Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
NVH

Konkurrentvagnar togs in central så man hade alltid koll på vad som fanns inne o var tillgängligt för samtliga egenskaper.

Nä, precis. Min poäng är att Volvo är prisvärd och up to date medans SAAB alltid varit efter, efter 9000 Aero

Iofs så finns det en egenskap där jag tycker Volvo (och M-B) är bättre än BMW o Audi och det är att de är vilsamma o köra långt o länge, bilen är bekväm, rymlig och inte på nåt sätt uppmärksamhetskrävande o köra.

Det var intressant att höra. Jag tror dock att man inom någon grupp troligtvis tittade på Saab i något annat sammanhang. Jag kan förstå att NVH inte gjorde det :)

Det du skriver om att du tycker Volvo är prisvärd är nog det stora problemet här. Min egen åsikt är tvärtom. Jag har kört i princip alla Volvos moderna modeller förutom nya S/V60 och jag har än så länge inte hittat någon jag gillar. Jag långkörde en V70 D5 till södra Tyskland förra året. Det första som slog mig var hur en modern bil kan ha en så hård sättning. Den var stötig och jag fick pausa betydligt oftare än när jag gjorde motsvarande resa med en 9-5 några månader tidigare. Jag var inte utvilad när jag kom fram i Volvon. Hur man t.ex kan få en framvagn så totalt omedveten om sin bakvagn är en gåta. Att då betala 345k när jag kan få en trevligare 9-5 som jag trivs med gör att jag inte anser Volvo vara en prisvärd bil.

Nu kommer vi till den stora knäckfrågan, vissa personer gillar ett bilmärke för dess egenskaper medan andra ogillar just de egenskaperna. Ibland beror det på okunskap som när t.ex Lasse Hockeyfarsa ska köpa en ny bil som han kan köra ungarna till träningen i. Ibland beror det på att man faktiskt har en välgrundad personlig åsikt. Upplevelsen är subjektiv. Uppenbarligen finns det många människor som valt att köpa Saab för att man uppskattar bilarna men man har inte nått tillräckligt många. En del av problemet här är försäljningsorganisationen. Om problemet berott på enbart bilarna så hade nog Volvo, Chevrolet m.fl gått i konkurs sen länge.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Vad är det för fel på TDIe 163hk?
Även den miljöbil som är lite renare, lite bränslesnålare och ändå lite snabbare än Saaben - dock med mindre effekt.

Audis motor är på 136 hästkrafter inte 163 så det är trots allt relativt stor skillnad mot 180 hk. Om man ska bolla siffror så gör A4 0-100 på 9.5 sek medan Saaben gör det på 8.7 sek. Att Audin släpper ut 3 g mindre koldioxid är dessutom en direkt följd av att den drar mindre.
För övrigt tycker jag att koldioxidhysterin har slagit över, man anpassar motormappen till EU:s körcykel som tyvärr inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Audis motor är på 136 hästkrafter inte 163 så det är trots allt relativt stor skillnad mot 180 hk. Om man ska bolla siffror så gör A4 0-100 på 9.5 sek medan Saaben gör det på 8.7 sek. Att Audin släpper ut 3 g mindre koldioxid är dessutom en direkt följd av att den drar mindre.
För övrigt tycker jag att koldioxidhysterin har slagit över, man anpassar motormappen till EU:s körcykel som tyvärr inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.

Audi A4 2.0TDIe (SAAB 9-3 TTiD4 inom parantes)
Effekt: 163 hk/380 Nm (180 hk/400 Nm)
0-100: 8,4s (8,5s)
Stad: 5,4 (5,7)
Landsväg: 3,8 (3,9)
Blandad: 4,4 (4,5)
CO2g/k: 115g (119g)

Var tvungen att kolla A6 mot 9-5 också, och vi verkar se samma sak där:

