Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Från Aprilias hemsida, info om SXV:n i fråga: "2006 was a great year for Aprilia in off-road racing, with the rider’s and manufacturer’s titles in the S2 class of the Supermotard World Championship..."

Vad i hela friden är det för något som är oklart här?

Tjae, vänd på resonemanget lite så finns inga så korkade regler i supermotoreglementet = du får köra SV650, ER-6, RS250 osv osv där.

Coolast skulle vara om nån tog en Tuono och vann SuMo-SM med på t.ex Sviestad.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Från Aprilias hemsida, info om SXV:n i fråga: "2006 was a great year for Aprilia in off-road racing, with the rider’s and manufacturer’s titles in the S2 class of the Supermotard World Championship..."

Vad i hela friden är det för något som är oklart här?


Att den inte är typ-reggad som Supermotard och att det därav inte är en Supermotard, oavsett vad fabriken säger.:rolleyes:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Att den inte är typ-reggad som Supermotard och att det därav inte är en Supermotard, oavsett vad fabriken säger.:rolleyes:

Nattmössan på ?

"Typ-reggad" ?

Tror du att fabrikerna officiellt typar in sina cyklar som olika typer (sporthoj, custom, supermoto, offroad, enduro, cross osv) :va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ok. :tummenupp



Med reglementet "3.1: MC av Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass." så är den ena av de nedanstående hojarna godkända att köra, den andra inte. Skillnad på dem? Den ena kallas för supermoto, den andra inte.
Det kan vara svårt att säga exakt var något blir till något annat. Gör en färgskala som går från gult till rött. Fråga sedan var exakt det blir rött. Du kommer av naturliga skäl att få lite olika svar. Men såna gränsdragningsproblem är det inte fråga om i det här fallet. Hojen har vunnit ett VM i supermoto. Den är en supermoto. Den är av supermototyp. Därmed bryter den mot reglementet och skall inte vara med.

Man kan tycka att reglementet är dumt, men så länge det ser ut som det gör är det inget att snacka om.

Tjae, vänd på resonemanget lite så finns inga så korkade regler i supermotoreglementet = du får köra SV650, ER-6, RS250 osv osv där.

Coolast skulle vara om nån tog en Tuono och vann SuMo-SM med på t.ex Sviestad.
Visst, jag försvarar inte reglementet. Skriv gärna om det så att det tillåter SM-hojar. Men så länge det är skrivet som det är skrivet skall det självklart följas.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX

HAN KÖRDE INTE FORT!!!
Så nu var det sagt.
Racet vanns på 51or och Peter körde "bara" 54or på träning.

Något säger mig att du kommer att få äta upp det där lite senare i sommar Stefan...

Att han "förstörde" för de som ville ta poäng låter lika ynkligt som ett tidigare liknande argument att A-förarna skulle ut för att de tog alla poängen.

Pinsamt att folk går ihop på det sättet för att få bort en förare, och jag tror inte att det hade gjorts samma insats om han hade varit klart långsammast på första träningen.

Som någon skrev så borde ni skämmas...


Var det förresten inte liknande gnäll när Jimmy Hansen körde en KTM 125 i Junior?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pinsamt att folk går ihop på det sättet för att få bort en förare, och jag tror inte att det hade gjorts samma insats om han hade varit klart långsammast på första träningen.
Men det var väl hojen och inte föraren saken gällde? Jag är ganska säker på att ingen hade haft några invändningar om han kommit med en reglementsenlig hoj.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Men det var väl hojen och inte föraren saken gällde? Jag är ganska säker på att ingen hade haft några invändningar om han kommit med en reglementsenlig hoj.

Jag är ganska säker på att ingen hade haft några invändningar om han hade kört 1.05 på träningen.

Eftersom regeln ang hojen är minst sagt oklar och han dessutom till en början fick vara med, så borde han fått genomföra racet och därefter hade sörjande kunnat få lämna in en protest. Om det skulle ha gått rätt till enligt min mening…
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast skulle det gå rätt till borde han inte fått starta från början. Regeln är så dumt utformad. En lista med godkända hojar och ett ansökningsförfarande om hur man få rin en hoj där.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Att han "förstörde" för de som ville ta poäng låter lika ynkligt som ett tidigare liknande argument att A-förarna skulle ut för att de tog alla poängen.

Pinsamt att folk går ihop på det sättet för att få bort en förare, och jag tror inte att det hade gjorts samma insats om han hade varit klart långsammast på första träningen.

