Då var förslaget äntligen lagt på bordet...

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
1. Ja klart dom har! Jag gillar att mysa runt på en sporthoj och smiska kurvor i 70-90km/h...tro mig..jag GÖR det med. Det finns MÅNGA att intyga det.
2. Men varför ska jag köpa flera hojar för att göra en sak...köra hoj? Bana ger inte upplevelsen av skogar, hästskit, flugor i visiret, getingar innanför skinnstället m.m. Sen gillar jag inte körställningen på en glajder! (o många med mig...)

2. Motarder körs mer än gärna på slangen och (teoretiskt slår över oftare) det i sig är ett HÖGT riskbeteende. Sporthojar vurpar oftare i högre farter m.m. JA...men dödligheten är säkerligen inte långt ifrån på motarder om det fortsätts köras på slangen, stoppiesar m.m.

Allt handlar om ATTITYDEN hos hojkollektivet. Det spelar ingen roll om det är en 500cc eller 1200cc hoj, sporthoj, kråmpråm, motard eller scooter. Det är i princip lika enkelt att köra ihjäl sig ändå!

Det finns ett OTAL tydliga exempel på detta. Ena tråden handlar om stunt, bakhjul och kraftiga fortkörningar. Andra handlar om att fokl sörger över en som körde ihjäl sig när han körde vårdslöst och hur coolt det var innan han gick vidare. Skärpning!

Hur kan du tro att folk som kör motarder har nästan lika hög dödsprocent som de som kör sporthoj ? :va
Det tror iaf inte jag !

Genomsnittshastigheten för en motard är nog i de felsta fall under hälvten av sporthojens.

Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Kyss mig i :arsele alla idrottare som inte betalar ett skit för sina avslitna ledband. Dom straffas inte ut för att dom har en hobby :mad:
Men vi ska.
FY FAN

Nu tror jag du glömmer ett par detaljer här...

Motocross, Speedway, Gocart, Folkrace, bandagar... Har inte de som utövar det samma skydd som "idrottarna med brutna ledband"?

Det går inte jämföra hojåkning på gata med fritidssporter och idrotter.

Ett problem är väl att om du drattar på arslet på crossbanan kommer du in på sjukan och skrivs in som "Olycka MC" och eventuell statistik förvrids.

Dessutom betalar ju folk, konstigt nog, för att få de där hälsenade idrottarna spela sin fotboll och det är i folkintresse, det är inte dina wheelies mellan rödljusen.

Många facetter i flugans öga.

/H

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
VX 800
Jag fattar inte alla som gnäller !

Köp en moppe ! så kan ni vara nöjda ! hur svårt ska de vara att fatta att man måste börja betala för sig och inte andra !

Om du sköter ditt .... så sköter alla andra sitt

Jag är glad att de har blivit mer press på alla sossar som sitter hemma och inte vill jobba. Ge nya regeringen ett par år (Y) så blir de bra ska ni se

Slutord ! Sluta gnäll ! och börja tänka lite !...

//David som inte alls är bitter utan njuter av livet .

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

Det går inte jämföra hojåkning på gata med fritidssporter och idrotter.

Ett problem är väl att om du drattar på arslet på crossbanan kommer du in på sjukan och skrivs in som "Olycka MC" och eventuell statistik förvrids.

Dessutom betalar ju folk, konstigt nog, för att få de där hälsenade idrottarna spela sin fotboll och det är i folkintresse, det är inte dina wheelies mellan rödljusen.

Många facetter i flugans öga.

/H

Man bör väl även ha i åtanke att all idrott faktiskt håller ner ohälsotalet i samhället, att människan motionerar har ju en del positiva bieffekter, i förlängningen är detta samhällsekonomiskt positivt. Bara för att man idrottar drar man inte per automatik sönder kroppen och blir ett paket.

Sporthojsåkning på gata har väl knappast i sig några idrottsliga kvaliteer (bortsett från visst välbefinnande)och skapar inga fysiskt positiva synergieffekter som idrott gör.

Klotar man dessutom hårt kostar rehab oändligt mycket mer än några trasiga ledband...

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Jag förstår till 100% vad du menar och jag tycker att du verkar vara en vettig o redig karl! Vill bara ha de sagt ;)

Personligen känner jag att jag inte måste ha det värsta men kommer skatten att ske så kommer jag abolut inte ha råd med något som är nyare än 20 år (kör redan idag en 19 år gammal "sporthoj") visst, man får väl räkna med o betala för sina intressen men tittar man rent krasst på de skatter o avgifter vi redan nu betalar för all fordonstrafik så finns det nog fan så gott om skattepengar över till detta...

Trafiken är statens feta mjölkkossa, så är det, och det börjar bli larvigt när de påstar att den inte bär sina egna kostnader...

HYCKLERI och dumförklarande av folket!

det blir en manifestation den 28e april enligt smc, men...tyvärr verkar SMC vara väldigt dåliga på att marknadsföra detta då INGEN hojåkare som jag känner har hört talas om den 28e...Får hoppas på att de får lite fart när de närmar sig vilket de nog får...

Hoppas vi blir många den 28e iallafall!

mvh

SB

En del i debatterna var det så att man ville få bort just en viss specifik trafikgrupp som förorsakade de HÖGA DÖDStalen i trafikstatistiken.

Nämligen just unga MC förare med för effektstarka sporthojar.

Därför höjer man procentuelt, inte i kronor....ok ?

Då blir det kanske färre som kör just sådanba maskiner i låg ålder, just på grund av höga kostnader.

Organiserar du å styr upp denna dag så det blir en stor protestmanifestation ?

Du kan annars ta kontakt med SMC, gärna ordförande direkt, finns här på SH, Galne Dansken. Tror att medlemmarna i SMC redan tänkt mycket på hur man ska aggera mot detta förslag.

Ilska är bra, bara den används på rätt sätt. Sen ska man kunna argumentera för sina ideer, annars liknar det bara mest gnäll, likt Reclaim the streets.

Om du läser olyckstråden så börjar inte året specielt bra, många olyckor redan.
Visar bara makthavarna i landet att de måste till något radikalt för att få ner olyckssiffrorna. Vi själva inom mc kollektivet klarar inte det verkar det som.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Man bör väl även ha i åtanke att all idrott faktiskt håller ner ohälsotalet i samhället, att människan motionerar har ju en del positiva bieffekter, i förlängningen är detta samhällsekonomiskt positivt. Bara för att man idrottar drar man inte per automatik sönder kroppen och blir ett paket.
Nej, jag vet. Jag bara spelade lite på det föregående talare sa.

Sporthojsåkning på gata har väl knappast i sig några idrottsliga kvaliteer (bortsett från visst välbefinnande)och skapar inga fysiskt positiva synergieffekter som idrott gör.

Klotar man dessutom hårt kostar rehab oändligt mycket mer än några trasiga ledband...

Ja?
Har jag sagt nåt annat?

Föregående talare verkade mena BARA hojåkarkollektivet skulle tvingas betala för sig medan all idrott var "gratis".
Jag menar cross och annat ICKE-vägtrafikrelaterat motoråkande har samma villkor.

Inget annat.

/H

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Själva förslaget är inte så dumt men det som irriterar mig är att den här regeringen har kommit med ett sånt förslag.
Den nya regeringen gynnar ju bara de som redan har det bra och så kommer det även bli i framtiden.

Alla som röstade på alliansen....känn er lurade:arsele

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Tror jag ska bli en lätt överviktig politiker, samt intressera mig för statiskt ekonomiska objekt så som konst och opera.

Samt bosätta mig så att jag har minst 3-4 transportsätt till jobbet, men sedan ska jag nog jobba från hemmet, samt gör avdrag för uppkopplingar och renovering för lgh/hus för denna otroliga utgift.

Tycker det är bättre att staten tittar på andra sätt att få in pengar när de redan rika ska bli ännu rikare....... nu behöver inte ni som tycker ni är rika för att ni tjänar 500.000kr per år tro att ni är rika..... för ni är fattiga i det nya samhället......

Tro inte heller att ni kommer få mer att röra er med bara för att det trillar in ett par extra lappar i månaden för att div avgifter minskar och skatter försvinner.

Titta på andra länder som gjort precis samma sak, klyftorna mellan dom som är "fattiga" och "rika" ökar markant, våldet och brottsligheten ökar betydligt... det innebär att det kommer kosta att leva...... kolla vilka försäkringar du har idag och kontrollera sedan kan du roa dig att kolla försäkringen på dessa i ett annat land med samma typ av ekonomi.....

Nä nu ska jag ta en öl innan dom höjer skatten på den oxå...

Om du har den typ av moped som spelgas på din avatar bör du nog lära dig köra den.... för om du tror att det inte finns motion i MC körning då får du nog ta bort gas spärren :yoparty

Sedan kan du väll ta och kolla hur många ungdommar som får ledbandsskador och andra skador från idrotten..... visst många mår bra av den typen av motion.... men varför knarkar då så många idrottare !!! hahahahaha
drogerna kostar vårt samhälle långt mycket mera änn vad det skulle kosta om alla i landet körde sporthoj

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

om du tror att det inte finns motion i MC körning då får du nog ta bort gas spärren :yoparty

Läs mitt inlägg igen. Det står: Sporthojsåkning på gata, om det undgick dig.

Nej, jag vet. Jag bara spelade lite på det föregående talare sa.

Ja?
Har jag sagt nåt annat?

Föregående talare verkade mena BARA hojåkarkollektivet skulle tvingas betala för sig medan all idrott var "gratis".
Jag menar cross och annat ICKE-vägtrafikrelaterat motoråkande har samma villkor.

