Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Tja, en brottsling som avtjänat sitt straff är ju ute.. Säljer man 160 ecstacy-tabletter räknas det som grovt narkotikabrott. Är man en grov brottsling då?

Det tycker jag nog att man är, lite beroende på omständigheterna.

oFFkeFF skrev:
Som sagts tidigare, Kanada har tagit fram ett jäkligt vettigt program för att rehaba brottslingar, där man minskat återfallen väldigt mycket.
Det är inte vatten och bröd och kala murar, men vettiga och för en del väldigt långa program för att återfå friheten. Skillnaden där är att det inte är långtidsförvaring, utan en "utbildning" i hur man ska leva i samhället.

Vet du mer om det där programmet? Har tydligen gått en dokumentär nyligen hörde jag.

oFFkeFF skrev:
Vad gäller "velour" i övrigt, undrar jag hur många "tuffa" gossar här som skulle klara en månad på en sluten anstalt..

Ja, jag skulle då inte klara ett dygn men det gör ju inte att jag tycker att det är för tufft på anstalterna, det enda som kanske är tufft är det andra medfångar orsakar.

oFFkeFF skrev:
SD har inte mer med det här att göra än att de på ytan har en "tuff" attityd, men själva inte lever upp till sina ideal.

Jag tror nog att du får utveckla det där lite. Menar du på att de är kriminella själva mer än andra partiers företrädare? Är du säker på att du inte pratar om (nd) nu? De slängdes väl ut ur (sd) för att de var för ociviliserade.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Vill du utveckla, alternativt länka till en oberoende källa där man kan förkovra sig lite?

Jag vet ärligt talat inte speciellt mycket om det där mer än att i mitten av 90-talet så hade NY-borna tröttnat på all små och stor brottslighet och röstade fram en "hårdför" republikan som införde nolltolerans mot ALL brottslighet och det fick till följd att brottsligheten sjönk dramatiskt. Dessutom finns det knappast oberoende källor i ett så pass kontroversiellt ämne som "Republikansk storstädning"


Chris Ash skrev:
Mycket möjligt, men hur går det ihop med ditt påstående att Sverige är världsbäst på detta? Jag tycker Sverige är nära nog bedrövliga och att en del av svaret antagligen ligger där(Jag röstade fö på alternativ 3 i pollen).

Jag menade att vi förmodligen leder ligan i "integrationsarbete" (vad det nu är), inte sagt att vi har världens mest integrerade invandrare.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Jag vet ärligt talat inte speciellt mycket om det där mer än att i mitten av 90-talet så hade NY-borna tröttnat på all små och stor brottslighet och röstade fram en "hårdför" republikan som införde nolltolerans mot ALL brottslighet och det fick till följd att brottsligheten sjönk dramatiskt. Dessutom finns det knappast oberoende källor i ett så pass kontroversiellt ämne som "Republikansk storstädning"

Och hur gestaltade sig denna nolltolerans?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Jag vet ärligt talat inte speciellt mycket om det där mer än att i mitten av 90-talet så hade NY-borna tröttnat på all små och stor brottslighet och röstade fram en "hårdför" republikan som införde nolltolerans mot ALL brottslighet och det fick till följd att brottsligheten sjönk dramatiskt. Dessutom finns det knappast oberoende källor i ett så pass kontroversiellt ämne som "Republikansk storstädning"




Jag menade att vi förmodligen leder ligan i "integrationsarbete" (vad det nu är), inte sagt att vi har världens mest integrerade invandrare.

Nja, det var snarare att man inte såg mellan fingrarna. Man bokförde och utredde alla brott, även småbrott. Det innebar inte att polisen misshandlade bovarna, eller att man förlängde straffen något särskilt heller.

edit: Sen ska man kanske tillägga, att det inte är 100%-igt att det just är hårda tagen som sänkte brottsligheten på egen hand.
Man tror att WTC2001 påverkade många New-York bor att tänka mer på sina medmänniskor än tidigare.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Och hur gestaltade sig denna nolltolerans?

I att man grep, lagförde samt dömde samtliga personer som begick brott mot rådande lagstiftning är min gissning. Inget mer "se mellan fingrarna" mao.
Som sagt, jag vet inte exakt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
edit: Sen ska man kanske tillägga, att det inte är 100%-igt att det just är hårda tagen som sänkte brottsligheten på egen hand.
Man tror att WTC2001 påverkade många New-York bor att tänka mer på sina medmänniskor än tidigare.

Var inte Guliani offensiven tidigare? Typ 1994-1998 har jag fått för mig.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Det tycker jag nog att man är, lite beroende på omständigheterna.
Vet du mer om det där programmet? Har tydligen gått en dokumentär nyligen hörde jag.
Ja, jag skulle då inte klara ett dygn men det gör ju inte att jag tycker att det är för tufft på anstalterna, det enda som kanske är tufft är det andra medfångar orsakar.
Jag tror nog att du får utveckla det där lite. Menar du på att de är kriminella själva mer än andra partiers företrädare? Är du säker på att du inte pratar om (nd) nu? De slängdes väl ut ur (sd) för att de var för ociviliserade.

