Då damp räkningen ner (SMC)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan ju inte komma dragandes med fakta sådär Niklas, det FÖRSTÖR ju!:fakta

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du kan ju inte komma dragandes med fakta sådär Niklas, det FÖRSTÖR ju!:fakta

Ja-a. Fakta tar ju bort det rewliga i att ragea loss.
Jag gillar SMC förutom en enda lite skitdetalj: V:et. Ta bort det någon gång. SVMC. Eller se till att vi kallar organisationen samma sak oavsett om vi skriver eller pratar om den.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag gillar SMC förutom en enda lite skitdetalj: V:et. Ta bort det någon gång. SVMC. Eller se till att vi kallar organisationen samma sak oavsett om vi skriver eller pratar om den.

SMC står för Sveriges Motorcyklister. En gång i tiden stod det för Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation:gnissla

Hursomhelst så var smc.se domänen upptagen så då fick det bli svmc.se istället... ;)

smc.se ägs av Stockholms Maskincentral...:)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
SMC står för Sveriges Motorcyklister. En gång i tiden stod det för Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation:gnissla

Hursomhelst så var smc.se domänen upptagen så då fick det bli svmc.se istället... ;)

smc.se ägs av Stockholms Maskincentral...:)

Jag har hört den förklaringen många gånger. Min synpunkt är att vi borde börja kalla organisationen för SvMC också. Det ska harmonisera.
Å andra sidan är jag lika konfys varje gång jag läser om sporthojskurs kontra BKK. Är det samma eller inte....

Man kanske gillar otydlighet bara?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill inte lägga näsan i blöt för mycket och gå i försvar på allt SMC gör... MEN, "några" har pekat till mig i denna tråd så kanske dags säga något :näsblod

Det är ordentligt förenklat att mena på vad SMC gjort och gör skulle funka strikt ideellt. Obetalt, alltså ett kvälls och helgjobb utöver ett annat jobb.

Niklasnorr har ju redan outat mig som IT-killen hos SMC. Har iofs jobbat hos SMC sen 2006, i all "hemlighet" (bara inte skrivit det utåt). :crash

Vi har nyligen (efter 10 år i ett gammalt system) hittat en leverantör som estimerade vad vi ansåg var en rimlig kostnad för ett nytt affärssystemför, som kunde få oss in i ett nytt modernare affärssystem som inkluderar ALLA våra huvud- samt undersystem. SMC är bra mycket större att driva än ett Excel-ark. Ett system där vi även kan börja nyutveckla nya funktioner och som ger verksamheten möjlighet att faktiskt göra något nytt. I för många år har vi sagt "det går inte göra för systemet klarar inte av det". Det har varit ett skört korthus som jag varit glad jag ens lyckats halvt hålla igång.

Men som med alla system så har inte varken estimatet hållits av leverantören, eller alltid blivit rätt levererat. Men, till slut, så har saker blivit rätt bra anser jag. Speciellt det jag byggt runt vårt CRM :brynad, ekonomisystemet (Visma Business) har behövt lite mer "kärlek" :smasha Utöver det så har vi ju "kringsystem" som SMC Boken och Appen, samt bokningssystemet och vad som ska bli det "digitala school" (som en del i vårt GDPR arbete)

Sen som andra lyckats påpeka så lönekostnaderna inkluderar alla milersättningar inom kurser och reseverksamheten. Räkna även in arbetsgivaravgifterna a 30%+ procent. Samt förstås oss andra som jobbar heltid med SMC. Vårt jobb ligger i detaljerna, det där ingen riktigt ser men förväntas göras. Hela vintern är förberedelse för nästa års kurs/reseverksamhet. Hanteringen av medlemsavgifter mm. En sådan här relativt stor verksamhet med många människor involverade, driver inte sig självt.

