Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Problemet är nog att du jämför med en 99års modell som hunnit gå en bit och levt sitt liv i ur å skur i 15år.
Eller drar du dig till minnes om när du åkte i en ny bil -99?
Det är viss skillnad, även om den 15år gamla är pedantskött.

Det som förvånar mig är hur sladdriga bilarna blir på kort tid. Det knarrar, skramlar och lossnar prylar långt tidigare nu än "förr" kanske beror på avsaknad av fjädringsväg :gnissla

Sistnämnda håller jag med om, åtminstone i de normala prisklasserna. Min Saab från 07/08 känns som en rikig gammal häck jämfört med hur de var som nya.
Och idag hade jag en lånebil, då Saaben givetvis var tvungen att åka in på Maptun för felsökning (förbannade skitbilar) och då fick jag låna en Kia som hade rullat drygt 1000 mil.
Satan vilket smäck! 4000 varv i 140km/h, full gas på femman i svag uppförsbacke resulterar i just ingenting då avsaknaden av kraft var total.
Dessutom åkte bilen över hela vägen utan att jag rörde på ratten när det blåste lite från sidorna. Totalt livsfarlig väghållning i vått och halt misstänker jag.

Snart får man köpa sig en gammal W123 för det verkar vara den vettigaste bilen av dem alla...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det har ju skett revolutioner på motor/drivlina, aktiva system har ju inte legat på latsidan de heller direkt.

Radarstyrd autobroms med mera. Jovisst, jag är bara obotligt kritisk till fordonselektronik (yrkesskada) så jag vet att de har en allt för begränsad livslängd och stabilitet. Av flera faktorer..
Sen kan en alltid fundera över om det kanske vore lika bra att bilen kör själv, då 1. Mänskliga faktorn är mest skyldig 2. Ju mer stödsystem som finns, desto mindre aktiv och körduglig blir föraren. Men det är en parentes..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Radarstyrd autobroms med mera. Jovisst, jag är bara obotligt kritisk till fordonselektronik (yrkesskada) så jag vet att de har en allt för begränsad livslängd och stabilitet. Av flera faktorer..
Sen kan en alltid fundera över om det kanske vore lika bra att bilen kör själv, då 1. Mänskliga faktorn är mest skyldig 2. Ju mer stödsystem som finns, desto mindre aktiv och körduglig blir föraren. Men det är en parentes..

Ja, men även elen blir ju mer och mer stabil med åren.

Människa-maskin system är riktigt intressant, visar snabbt vilken komplex organism människan faktiskt är.
 

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Så vad har tillkommit på marknaden för revolutionerande?
En massa rätt poänglösa saker som skärmar som poppar ur panelen, led belysning i dörrhandtagen eller resonanslådor i avgassystemet för att få en diesel att låta som en bensinare är inget jag räknar dit.

Tänkte mera att man kanske skulle haft mera nyheter och förbättringar än en smärre facelift för att försöka sälja en bil med ett enligt mig ett "pris" som jag tycker är för mkt för en i grunden oförändrad 12 år gammal modell.

Eniac hade ett bra citat: Att gång på gång försöka med samma sak och förvänta sig olika resultat är sinnebilden för idioti.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tror diskussionen är oväsentlig. Den som köper en ny bil vill ha nyheter, annars köper man en begagnad och låter någon annan ta smällen. Alternativt köper folk en Kia för att att få mycket ny bil för pengarna. Att Saab inte går runt bekräftar enligt mig just mitt argument.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det har ju skett revolutioner på motor/drivlina, aktiva system har ju inte legat på latsidan de heller direkt.
Vilka är dessa revolutioner?
Har man skrotat några bilar så vet man ;)

Vad finner du själv revolutionerande när det kommer till bilar, då och/eller nu?
Inte mycket, och det är jävligt tragiskt.

Jag räknar nämligen inte kromade (plast)låsknappar och motordrivna mugghållare och krims och trams som revolutionerande tekniska implementationer i någon form. Men uppenbarligen funkar det ju att sälja biljar med just detta som "revolutionerande".

En del bra saker har ändå segat sej in:
* Direktinsprutning.
* Hybriddrift.
* Variabla ventiltider.
* Smartare datorer.

Inga direkta revolutionerande grejer utan snarare anpassning av existerande teknik, som egentligen borde införts på bred front för länge sedan.

Andra gamla uppfinningar som borde införts för länge sedan men som kanske kommer:
* Vatteninsprutning.
* Äkta bränsleanpassning.
* Spjällfria motorer.
Jag förstår inte vad som är roligt, vet du inte att det tillkommit en rad funktionaliteter sedan 1999? :confused:
Men menar du verkligen att dessa funktionaliteter är revolutionerande?
Isåfall grattis, din flång nya bil har nu tillräckligt mycket elektronik och funktionaliteter för att klara en tredjedel av vad en budget-smartphone kunde för 5 år sedan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilka är dessa revolutioner?Inte mycket, och det är jävligt tragiskt.

Jag räknar nämligen inte kromade (plast)låsknappar och motordrivna mugghållare och krims och trams som revolutionerande tekniska implementationer i någon form. Men uppenbarligen funkar det ju att sälja biljar med just detta som "revolutionerande".

En del bra saker har ändå segat sej in:
* Direktinsprutning.
* Hybriddrift.
* Variabla ventiltider.
* Smartare datorer.

Inga direkta revolutionerande grejer utan snarare anpassning av existerande teknik, som egentligen borde införts på bred front för länge sedan.

Andra gamla uppfinningar som borde införts för länge sedan men som kanske kommer:
* Vatteninsprutning.
* Äkta bränsleanpassning.
* Spjällfria motorer.
Men menar du verkligen att dessa funktionaliteter är revolutionerande?
Isåfall grattis, din flång nya bil har nu tillräckligt mycket elektronik och funktionaliteter för att klara en tredjedel av vad en budget-smartphone kunde för 5 år sedan.

Ok, för att komma fram till hur du tänker.

Nämn några revolutionerande saker på bilar de senaste hundra åren.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ESP, 80-tal (bmw, MB)
Common rail diesel 90-tal (alfa,MB)
Elhybrid 90tal, (audi, toyota)
Can-BUS, 90tal (mb)
Citroëns gashydrauliska fjädring inte helt obetydlig.

(Mycket fanns för 100år sen, men dessa årtionden ovan avser personbilar)

bluetooth, car-pc mm är ju lika utvecklande för fordonet som att montera en 42" plasma i bagaget.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top