Då damp räkningen ner (SMC)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Se där, branchen reglerade det där helt själv utan att alla skoterägare betalade till en organisation...

Med idiotmodeller menar jag alla ensitsiga skotrar med tre meter lång matta och kammar som garanterat räfsar sönder mossan även en snörik vinter.
Såna där med ett tillslagsvarv på variatorn som garanterar att man gräver fram ett dinosauriskelett varje gång man startar, som endast är byggda för att köra sönder hängdrivor på fjälltoppar och inte har något annat vettigt användningsområde.... typ...

Men som med allt annat är det ju främst ägarna det är fel på, skotrarna skulle ju inte säljas om det inte fanns puckon som köper dom.

Ja, dom blir ju inte bättre än sina ägare precis så.
Och puckon tycker jag väl är ett hårt ordval, snöskoter är ju som att åka hoj, ett meningslöst nöje, för de allra flesta.
Jag tror att du som tillverkare skulle ha svårt att sälja en snöskoter som har samma design som för 20 år sedan.
Dom som vill ha en retro-maskin, dom köper en riktigt, ingen efterkonstruktion.
Men det kanske kommer vem vet?
Jag tycker alla dom där argumenten kvalar in på motorcykel också, det finns inte många som har ett "vettigt användningsområde", man åker ju för att det är kul.
Så länge det finns puckon som drar på sig ett skinnöverdrag mitt i sommaren, byter ut hjärnan mot hjälmen, och sätter sig på en fruktansvärt övermotoriserad sporthoj...så kommer ju också dom att säljas...eller.. :va
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Deeeeet var optimistiskt. Här finns ett helt kansli som företräder många tiotusentals medlemmar, som har resurser att driva påverkansarbete gentemot myndigheter och politiker, som kan arbeta med opinionsbildning i media och internationellt.

Så du tror att om allt det arbetet bara försvann, då skulle det inte märkas?
Jag tror inte på din slutsats ...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi hade ju ett "frivilligt importstopp" på 60hk på snöskotrar från 1981 och en bit in på 90-talet.

Lite mer skoter-OT...

Visst fanns det ett förslag för tio-tjugo år sen, att skoterns regnummer skulle vara intryckt i mattan? Lika fantastiskt dumt som förslaget om spårbar GPS i varje reggat fordon på vägarna! Som att ha en statlig kontrollant i baksätet!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt du nämner är finansierat genom skatt. Med ett skattetryck om 43,9% så förväntar jag mig att det fungerar. Jag jobbar mer än två dagar i veckan för det. https://www.ekonomifakta.se/fakta/s...verige-och-internationellt/?graph=/389/1/all/
För övrigt får alla i dessa sektorer lön för mödan. Hade de inte fått någon lön hade ytterst få vägarbetare dykt upp. Det gör dem inte till hjältar, bara vanliga arbetare som ingått avtal med en arbetsgivare.

Jag hoppas detta forum har högt nog i tak för att ifrågasätta både skattetryck och medlemsavgifter till SMC. I mitt tidigare inlägg ställde jag en fråga. Den var inte retorisk utan genuin - jag vill veta. Om jag får veta kan mina slutsatser ändras. Jag har haft fel många gånger.

Det är korrekt. Poängen var att allt detta har kommit till genom att människor engagerat sig tillsammans. Inget som funnits med automatik sedan hedenhös.

Går du bara hundra år tillbaka så såg inte samhället ut på det viset. Och det är ingenting annat än engagemang som ändrat på det.

När det gäller föreningar som SMC så skulle jag nog säga att det inte finns NÅGON förening i hela världen som gör lika mycket för främjandet av motorcyklismen, trafiksäkerheten och möjligheten att tex köra på bana med försäkrad motorcykel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite mer skoter-OT...

Visst fanns det ett förslag för tio-tjugo år sen, att skoterns regnummer skulle vara intryckt i mattan? Lika fantastiskt dumt som förslaget om spårbar GPS i varje reggat fordon på vägarna! Som att ha en statlig kontrollant i baksätet!