Bara Jespers / Galne danskens och Maria Nordqvists arbete både nationellt och internationellt är ett jobb normalt för flera personer. Och överlag görs detta jobb, med en glad min. År in, år ut. Moroten är förhoppningsvis glada medlemmar, glada motorcyklister som får fortsätta köra MC även i framtiden och att vid månadens slut få en lön nog som motsvarar insatsen.

Vad gäller IT-budgeten i övrigt så den nya nu efter vi är klara som ska gälla 2021/2022 är helt inom normalspektrumet. En kommentar jag såg var att vi kunde gjort det här på 1 / 10 del av de 3-4 miljoner affärssystemet kommer ha gått på i slutändan... ja, 400k är väl egentligen bara uppstartskostnader i ett projekt av denna storlek om vi ser på servrar och endast licenserna för att nå applikationerna.
Välkommen till moderna affärssystem. Det är sånt som kostar.
Nej, SMC kan inte ha Fortnox. Det är lite mer komplicerat än så ;-)

Sedan så ingen tvingar någon var med i SMC :) Men även jag som sporthojssnubbe ser behovet av SMC som lägger fälleben på alla politiska nötter (speciellt miljöpartier och vissa EU-nötter). Jag jobbar inte politiskt inom SMC, utan gör min grej, vilket är IT.

Tack för mig :glömdet

SMC heter SMC men domänen smc är tagen av en "liten" industriell aktör tyvärr. ;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Amen. Att ligga på Azure, AWS eller Google var inte ett alternativ. CityCloud det blev - ända tills de "justerade" licenskostnaderna - så nu tänker vi plocka hem "molnet" och köra internt. 300k engångskostnad och ROI på 18 månader.Själv är bäste dräng brukar det heta, även om IT inte direkt är kärnverksamheten - men vilket företag klarar sig utan fungerande IT!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vill inte lägga näsan i blöt för mycket och gå i försvar på allt SMC gör... MEN, "några" har pekat till mig i denna tråd så kanske dags säga något :näsblod

Det är ordentligt förenklat att mena på vad SMC gjort och gör skulle funka strikt ideellt. Obetalt, alltså ett kvälls och helgjobb utöver ett annat jobb.

Niklasnorr har ju redan outat mig som IT-killen hos SMC. Har iofs jobbat hos SMC sen 2006, i all "hemlighet" (bara inte skrivit det utåt). :crash

Förlåt Johnny:krama
Du outades dock redan i början av den här tråden, bara att de flesta missade det... :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Amen. Att ligga på Azure, AWS eller Google var inte ett alternativ. CityCloud det blev - ända tills de "justerade" licenskostnaderna - så nu tänker vi plocka hem "molnet" och köra internt. 300k engångskostnad och ROI på 18 månader.Själv är bäste dräng brukar det heta, även om IT inte direkt är kärnverksamheten - men vilket företag klarar sig utan fungerande IT!

Det tidigare affärssystemet (som krävde 32-bitars servrar...) var onpremise men vi har gått till Azure då vi i övrigt har Microsofts grejer (t.ex. Office mm). Det har faktiskt "halverat" kostnaderna. Men effekten märks först när vi slutligen stänger de gamla servrarna till vårkanten (då vi känner det safe att inte längre "dubbelkolla" saker).

Men det man sparar i rena serverkostnader brukar i slutändan ändå ätas upp av andra kostnader, licenser och prenumerationer och konsulttider. :gnissla

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ideellt? Oaktat beloppen hade du förväntat dig att de skulle jobba gratis?
Eller ska man låsa lönerna till vad exempelvis personal i hemtjänsten har? Kan man tillåta en indexuppräkning kanske?

Tja det låter ju rätt sunt.

Handen på hjärtat, skulle du själv i något sammanhang jobba för en lön som du själv anser är lämplig för ideelt arbete?

Jag jobbar varje dag för en förlåg lön.

Vilka räkningar behöver den som jobbar ideellt inte betala?

Får man fler räkningar pga ett ideellt arbete?

