt att skriva med glimten i ögat på denna site anno 2020.

Om jag är för tydlig för någon må det vara så, jag är en av många individer och på intet sätt representativ för hela SMC. Men när det handlar om arbetsgivaransvar, individer och potentiellt kommande rekryteringar finns det för mig personligen ingen anledning att inte vara så tydlig som det bara är möjligt.

En god jul tillönskar jag Dig :)
Nope. Betalar inte en spänn till för nån jävla von oben attityd. Go fortsättning.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hehe, nu börjar det likna facebook. Tjafsa på bara.
Jag betalade igår, jag ska utveckla mitt oviktiga klagomål på tydlighet:

På fakturan står det "betalningsmottagare: SMC" men internetbankens autoifyllning säger "RIKSFÖRBUNDET smc" vilket gör att man hittar det under "R" under min banks sparade mottagare och inte under "S". Jag ogillar sådant precis som jag som tidigare nämnts ogillar att logon säger SMC medan url är SvMC. Ifall nu SMC är Stockholms Maskincentral så får vi väl erkänna oss besegrade och plita dit ett litet "v" i vårt förbund?

Skiljer vi fortfarande på BKK och Sporthojskurs förresten? *
- Vad är skillnaden?
- Det är samma.
- Jaha. Får jag inte köra min R6 på BKK då?
- Jodå, du är välkommen
- Jaha, får jag inte åka motardhoj på Sporthojskursen då?
- Jodå, du är välkommen.

Varför inte "BKK med fokus på sporthoj" då? Tydlighet.

Jag vet att jag gnäller på skitsaker men jag har hyfsat stor erfarenhet av hur undanröjande av otydligheter kan svinga iväg uppskattning och minska onödig frågetrafik som bara orsakar att man möts av "Fullt!" efter att man förstått hur saker ligger till.


* det är ganska många år sedan jag deltog i bkk nu, saker kan ha blivit bättre utan att jag märkt något.

Jag behöver inte ytterligare en redogörelse för vad som en gång i tiden ledde till att det blev som det blev, det ska blickas framåt och även flera små skitsaker som staplas på varandra blir till slut en stor skithög.

Jag accepterar också saker i stil med att vi har större problem att ta hand om, däremot har jag svårt för att man försvarar otydligheten som om att den skulle vara värd att bevara.

Men: jag betalar. Uppskattar mitt medlemsskap. Utnyttjar inte det ett skit men tänker ändå fortsätta sponsra för det mesta är värt något.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej vette tusan om jag kan bli nöjd. Jag tror ändå jag förstått en del av denna tråden. Följande fakta finns, vilket jag är glad att det kom upp till ljuset.
- Inga konkreta bevis för att SMC någonsin stoppat ett lagförslag
- Många hemliga möten som upptar större delen av kansliets arbetstid och en stor del av budgeten. Vilka man träffar eller vad som avhandlas är hemligt. ”Tro mig”
- orimligt stora kostnader för IT under många år. Vi fick en bra förklaring varför slöseriet har skett i alla fall. Tummen upp för det.
- Höga löner för kansliet
- Miljonlön för toppen
- Stora budgetposter under ”övrigt” som SMC vägrade kommentera

Allt detta har antingen skrivits i tråden eller så har jag tagit reda på infon själv. Jag har den fortfarande sparad om någon vill ha på PM. Med det i ryggen kan jag faktiskt inte bli nöjd. Med det sagt bör jag nog lämna denna diskussionen. Jag tror jag fått fram min ståndpunkt. Innan jag gav mig in i tråden visste jag att jag skulle åka på massivt mothugg. Påminner om när Janne Josefsson ville granska Vänsterpartiet i ett SVT-program. ”Vi kan ju inte granska dem, de är ju våra egna”.

Den massiva lobbying som SMC säger sig stå för är ju självklart inte bara riktad mot beslutsfattare. Det är självklart att den också är riktad mot medlemmarna. En stor andel i denna tråden verkar på allvar tro att mc hade varit förbjudet i Sverige utan SMC, trots att inget annat jämförbart land har den typen av restriktioner. Det är befängt och ni har köpt marknadsföringen.

Jaja, det är era pengar. Tack för mig.

Du verkar ju övertygad om din sanning men det låter också som att du tror att lobbyism är verkningslöst? Kan man inte skriftligt redovisa att ”min/vår input har bevisligen ändrat förslag X med Y faktorer” så har inputen ingen verkan?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fö är jag varje år deltagare i ett antal BKK & knix-kurser och fanimig om inte SMCs instruktörer i 99 fall av 100 är helt suveräna i hur de hanterar sina uppdrag vid dessa tillfällen. Personliga, kunniga och pedagogiska hela högen, tar sig tid att hjälpa och förklara om man frågar något och dessutom verkar de ha koll på den tillämpbara fysiken till stor del. All eloge till de instruktörer jag mött hittills under mina år ute på banorna.

Mm, och vad tror du det har kostat att utbilda alla dessa instruktörer, flaggvakter och funktionärer?
Det är många års slit med att ta fram kurserna, vad de ska innehålla och behovet av intern, kontinuerlig och återkommande utbildning för att alla dessa funktionärer (ca 800 st) ska vara utbildade, duktiga och certifierade.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jo, iom att rabatten jag får på försäkringen dessutom är i paritet med smc-avgiften, så går det ekonomiskt på ett ut och då kan man lika gärna stötta några som jobbar för att få bort vajerräcken och hindra tokigheter som annars lätt dyker upp. Plus en del annat.

Jag var ju till och med instruktör förr...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mm, och vad tror du det har kostat att utbilda alla dessa instruktörer, flaggvakter och funktionärer?
Det är många års slit med att ta fram kurserna, vad de ska innehålla och behovet av intern, kontinuerlig och återkommande utbildning för att alla dessa funktionärer (ca 800 st) ska vara utbildade, duktiga och certifierade.

Jag missar din poäng tror jag.
Inte en aning om vad det har kostat.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jo, iom att rabatten jag får på försäkringen dessutom är i paritet med smc-avgiften, så går det ekonomiskt på ett ut och då kan man lika gärna stötta några som jobbar för att få bort vajerräcken och hindra tokigheter som annars lätt dyker upp. Plus en del annat.

Jag var ju till och med instruktör förr...

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Faktiskt behöver de flesta inte dyka djupare i det hela än så. Rabatten på försäkringen gör att jag sparar på att vara medlem i SMC. Om SMC så bränner alla pengarna på öl och damer - ja det minskar ju inte min rabatt ändå. Win-win oavsett. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Faktiskt behöver de flesta inte dyka djupare i det hela än så. Rabatten på försäkringen gör att jag sparar på att vara medlem i SMC. Om SMC så bränner alla pengarna på öl och damer - ja det minskar ju inte min rabatt ändå. Win-win oavsett. :D

Eftersom jag kör SportHojar så får jag ingen rabatt på försäkringarna! :fakta

Men det är inte min anledning att vara med heller.
Jag tror att det skulle kommit betydligt fler Mc-fientliga beslut utan motstånd. ;)

Men det är bara vad jag tror, jag har inga bevis och förväntar mig inga garantier! :hej
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top