Kan ju skriva lite om min arbetsdag, nu här under fika rasten på ett möte med bosserna på Trafikverket Förarprov, Trafikverket trafiksäkerhet, Transportstyrelsen i MC/Körkorts frågor, STR och lite annat gottfolk, som jag och två fulltids SMC proffs´er. Mötet är ett i längre serie om hur vi vill ha körkorts utbildningarna, kommunikationen till nya motorcyklister - eller nått så enkelt bli eniga om hur man kör en MC, och hur man lär sig. Vi har fått till ett kanon samarbeta och det har jag inte upplevd tidigare i mina snart 15 år på inom SMC.
Faktisk började jag dagen med att svara SMC:s politiska sekr. m. CC till vår interna jurist, om det remissvars förslag som det har jobbats på i flera veckor. Bland annat är vi emot ägaransvar och privata aktörer som föreslås ta hand om ex.vis hastighets övervakning, som suppleant för polisen. Styrelsen har gett oss mandat att jobba vidare, och vi kommer givetvis att i hemlighet stämma av med övriga större samhälls aktörer, innan vart svar skickas innan deadline. Och samarbetat med andra är nått man inte prater om. Gör man det har man ingen att prata och samarbeta med sen. Sådan fungerar det. I just detta fall hjälper vi Trafikverket, som inte har en chance att utföra sitt uppdrag eftersom politiken inte ger pengar nog, så vägarna kan underhållas. Med nuvärande förslag kommer vägarna försämras, om inte vi accepterar att ge 50 kr per lite bensin!
Sen en snabb avstämning med FIM´s Public Affairs Manager som sitter i London, och som jag har under mina vingar. Skulle bara ge Ok på hans första kapitel i en ny utbildning vi tar fram så vi kan utbilda MC organisationer och deras folk i att bedriva lobby verksamhet, bättra och mera effektivt.
Sen var det extra bra för en av mina SMC kollegor, som fick presentera SMC:s Studie om körkortslösa överför medlemmarna i Europas Körkorts organisationer (i Sverige är medlemmen Transportstyrelsen). Vi lyckas inte själva i Sverige, men vi kommer igenom via det internationella arbeta vart vi aktiva med. Flertallet beslut kommer ut ifrån, därför ska hojåkerna vara vassa internationellt. Moderatorn presenterade SMC som en av världens största och mest respekterade MC organisationer, med bl. a egen forskning och certifierad fortbildning.
Bör jag nämna också att en engelsk forskare presenterade sin studie om MC olyckor, och denna är finansierad av SMC och FIM - studien gjort på SMC initativ, bl a för att se fakta om hastighetens betydelse versus personskador. Detta för att vi inte vill ha max hastighet på 60 km/t!
MC Industrin presenterade sitt certifierings koncept av fortbildningar - ett koncept som SMC via FIM är insyltade i. I konsortiet vann vi ett EU trafiksäkerhets pris förre året.
Dagens nervösa höjdare är dock det möte jag har sist på eftermiddagen, vart vi har ca. 15 av MC världens tyngsta beslutsfattare i frågor som angår körning på allmän väg. På ett SMC initiativ för några år sedan, bad vi OECD´s trafikdel ITF om att arrangera en MC konferens, med syftet att inkludera MC i alla gällande regelsystem. Vi fick Ok på detta om vi ku hitta ett land vart trafikmyndigheten ville ställa up. Och det ville Trafikverket, efter vi vart tydliga med att SMC hade ekonomi och resurser att hantera detta. Det är självfallet Trafikverket dvs Staten som äger detta - och just därför känns det som en tillits erkläring att SMC är sammankallande i detta arbeta, vart hela världen kommer jobba med motorcyklisternas frågor.
Sen, är SMC ju annat också - Mina kollegor på administrationer, har just skickat runt 65.000 fakturor iväg, från ett nytt datorsystem, som inte kör klanderfritt än - och vi har ca. 7.000 personer som byter adress etc.. 80.000 nya MCs får ägare och det in och ut av SMC. Vi fick in 1.200 bokningar på kurser sen det öppnades för ett par dager sedan. Och det är stressiga deadlines till tidningen, som vi ger närmare 1.000 ri ex. av till diverse myndigheter, politiker - så ja, det är inte klokt att vi har lättklädda förare med flätor och fuck you burn-out´s - om vi vill ha god respekt av dom som beslutar!
För mig är SMC inte att jämföra med att köpa ett färdigt produkt - det är ett ställe vart vi alla tillsammans ser till vi kan ha MC intresset kvar, utan att några med andra åsikter ska få sätta stop för oss..