Grejen är ju att de faktiskt inte jobbar ideellt. De är anställda. Funktionärer ute i verksamheten gör det, jobbar ideellt alltså, ett par timmar här och ett par timmar där mot en pyttig ersättning.

Då skall det inte framstå som ett ideellt arbete.

Så, vilket jobb skulle du vilja göra för den lön du tycker att SMC:s fast anställda borde ha?
Inte många kan jag tänka mig, eller?

Tja jag sköter vägföreningen, rensar diken sätter/tar ort snöstakar, röjer sly, rensar vägtrummor, hyvlar vägen, skottar grus i hålor osv osv, detta utan lön eller att någon tvingar mej.

Såere

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Eller ska man låsa lönerna till vad exempelvis personal i hemtjänsten har? Kan man tillåta en indexuppräkning kanske?

Handen på hjärtat, skulle du själv i något sammanhang jobba för en lön som du själv anser är lämplig för ideelt arbete?

Grejen är ju att de faktiskt inte jobbar ideellt. De är anställda. Funktionärer ute i verksamheten gör det, jobbar ideellt alltså, ett par timmar här och ett par timmar där mot en pyttig ersättning.

Så, vilket jobb skulle du vilja göra för den lön du tycker att SMC:s fast anställda borde ha?

Varför går det bara att "Gilla" en gång på varje inlägg?.... :va

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vi har nyligen (efter 10 år i ett gammalt system) hittat en leverantör som estimerade vad vi ansåg var en rimlig kostnad för ett nytt affärssystemför, som kunde få oss in i ett nytt modernare affärssystem som inkluderar ALLA våra huvud- samt undersystem. SMC är bra mycket större att driva än ett Excel-ark. Ett system där vi även kan börja nyutveckla nya funktioner och som ger verksamheten möjlighet att faktiskt göra något nytt. I för många år har vi sagt "det går inte göra för systemet klarar inte av det". Det har varit ett skört korthus som jag varit glad jag ens lyckats halvt hålla igång.

Men som med alla system så har inte varken estimatet hållits av leverantören, eller alltid blivit rätt levererat. Men, till slut, så har saker blivit rätt bra anser jag. Speciellt det jag byggt runt vårt CRM :brynad, ekonomisystemet (Visma Business) har behövt lite mer "kärlek" :smasha Utöver det så har vi ju "kringsystem" som SMC Boken och Appen, samt bokningssystemet och vad som ska bli det "digitala school" (som en del i vårt GDPR arbete)

Sen som andra lyckats påpeka så lönekostnaderna inkluderar alla milersättningar inom kurser och reseverksamheten. Räkna även in arbetsgivaravgifterna a 30%+ procent. Samt förstås oss andra som jobbar heltid med SMC. Vårt jobb ligger i detaljerna, det där ingen riktigt ser men förväntas göras. Hela vintern är förberedelse för nästa års kurs/reseverksamhet. Hanteringen av medlemsavgifter mm. En sådan här relativt stor verksamhet med många människor involverade, driver inte sig självt.

Bara Jespers / Galne danskens och Maria Nordqvists arbete både nationellt och internationellt är ett jobb normalt för flera personer. Och överlag görs detta jobb, med en glad min. År in, år ut. Moroten är förhoppningsvis glada medlemmar, glada motorcyklister som får fortsätta köra MC även i framtiden och att vid månadens slut få en lön nog som motsvarar insatsen.

Vad gäller IT-budgeten i övrigt så den nya nu efter vi är klara som ska gälla 2021/2022 är helt inom normalspektrumet. En kommentar jag såg var att vi kunde gjort det här på 1 / 10 del av de 3-4 miljoner affärssystemet kommer ha gått på i slutändan... ja, 400k är väl egentligen bara uppstartskostnader i ett projekt av denna storlek om vi ser på servrar och endast licenserna för att nå applikationerna.
Nej, SMC kan inte ha Fortnox. Det är lite mer komplicerat än så ;-)
Tack för att du tar dig tid att svara! Jag håller med om att runt miljonen som är budgeterat för 2021 är en mer rimlig budget. När jag kollar gamla årsberättelser så snittar ni dock på 2,5-3 millar...

