Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Är det inte så att detta engagerar dig även på ett känslomässigt plan?

Que?:confused:

Och du trivs som vanligt i din roll som advokat?:)

Det som intresserar mig är attityden. Att man ser ett problem och vill utesluta istället för att se en möjlighet och välkomna. Det är främlingsfientlighet när den är som bäst och argumentationen skulle passa väl in i Sverigedemokraternas valprogram.

"Ni är inte välkomna! Vi vill inte ha några motorcyklar av Supermototyp här i vår rasrena RR-depå! Ta era Motarder och åk tillbaka till den grusgrop ni kom ifrån!"

När nu Svemo misslyckats så kapitalt med att formulera regelverket skulle man precis lika gärna kunna argumentera för att en Aprila SRX är en helt vanlig landsvägsreggad gathoj i standardutförande och därför är välkommen att delta i Sport Production. T o m dommaren såg mellan fingrarna. Men icke, istället såg förarna själva till att utesluta den. Och vad var vinsten i det? Att man såg till att efterleva reglelverket?

Då följer ju givetvis frågan vilket reglelverk man såg till att efterleva? Det var ju förarna själva som gjorde tolkningen av det och definierade vad en motorcykel av "Supermototyp" var och klassade in Aprilian där.

Var i ligger det reglevidriga med Aprilian? Är styret för brett? Är ramen för smal? Är limpan för lång? Är tanken för kort? Är gaffelbenen för långa? Är markfrigången för hög?

Jag tycker det är klent av er som var där och såg till att Peter inte fick köra att ni inte tar er del av ansvaret. Det var ni själva som såg till att det som hände verkligen hände. Och när jag med flera ifrågasätter det vill ni inte kännas vid det och försöker avsvära er ansvaret genom att hänvisa till regelverket. Det regelverk ni själva tolkade och sedan såg till att efterleva. Om ni inte vill köra tillsammans med cyklar av "supermototyp" så stå för det och säg att det var ett korrekt beslut, skyll inte ifrån er på reglementet. Uppenbarligen är det så att ni inte vill umgås med andra och det tycker jag är en oerhört trist attytyd.

Trådens bästa inlägg!:tummenupp

......... Nej, är min åsikt (som inte behöver lyssnas på då jag inte kör, men Alicia kör)

That's it.

Där gör du självmål. Din åsikt, precis som vem som helsts åsikt räknas visst. Oavsett om man kör i den klassen eller ej. Varför måste man vara delatagare i klassen för att få tycka? Isåfall får du 12 likriktade åsikter, då är det enkelt att besluta om vadsomhelst.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Problemet är ju att 250SP hojarna snart är klassiker, ska man då döpa om klassen till 250CP (classic production) eller ska man inse att fyrtaktare is da shit i denna klass.

Hoppas att fler vågar ställa upp med SV650 & ER6.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Problemet är ju att 250SP hojarna snart är klassiker, ska man då döpa om klassen till 250CP (classic production) eller ska man inse att fyrtaktare is da shit i denna klass.

Hoppas att fler vågar ställa upp med SV650 & ER6.

Du kanske missat att klassen redan är omdöpt till bara Sport Production? Fyrtaktare har alltid varit tillåtna men aldrig varit da shit.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Du kanske missat att klassen redan är omdöpt till bara Sport Production? Fyrtaktare har alltid varit tillåtna men aldrig varit da shit.

Visst, men det ändrar inte frågan. RS 250 börjar bli en ålderstigen maskin, samma med SV och då återstår vaddå?:confused:

Det är precis det vi inom klassen är inne på också.
Släpper vi på regeln för en förare så vad händer då härnäst?
Kanske inte ett jävla skit eller så dyker det, som du skriver, upp 10 st förare till på motarder upp till nästa race som aldrig kört rr förut. Vad säger man då till dom om varför Peter skulle få köra men inte dom?

Som flera sagt förut: Nu håller vi på den här regeln under det här året sen får man börja jobba OMGÅENDE för att få regeln tydligt skriven eller borttagen eller vad fan man nu vill. Oavsett hur mycket det skriks och gapas här på forumet så kommer det inte hända ett skit.
Gör eran röst hörd till Svemo i stället. Maila, ring eller skicka snigelpost.
Det är dom som kan göra något åt problemet. inte ett fåtal hormonstinna människor på ett forum.

Edit.
Faan. Blir så upprörd så jag inte har koll på vem som är inloggad.
Sorry NR: 18. Ska genast logga ut och logga in på rätt.
/Depåbitchen

Ser inte ett problem i att det skulle dyka upp 10 motarder på nästa race. Då skulle ni vara 22 på gridden och ha en chans att överleva som klass. Sålänge fötterna är på pinnarna är det inget problem, och har man inte fötterna på pinnarna finns det redan regler mot det.

Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-

Ser inte ett problem i att det skulle dyka upp 10 motarder på nästa race. Då skulle ni vara 22 på gridden och ha en chans att överleva som klass. Sålänge fötterna är på pinnarna är det inget problem, och har man inte fötterna på pinnarna finns det redan regler mot det.

Jag skulle inte heller se ett problem i det om det nu var tillåtet.
Men nu är det ju så att Svemo sagt att dom inte är det och då vill vi hålla oss till reglerna. Ska det vara så förbannat svårt att förstå???

Har du tagit upp frågan med Svemo? om inte så är det där du kan börja jobba för att få med din sponsor i våran klass, inte genom att försöka övertala oss som redan kör i klassen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag skulle inte heller se ett problem i det om det nu var tillåtet.
Men nu är det ju så att Svemo sagt att dom inte är det och då vill vi hålla oss till reglerna. Ska det vara så förbannat svårt att förstå???

Har du tagit upp frågan med Svemo? om inte så är det där du kan börja jobba för att få med din sponsor i våran klass, inte genom att försöka övertala oss som redan kör i klassen.

Kom inte och säg att anledningen är att reglerna har blivit heliga, med dagens övriga SP regelemente är det ju mer eller mindre öppna regeltolkningar på de flesta områden. skulle man verkligen hårddra reglementet skulle knappast SV650 eller ER6 få köra. Så varför då se rött när en motard vill vara med och åka?

För det har givetvis inget att göra med att detta är den enda klassen där motarder kan vara med och slåss om något annat än sista poängplats? Inom Supermono har man kört med motarder sedan klassens start och det har inte inneburit något problem trots betydligt större hastighetsskillnader än i SP.

Antingen tillåter man allt som passar inom det tekniska reglementet eller så publicerar man en lista över godkända motorcyklar dit fabrikanterna kan få sina cyklar typade.

Kom upp ur sandlådan och inse att ni snarare borde vara glada om någon ny vill tävla i klassen så att den inte läggs ned.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skulle det bli 10 motarder som vill köra inom Roadracingarrangemanget så kan de ju få en egen klass så slipper vi problemet. Låt RR-hojar köra för sig och motarder för sig.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Kom inte och säg att anledningen är att reglerna har blivit heliga, med dagens övriga SP regelemente är det ju mer eller mindre öppna regeltolkningar på de flesta områden. skulle man verkligen hårddra reglementet skulle knappast SV650 eller ER6 få köra. Så varför då se rött när en motard vill vara med och åka?

För det har givetvis inget att göra med att detta är den enda klassen där motarder kan vara med och slåss om något annat än sista poängplats? Inom Supermono har man kört med motarder sedan klassens start och det har inte inneburit något problem trots betydligt större hastighetsskillnader än i SP.

Antingen tillåter man allt som passar inom det tekniska reglementet eller så publicerar man en lista över godkända motorcyklar dit fabrikanterna kan få sina cyklar typade.

Kom upp ur sandlådan och inse att ni snarare borde vara glada om någon ny vill tävla i klassen så att den inte läggs ned.

Det är precis det jag säger. Och en lista på vilka hojar som är inklassade är det jag kommer att jobba för. Däremot kommer jag inte att jobba för att vara med och påverka vilka hojar som kommer att vara med på listan. Om motarder sen kommer att finnas på den så gör dom och då är det ok. Men som det är nu så är det inte ok enligt SVEMO.
När ska folk fatta att beslutet är taget av svemo och inte av oss förare?
Nät till och med Brånalt var mycket medveten om att det inte är tillåtet och kommer med en massa svepskäl som att han skulle få vara med utan att få poäng, det är hans hemmabana, ni är så få osv.
Då är det iaf ganska uppenbart för mig att han vet med sig att han gjort fel som tog med honom.

Vari ligger felet att man vill hålla på reglerna?
Vad blir i så fall nästa regelbrott om man tillåter ett?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Skulle det bli 10 motarder som vill köra inom Roadracingarrangemanget så kan de ju få en egen klass så slipper vi problemet. Låt RR-hojar köra för sig och motarder för sig.

Tycker du att en klass på mindre än tio deltagare har existensberättigande?
Även om det inte är en sm-helg så känns det sådär.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är precis det jag säger. Och en lista på vilka hojar som är inklassade är det jag kommer att jobba för. Däremot kommer jag inte att jobba för att vara med och påverka vilka hojar som kommer att vara med på listan. Om motarder sen kommer att finnas på den så gör dom och då är det ok. Men som det är nu så är det inte ok enligt SVEMO.
När ska folk fatta att beslutet är taget av svemo och inte av oss förare?
Nät till och med Brånalt var mycket medveten om att det inte är tillåtet och kommer med en massa svepskäl som att han skulle få vara med utan att få poäng, det är hans hemmabana, ni är så få osv.
Då är det iaf ganska uppenbart för mig att han vet med sig att han gjort fel som tog med honom.

Alla cyklar utom rs 250 är ju ett enda stort regelbrott och man tänjer och vrider på reglerna för att få in nya cyklar i klassen.
Ex så anger reglementet att man skall ha båt med storlex xx och utformningen skall vara enl yy. Vilken Sv650 ER6 etc klarar den regeln?
I mina ögon en betydligt viktigare regel med säkerhetsmässig grund som det selektivt struntas i.

Varför är då "inga motard" regeln så fruktansvärt helig?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2998654 Tycker du att en klass på mindre än tio deltagare har existensberättigande?
Även om det inte är en sm-helg så känns det sådär.
Ja när reglerna ser ut som de gör just nu för 250sp... så tycker jag klassen har berättigande att existera. Samt så anser jag oxå att man inte ska "slänga in andra hojar för att fylla upp", speciellt inte motarder som är fel hojtyp i roadracing. Samt har de egna tävlingar. Och önskar en som kör motard köra på asfalt får han köra allmänhetens körningar, eller köpa en RR-hoj.

Istället ska man om man är Svemo, backa på sina regler och tillåta a-förare och därmed fylla upp klassen.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har följt den här tråden och förundras över dess utveckling och hur det argumenteras. Oavsett vad som sägs så finns det uppenbarligen ett stort önskemål från de flesta från nejsidan att förbjuda motarder just pga att de är motarder och inte pga vad Svemo har skrivit i sin regelbok. Så jag måste bara få fråga. Som jag har tolkat det så borde en motard vara ganska jämförbar i varvtid runt en bana så sett ur den synvinkeln så borde de passa in bra. För det är väl det som är tanken med att ha en lista på godkända hojar, att man lyckas samla ihop ett antal modeller som ger förarna likvärdiga förutsättningar runt en bana så förarprestationen är det avgörande?

Eller finns det någon annan anledning att personer som tex Swedie reagerar ganska starkt och vill förbjuda motarder just för att de är motarder? Är det inte tillräckligt fint att köra motard?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r

Så, varför ville ni inte låta en kille på "fel" cykel vara med utom tävlan på hans hemmabana?
Här låter det iaf som några argumenterade mot honom och mot brånalt?

MC Doktorn

Guest
Välkommen till cirkus ERF här finns allt att beskådas från vrålsnabba Prosuperbike förare till övningskörande förare med amningskupor i BH`n :yoparty

Rajsing ska vara kul :yoparty

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nu har du inte riktigt koll på läget.
Frågan har ställts till SVEMO och det är SVEMO som sagt att hans HOJ inte var välkommen.

Menar du att du ringde upp en person på SVEMO som uttryckligen sade att just modellen Aprilia SRX var en motorcykel av "Supermototyp"? Detta är högintressant, dels eftersom jag då ska be er alla om ursäkt för mitt tidigare inlägg i sin helhet och dels eftersom det i så fall betyder att SVEMO verkligen har en definition på "Supermototyp" som de inte behagat skriva i ut i reglementet, om inte så har SVEMO tolkat sina egna regler godtyckligt och slagit Tävlingledningen på fingrarna vilket i sig är illa efterom det var Brånalt som blev lämnad med skägget i brevlådan. Vem på SVEMO var det ni pratade med? Jag skulle gänra vilja skicka ett mail och fråga hur SVEMO definierar "Supermototyp".

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Lägg ned "250SP+ER6+SV650-SRX" klassen, mycket enklare. Hur många drabbas och blir ledsna över det? De kvarvarande ägarna till RS250 får bilda en RS250-klubb och ordna egna bandagar.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad genomskinligt. Om man verkligen gillar RR så är tät racing vad det handlar om. Ett koppel med encylindriga höghjulingar i SP skulle skapa förutsättningar för detta. Vad beträffar reglemente och regler har SP alltid varit föremål för godtycke. Klen argumentation!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...