Audi A6 2.0 TDI (SAAB 9-5 TTiD 190 inom parantes)
Effekt: 177 hk/380 Nm (190 hk/400 Nm)
0-100: 8,7s (9,1s)
Stad: 6,0 (8,2)
Landsväg: 4,4 (4,9)
Blandad: 4,9 (6,1)
CO2g/k: 129g (161g)

(även 3,0 TDI med 245 hästar, fyrhjulsdrift och 0-100 på 6,1 sek är både snålare och renare)

Om man ska bolla med siffror. :rolleyes:
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Korrekt; jag förväxlade Isuzu-motorn med Fiat-diton.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag berömde prestandasiffrorna för 1,9-dieseln, men vad hjälper det när resten bilen är stenålder?
Vart är exempelvis dubbelkopplingslådorna och fyrhjulsdrifttillval för basmodeller? All teknikutveckling är sannerligen inte av godo, men om man kallar sig premiumtillverkare blir man jämfört mot A4/A6, 3/5-serie och C/E-serie. Tyvärr har inte SAAB haft något att hämta där de senaste 15 åren.

Vi kan ju vända på det; hur imponerande är det att endast lyckas ta ut 250 hk ur en 2,8-liters bensinsexa med dubbelturbo? Ja, jag vet att det inte gick att lägga på mer effekt på grund av felhjulsdrift, men då var vi tillbaka till teknikdiskussionen igen.
Detta Moment 22 sänkte SAAB.


Läs igen; jag har kört alla SAAB-modeller utom nya 9-5:an.

Den "fullblods-SAAB" du talar om upplevde jag som halvslö i förhållade till uppgiven effekt, tråkigt bångstyrig under acceleration på grund felhjulsdrift, kraftigt föråldrad inredningsmässigt, inte speciellt kommunikativ i chassi/styrning, skramlig och växellådan var under all kritik. Dessutom lär den vara rejält törstig.

Jag förstår att vissa tycker att det är orättvist att klanka ned på SAAB, men återigen, det är SAAB själva som envist tjatat om att man är (var) ett premiummärke. Då blir man jämförd med BMW, Audi och Mercedes.

Och det heter lullull. :glenning


Jetta? 2,5-litersfemman är väl helt ny?


Ja, 1,8-litersmotorn var visserligen fin prestandamässigt (särskilt i TS-utförande), men hur kul är ljudet från en turbofyra? Jag måste också testa RS3/TTRS snarast!

Jag hörde i ett test av ttrs att blocket är från en Jetta motor från den amerikanska marknaden.

Holländska är vackert men det finns engelsk undertext om man inte förtår :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
En kombi säljer uruselt utanför Sverige, därför valde man att fokusera på sedanen för att sedan få ut kombin. Personligen gillar jag både kombin och sedanen men jag tycker att man gjorde ett stort misstag när man valde att gå upp så mycket i storlek och prisklass. Det gjorde att modellen inte längre blev samma folkbil som förra generationen och det hjälpte till att dra ner försäljningen. Mycket av produktstrategin bestämdes i Detroit, det hade nog sett annorlunda ut om Saab kunnat gå sin egen väg men man hade ju en övertro på att sälja ut företag och självbestämmanderätten i det här landet.

Det vet väl alla att i i stora världen så säljer sedan bättre än kombi. Men Saabs överlevnad hängde på just den bilen och deras största marknad var och har alltid varit sverige. Saab har ju knappt sålts utanför svea rike. Så varför satsade man allt på en bil som ingen vill ha på den marknaden man säljer bilar?
Sen har tyskarna börjat köra mycket mer kombi dom med. Där gäller liknande premisser för tjänstebilar vad gäller pengen. Så varför i h-vete, gjorde man en bil ingen på den marknaden man säljer vill ha och dessutom för dyr för att gå in bland dom som köper bilar och ev kan tänka sig en sedan.
Privatpersoner köper inte ens bilar jämfört med tjänstesektorn. Där det köps nya var tredje år.
Eller var man så naiv att man trodde att man skulle kunna komma med en ny produkt på ny marknad och bygga upp en försäljning på mindre tid än ett år. I så fall så förstår alla varför konkursen är ett faktum. En sån process tar åratal. Vilket varje normal människa som sysslar med försäljning begriper. Samt att det kostar en multum att vinna mark.