Det var mest för att belysa frågan vem som är en "grov brottsling".

Vad gäller Kanada, så har det varit flera dokumentärer om det på tv. Finns en del rapporter på nätet också. Svensk kriminalvård har varit där på studiebesök, och man har försökt kopiera vissa delar. Det finns dock inte resurser, och det saknas utbildad personal. Betänk att i stort sett all personal som fångarna träffar är gymnasieutbildade "plitar", d.v.s de har inte kompetensen att vårda.

Senast var det väl SD's starke man i Huddinge som manglade på sin fruga..
Sen vet jag personligen ett par SD-lirare som skrek efter hårda straff och kastrering, som senare begick ett flertal inbrott och en av dem en riktigt grov våldtäkt. Men det innebär ju inte att alla är brottslingar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Senast var det väl SD's starke man i Huddinge som manglade på sin fruga..
Sen vet jag personligen ett par SD-lirare som skrek efter hårda straff och kastrering, som senare begick ett flertal inbrott och en av dem en riktigt grov våldtäkt. Men det innebär ju inte att alla är brottslingar.

Jag tror du tänker på Tor Pålsson kanske? Det var (nd)'s "starka kort" inför EU valet. Partiledaren Anders Steen har också varit indragen i vissa ekonomiska tvivelaktigheter.

Vad ett par "sd-lirare" hittar på kan nog inte bedömmas som relevant, inte mer än när andra "lirare" från andra partier hittar på tokigheter.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Jag tror du tänker på Tor Pålsson kanske? Det var (nd)'s "starka kort" inför EU valet. Partiledaren Anders Steen har också varit indragen i vissa ekonomiska tvivelaktigheter.

Vad ett par "sd-lirare" hittar på kan nog inte bedömmas som relevant, inte mer än när andra "lirare" från andra partier hittar på tokigheter.

Som sagt, bara egna erfarenheter som säger att många som skriker efter "tuffa" tag, inte är så jävla hederliga själva...
Finns gott om folk som skriker slakta tjuvar, för att i nästa sekund begå ett försäkringsbedrägeri själva..

edit: Ska ju kanske tillägga att jag bott granne och även haft samma person som lärare i grundskolan, som var högt uppsatt i både ND och SD, som var den person som var huvudman i den stora vapenhärvan i småland härom året.
Och när de högst uppsatta personerna begår så grova brott så kanske man börjar fundera på vad folk längre ner i kedjorna gör, för det var till sina "likar" han sålde vapnen..

edit2: För övrigt erbjöd han mig att köpa en egen automatkarbin när jag var 16..
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Som sagt, bara egna erfarenheter som säger att många som skriker efter "tuffa" tag, inte är så jävla hederliga själva...

Det är faktiskt sant.

oFFkeFF skrev:
Finns gott om folk som skriker slakta tjuvar, för att i nästa sekund begå ett försäkringsbedrägeri själva..

Förmodligen ännu mer sant.

oFFkeFF skrev:
Och när de högst uppsatta personerna begår så grova brott så kanske man börjar fundera på vad folk längre ner i kedjorna gör, för det var till sina "likar" han sålde vapnen..

Tveksam paralell, tror du (v) anhängare är mer benägna att fuska med deklarationen än rikssnittet?

oFFkeFF skrev:
edit2: För övrigt erbjöd han mig att köpa en egen automatkarbin när jag var 16..

Har du kvar den? Till Salu? :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Tveksam paralell, tror du (v) anhängare är mer benägna att fuska med deklarationen än rikssnittet?
Har du kvar den? Till Salu? :hihi

Nja, jag tror nog just det är ganska jämnt över blocken.

Nej, jag köpte den aldrig, hade roligare vapen att leka med ändå.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
I att man grep, lagförde samt dömde samtliga personer som begick brott mot rådande lagstiftning är min gissning. Inget mer "se mellan fingrarna" mao.
Som sagt, jag vet inte exakt.


Det låter ju lysande och det tror jag inte det finns någon som säger emot. Förutom skurkarna då...

Mer resurser till polisen helt enkelt?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
De här diskussionerna börjar verkligen gå i cirklar. Hittade inte svaret på frågan som jag skrev i början förresten; ökar verkligen kriminaliteten? Är Sverige ett mindre tryggt land att bo i nu jämfört med förr?

Jag har aldrig varit rädd när jag varit ute och gått på gatorna själv oavsett tidpunkt på dygnet. Varken förr eller idag. Kanske är det annorlunda kring storstäderna?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
De här diskussionerna börjar verkligen gå i cirklar. Hittade inte svaret på frågan som jag skrev i början förresten; ökar verkligen kriminaliteten? Är Sverige ett mindre tryggt land att bo i nu jämfört med förr?

Jag har aldrig varit rädd när jag varit ute och gått på gatorna själv oavsett tidpunkt på dygnet. Varken förr eller idag. Kanske är det annorlunda kring storstäderna?

Ja den ökar, och rätt rejält. Speciellt misshandel och våldtäkter.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Ja den ökar, och rätt rejält. Speciellt misshandel och våldtäkter.
För att vara lite påstridig: Kan det inte lika gärna handla om att offren upplever högre social acceptans och stöd från samhället i stort så att de vågar anmäla fler fall av misshandel/övergrepp? I så fall återspeglas egentligen bara en positiv utveckling.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
För att vara lite påstridig: Kan det inte lika gärna handla om att offren upplever högre social acceptans och stöd från samhället i stort så att de vågar anmäla fler fall av misshandel/övergrepp? I så fall återspeglas egentligen bara en positiv utveckling.


Jo men det ter sig högst osannolikt. Du kan ju börja med att utveckla varför det skulle vara så att nästan tre gånger så många vågar/vill anmäla misshandel och rån nu jämfört med 1970? Det borde vara tvärtom, på den tiden klarades brott upp i större grad än idag varför det torde vara mer lönt att anmäla på den tiden.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Jo men det ter sig högst osannolikt. Du kan ju börja med att utveckla varför det skulle vara så att nästan tre gånger så många vågar/vill anmäla misshandel och rån nu jämfört med 1970? Det borde vara tvärtom, på den tiden klarades brott upp i större grad än idag varför det torde vara mer lönt att anmäla på den tiden.
Till att börja med är kvinnan starkaren nu och mer socialt likställd mannen jämfört med 1970.

Jag säger inte att det är så här nu, men det är helt klart en relevant frågeställning.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Andra argument till varför just anmälningarna skulle öka kan vara att det finns en allmänt större öppenhet inför att prata om de här problemen. Man skulle också kunna tänka sig att utsuddningen av de gamla barrikaderna kring kärnfamiljen gör att det är svårare att dölja våld inom familjen numera.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Chris Ash skrev:
Ja eller varför inte ta efter Nazi-tyskland och Kommunist-Sovjet när vi ändå är inne på fascistmetoder i fängelserna? Man hör aldrig om att gatorna i Berlin eller Moskva på 30-talet hemsöktes av vågor av våldsbrott, undrar varför?

Fan till och med när du inte spyr ur dig personliga förolämpningar och tuffa ord från mellanstadietiden så luktar dina inlägg barnmat! Imponerande!



Snacka om att kasta sten i glashus! Du är mästare på att bara förstå din egen situation, enligt dina inlägg verkar din syn på våldsbrottslingar enbart att ha formats av hämndbegäret du hyser till människan som mördade din bror. Klart att du känner som du känner inför din brors mördare! Det är fullt naturligt och något som vem som helst skulle känna. Men varför låta hämndbegär forma din objektiva syn på brottslingar i samhället? Det primära måste ju vara att skapa ett samhälle med så få brottslingar och offer som möjligt istället för att ha många offer som i alla fall kan känna sig nöjda över att brottslingarna plågas under en livstid i fängelse. Tycker du inte det är du bara egoistisk.
Du har mycket fel ang vad jag vill och mitt hämndbegär.
Jag vill att han DÖR, men jag tänker inte döda någon, och jag förespråkar inte dödsstraff heller. Däremot så tycker jag att dom skall straffas, för om du inte tar livet som den största gåva som finns, så gör iaf jag det. Det berövades min bror och då skall mördaren straffas hårt. Det gäller alla mördare. Dom behöver ingen vård, för dom förtjänar inte det. GUD får ta min brors liv, inte nån liten anabolapundare med kniv, har du fattat det nu eller???
Tycker du att 7 år är ok straff för att ha mördat nån???
På vilket sätt har han rätt till all den komfort dom har idag, förbrukade dom inte det när dom mördade??

Sverige är mjäkiga med sina straff!!!!!!!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Det låter ju lysande och det tror jag inte det finns någon som säger emot. Förutom skurkarna då...

Mer resurser till polisen helt enkelt?

Nja, det gick väl lite väl bra. Även jänkarna har ju faktiskt en idé om att vårda sina fångar tillbaka till ett socialt liv, iallfall på pappret. Mängden fångar som blev resultatet av nolltoleransen omöjliggjorde naturligvis detta.

Den kriminella skolan innanför murarna fick oväntat många elever, när småtjuvar, fortkörare och Mr Smith som tagit en joint plötsligt satt inne med yrkeskriminella som villigt delade med sig av sina kunskaper.

Man fick även, som jag sade någon annanstans, mer hänsynslösa kriminella när de helt plötsligt i större utsträckning inte hade något att förlora. De vissta att de skulle åka in "for life", villket innebar att deras moraliska betänkligheter om att skjuta sig ut ur en situation eller ta gisslan försvann.

På det stora hela var väl nolltoleransen ingen jättelyckad grej. Avsaknad av kompromisser gjorde systemet ohanterligt, och det försvann väl samtidigt som Giuliani.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top