Gällande lönerna. Jag tog en lönekoll på samtliga, la till sociala avgifter och den är strax under budgetposten ”kansli”. Att ni skulle redovisa instruktörverksamheten och reseverksamheten under posten ”Kansli” är fullständigt orimligt. I symnerhet eftersom instruktörsverksamheten och reseverksamheten har egna budgetposter med betydande belopp.

Att ha höga löner i en ideell organisation sticker i ögonen på folk. Speciellt eftersom lönerna inte är marknadsmässiga. Jag drar paralleler mellan SMC och Rädda Barnen. 15%(samma som SMC lägger på utbildningar, träffar och resor. Ni lägger mer på IT än den verksamheten) går till barnen, resten äts upp av höga löner och administration. Rädda Barnen försvarade sig med att en stor del av kakan går till opinionsbildning.... Samma argument från SMC.

Nu var ju citatet du svarade på ”Avskyr när ideellt blir högavlönat”. Anställda ska ha lön men man får ha respekt för att det sticker i ögonen på folk om man har höga, ej marknadsmässiga löner i en ideell förening.

Istället för att spekulera om något jag inte vet så ringde jag helt sonika SMC-kansliet och frågade angående löner och IT-system.

Om vi börjar med lönerna då.

Det är inte 14 pers som delar på pengarna för löner och personalkostnader, det är alla som på något sätt fått ersättning för något vederbörande har gjort. Det är sammanlagt 1200 pers som delar på de pengarna i form av alla instruktörerna (ca 400 st) alla funktionärerna (ca 400 st) och övriga ca 400 som hjälper till på mässor, frilansar med information, jobbar med resor, distriktens personal som gör något som de får ersättning för...osv.
Som sagt, det är inte sant. Jag har siffror på det. Kan skicka i PM men vill inte posta det offentligt då det handlar om privatpersoners löner. Vad hade du förväntat dig att de skulle svara? ”Nja vi har ju högre löner än andra för att vi gör ett så bra jobb. Det tycker vi medlemmarna ska stå för. ”

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man får skylla sig lite själv när man inte kör GS med aluminium-korvlådor som SMC hade tänkt.
Det är bara att rätta in sig i ledet om man vill att SMC ska verka för ens MC innehav.

Inte för gammalt (gamla motorcyklar är osäkra för dom har inte ABS)
Inte för många hästkrafter (dödsmissiler är klart oönskade)
Inte för roligt (kör man med glädje utsätter man sig för risker)

En lagom tråkig hoj med massor med packväskor och en massa reflexdekaler på backspeglar och lådor, och en skrikig reflexväst är det bästa, det vet ju alla....

Inget jag känner igen efter alla år i SMC. ALLA - verkligen ALLA! hojåkare är med och är välkomna. Förra kursen på Knutan var det en försiktig deltagare som sa att "jag är lite osäker på att köra om, vi är ju här för att bli bättre på vägen, inte racea". Svaret från instruktören (en av de gamla rävarna) var lika blixtsnabbt som självklart "om du inte kör om kommer du ju aldrig någon vart". :D

Att det skulle vara enbart korvlådegubbar med snäv bild om vad som är en bra mc och hur man ska framföra den är inte väl stämmande med mina drygt 10 år i SMC. Men de finns också - och är lika välkomna som alla andra.

Däremot har jag sett flera blivit skamsna av att bli omkörda på insidan i Lito-kurvan eller hårnålen på Knutan av en dylik SMC-gubbe som står upp och kör sin GS med korvätarkrukan öppen.

Jag har sett lika många usla GS-förare som sporthojspiloter på kurserna. Jag har själv varit usel på banan - men tack vare SMC är jag inte lika usel längre.

Det räddade mig senast igår när jag körde hem från jobbet i mörkret och regnet, bilen framför mig tvärnitade av ingen anledning och jag rullade just på den kullerstenslagda höjningen innan rondellen. Rätt bromsteknik, rätt avstånd, avslappnad i armarna, blicken långt fram. Ingen ABS gick in. Allt tack vare nötningen på kurserna med SMC. :tummenupp

Jag vet att jag hyllat SMC i tråden - men jag är inte enbart positiv. Jag älskar inte allt, och det finns många saker föreningen kan bli bättre på. Enda sättet att få till förbättring är genom att delta och göra sin röst hörd.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag förstår om jag uppfattas som neggig btw. Jag kan vara extrem på mitt sätt. Effektivisering och kostnadsreducering är min passion. Är uppvuxen under ganska knapra förhållanden och började mitt arbetsliv mitt i en finanskris. Har jobbat på ett par firmor som varit nära konken, där varje krona in och ut räknades. Jag avskyr slöseri i allmänhet och slöseri med andras pengar i synnerhet.

Jag vill klargöra. Jag tror inte det sitter onda människor i SMC som till förskansa sig på medlemmarnas bekostnad. Däremot vet jag att det är otroligt lätt att bli fartblind när man hanterar stora summor. Att man ibland kör 100% på en idé man är sugen på, trots att vinsterna vid gott utfall är små. Jag kan tänka mig att bli medlem om administrationen slimmas till bare minimum samtidigt som mer resurser läggs på värdeskapande aktiviteter för medlemmarna. Jag betvivlar inte för en sekund SMCs eller Rädda Barnens goda intentioner, bara utförandet av dessa.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag betvivlar inte för en sekund SMCs eller Rädda Barnens goda intentioner, bara utförandet av dessa.

Vad är det för fel på SvMC utförande? Först säger du "inte" och sen "utförandet", på vilka grunder? Vad vill du egentligen ha sagt och varför? Tankevurpa eller bara ung ålder?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tack för att du tar dig tid att svara! Jag håller med om att runt miljonen som är budgeterat för 2021 är en mer rimlig budget. När jag kollar gamla årsberättelser så snittar ni dock på 2,5-3 millar...

Gällande lönerna. Jag tog en lönekoll på samtliga, la till sociala avgifter och den är strax under budgetposten ”kansli”. Att ni skulle redovisa instruktörverksamheten och reseverksamheten under posten ”Kansli” är fullständigt orimligt. I symnerhet eftersom instruktörsverksamheten och reseverksamheten har egna budgetposter med betydande belopp.

Att ha höga löner i en ideell organisation sticker i ögonen på folk. Speciellt eftersom lönerna inte är marknadsmässiga. Jag drar paralleler mellan SMC och Rädda Barnen. 15%(samma som SMC lägger på utbildningar, träffar och resor. Ni lägger mer på IT än den verksamheten) går till barnen, resten äts upp av höga löner och administration. Rädda Barnen försvarade sig med att en stor del av kakan går till opinionsbildning.... Samma argument från SMC.

Okej svårt veta vad exakt du hade tittat på när du prata löner och jag såg andras argument ärligt talat och kunde inte lusläsa allt för förstå varifrån du fick siffrorna från. Lusläser inte heller organisationens siffror... Du har säkert koll i med du gått så djupt som du pratar om.

SMC och Rädda barnen är inte riktigt samma sak vill jag dock säga, rätt olika syften. Men jag håller annars med om att bidragsorganisationer där det enskilda ändamålet ska vara att gynna sjuka / barn, etc inte får ha för hög administration. Därför går jag inte själv med i dom och avspisar helt postkodslotteriet. De om några lägger absurda mängder på reklam för sig själva, medan SMC har i princip noll på den budgeten. "Vi" försöker omsätta alla pengar på ett sätt som gynnar motorcyklister. En del politik, en del vidareutbildning och helt enkelt skapa bra förutsättningar för MC-åkning i Sverige.

Det kommer sen aldrig vara så att alla håller med SMC eller anser SMC gör rätt i sitt politiska arbete (som alldeles för ofta innebär arbete i Bryssel / inom EU som fördyrar). Då ska man heller inte bli medlem.

Förresten, syftet med bytet av affärssystem ÄR just att slimma kostnaderna på vår administration som vi alla vet varit alldeles för högt för länge. Vi har haft mycket "manuellt" jobb även fast vi haft våra siffror i datasystem. Norsk lösning... Vi har faktiskt även i flera år försökt (och "misslyckats") uppgradera. Så, tidigare budgetar har varit väl högt. Vi alla håller med...

Men framtida prognosen, ser bra ut. Nu Har vi bytt! Mycket kommer automatiseras "bort". Så med mindre trista kostnader på IT / admin i framtiden, så kommer mer finnas kvar att satsa på nya saker! Vi pratar då SMC:s övriga syfte, vilket är gemenskapen i att köra MC. T.ex. MC-träffar av olika slag. SMC tog över Mälaren runt också för att kanske inte "rädda" den men säkra den då det är en så stor del av MC-Sverige. Och där får man köra vare sig man är med i SMC eller inte.

Så syftet med SMC kanske är svårbeskrivet då det inte finns kanske en enskild sak. Utan mer en känsla.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad är det för fel på SvMC utförande? Först säger du "inte" och sen "utförandet", på vilka grunder? Vad vill du egentligen ha sagt och varför? Tankevurpa eller bara ung ålder?
Jag menar utförande i form av budgetprioritering och administration. Jag kanske uttryckte mig fel. Ber om ursäkt om det blev otydligt. Sen tror jag inte ung ålder garanterar tankevurpor... Gubbstrutt :tungan

Okej svårt veta vad exakt du hade tittat på när du prata löner och jag såg andras argument ärligt talat och kunde inte lusläsa allt för förstå varifrån du fick siffrorna från. Lusläser inte heller organisationens siffror... Du har säkert koll i med du gått så djupt som du pratar om.

SMC och Rädda barnen är inte riktigt samma sak vill jag dock säga, rätt olika syften. Men jag håller annars med om att bidragsorganisationer där det enskilda ändamålet ska vara att gynna sjuka / barn, etc inte får ha för hög administration. Därför går jag inte själv med i dom och avspisar helt postkodslotteriet. De om några lägger absurda mängder på reklam för sig själva, medan SMC har i princip noll på den budgeten. "Vi" försöker omsätta alla pengar på ett sätt som gynnar motorcyklister. En del politik, en del vidareutbildning och helt enkelt skapa bra förutsättningar för MC-åkning i Sverige.

Det kommer sen aldrig vara så att alla håller med SMC eller anser SMC gör rätt i sitt politiska arbete (som alldeles för ofta innebär arbete i Bryssel / inom EU som fördyrar). Då ska man heller inte bli medlem.

Förresten, syftet med bytet av affärssystem ÄR just att slimma kostnaderna på vår administration som vi alla vet varit alldeles för högt för länge. Vi har haft mycket "manuellt" jobb även fast vi haft våra siffror i datasystem. Norsk lösning... Vi har faktiskt även i flera år försökt (och "misslyckats") uppgradera. Så, tidigare budgetar har varit väl högt. Vi alla håller med...

Men framtida prognosen, ser bra ut. Nu Har vi bytt! Mycket kommer automatiseras "bort". Så med mindre trista kostnader på IT / admin i framtiden, så kommer mer finnas kvar att satsa på nya saker! Vi pratar då SMC:s övriga syfte, vilket är gemenskapen i att köra MC. T.ex. MC-träffar av olika slag. SMC tog över Mälaren runt också för att kanske inte "rädda" den men säkra den då det är en så stor del av MC-Sverige. Och där får man köra vare sig man är med i SMC eller inte.