Det är fel på fel på fel. Vad gäller produkt, företagsledning och finnansiärer. Ett skutt bolag som producerat 12 bilar per år kan inte gå in och köpa ett bolag som Saab som i jämförelse är gigantiskt. Trots att dom är en miniatyr tillverkare. Lika befängt som om jag skulle gå in och köpa ABB och driva det. Det går åt helvete.

Valmers uttalande "Prissättningen av nya 9-5 var bara en låtsaskonstruktion för att bära upp en låtsasaffärsplan."
Stämmer mycket väl in. Müller var tillsatt utav GM för att lägga ner skiten. En skenaffär.
 
Last edited:

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Audi A4 2.0TDIe (SAAB 9-3 TTiD4 inom parantes)
Effekt: 163 hk/380 Nm (180 hk/400 Nm)
0-100: 8,4s (8,5s)
Stad: 5,4 (5,7)
Landsväg: 3,8 (3,9)
Blandad: 4,4 (4,5)
CO2g/k: 115g (119g)

Där ser man. Den motorn hade jag missat. Ingolstadt gör bra ifrån sig :)

Qwerty skrev:
Det vet väl alla att i i stora världen så säljer sedan bättre än kombi. Men Saabs överlevnad hängde på just den bilen och deras största marknad var och har alltid varit sverige. Saab har ju knappt sålts utanför svea rike. Så varför satsade man allt på en bil som ingen vill ha på den marknaden man säljer bilar?
Återigen, mycket av produktstrategin bestämdes i Detroit. När Saab togs över av Spyker var man tvungna att göra det bästa av situationen. Det kan ju vara så att under GM-tiden så fokuserades det på att få ut sedanen först varför den var längst kommen i utvecklingsarbetet. Sverige var inte en prioriterad marknad under GM-tiden. Troligtvis resonerade man som så att det var bättre att snabbt få ut sedanen och sedan fokusera på kombin så att man hade något att sälja istället för att harva vidare med enbart 9-3 i försäljningshallarna under ett års tid. Då hade försäljningen sjunkit ännu mer.

Qwerty skrev:
Det är fel på fel på fel. Vad gäller produkt, företagsledning och finnansiärer. Ett skutt bolag som producerat 12 bilar per år kan inte gå in och köpa ett bolag som Saab som i jämförelse är gigantiskt. Trots att dom är en miniatyr tillverkare. Lika befängt som om jag skulle gå in och köpa ABB och driva det. Det går åt helvete.
Ja utan finansiering är ett bolag i den situation Saab var i dömda att misslyckas.


Qwerty skrev:
Valmers uttalande "Prissättningen av nya 9-5 var bara en låtsaskonstruktion för att bära upp en låtsasaffärsplan."
Stämmer mycket väl in. Müller var tillsatt utav GM för att lägga ner skiten. En skenaffär.
Seriöst talat. Jag tycker också att mycket gjordes fel i bolaget. Eftersom jag har haft insyn i bolaget så kan jag också försöka svara på så mycket jag har tillåtelse till utan att bryta sekretessen men då får nivån på inläggen vara högre än detta.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För övrigt tycker jag att koldioxidhysterin har slagit över, man anpassar motormappen till EU:s körcykel som tyvärr inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.

Jag åker BMW miljödiesel, och kör långtur på drygt 0,4 och stadstrafik med (larvigt) mkt korta sträckor och kallstarter på knappt 0,6 (0,75 på vintern, men då är det kul med bakhjulsdrift).

142 hästar och en vridkurva som tillåter brant motorvägsuppförsbacke i 110 utan att växla ned från 6an, dvs runt 1800 rpm.