Som någon skrev så borde ni skämmas...

Men fan Oscar, har du någon som helst jävla aning om vad som diskuterats i helgen överhuvudtaget?

Ingen gick ihop för att få bort någon förare, ingen gick ihop för att 'vi' skulle få poäng. Saken gäller REGLEMENTET som säger 'supermotard får inte leka RR'. Vilket må vara korkat men så är det.

Reglementet säger även 'allt ska vara standard' och jag är ÖVERTYGAD om att om någon kommer med en SV650 som är fetmoddad för att inte vara gunghäst så är det samma skrik då, inte för att föraren kommer 'sno poäng' utan för att det strider mot reglementet.

Jag vet inte om det blev någon officiell protest, mig veterligen har ingen lämnat in det men det var PRECIS lika mycket tjo på oss efter första träningen när ingen var speciellt imponerad. Det är möjligt att han hade kört ifrån oss alla och det hade han oerhört gärna fått göra på något som följer reglementet. Precis som alla förare i klassen ska göra.

Häxjakt på förarna i klassen för att vi varit skrämda för en förare är fånigt så det sjunger om det. Lägg ner det för fan.

Hur reagerar folk i andra klasser när folk inte följer reglementet? Tjoar och uppmuntrar? Inte troligt va?

Notera här att JAG tycker hela regeln är fånig. Antingen ska vi ha en lista på hojar som är tillåtna i en standardbudget-klass eller tillåta supermotard eller vafan som helst, bara det är gatsålt och standard.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2995152 Ja, men eftersom han nu fick det så borde han fått fullfölja, och sen hade övriga kunnat få lämna in en protest.
Så omTL gör fel så ska det godkännas och protesteras i efterhand?

Edit: Tycker Seges inlägg är bra. Finns det regler ska de följas.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
vilket får en att undra varför han får vara där och fördärva för de som vill ta poäng


Men fan Oscar, har du någon som helst jävla aning om vad som diskuterats i helgen överhuvudtaget?

Ingen gick ihop för att få bort någon förare, ingen gick ihop för att 'vi' skulle få poäng. Saken gäller REGLEMENTET som säger 'supermotard får inte leka RR'. Vilket må vara korkat men så är det.

Reglementet säger även 'allt ska vara standard' och jag är ÖVERTYGAD om att om någon kommer med en SV650 som är fetmoddad för att inte vara gunghäst så är det samma skrik då, inte för att föraren kommer 'sno poäng' utan för att det strider mot reglementet.

Jag vet inte om det blev någon officiell protest, mig veterligen har ingen lämnat in det men det var PRECIS lika mycket tjo på oss efter första träningen när ingen var speciellt imponerad. Det är möjligt att han hade kört ifrån oss alla och det hade han oerhört gärna fått göra på något som följer reglementet. Precis som alla förare i klassen ska göra.

Häxjakt på förarna i klassen för att vi varit skrämda för en förare är fånigt så det sjunger om det. Lägg ner det för fan.

Hur reagerar folk i andra klasser när folk inte följer reglementet? Tjoar och uppmuntrar? Inte troligt va?

Notera här att JAG tycker hela regeln är fånig. Antingen ska vi ha en lista på hojar som är tillåtna i en standardbudget-klass eller tillåta supermotard eller vafan som helst, bara det är gatsålt och standard.

Nej, jag har ingen aning så jag chansar hej vilt!

På det Stefan skrev så lät det lite så faktiskt, dvs att han förstörde för de som ville ta fler poäng.

Självklart blir det gnäll om någon moddar som man inte får, men är regeln ang supermoto-looken tillräckligt tydlig för att en förare ska uteslutas?

Jag försöker absolut inte starta/driva en häxjakt. Jag säger bara vad jag tycker.

Varför lät ni honom inte köra för att efter racet lämna en protest?

Så omTL gör fel så ska det godkännas och protesteras i efterhand?

Edit: Tycker Seges inlägg är bra. Finns det regler ska de följas.


Jag tycker att man ska vara konsekvent. Man kan inte först släppa ut en person på banan för att sen utesluta honom/henne, så "ja" jag tycker att man i detta fall borde kört enligt protest efter race.

Jag tycker också att seges inlägg är bra (utöver lite onödiga ord), men jag ifrågasätter fortfarande om man verkligen bröt en regel.
 
Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Nattmössan på ?

"Typ-reggad" ?

Tror du att fabrikerna officiellt typar in sina cyklar som olika typer (sporthoj, custom, supermoto, offroad, enduro, cross osv) :va


Självklart inte, men jag fick som svar att den inte var typad som Supermoto och kunde därav inte nekas till start pga utav regeln som förbjuder MC av supermoto typ.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...jag ifrågasätter fortfarande om man verkligen bröt en regel.
"3.1: MC av Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass."

Hojen ifråga vann VM i nån supermoto-klass förra året. Den är av "Supermototyp".

Man kan som ett tankeexperiment försöka argumentera MOT att hojen skulle vara en SM.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Sege inlägg är bra. Så är det.

Däremot tycker jag inte Sege är bra. :mad:
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
"3.1: MC av Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass."

Hojen ifråga vann VM i nån supermoto-klass förra året. Den är av "Supermototyp".

Man kan som ett tankeexperiment försöka argumentera MOT att hojen skulle vara en SM.

Att en hoj har vunnit en supermotoklass är inte grund för att den skulle vara av supermototyp.

Ja det är självklart svårt, men vad är supermoto? Finns det definierat?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag håller med om att man ska följa reglementet. Men när få arrangörer verkar ha kolla på hur det ser ut (regndäck, A-förare och så vidare) vad som gäller blir det ju lätt en kalle anka-klass.
När tråden startade fanns ingen regel mot hojar som marknadsförs som supermotarder.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Att en hoj har vunnit en supermotoklass är inte grund för att den skulle vara av supermototyp.

Ja det är självklart svårt, men vad är supermoto? Finns det definierat?
Ensamt räcker det kanske inte att hojen vunnit ett VM i SM. Men det kvittar ju också egentligen. Möjligen har jag fel men jag tror att alla är överens om att det faktiskt är en SM det är fråga om. Och har jag rätt i antagandet så är den av SM-typ, och är den av SM-typ så bryter den mot reglementet.

Jag tycker inte att regeln är vare sig dålig eller diffus. Det är säkert inte lätt, men självklart går det att definiera vad som är en SM. Haken är bara den att det kan bli en ganska lång text. Man kan säkert ta upp fjädringslängden, styrändarnas höjd över styrkronan/gafflarnas högsta punkt, fotpinnarnas placering relativt styrändarna etc. SM-hojarna är tillräckligt särpräglade för att kunna beskrivas på ett sätt som avdelar dem från R-hojar. Men då får vi, som sagt, ett långt och krångligt reglemente - och, i den mån någon tror sig kunna vinna med dem, försök att kringgå reglementet. Precision står ofta i motsats till enkelhet. Och ett enkelt reglemente är i mina ögon en bra sak.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Ensamt räcker det kanske inte att hojen vunnit ett VM i SM. Men det kvittar ju också egentligen. Möjligen har jag fel men jag tror att alla är överens om att det faktiskt är en SM det är fråga om. Och har jag rätt i antagandet så är den av SM-typ, och är den av SM-typ så bryter den mot reglementet.

Jag tycker inte att regeln är vare sig dålig eller diffus. Det är säkert inte lätt, men självklart går det att definiera vad som är en SM. Haken är bara den att det kan bli en ganska lång text. Man kan säkert ta upp fjädringslängden, styrändarnas höjd över styrkronan/gafflarnas högsta punkt, fotpinnarnas placering relativt styrändarna etc. SM-hojarna är tillräckligt särpräglade för att kunna beskrivas på ett sätt som avdelar dem från R-hojar. Men då får vi, som sagt, ett långt och krångligt reglemente - och, i den mån någon tror sig kunna vinna med dem, försök att kringgå reglementet. Precision står ofta i motsats till enkelhet. Och ett enkelt reglemente är i mina ögon en bra sak.

Jag hade också sagt att det är en supermoto, men som i alla andra sporter så går man runt reglerna om de inte är tydliga. I STK600 får man tex inte ha quickshifter, men i vissa fall löstes det med en brytare på styret.

Om jag kör med någon som jag vet fuskar så kommer jag garanterat att lämna in en protest efter att racet är kört.
Jag själv har nog legat på gränsen, eller kanske tom förbi den, när jag jag körde med Sunoco i min 250. Jag skickade med en liter till Nordgren för analys, men fick aldrig något svar och nu är det ändå too late.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top