Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Är det inte så att detta engagerar dig även på ett känslomässigt plan?
Svemos reglemente är i detta fall luddigt och svårtolkat, med tanke på hur få förare som körde i denna klass på Falken så torde det finnas plats även för en Motardliknande hoj som körs precis som en RR hoj dvs fötterna på pinnarna och knäskrap.

Teddy har rätt, man skjuter sig själv i foten....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2996516 Svemos reglemente är i detta fall luddigt och svårtolkat, med tanke på hur få förare som körde i denna klass på Falken så torde det finnas plats även för en Motardliknande hoj som körs precis som en RR hoj dvs fötterna på pinnarna och knäskrap.

Teddy har rätt, man skjuter sig själv i foten....
Var det ett svar på min fråga?
Jag har redan skrivit vad jag tycker om regeln, hur man behandlar klassen och vad som är fel.
Nu frågade jag Humlan om hans starka känslor i denna fråga och om det enbart handlar om SVEMOS reglemente.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Var det ett svar på min fråga?
Jag har redan skrivit vad jag tycker om regeln, hur man behandlar klassen och vad som är fel.
Nu frågade jag Humlan om hans starka känslor i denna fråga och om det enbart handlar om SVEMOS reglemente.
Jag kan inte svara på din fråga, Humlan är den enda som kan ge dig svaret.

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
:fakta
:D Eller kanske en Aprilia RXV! Den är ju inte heller av supermototyp!

Som utomstående betraktare tycker jag denna klass verkar gräva sin egen grav. Några är så kta på att få poäng så man lobbar för att få bort A-förarna och reglemente mot Supermotohojar. Och kräver sedan att reglerna ska följas så att man får bra poäng även om man placerar sig sist....

Nästa år hamnar väl alla 3 deltagarna på pallen.

Ingen har lobbat för att få bort förarna, det var ett beslut taget av SVEMO mot förarnas vilja.

SVEMO reglementet mot Motard finns redan i alla klasser.

Sen att diskusionen har kommit upp till ytan just i SP beror ju bara på att det är den enda klassen där en motard kan hävda sig bra.

Tycker det är synd att det ska bli pajkastnig.
SEGE, Bingo mfl. WORD!

Det var aldrig tal om någon bojkott, om ingen har gått egna ärenden vill säga. Men om det vet jag intet.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag behöver inte det. I reglementet står att MC och Supermototyp inte är tillåtet. Hur kan du kalla det glasklart? Regeln är alltså uppenbart felskriven, därmed omöjlig att tillämpa. Du skrev i ett tidigare inlägg att det är enkelt att särskilja definitionsmässigt vad som är en supermoto, vill du göra ett försök på det? Ingen officiell person på svemo har hitills kunnat göra det nämligen....
Ducka du bara :)

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Såg att både rossi och butter hängde ut fötterna i ett par kurvingångar på senaste racet, nån borde tala om för dom att i Sverige är dom f-n inte välkomna...
<Nasal röst på>
Fötterna på fotpinnarna, pojkvasker!
</Nasal röst av>

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag behöver inte det. I reglementet står att MC och Supermototyp inte är tillåtet. Hur kan du kalla det glasklart? Regeln är alltså uppenbart felskriven, därmed omöjlig att tillämpa. Du skrev i ett tidigare inlägg att det är enkelt att särskilja definitionsmässigt vad som är en supermoto, vill du göra ett försök på det? Ingen officiell person på svemo har hitills kunnat göra det nämligen....
Ducka du bara :)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det som intresserar mig är attityden. Att man ser ett problem och vill utesluta istället för att se en möjlighet och välkomna. Det är främlingsfientlighet när den är som bäst och argumentationen skulle passa väl in i Sverigedemokraternas valprogram.

"Ni är inte välkomna! Vi vill inte ha några motorcyklar av Supermototyp här i vår rasrena RR-depå! Ta era Motarder och åk tillbaka till den grusgrop ni kom ifrån!"

När nu Svemo misslyckats så kapitalt med att formulera regelverket skulle man precis lika gärna kunna argumentera för att en Aprila SRX är en helt vanlig landsvägsreggad gathoj i standardutförande och därför är välkommen att delta i Sport Production. T o m dommaren såg mellan fingrarna. Men icke, istället såg förarna själva till att utesluta den. Och vad var vinsten i det? Att man såg till att efterleva reglelverket?

Då följer ju givetvis frågan vilket reglelverk man såg till att efterleva? Det var ju förarna själva som gjorde tolkningen av det och definierade vad en motorcykel av "Supermototyp" var och klassade in Aprilian där.

Var i ligger det reglevidriga med Aprilian? Är styret för brett? Är ramen för smal? Är limpan för lång? Är tanken för kort? Är gaffelbenen för långa? Är markfrigången för hög?

Jag tycker det är klent av er som var där och såg till att Peter inte fick köra att ni inte tar er del av ansvaret. Det var ni själva som såg till att det som hände verkligen hände. Och när jag med flera ifrågasätter det vill ni inte kännas vid det och försöker avsvära er ansvaret genom att hänvisa till regelverket. Det regelverk ni själva tolkade och sedan såg till att efterleva. Om ni inte vill köra tillsammans med cyklar av "supermototyp" så stå för det och säg att det var ett korrekt beslut, skyll inte ifrån er på reglementet. Uppenbarligen är det så att ni inte vill umgås med andra och det tycker jag är en oerhört trist attytyd.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tycker det verkar som alla inblandade verkar göra allt för att förstöra det lilla som är kvar av klassen.
Svemo med ett dumt reglemente och förare som uppför sig som på dagis. Det är ingen SM-klass längre, det är en ploj och lek-klass för folk som inte har råd/lust/ork att köra något "seriösare".
Ta det för vad det är, skriv ett reglemente som pekar ut vilka hojar som är tillåtna. Låt supermotarder vara med i standardskick, de har ungefär lika många ponnys som rs250, de väger iofs lite mindre, men de har inte lika vassa chassin.
Låt a-förare vara med som inte har tid/ork/råd/lust att köra SM, dela bara upp poängen som vanligt mellan a och b-förare.

Eller lägg ner skiten om ni inte kan samsas och komma överens.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Det som intresserar mig är attityden. Att man ser ett problem och vill utesluta istället för att se en möjlighet och välkomna. Det är främlingsfientlighet när den är som bäst och argumentationen skulle passa väl in i Sverigedemokraternas valprogram.

"Ni är inte välkomna! Vi vill inte ha några motorcyklar av Supermototyp här i vår rasrena RR-depå! Ta era Motarder och åk tillbaka till den grusgrop ni kom ifrån!"

När nu Svemo misslyckats så kapitalt med att formulera regelverket skulle man precis lika gärna kunna argumentera för att en Aprila SRX är en helt vanlig landsvägsreggad gathoj i standardutförande och därför är välkommen att delta i Sport Production. T o m dommaren såg mellan fingrarna. Men icke, istället såg förarna själva till att utesluta den. Och vad var vinsten i det? Att man såg till att efterleva reglelverket?

Då följer ju givetvis frågan vilket reglelverk man såg till att efterleva? Det var ju förarna själva som gjorde tolkningen av det och definierade vad en motorcykel av "Supermototyp" var och klassade in Aprilian där.

Var i ligger det reglevidriga med Aprilian? Är styret för brett? Är ramen för smal? Är limpan för lång? Är tanken för kort? Är gaffelbenen för långa? Är markfrigången för hög?

Jag tycker det är klent av er som var där och såg till att Peter inte fick köra att ni inte tar er del av ansvaret. Det var ni själva som såg till att det som hände verkligen hände. Och när jag med flera ifrågasätter det vill ni inte kännas vid det och försöker avsvära er ansvaret genom att hänvisa till regelverket. Det regelverk ni själva tolkade och sedan såg till att efterleva. Om ni inte vill köra tillsammans med cyklar av "supermototyp" så stå för det och säg att det var ett korrekt beslut, skyll inte ifrån er på reglementet. Uppenbarligen är det så att ni inte vill umgås med andra och det tycker jag är en oerhört trist attytyd.