Kombinationen av de två var orsaken till att BMW vann när vi skulle byta, Volvo, Audi osv var inte i närheten gällande motorn (Audi har ju fått en ny nu som faktskt var trevligt, har provkört). Saab fanns inte på kartan att ens provköra, haft som lånebil några ggr och allt över 100.000 ny kändes som ett överpris för mig.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag har kört i princip alla Volvos moderna modeller förutom nya S/V60
Det borde du verkligen göra. S/V60 skiljer sig avsevärt (på många punkter, framförallt körglädje/komfort) från andra vagnar från VCC.

Vidare så har jag inte heller varit med på en konkurrentanalys där SAAB har funnits representerad. Förra analysen/eventet fanns Geely Emgrand med, det var en pärla det. :)
Geely%2BEmgrand%2BEC7.jpg
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Seriöst talat. Jag tycker också att mycket gjordes fel i bolaget. Eftersom jag har haft insyn i bolaget så kan jag också försöka svara på så mycket jag har tillåtelse till utan att bryta sekretessen men då får nivån på inläggen vara högre än detta.
Äh, bestäm dig.

Om vi nu har så fel i att 9-5 prissattes åt helvete, något som för övrigt en majoritet av biljournalisterna också tyckte, och att SAAB:s strategi med att bli lönsamma med en pytteliten produktionsvolym var ett luftslott, så kliv då in om tala om vad som inte stämmer med ovanstående.

Annars är det mera klädsamt att tiga.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Äh, bestäm dig.

Om vi nu har så fel i att 9-5 prissattes åt helvete, något som för övrigt en majoritet av biljournalisterna också tyckte, och att SAAB:s strategi med att bli lönsamma med en pytteliten produktionsvolym var ett luftslott, så kliv då in om tala om vad som inte stämmer med ovanstående.

Annars är det mera klädsamt att tiga.
Prissättningen av 9-5 och modellen i sig har jag redan kommenterat så du missförstår mig uppenbarligen.
Det jag reagerar på är att du påstår att Saabs affärsplan var en låtsasaffärsplan . Ett sådant påstående får man backa upp med fakta. Sådan fakta går inte att få tag på i annat än i styrelserummet. Den information som är publik handlade om att nå ett break even på 85.000 sålda enheter. Hur man skulle uppnå detta fanns det planer för. Alla på Saab visste att det skulle bli tufft men det var ingen omöjlig uppgift. 9-5:an var dessutom inte det enda som ingick i affärsplanen.
Man kan göra det lätt för sig och i efterhand hävda att det var ett luftslott eftersom att det uppenbarligen slutade med konkurs för företaget. Men det är alltid väldigt lätt att kommentera något när man har facit i hand. Bara för att en affärsplan existerar i början innebär det inte att allt går enligt planen, det behöver dock inte vara ett luftslott för det.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Det borde du verkligen göra. S/V60 skiljer sig avsevärt (på många punkter, framförallt körglädje/komfort) från andra vagnar från VCC.

Vidare så har jag inte heller varit med på en konkurrentanalys där SAAB har funnits representerad. Förra analysen/eventet fanns Geely Emgrand med, det var en pärla det. :)
Geely%2BEmgrand%2BEC7.jpg

Jag hade gärna provkört nya S60. Ryktet på stan säger att det är en ganska bra bil, speciellt R-varianten :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Prissättningen av 9-5 och modellen i sig har jag redan kommenterat så du missförstår mig uppenbarligen.
Det jag reagerar på är att du påstår att Saabs affärsplan var en låtsasaffärsplan . Ett sådant påstående får man backa upp med fakta. Sådan fakta går inte att få tag på i annat än i styrelserummet. Den information som är publik handlade om att nå ett break even på 85.000 sålda enheter. Hur man skulle uppnå detta fanns det planer för. Alla på Saab visste att det skulle bli tufft men det var ingen omöjlig uppgift. 9-5:an var dessutom inte det enda som ingick i affärsplanen.
Man kan göra det lätt för sig och i efterhand hävda att det var ett luftslott eftersom att det uppenbarligen slutade med konkurs för företaget. Men det är alltid väldigt lätt att kommentera något när man har facit i hand. Bara för att en affärsplan existerar i början innebär det inte att allt går enligt planen, det behöver dock inte vara ett luftslott för det.
När Müller tog över tittade jag på SAAB:s historiska produktionsvolymer samt tillgängliga produkter. Ungefär där kändes det som mission impossible.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
När Müller tog över tittade jag på SAAB:s historiska produktionsvolymer samt tillgängliga produkter. Ungefär där kändes det som mission impossible.
Ja det kan jag förstå. En modellflora som bestog av endast 9-3 och ett återförsäljarnät som var fokuserat på andra GM-märken där Saab stoppades undan i valfritt hörn av affären. Hade man fortsatt på den vägen så hade nog Saab gått i konkurs redan någon månad efter Spykers övertagande. :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
5000 sålda bilar i USA under 2011, inte undra på att dom gick i konken..
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
5000 sålda bilar i USA under 2011, inte undra på att dom gick i konken..

Hur skulle de kunnat sälja fler när fabriken stått still i nio månader? Tycker själv 5600 bilar är en rätt imponerande siffra med tanke på omständigheterna under 2011 och mantrat från alla tyckare att ingen vill köpa en SAAB idag.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Garantierna är inget som bilföretagen håller i, åtminstone inte vagnskadan, troligen inte dom andra heller. VAG använde(r) tex TryggHansa som försäkringsbolag för sånt. Så om biltillverkaren konkar eller inte torde vara ganska betydelselöst, i synnerhet som "vem som helst" får serva ur garantisynpunkt!

Bättre sent än aldrig..

Nja, vagnskadegarantin är naturligtvis ett samarbete mellan tillverkaren eller åf och ett försäkringsbolag efter en upphandling av det hela. Vad det samarbetet/avtalet är värt när tillverkaren gått i konkurs är inte helt självklart.

Nybilsgarantin har det redan spekulerats om i pressen och även där verkar det mörkt. "Någon" som representerar Saab/dödsboet trodde att garantin var skriven på ett dotterbolag som står för reservdelarna redan 2009 för att inte oroa kunderna (eller så) men detta dotterbolag hävdar att det är nonsens. De står för garantin på reservdelarna de levererar men garantin för fordonet och delarna som håller på att ramla av är inte deras ansvar. Saab i sin tur klargör (enligt hemsidan) att nybilsgarantin ansvaras av åf men åf lämnar med största sannolikhet in garantianspråket hos Saab, om det nu inte är möjligt så är frågan vad som står i det finstilta i köpekontraktet och jag tror det står: Bojsänke.

God fortsättning =0)
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Den lagstiftade garanti och reklamationstid är iofs alltid ÅF ansvarig för som i sin tur får ta dem med sin grossist.
6mån garanti och 24mån reklamationstid är kanske iofs inte något att ropa jippie för?

Skulle folk våga köpa sig en Saab hade det nog fått vara en stor seriös köpare med mycket ekonomiska muskler, med en seriös plan och prisnivå motsvarande VW. En ägare som hade klarat stora ekonomiska förluster i 5år framåt och klippt hårt bland de icke lönsama bitarna.

En ägare som hade kunnat tagit sig ur ett beroende av GM dessutom.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den lagstiftade garanti och reklamationstid är iofs alltid ÅF ansvarig för som i sin tur får ta dem med sin grossist.
6mån garanti och 24mån reklamationstid är kanske iofs inte något att ropa jippie för?

Skulle folk våga köpa sig en Saab hade det nog fått vara en stor seriös köpare med mycket ekonomiska muskler, med en seriös plan och prisnivå motsvarande VW. En ägare som hade klarat stora ekonomiska förluster i 5år framåt och klippt hårt bland de icke lönsama bitarna.

En ägare som hade kunnat tagit sig ur ett beroende av GM dessutom.

Jag tror att Mahindra kan klara det.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top