Det revolutionerande är ofta det man inte ser:
Kul för er att ni inte är så kräsna med att kalla saker revolutionerande.Säkert massor men jag nöjer mig med att konstatera: genomsnittligt elektronikinnehåll
Det revolutionerande är ofta det man inte ser:
Kul för er att ni inte är så kräsna med att kalla saker revolutionerande.Säkert massor men jag nöjer mig med att konstatera: genomsnittligt elektronikinnehåll
Problemet är nog att du jämför med en 99års modell som hunnit gå en bit och levt sitt liv i ur å skur i 15år.
Eller drar du dig till minnes om när du åkte i en ny bil -99?
Det är viss skillnad, även om den 15år gamla är pedantskött.
Det som förvånar mig är hur sladdriga bilarna blir på kort tid. Det knarrar, skramlar och lossnar prylar långt tidigare nu än "förr" kanske beror på avsaknad av fjädringsväg
Kul för er att ni inte är så kräsna med att kalla saker revolutionerande.
Det har ju skett revolutioner på motor/drivlina, aktiva system har ju inte legat på latsidan de heller direkt.
Radarstyrd autobroms med mera. Jovisst, jag är bara obotligt kritisk till fordonselektronik (yrkesskada) så jag vet att de har en allt för begränsad livslängd och stabilitet. Av flera faktorer..
Sen kan en alltid fundera över om det kanske vore lika bra att bilen kör själv, då 1. Mänskliga faktorn är mest skyldig 2. Ju mer stödsystem som finns, desto mindre aktiv och körduglig blir föraren. Men det är en parentes..
Så vad har tillkommit på marknaden för revolutionerande?
En massa rätt poänglösa saker som skärmar som poppar ur panelen, led belysning i dörrhandtagen eller resonanslådor i avgassystemet för att få en diesel att låta som en bensinare är inget jag räknar dit.
Vilka då?Jag förstår inte vad som är roligt, vet du inte att det tillkommit en rad funktionaliteter sedan 1999?
Vilka då?
Men sluta nu, knarkar ni eller har ni bara raggarbilar?
Bluetooth lanserades ca år 2000-2001, för att nämna ett av otaliga exempel.
Är det en bilfunktionalitet?
Är det en bilfunktionalitet?
Sedär.Absolut
Sedär.
1998.
Vilka är dessa revolutioner?Det har ju skett revolutioner på motor/drivlina, aktiva system har ju inte legat på latsidan de heller direkt.
Inte mycket, och det är jävligt tragiskt.Har man skrotat några bilar så vet man
Vad finner du själv revolutionerande när det kommer till bilar, då och/eller nu?
Men menar du verkligen att dessa funktionaliteter är revolutionerande?Jag förstår inte vad som är roligt, vet du inte att det tillkommit en rad funktionaliteter sedan 1999?
Vilka är dessa revolutioner?Inte mycket, och det är jävligt tragiskt.
Jag räknar nämligen inte kromade (plast)låsknappar och motordrivna mugghållare och krims och trams som revolutionerande tekniska implementationer i någon form. Men uppenbarligen funkar det ju att sälja biljar med just detta som "revolutionerande".
En del bra saker har ändå segat sej in:
* Direktinsprutning.
* Hybriddrift.
* Variabla ventiltider.
* Smartare datorer.
Inga direkta revolutionerande grejer utan snarare anpassning av existerande teknik, som egentligen borde införts på bred front för länge sedan.
Andra gamla uppfinningar som borde införts för länge sedan men som kanske kommer:
* Vatteninsprutning.
* Äkta bränsleanpassning.
* Spjällfria motorer.
Men menar du verkligen att dessa funktionaliteter är revolutionerande?
Isåfall grattis, din flång nya bil har nu tillräckligt mycket elektronik och funktionaliteter för att klara en tredjedel av vad en budget-smartphone kunde för 5 år sedan.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|