Det var nog någon pellejöns som lyfte det förslaget och det slogs ju upp stort i skotertidningarna (men knappast någon annanstans).

Jag har nog inte ännu landat i någon slutsats om det var skämt eller allvar med tanke på den praktiska sidan av saken...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har kollat igenom siffrorna lite snabbt.
Personalkostnader för 14 man på kansliet står för 40% av intäkterna.
10% av intäkterna, 2,4 miljoner, går till IT. Budgeterat att öka till över miljoner året efter.
En miljon i marknadsföring. Lika mycket för instruktörsverksamheten.
5 miljoner, 20% av intäkterna, för tidningen.

Vad består de kopiösa IT-kostnaderna av? Hur stor påverkan kan göras av 14 man från kansliet i Dalarna? Varför lägger man inte mer pengar på instruktörerna? Hade det inte varit effektivare att driva det med ett större ”kansli” utspritt över hela Sverige med många som jobbar lite, men idéellt? Engagemanget verkar ju inte tryta. Det borde gå att lösa med en IT-lösning för under 4 millar. Folk som avstår arbete kan ju få en schablonsumma om de kan visa på uttag av semester eller löneavdrag. Det finns typ 16 millar i kassan. Vad ska man göra av dem? Så många frågor...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har kollat igenom siffrorna lite snabbt.
Personalkostnader för 14 man på kansliet står för 40% av intäkterna.
10% av intäkterna, 2,4 miljoner, går till IT. Budgeterat att öka till över miljoner året efter.
En miljon i marknadsföring. Lika mycket för instruktörsverksamheten.
5 miljoner, 20% av intäkterna, för tidningen.

Vad består de kopiösa IT-kostnaderna av? Hur stor påverkan kan göras av 14 man från kansliet i Dalarna? Varför lägger man inte mer pengar på instruktörerna? Hade det inte varit effektivare att driva det med ett större ”kansli” utspritt över hela Sverige med många som jobbar lite, men idéellt? Engagemanget verkar ju inte tryta. Det borde gå att lösa med en IT-lösning för under 4 millar. Folk som avstår arbete kan ju få en schablonsumma om de kan visa på uttag av semester eller löneavdrag. Det finns typ 16 millar i kassan. Vad ska man göra av dem? Så många frågor...
Min fetning ovan..

Är för övrigt inte medlem i någon förening, varken facket eller svenska kyrkan, längre.

Det förvånar mig inte. Det är konstigt att du förväntar dig eller i bästa fall hoppas på att andra ska engagera sig och ställa upp ideellt.:va

Finns det någon organisation av den storleken som har ett billigare och fortfarande funkis it-system?

Folk som avstår arbete kan ju få en schablonsumma om de kan visa på uttag av semester eller löneavdrag.

Det blir rätt kvickt en konversation med skattmasen som jag inte tror att du vill ta. Eller någon annan för den delen heller.
I praktiken är resersättning och vissa traktamentesliknande ersättningar det enda som som kan betalas ut i kontanter. Vissa naturaförmåner som kost och logi är också Ok men det kan man ju inte betala dagisavgiften med eller en pava på systemet heller.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min fetning ovan..



Det förvånar mig inte. Det är konstigt att du förväntar dig eller i bästa fall hoppas på att andra ska engagera sig och ställa upp ideellt.:va

Finns det någon organisation av den storleken som har ett billigare och fortfarande funkis it-system?



Det blir rätt kvickt en konversation med skattmasen som jag inte tror att du vill ta. Eller någon annan för den delen heller.
I praktiken är resersättning och vissa traktamentesliknande ersättningar det enda som som kan betalas ut i kontanter. Vissa naturaförmåner som kost och logi är också Ok men det kan man ju inte betala dagisavgiften med eller en pava på systemet heller.
Bara för att jag inte engagerar mig i en förening så betyder det knappast att alla är som jag. Jag ser mycket engagemang bara här på forumet. Om det engagemanget inte finns i landet och det bara finns hos 14 man i Dalarna så har jag fel.

Igen, vad består de fyra miljonerna av? Jag har sett mängder med företag med fungerande IT-system som inte lägger 10-20% av omsättningen på IT. Det handlar om nästan 300k/anställd. Jag kan såklart namedropa flera företag men jag tror inte det tillför något. Finns garanterat flera organisationer som har högre IT-kostnader än så men jag tycker ändå det är fel.

Helt korrekt, jag tycker skattmasen ska bli inblandad då det är lön. Jag har inte påstått att det ska vara skattefritt. Anledningen till att jag skrev schablonbelopp är just för att det inte ska göra anspråk på lönebortfall. Vissa tjänar noll, andra multum. Men det borde utgå en ersättning.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
En stilla undran, utan att på något vis ifrågasätta smc's arbete, det har jag alldeles för lite på fötterna att tycka nåt om:
Får man inte rätt så mycket skrivmaskiner, fax och porton för 4 miljoner?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite mer skoter-OT...

Visst fanns det ett förslag för tio-tjugo år sen, att skoterns regnummer skulle vara intryckt i mattan? Lika fantastiskt dumt som förslaget om spårbar GPS i varje reggat fordon på vägarna! Som att ha en statlig kontrollant i baksätet!

Det var säkert SMC som stoppade det med, om man frågar dom...

Tyvärr skulle jag säga, det skulle vara lättare att hitta stulna skotrar, och idioter som kör kors och tvärs i skogsplantager och över folks gräsmatta om dom hade lämmnat regnummer
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var säkert SMC som stoppade det med, om man frågar dom...

Tyvärr skulle jag säga, det skulle vara lättare att hitta stulna skotrar, och idioter som kör kors och tvärs i skogsplantager och över folks gräsmatta om dom hade lämmnat regnummer

Ja, eller så gasar de än jävligare för att ha spinn på mattan hela tiden?! :hihi
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det var säkert SMC som stoppade det med, om man frågar dom...

Tyvärr skulle jag säga, det skulle vara lättare att hitta stulna skotrar, och idioter som kör kors och tvärs i skogsplantager och över folks gräsmatta om dom hade lämmnat regnummer
Jag vet inte om du har någon egen skoter eller vad du har för erfarenhet av sådana. Hur menar du att regnr skulle synas, med ett avtryck i mattan? Alltså kör du i lössnö blir det väl absolut noll och intet nåt läsbart överhuvudtaget! 150-300 hk lämnar bara en ränna..
Att skotrarna skulle ställa till med så ohyggligt mycket skador på gräsmattor och planteringar är en myt! Vi har inte ont om skog i detta landet om vi säger så. En stadsjuppie på sin mtb skadar mångfalt mer, men det är tabu att nämna.
Om smc stoppat nåt förslag på att stansa in regnr i offroaddäck vet jag ej, men det vore ju lika oläsbart som ovan nämnd matta!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vet inte om du har någon egen skoter eller vad du har för erfarenhet av sådana. Hur menar du att regnr skulle synas, med ett avtryck i mattan? Alltså kör du i lössnö blir det väl absolut noll och intet nåt läsbart överhuvudtaget! 150-300 hk lämnar bara en ränna..
Att skotrarna skulle ställa till med så ohyggligt mycket skador på gräsmattor och planteringar är en myt! Vi har inte ont om skog i detta landet om vi säger så. En stadsjuppie på sin mtb skadar mångfalt mer, men det är tabu att nämna.
Om smc stoppat nåt förslag på att stansa in regnr i offroaddäck vet jag ej, men det vore ju lika oläsbart som ovan nämnd matta!

Det fanns faktiskt som förslag. Om du läser mitt inlägg längre upp, så...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså kör du i lössnö blir det väl absolut noll och intet nåt läsbart överhuvudtaget! 150-300 hk lämnar bara en ränna..

Ehh, ja, det är just det som är problemet, men någon meter eller två kanske mattan inte spinner...

Att skotrarna skulle ställa till med så ohyggligt mycket skador på gräsmattor och planteringar är en myt! Vi har inte ont om skog i detta landet om vi säger så. En stadsjuppie på sin mtb skadar mångfalt mer, men det är tabu att nämna.

Ställer inte till med skada, men lämmnar bara en ränna????

Jag har släktingar som är skogsägare, när ett tiotal lössnömaskiner har grävt om varenda snöflinga på en plantering brukar inte så många plantor vara vid liv till våren.

På en motsvarande plantering där det inte har körts skoter ser det annorlunda ut.

Varje vinter är det minst en idiot som kör över min gräsmatta, vid sommartsugan var det massor, vid släktgården ännu fler.

Där jag bodde som barn, inne i ett villakvarter, var det varje vinter några idioter som körde över samma tomt varje vinter, trots avspärrningsband och skyltar.

Han som bodde där tröttnade och grävde bort en meter av deras skoterspår och ställde ner en kärve av ihopsvetsade vinkeljärn, och pudrade lite snö över.

Han kom hem till en övergiven snöskoter på tomten, som han drog in i garaget.

Jag själv har ett enormt behov av att anlägga ett jordplan av ståltråd runt min gård, på en och en halv meters höjd ungefär, jag har inte gjort det än, men jag kommer att bli synnerligen förbannad om någon kör ner det för mig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Igen, vad består de fyra miljonerna av?

Bl.a. byte av affärssystem och webflytt - kunde jag läsa mig till på de 10 sekunder det tog mig att tanka hem och söka på " IT" i deras årberättelse. För mig låter det som konsultkostnader. T.ex. Monitor ERP vet jag tar ca 4,000 per timme som konsult.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bl.a. byte av affärssystem och webflytt - kunde jag läsa mig till på de 10 sekunder det tog mig att tanka hem och söka på " IT" i deras årberättelse. För mig låter det som konsultkostnader. T.ex. Monitor ERP vet jag tar ca 4,000 per timme som konsult.
Det finns 231 träffar På it i det dokumentet. Resultat 40 är det första som faktisk handlar om IT. Bra jobbat på 10 sekunder.

Jag har själv varit delaktig i både webflyttar och byte av affärssystem på mina arbetsplatser. Realistisk summa för det, i en pyttepytteliten organisation som SMC är ungefär en tiondel av de drygt 4 miljonerna. Det stämmer säkert att firman du nämner tar 4000kr timmen dock är det verkligen inte standard. Runt en fjärdedel är det normala. Oavsett så så skulle det innebära att en man var inhyrd på heltid. Tveksamt. Dessutom har de en heltidsanställd IT-kille.

Tog mig också friheten att kolla lönerna på kansliet på denna ideella organisation. Som i de flesta ideella organisationer handlar det om miljonlön för toppen och dubbel marknadsmässig lön för nästan alla övriga.... snittlön på över 60k/månad. Många av dem bor inte ens i närheten av kansliet för övrigt.

Betala ni men jag skippar nog. När man ser hur så stor andel av medlemmarnas pengar som går rakt ner i fickorna på överbetalda anställda och extrema kostnader för teknikprylar samtidigt som så lite går till kurser och annat innehåll blir man illamående.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om du verkligen är intresserad så kollar du bara på hemsidan och respektive årsberättelse så kan du själv läsa vad SMC gör med pengarna.

Äh, jag länkar så behöver du inte anstränga dig att leta:

https://www.svmc.se/smc/Organisationen/Verksamhetsberattelse/



För övrigt så erbjuder de flesta av de stora försäkringsbolagen SMC rabatt så har du ett annat bolag än Svedea så har du förmodligen missat lite stålar genom åren...
Jag kan bara se att Svedea och Bilsport har SMC-rabatt. Du hävdar att de flesta stora försäkringsbolaget har det. Hittade du på det eller kan du tala om tre-fyra försäkringsbolag till som har det?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men... ni som inte är medlemmar, och inte vill vara det. Släpp det. Sluta gnälla. Lägg ned. Blir trött på att läsa gnälliga inlägg.

Det är ganska många av oss som tycker att det som SMC gör är bra. Att det är värt 500 spänn. Rentav lite till - i värsta fall.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top