Då damp räkningen ner (SMC)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men... ni som inte är medlemmar, och inte vill vara det. Släpp det. Sluta gnälla. Lägg ned. Blir trött på att läsa gnälliga inlägg.

Det är ganska många av oss som tycker att det som SMC gör är bra. Att det är värt 500 spänn. Rentav lite till - i värsta fall.
Jag respekterar att du tycker annorlunda och skulle aldrig avråda dig från göra din åsikt hörd i ett diskussionsforum. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men... ni som inte är medlemmar, och inte vill vara det. Släpp det. Sluta gnälla. Lägg ned. Blir trött på att läsa gnälliga inlägg.

Det är ganska många av oss som tycker att det som SMC gör är bra. Att det är värt 500 spänn. Rentav lite till - i värsta fall.

Men vi som inte är lika gnälliga mår bättre eftersom gnäll kan orsaka skadliga stressreaktioner! :tummenupp

Och så gör vi vår lilla del för att öka möjligheten att få fortsätta köra motorcykel, inte bara åka med ett tvåhjuligt fordon i en skyltad hastighet! :tummenupp

Undvik gnällfällan.PNG
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag respekterar att du tycker annorlunda och skulle aldrig avråda dig från göra din åsikt hörd i ett diskussionsforum. :tummenupp
Ja, det var min åsikt. Alltså att det inte leder någon vart att klaga på en verksamhet som man inte är intresserad av. Har man åsikter får man verka (klaga) inifrån. Att stå utanför och tycka en massa leder ingenstans utan blir bara en massa neggande. Är det grundlös kritik eller välgrundad? Det vet man ju inte sett utifrån, eftersom man inte tar del i verksamheten.

Klart slut, nu skall jag se en thriller på Cmore.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag vet inte hur du tolkar mellanslag IT dvs " IT", men jag skrev inte "IT".
Du har rätt. Såg inte det. Sorry.

Ja, det var min åsikt. Alltså att det inte leder någon vart att klaga på en verksamhet som man inte är intresserad av. Har man åsikter får man verka (klaga) inifrån. Att stå utanför och tycka en massa leder ingenstans utan blir bara en massa neggande. Är det grundlös kritik eller välgrundad? Det vet man ju inte sett utifrån, eftersom man inte tar del i verksamheten.

Klart slut, nu skall jag se en thriller på Cmore.

Alright. Själv tycker jag man kan klaga på Islamiska Staten, miljöpartiet, facket, Gais eller Nordkorea utan att vara medlem. God afton och njut av filmen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hade det lett någonvart om Tegel1432 varit medlem i smc och skrivit exakt samma sak?
Dom som ger positiv kritik men inte är medlemmar då? Leder det någonstans?

Dags att sluta ha åsikter om socialdemokratin för alla som inte är medlemmar?
Vad gäller med åsikter kring andra fenomen än organisationer man kan vara medlem i?
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bl.a. byte av affärssystem och webflytt - kunde jag läsa mig till på de 10 sekunder det tog mig att tanka hem och söka på " IT" i deras årberättelse. För mig låter det som konsultkostnader. T.ex. Monitor ERP vet jag tar ca 4,000 per timme som konsult.

Whaaaaat. Fan jag jobbar med fel it-system... :)
Om det flyttats it-system (plural) så kan det mycket väl gått på mer än en miljon per system beroende på vad som skall göras och vad det finns för kopplingar osv.

Angående lön till de som är anställda så är det nog inte så konstigt, mycket helgjobb och resande ett mer normalt år. Inte direkt 8-5-jobb skulle jag tro.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu är filmen på Cmore slut!

Självklart kan man ha åsikter om Islamiska Staten, miljöpartiet, facket, Gais eller Nordkorea utan att vara medlem. (Islamiska Staten och Nordkorea är för övrigt väldigt märkliga paralleller när vi talar om SMC. Jag ser inga likheter. Var på vägen försvann nyanserna?)

Men när man tycker saker om ersättningsnivåer eller IT-budget i organisationer man inte är intresserad av, eller vill bli medlem i, så kan det bli konstigt. Jag har ingen åsikt om, eller insikt i, ersättningsnivåer eller IT-budget i vare sig GAIS eller Miljöpartiet. Det vore därför inte meningsfullt att uttrycka något där jag inte har information eller bakgrund.

Klart slut igen. Nu skall jag sova.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kan förstå att man har synpunkter på budgeten om man överväger att gå med i en förening. "Ska jag betala 500 spänn till en förening för att någon tjomme skall lyfta en miljon i lön för något jag tycker är av tveksam nytta" är en rimlig tanke om man skall gå med i en förening med medlemsavgift.