Inget annat.

/H

Då är vi överens, om det verkat oklart så är det ju självklart gatåka och den ändrade försäkringen som åsyftas. På sikt vore det konstigt om man inte såg över försäkringssystemet för idrottandet också, visst, men det blir ju ganska ofta pajkastning härinne...

Last edited:

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
ingen
All skit flyttar hit och det är det som kostar pengar.
Denna skatthöjning är symtomlindring för det ursprungliga problemet.

tänkte inte skriva nått i den här tråden.. tyckte mest det va intressant att läsa vad alla hade för synpunkter, men nu kan jag fan inte hålla mig..
årets jävla rixpucko!

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hjälp

det lär blir lite mer än 700 kr, är det någon som har kalla fakta på vad höjningen blir för olika mc?

Detta är lite läskigt! Förslaget gäller alla fordon där snittet blir 700 spänn.
De står sedan att premien för MC-förare kommer bli betydligt högre! Om man då räknar de billigaste som en dam i 50 års åldern som kör en Ford Ka och snittet blir 700 kan ni själv fundera på hur mycket det blir. Min gissning ca 3.000 - 5.000 för en sporthoj. Vi är ju inte så många.

// Dafe:skrämd

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Spontan reaktion.....hade jag kunnat jobba mig till en mindre förmögenhet hade jag lämnat landet...men nu är det så att dom som redan har pengar får mer pengar resten bara försöker...! Känns verkligen som om sverige går åt fel håll?

När man säger vad det kostar att åka sporthoj i sverige så är det många i europa som inte tror på det. Ta ett annat land i europa: kan endast köra trafik eller casco=helförs.
trafik runt 1000-1300spänn per år. Skatt 1100kr per år Motorvägsavgift hälfen jämfört mot en bil. Dom flesta kör endast trafik och lagar själv om dom klotar.
Årslön ca 56 000kr
Har någon lust så räkna ut om det är billigare i sverige eller utomlands att åka sporthoj, jag giter inte.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Spontan reaktion.....hade jag kunnat jobba mig till en mindre förmögenhet hade jag lämnat landet...men nu är det så att dom som redan har pengar får mer pengar resten bara försöker...! Känns verkligen som om sverige går åt fel håll?

När man säger vad det kostar att åka sporthoj i sverige så är det många i europa som inte tror på det. Ta ett annat land i europa: kan endast köra trafik eller casco=helförs.
trafik runt 1000-1300spänn per år. Skatt 1100kr per år Motorvägsavgift hälfen jämfört mot en bil. Dom flesta kör endast trafik och lagar själv om dom klotar.
Årslön ca 56 000kr
Har någon lust så räkna ut om det är billigare i sverige eller utomlands att åka sporthoj, jag giter inte.

Bara och ta allt gånger 6 så får du en bra summa. Alltså en trafikförsäkring på 6-8000 och skatt på 6600.

Tycker hela fokusen har förflyttats från varför denna skatt har tillkommit. Den har kommit fram enbart för att få en mer rättvis försäkring. Finland som har haft detta systemet i många år har ju bland annat jämförts och där ligger försäkringspremierna för normala bilar, typ V70 billigare än vad dagens priser har varit i sverige. Sen att det är ett jävla tjafs om att det är moderaterna som vill göra det bättre för de rika. Tänk efter en gång till, detta är ett förslag som har funnits med hos sossarna oxå, eller nån kanske har sett att sossarna vill ta bort denna avgiften till nästa val? Varför kommer detta förslaget nu då? Ganska enkelt att svara på. Staten är trötta på att vissa ska vara riktiga trafikfaror och komma lindrigt undan medans de som är lugna i trafiken även de ska betala för detta. Detta har de betecknat genom att personer med tung högerfot ofta vill ha en lite värre bil eller hoj. Det kommer att kosta en hel del i början, men i längden är tanken att det ska bli billigare med normala bilar.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag tror det kommer att bli snett tyvärr för dom gamla som man aldrig törs ge sig på som egentligen inte ens borde få ha körkort får säkert inte den höjning dom förtjänar.
Finns blinda och senila fulla trafiken,har mött bilar på fel körbana till o med,ingen av dom har varit ung kan jag säga hehe.
Ett förslag jag alltid förespråkat är körprov var 5år efter ca 60.
Jaja nu till detta förslag,det kommer satt ge runt 5000 extra per år för dom som precis har råd att köra idag och dom flesta yngre skenförsäkrar ändå så det intressanta för dom är ju vad det ger på pappa/mamma eller vem som nu står på hojen.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Med tanke på att nästan hela forumet är blått så borde väl ingen klaga på detta?

(Ja, argumentet att vänsterblocket la fram det här förslaget får ni gärna komma med. Men vem var det som drev igenom det?)

Och vilka kommer egentligen tjäna på det här?

Motorcykeln har definitivt blivit en klassfråga.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln