I Tractor Pulling kör man väl med vatteninsprutning? Effektökning får man ju... och rimligen kanske sänkt verkningsgrad. Men det var kanske vad du syftade på?
Sker vatteninjektionen efter förbränning i en Otto?
Nopp, vattnet kan sprutas in samtidigt med bränslet oavsett om den har direktinsprutning, portinsprutning eller gammal förgasare. I normalfallet vill du ha en homogen bränsle/vatten/luftblandning vid förbränningen. Det som händer då är att vattnet "stjäl" energi i form av värme från förbränningen och bildar ånga vilket hjälper tillatt trycka ner kolven = effektivitetsvinst. Detta sänker temperaturen på förbränningen (och skyddar mot detonation) vilket gör att du kan köra med snålare blandning, större tändförställning och högre laddtryck = effektivitetsvinst.
Vattnet gör i princip det en fetare bränsleblandning gör, fast gör det bättre och utan effektivitetsförlust.
Vill man spetsa till det riktigt kan man använda direktinsprutning för att styra vattendimman i högre grad mot kolv, topp och cylinderväggar samt bränsledimman i högre grad mot mitten och tändstiftet. Då slipper man effektivitetsförlust av bränsle som kondenserar mot ytor.
Ah, missade den lilla biten med ottomotor.
Fast vem vill köra det?
Jag vill, Otto har större utvecklingspotential än Diesel även om Diesel har en effektivitetsfördel just i nuläget.
Diesel kommer dessutom inte runt problemet med sot och kväveoxider, förutom med trams som partikelfilter och
AdBlue vilket en Otto aldrig behöver.
En spjällfri överladdad direktinsprutad vatteninsprutad Otto har alla förutsättningar för att sparka röven av Diesel alla dagar i veckan.
Tillverka den dessutom i form av en direktsmord tvåtaktare så har du effekt och effektivitet i ett litet lätt format.