Sen kan man ha massa synpunkter om resonemanget men det är osannolikt att man lyckas övertyga någon som är principfast. Det är ju det fina med att inte bo i Nordkorea, man har valfrihet :)

Däremot kan man ha synpunkter på om någon som inte är med klagar på att en förening inte gör något sådär i största allmänhet, typ folk som inte är med i fack/a-kassa för de tycker det är kass/onödig utgift och så ska man tycka synd om dem för att de blivit av med jobbet och inte har a-kassa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns 231 träffar På it i det dokumentet. Resultat 40 är det första som faktisk handlar om IT. Bra jobbat på 10 sekunder.

Jag har själv varit delaktig i både webflyttar och byte av affärssystem på mina arbetsplatser. Realistisk summa för det, i en pyttepytteliten organisation som SMC är ungefär en tiondel av de drygt 4 miljonerna. Det stämmer säkert att firman du nämner tar 4000kr timmen dock är det verkligen inte standard. Runt en fjärdedel är det normala. Oavsett så så skulle det innebära att en man var inhyrd på heltid. Tveksamt. Dessutom har de en heltidsanställd IT-kille.

Tog mig också friheten att kolla lönerna på kansliet på denna ideella organisation. Som i de flesta ideella organisationer handlar det om miljonlön för toppen och dubbel marknadsmässig lön för nästan alla övriga.... snittlön på över 60k/månad. Många av dem bor inte ens i närheten av kansliet för övrigt.

Betala ni men jag skippar nog. När man ser hur så stor andel av medlemmarnas pengar som går rakt ner i fickorna på överbetalda anställda och extrema kostnader för teknikprylar samtidigt som så lite går till kurser och annat innehåll blir man illamående.

Tackar för den upplysningen, då släpper jag smc delvis för att min gamla thunderace är för extrem för att försäkra både i bilsport och svedea.

Avskyr när ideellt blir högavlönat:huvet
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hade det lett någonvart om Tegel1432 varit medlem i smc och skrivit exakt samma sak?
Dom som ger positiv kritik men inte är medlemmar då? Leder det någonstans?

Dags att sluta ha åsikter om socialdemokratin för alla som inte är medlemmar?
Vad gäller med åsikter kring andra fenomen än organisationer man kan vara medlem i?
Jag betalar i varje fall inte in för nåt nytt medlemskap, faktiskt mycket tack vare det här med lönerna. Lite för mycket självförträfflig lekstuga utan påvisbara resultat dessutom.
Kurserna är kul, visst, men jag har inte tid längre.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Många gånger blir det inget resultat - och det är resultatet! Utan SMC hade många icke-resultat slutat i resultat, som vi inte vill ha. :D Tex kubikbegränsingen när det var på tapeten. Eller regplåtar fram. Det blir ju liksom ingen lag som meddelar att lagen INTE ändrade sig. Och då kan "resultatet" vara svårt att kvantifiera tydligt.

Att SMC är med och samtalar med Trafikverket med flera är en jättestor fördel för hos hojåkare. Ett magnifikt arbete i mitt tycke.

Så är det säkert. Men som sagt, jag hade behövt känna att jag fick ut något mer personligt och inte kollektivt för att jag inte ska tveka om det är värt 500 eller inte.
T.ex. är jag med i jägarförbundet. Gör precis som smc ett bra arbete som ser att vi kan utöva våra hobbies. Men samtidigt ingår där en försäkring som gäller vid jakt, en försäkring som många jaktlag kräver. På så sätt känner jag att jag får ut mer av det medlemskapet, som dessutom inte kostar mer än 350:- om året (om man väljer bort tidningen).

Kanske egoistiskt och snålt att tänka så, men det är inte så att man lever fett när man har villa, vovve, småbarn med dyra vabbningar m.m. 500:- räcker ju till årserivcen istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tackar för den upplysningen, då släpper jag smc delvis för att min gamla thunderace är för extrem för att försäkra både i bilsport och svedea.

Avskyr när ideellt blir högavlönat:huvet

Man får skylla sig lite själv när man inte kör GS med aluminium-korvlådor som SMC hade tänkt.
Det är bara att rätta in sig i ledet om man vill att SMC ska verka för ens MC innehav.

Inte för gammalt (gamla motorcyklar är osäkra för dom har inte ABS)
Inte för många hästkrafter (dödsmissiler är klart oönskade)
Inte för roligt (kör man med glädje utsätter man sig för risker)

En lagom tråkig hoj med massor med packväskor och en massa reflexdekaler på backspeglar och lådor, och en skrikig reflexväst är det bästa, det vet ju alla....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kan bara se att Svedea och Bilsport har SMC-rabatt. Du hävdar att de flesta stora försäkringsbolaget har det. Hittade du på det eller kan du tala om tre-fyra försäkringsbolag till som har det?

Nej du har rätt. Jag har hållit på länge i den här branchen att allting flyter ihop. Just nu är det Bilsport och Svedea ja men om man ser över de senaste åren så har alla haft rabatt vid något eller några tillfällen. Det vad i princip alla gör för att stötta SMC är att de godkänner sina gatförsäkringar fastän man kör på bana, under förutsättning att det är en SMC-kurs såklart. Jag har själv haft Folksam, IF, Trygg och Bilsport genom åren och alltid med SMC-rabatt. Jag byter försäkring nästan varje år på mina hojar. Just nu har jag Bilsport på den ena och Svedea på den andra.
Svedea var för övrigt väldigt mycket billigare än de andra bolagen även om jag inte haft SMC-rabatt.

Det som är viktigt är att kolla på SMC:s hemsida inför varje år eftersom det varierar väldigt mycket vilka som ger rabatt just nu och det lönar sig VERKLIGEN att kolla varje år...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kan ju skriva lite om min arbetsdag, nu här under fika rasten på ett möte med bosserna på Trafikverket Förarprov, Trafikverket trafiksäkerhet, Transportstyrelsen i MC/Körkorts frågor, STR och lite annat gottfolk, som jag och två fulltids SMC proffs´er. Mötet är ett i längre serie om hur vi vill ha körkorts utbildningarna, kommunikationen till nya motorcyklister - eller nått så enkelt bli eniga om hur man kör en MC, och hur man lär sig. Vi har fått till ett kanon samarbeta och det har jag inte upplevd tidigare i mina snart 15 år på inom SMC.

Faktisk började jag dagen med att svara SMC:s politiska sekr. m. CC till vår interna jurist, om det remissvars förslag som det har jobbats på i flera veckor. Bland annat är vi emot ägaransvar och privata aktörer som föreslås ta hand om ex.vis hastighets övervakning, som suppleant för polisen. Styrelsen har gett oss mandat att jobba vidare, och vi kommer givetvis att i hemlighet stämma av med övriga större samhälls aktörer, innan vart svar skickas innan deadline. Och samarbetat med andra är nått man inte prater om. Gör man det har man ingen att prata och samarbeta med sen. Sådan fungerar det. I just detta fall hjälper vi Trafikverket, som inte har en chance att utföra sitt uppdrag eftersom politiken inte ger pengar nog, så vägarna kan underhållas. Med nuvärande förslag kommer vägarna försämras, om inte vi accepterar att ge 50 kr per lite bensin!
Sen en snabb avstämning med FIM´s Public Affairs Manager som sitter i London, och som jag har under mina vingar. Skulle bara ge Ok på hans första kapitel i en ny utbildning vi tar fram så vi kan utbilda MC organisationer och deras folk i att bedriva lobby verksamhet, bättra och mera effektivt.
Sen var det extra bra för en av mina SMC kollegor, som fick presentera SMC:s Studie om körkortslösa överför medlemmarna i Europas Körkorts organisationer (i Sverige är medlemmen Transportstyrelsen). Vi lyckas inte själva i Sverige, men vi kommer igenom via det internationella arbeta vart vi aktiva med. Flertallet beslut kommer ut ifrån, därför ska hojåkerna vara vassa internationellt. Moderatorn presenterade SMC som en av världens största och mest respekterade MC organisationer, med bl. a egen forskning och certifierad fortbildning.
Bör jag nämna också att en engelsk forskare presenterade sin studie om MC olyckor, och denna är finansierad av SMC och FIM - studien gjort på SMC initativ, bl a för att se fakta om hastighetens betydelse versus personskador. Detta för att vi inte vill ha max hastighet på 60 km/t!
MC Industrin presenterade sitt certifierings koncept av fortbildningar - ett koncept som SMC via FIM är insyltade i. I konsortiet vann vi ett EU trafiksäkerhets pris förre året.
Dagens nervösa höjdare är dock det möte jag har sist på eftermiddagen, vart vi har ca. 15 av MC världens tyngsta beslutsfattare i frågor som angår körning på allmän väg. På ett SMC initiativ för några år sedan, bad vi OECD´s trafikdel ITF om att arrangera en MC konferens, med syftet att inkludera MC i alla gällande regelsystem. Vi fick Ok på detta om vi ku hitta ett land vart trafikmyndigheten ville ställa up. Och det ville Trafikverket, efter vi vart tydliga med att SMC hade ekonomi och resurser att hantera detta. Det är självfallet Trafikverket dvs Staten som äger detta - och just därför känns det som en tillits erkläring att SMC är sammankallande i detta arbeta, vart hela världen kommer jobba med motorcyklisternas frågor.

Sen, är SMC ju annat också - Mina kollegor på administrationer, har just skickat runt 65.000 fakturor iväg, från ett nytt datorsystem, som inte kör klanderfritt än - och vi har ca. 7.000 personer som byter adress etc.. 80.000 nya MCs får ägare och det in och ut av SMC. Vi fick in 1.200 bokningar på kurser sen det öppnades för ett par dager sedan. Och det är stressiga deadlines till tidningen, som vi ger närmare 1.000 ri ex. av till diverse myndigheter, politiker - så ja, det är inte klokt att vi har lättklädda förare med flätor och fuck you burn-out´s - om vi vill ha god respekt av dom som beslutar!

För mig är SMC inte att jämföra med att köpa ett färdigt produkt - det är ett ställe vart vi alla tillsammans ser till vi kan ha MC intresset kvar, utan att några med andra åsikter ska få sätta stop för oss..

Ett inlägg jag klickar gilla på innan jag läst det, för jag VET att det är bra! :tummenupp:)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man får skylla sig lite själv när man inte kör GS med aluminium-korvlådor som SMC hade tänkt.
Det är bara att rätta in sig i ledet om man vill att SMC ska verka för ens MC innehav.

Inte för gammalt (gamla motorcyklar är osäkra för dom har inte ABS)
Inte för många hästkrafter (dödsmissiler är klart oönskade)
Inte för roligt (kör man med glädje utsätter man sig för risker)

En lagom tråkig hoj med massor med packväskor och en massa reflexdekaler på backspeglar och lådor, och en skrikig reflexväst är det bästa, det vet ju alla....

Min enda reflektion på det är att du inte deltagit på SMCs kurser och event här uppe i norr.
I alla fall inte dom 6 år som jag har varit med.
Eller så har vi väldigt olika sätt att uppleva dessa på.
Men, vi är ju bara människor, och upplever, och förstärker våra intryck på olika sätt.
Hoppas du har glädje i din körning i alla fall, det känner jag är det viktigaste för mig :krama
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tackar för den upplysningen, då släpper jag smc delvis för att min gamla thunderace är för extrem för att försäkra både i bilsport och svedea.

Avskyr när ideellt blir högavlönat:huvet

Ideellt? Oaktat beloppen hade du förväntat dig att de skulle jobba gratis?
Eller ska man låsa lönerna till vad exempelvis personal i hemtjänsten har? Kan man tillåta en indexuppräkning kanske?

Handen på hjärtat, skulle du själv i något sammanhang jobba för en lön som du själv anser är lämplig för ideelt arbete?

Vilka räkningar behöver den som jobbar ideellt inte betala?

Grejen är ju att de faktiskt inte jobbar ideellt. De är anställda. Funktionärer ute i verksamheten gör det, jobbar ideellt alltså, ett par timmar här och ett par timmar där mot en pyttig ersättning.

Så, vilket jobb skulle du vilja göra för den lön du tycker att SMC:s fast anställda borde ha?
Inte många kan jag tänka mig, eller?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Istället för att spekulera om något jag inte vet så ringde jag helt sonika SMC-kansliet och frågade angående löner och IT-system.

Om vi börjar med lönerna då.

Det är inte 14 pers som delar på pengarna för löner och personalkostnader, det är alla som på något sätt fått ersättning för något vederbörande har gjort. Det är sammanlagt 1200 pers som delar på de pengarna i form av alla instruktörerna (ca 400 st) alla funktionärerna (ca 400 st) och övriga ca 400 som hjälper till på mässor, frilansar med information, jobbar med resor, distriktens personal som gör något som de får ersättning för...osv.

Om vi fortsätter med IT-systemet så är det precis som någon skriver här ovan systemen (pluralis)
De har ett webbsystem, ett ekonomisystem, ett system för att hantera de olika bolagen som t ex Travel, ett medlemsystem och ett bokningssystem.
Jämför man med andra föreningar så är det ett ganska billigt system som till stora delar byggs och underhålls av vår kära Swedie. Hade inte han funnits hade det säkert kostat lika mycket som för t ex PRO...

Jag framförde min kritik om att de är usla på att få ut information om vad SMC gör och har gjort och det var kritik som de var mycket medvetna om. De hade en anställd förut som hanterade sådana saker men sedan hon slutade har det fallerat. De har dock tagit tag i detta och de lovade att det ska bli bättre...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top