Så syftet med SMC kanske är svårbeskrivet då det inte finns kanske en enskild sak. Utan mer en känsla.
Tack för ett bra svar och tack för att du är saklig och inte defensiv. Jag hoppas att det går bra för er med de nya systemen och att ni kan effektivisera och satsa de pengarna på annat. Skål! :fyllisar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sen tror jag inte ung ålder garanterar tankevurpor... Gubbstrutt :tungan

Hehe, jag har inte den blekaste aning hur gammal du är eller vilka erfarenheter som präglat. Det var bara lite "fort men kanske lite fel" stuk över inlägget som gjorde antagandet.

Själv, mitt nuvarande jobb (c#,sql,fluff) fick jag för fyra år sedan som samvetsgrann nitisk gnällig gammal gubbe som vägrar göra något halvdant på "känn". Stora kunder i bl.a. Kista, Sumpan, Sickla och Karlskoga "kräfva sina attribut". :kryckor

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag förstår om jag uppfattas som neggig btw. Jag kan vara extrem på mitt sätt. Effektivisering och kostnadsreducering är min passion. Är uppvuxen under ganska knapra förhållanden och började mitt arbetsliv mitt i en finanskris. Har jobbat på ett par firmor som varit nära konken, där varje krona in och ut räknades. Jag avskyr slöseri i allmänhet och slöseri med andras pengar i synnerhet.

...Jag tror inte det sitter onda människor i SMC som till förskansa sig på medlemmarnas bekostnad. Däremot vet jag att det är otroligt lätt att bli fartblind när man hanterar stora summor. Att man ibland kör 100% på en idé man är sugen på, trots att vinsterna vid gott utfall är små. Jag kan tänka mig att bli medlem om administrationen slimmas till bare minimum samtidigt som mer resurser läggs på värdeskapande aktiviteter för medlemmarna. Jag betvivlar inte för en sekund SMCs eller Rädda Barnens goda intentioner, bara utförandet av dessa.
Tegel, jag tänker inte ge mig på Dig för Dina åsikter - egna åsikter har alla människor rätt att ha. Men jag vill i varje fall ge Dig en del kommentarer kring de påståenden Du gjort i tråden, i egenskap av styrelseledamot sedan tio år tillbaka och medlem i AU i några år:

1 - Du har fel angående Din lönekartering, snittlönen för kansliet ligger långt under de belopp Du nämner. Lyssna på NiklasiNorr - under kansli redovisas t ex de ideellas kostnader för resor etc, vi talar om School (centrala utbildningar, Rikskurser), valberedning, styrelse und so weiter. Arbetar man professionellt för en ideell organisation måste man ändå kunna ställa mat på bordet till familjen oavsett sitt stora engagemang, jag skulle säga att lönenivån är marknadsmässig om vi talar världen utanför storstäderna. Behöver SMC rekrytera vass kompetens kan vi inte skambjuda. Å andra sidan ska SMC inte ha en ambition att vara löneledande, det ska hållas hårt i plånboken men rätt ska vara rätt! Tänker jag.

2 - Se Swedies svar kring IT. SMC bränner jättemycket administrativ tid på underhåll av medlemsregister, uppdateringar, GDPR etc och i ärlighetens namn var det gamla systemet för länge sedan kört i botten. Men nu är det inte så enkelt att gå in på butiken och köpa affärssystem och medlemsregister för ideella organisationer med tiotusentals medlemmar och något tusental ideella, utbudet är av naturen rätt begränsat. Jag har både insyn i tidigare offerter och vad liknande system kostat andra organisationer och tycker personligen att vi gjort ett väldigt lyckat inköp. Håller det vad det lovar har vi glädje av det under många år framåt.

3 - Har Du eller andra en uppriktig önskan att förstå SMCs verksamhet skulle jag verkligen uppmana till att till exempel läsa igenom den verksamhetsberättelse som presenteras inför alla årsmöten, den finns att ladda ned från hemsidan. Den beskriver något av den bredd som ryms i SMCs organisation. Till medlemmens fromma.

4 -När vi har synpunkter kring SMCs breda verksamhet glömmer vi lätt att vi gärna lägger in våra egna värderingar och vår egen intressesfär kring MC-körande. SMC har 63 000 medlemmar, d v s var fjärde mc-ägare. Viktigare än så - SMCs medlemmar kör ca 80% av de mil som Svea rikes registrerade hojbestånd rullar utifrån Besiktningsstatistiken. Det innebär att det enda som egentligen förenar medlemmarna är kärleken till att köra hoj. Du beskriver Din egen bakgrund, glöm inte att SMC därigenom måste ta tillvara medlemsintressen för medlemmar med helt annan bakgrund och helt andra förutsättningar. Det innebär att verksamheten blir bred och stor. Den ska dessutom supporta 21 st fristående distrikt.

5 - SMC har rätt bra koll på hur medlemmarna definierar Medlemsnytta, bl a med hjälp av regelbundna frågor via Demoskop. Medlemsnytta är dessutom en röd tråd genom organisationens strategiarbete. Prioriteringsordningen enligt senaste undersökningen är i tur och ordning: Politisk verksamhet, Medlemsförmåner, Tidning, Utbildning (School) m.m. I ärlighetens namn har det politiska alltid dominerat så länge jag har tagit del av resultaten, i övrigt kan det variera något.

6 - Tar vi politik - den viktigaste punkten - räcker det inte att jobba nationellt, då är vi ständig pucktvåa. Vill vi verkligen göra skillnad måste vi jobba internationellt, innan lagförslagen klubbas i Bryssel, i UN eller någon annanstans, långt över våra huvuden. Jag kan garantera att det inte reses någonstans i Business Class eller käkas kaviar på något flott hotell när SMC verkar internationellt.

7 - Slutligen - vid årsmötena klubbas även den verksamhetsinriktning och budget som styrelsen och kansli ska jobba för under det kommande verksamhetsåret. SMC behöver verkligen medlemmarnas input - och ideella engagemang - så att vi skapar mesta möjliga medlemsnytta för pengarna. Ett jättebra sätt är att finnas på plats (eller delta digitalt) och föra fram sina synpunkter och åsikter så att organisationen verkligen producerar den medlemsnytta vi önskar. Kunde alla 63 000 medlemmarna uppleva att det vi gör i någon mån är prisvärt för dem som individer - har vi lyckats!

Så tänker i alla fall jag och jag hoppas detta på något sätt kan ses som ett förtydligande. Då jag är insyltad som ideell vill jag alls inte döda någon debatt, bara förtydliga de påståenden som inte är riktiga och i viss mån passa på att beskriva min bild av ett demokratiskt arbetssätt i en medlemsorganisation :)

Mina 2p

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tegel:

1 - Du har fel angående Din lönekartering, snittlönen för kansliet ligger långt under de belopp Du nämner. Lyssna på NiklasiNorr - under kansli redovisas t ex de ideellas kostnader för resor etc, vi talar om School (centrala utbildningar, Rikskurser), valberedning, styrelse und so weiter. Arbetar man professionellt för en ideell organisation måste man ändå kunna ställa mat på bordet till familjen oavsett sitt stora engagemang, jag skulle säga att lönenivån är marknadsmässig om vi talar världen utanför storstäderna. Behöver SMC rekrytera vass kompetens kan vi inte skambjuda. Å andra sidan ska SMC inte ha en ambition att vara löneledande, det ska hållas hårt i plånboken men rätt ska vara rätt! Tänker jag.

Tegel hade väl kollat upp enskilda löner? Är dom fel? Är skattemyndigheten informerad om det?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln