NVH
Konkurrentvagnar togs in central så man hade alltid koll på vad som fanns inne o var tillgängligt för samtliga egenskaper.
Nä, precis. Min poäng är att Volvo är prisvärd och up to date medans SAAB alltid varit efter, efter 9000 Aero
Iofs så finns det en egenskap där jag tycker Volvo (och M-B) är bättre än BMW o Audi och det är att de är vilsamma o köra långt o länge, bilen är bekväm, rymlig och inte på nåt sätt uppmärksamhetskrävande o köra.
Det var intressant att höra. Jag tror dock att man inom någon grupp troligtvis tittade på Saab i något annat sammanhang. Jag kan förstå att NVH inte gjorde det
Det du skriver om att du tycker Volvo är prisvärd är nog det stora problemet här. Min egen åsikt är tvärtom. Jag har kört i princip alla Volvos moderna modeller förutom nya S/V60 och jag har än så länge inte hittat någon jag gillar. Jag långkörde en V70 D5 till södra Tyskland förra året. Det första som slog mig var hur en modern bil kan ha en så hård sättning. Den var stötig och jag fick pausa betydligt oftare än när jag gjorde motsvarande resa med en 9-5 några månader tidigare. Jag var inte utvilad när jag kom fram i Volvon. Hur man t.ex kan få en framvagn så totalt omedveten om sin bakvagn är en gåta. Att då betala 345k när jag kan få en trevligare 9-5 som jag trivs med gör att jag inte anser Volvo vara en prisvärd bil.
Nu kommer vi till den stora knäckfrågan, vissa personer gillar ett bilmärke för dess egenskaper medan andra ogillar just de egenskaperna. Ibland beror det på okunskap som när t.ex Lasse Hockeyfarsa ska köpa en ny bil som han kan köra ungarna till träningen i. Ibland beror det på att man faktiskt har en välgrundad personlig åsikt. Upplevelsen är subjektiv. Uppenbarligen finns det många människor som valt att köpa Saab för att man uppskattar bilarna men man har inte nått tillräckligt många. En del av problemet här är försäljningsorganisationen. Om problemet berott på enbart bilarna så hade nog Volvo, Chevrolet m.fl gått i konkurs sen länge.