Men fan Teddy, har du någon som helst jävla aning om vad som diskuterats i helgen överhuvudtaget?

Tycker det verkar som alla inblandade verkar göra allt för att förstöra det lilla som är kvar av klassen.
Svemo med ett dumt reglemente och förare som uppför sig som på dagis. Det är ingen SM-klass längre, det är en ploj och lek-klass för folk som inte har råd/lust/ork att köra något "seriösare".
Ta det för vad det är, skriv ett reglemente som pekar ut vilka hojar som är tillåtna. Låt supermotarder vara med i standardskick, de har ungefär lika många ponnys som rs250, de väger iofs lite mindre, men de har inte lika vassa chassin.
Låt a-förare vara med som inte har tid/ork/råd/lust att köra SM, dela bara upp poängen som vanligt mellan a och b-förare.

Eller lägg ner skiten om ni inte kan samsas och komma överens.

Men fan Filip, har du någon som helst jävla aning om vad som diskuterats i helgen överhuvudtaget?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2996863 Men fan Teddy, har du någon som helst jävla aning om vad som diskuterats i helgen överhuvudtaget?

Men fan Filip, har du någon som helst jävla aning om vad som diskuterats i helgen överhuvudtaget?
Enlighten oss då! Tycker det är väldigt motstridiga uppgifter som kommer om vad som hände och vad som diskuterades.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det är inte frågan om att hindra En bra RR-förare att ta poäng ifrån dom andra, utan att hindra flera sämre att störa rytmen i körandet.
Tänk bara hur det skulle bli i Karlskoga nästa race, 10st supermotarder med skiftande kvalitet på förare, (som inte har Peter's erfarenhet)!!
Kan det bli som förra året när 250SP kvalade samtidigt med 125Jnr??
250 stoppar upp 125:eek:r i kurvorna och 125:eek:r tvingar 250 till att köra slalom på rakorna, men dom har nästan samma varvtider.

Det är precis det vi inom klassen är inne på också.
Släpper vi på regeln för en förare så vad händer då härnäst?
Kanske inte ett jävla skit eller så dyker det, som du skriver, upp 10 st förare till på motarder upp till nästa race som aldrig kört rr förut. Vad säger man då till dom om varför Peter skulle få köra men inte dom?

Som flera sagt förut: Nu håller vi på den här regeln under det här året sen får man börja jobba OMGÅENDE för att få regeln tydligt skriven eller borttagen eller vad fan man nu vill. Oavsett hur mycket det skriks och gapas här på forumet så kommer det inte hända ett skit.
Gör eran röst hörd till Svemo i stället. Maila, ring eller skicka snigelpost.
Det är dom som kan göra något åt problemet. inte ett fåtal hormonstinna människor på ett forum.

Edit.
Faan. Blir så upprörd så jag inte har koll på vem som är inloggad.
Sorry NR: 18. Ska genast logga ut och logga in på rätt.
/Depåbitchen

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Enlighten oss då! Tycker det är väldigt motstridiga uppgifter som kommer om vad som hände och vad som diskuterades.

Det var en gnutta ironi eftersom det var exakt så sege uttryckte sig till mig...

Det är precis det vi inom klassen är inne på också.
Släpper vi på regeln för en förare så vad händer då härnäst?
Kanske inte ett jävla skit eller så dyker det, som du skriver, upp 10 st förare till på motarder upp till nästa race som aldrig kört rr förut. Vad säger man då till dom om varför Peter skulle få köra men inte dom?

Om de inte har rr-licens så lär de inte dyka upp, och om de har det så lär de ha fått skolning i hur det ska gå till.

Last edited:

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
:mad:

Här drar vi på dom stora växlarna!
Det känns lite märkligt att en person som inte var på plats piskar upp stämningen och får det att likna värsta sortens häxbränning, drar otrevliga paralleller till Sverigedemokraterna och utmålar SP klassen till en samling 'rasfienliga' egosvin som borde skärpa sig, FRUKTANSVÄRT LÅGT!
Samtidigt som jag som deltagare på plats trodde jag var på en höjdartrevlig race(RAS?)helg med andra hojälskare och tävlade om att köra snabbast runt en bana?!?! Antagligen är jag både blind och döv, eller så har du EVENTUELLT fått ett och annat om bakfoten! Det är fan lägre än Glocal net!!:mad:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r

Nej, men jag har läst ett par trådar här på forumet(innan den här helgen).
Däremot verkar ju helgen ha vart rätt spännande med keps/nos-slag och allmänt heta känslor på en del ställen verkar det som, så man kanske skulle vart där och tittat på :D

För att vara lite allvarlig tycker jag dock man ska se över från både svemo och förarna för att se över reglementet så det kan finnas en billig klass att köra för folk även i framtiden.
Det har vart mycket fram och tillbaka i diskussionerna vad gäller regndäck, däck, vilka hojar etc under vintern, som liknat mycket hönshus. Det har ju funnits några som ville kasta ut a-förarna etc, med argument om att de tar poäng och de långsamma har inte en chans o gud vet allt.
Har själv iofs argumentarat mot motarder mest för att de haft sina egna tävlingar och för att de kanske är lite för överlägsna resten av materielet i klassen vad gäller effekt/vikt.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-

Nu har du inte riktigt koll på läget.
Frågan har ställts till SVEMO och det är SVEMO som sagt att hans HOJ inte var välkommen.
När det sen dyker upp en massa skumma argument från tävlingsledningen om att dom vet att hojen inte är godkänd enligt SVEMO och han ska få delta för att vi är så få, det är hans hemmabana, han är utom tävlan, han ska inte få några poäng och så vidare.
Det var då vi förare satte ner foten och sa att vi ville att det som SVEMO sagt skulle gälla.
(Ja vi hade kontakt med Svemo både innan och under helgen.)

Jag tar mer än gärna mitt ansvar i det hela. Men det kommer aldrig att framgå i en sån jär pajkastningstråd hur det igentligen var då det är alldeles för många människor, som inte var där men tror sig veta hur det gick till för det har dom hört minnsan, som utrycker sig här.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Wow, vilka overkliga paraleller det dras från de som inte var där.

Supermotard i Roadracing = Nej, är min åsikt (som inte behöver lyssnas på då jag inte kör, men Alicia kör)

Supermotard som lösning på problemet med lågt antal deltagare = Nej, verkligen inte. Det kommer förstöra klassen mer. Låt det vara Roadracing med den maskintyp det är menat för.

Lösning = SVEMO bör backa och tillåta A-förare igen, samt lägga lista på vilka hojar som är tillåtna.

That's it.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750

Supermotard i Roadracing = Nej, är min åsikt (som inte behöver lyssnas på då jag inte kör, men Alicia kör)

Supermotard som lösning på problemet med lågt antal deltagare = Nej, verkligen inte. Det kommer förstöra klassen mer. Låt det vara Roadracing med den maskintyp det är menat för.

Lösning = SVEMO bör backa och tillåta A-förare igen, samt lägga lista på vilka hojar som är tillåtna.

That's it.

En lista på hojar som är tillåtna i klassen är ju det enda rätta för att undvika sånna här situationer. Denna soppan är ju värre än vilken dockusåpa som helst...

Sen är ju frågan om så många A-förare kommer att komma tillbaka till klassen om den öppnas för dem igen?

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)

That's it.

:tummenupp :tummenupp

Det var faktiskt aldrig förarna själva som ville få bort A-förarna, en klar majoritet ville ha dem kvar.
Enda lösningen är en lista på hojar!:tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En lista på hojar som är tillåtna i klassen är ju det enda rätta för att undvika sånna här situationer. Denna soppan är ju värre än vilken dockusåpa som helst...

Sen är ju frågan om så många A-förare kommer att komma tillbaka till klassen om den öppnas för dem igen?

Jag vore intresserad att köra nästa år om det är öppet för A-förare. Isåfall på en ZXR 400 :yoparty

Jag tror definitivt det blir fler förare om alla tillåts köra i den... hallå :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept