Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Nja, jag tror nog just det är ganska jämnt över blocken.

Jag tror (m) väljare leder den ligan, av två orsaker:

- (m) attraherar penningstarka personer som har fler möjligheter till olika konstruktioner

- Det strider inte mot deras uppfattning om vad som är rätt och fel, då (m) är ett lågskatteparti (på pappret)

Precis som jag tror (mp) väljare är överrepresenterade bland kunderna på ekologiskt livsmedel och (kd) väljare hänger mer i kyrkan.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Andra argument till varför just anmälningarna skulle öka kan vara att det finns en allmänt större öppenhet inför att prata om de här problemen. Man skulle också kunna tänka sig att utsuddningen av de gamla barrikaderna kring kärnfamiljen gör att det är svårare att dölja våld inom familjen numera.

Inget av det förklarar rånen, som har ökat lika markant.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Nja, det gick väl lite väl bra. Även jänkarna har ju faktiskt en idé om att vårda sina fångar tillbaka till ett socialt liv, iallfall på pappret. Mängden fångar som blev resultatet av nolltoleransen omöjliggjorde naturligvis detta.

Den kriminella skolan innanför murarna fick oväntat många elever, när småtjuvar, fortkörare och Mr Smith som tagit en joint plötsligt satt inne med yrkeskriminella som villigt delade med sig av sina kunskaper.

Man fick även, som jag sade någon annanstans, mer hänsynslösa kriminella när de helt plötsligt i större utsträckning inte hade något att förlora. De vissta att de skulle åka in "for life", villket innebar att deras moraliska betänkligheter om att skjuta sig ut ur en situation eller ta gisslan försvann.

På det stora hela var väl nolltoleransen ingen jättelyckad grej. Avsaknad av kompromisser gjorde systemet ohanterligt, och det försvann väl samtidigt som Giuliani.

Jag vet inget om det mer än vad Markus berättar. Men att kunna utreda så många brott som möjligt är väl inte fel. Straffsatserna behöver inte ändras. I Sverige åker du inte i fängelse för att ha tagit en joint.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ravetrancer skrev:
Du har mycket fel ang vad jag vill och mitt hämndbegär.
Jag vill att han DÖR, men jag tänker inte döda någon, och jag förespråkar inte dödsstraff heller. Däremot så tycker jag att dom skall straffas, för om du inte tar livet som den största gåva som finns, så gör iaf jag det. Det berövades min bror och då skall mördaren straffas hårt. Det gäller alla mördare. Dom behöver ingen vård, för dom förtjänar inte det. GUD får ta min brors liv, inte nån liten anabolapundare med kniv, har du fattat det nu eller???
Tycker du att 7 år är ok straff för att ha mördat nån???
På vilket sätt har han rätt till all den komfort dom har idag, förbrukade dom inte det när dom mördade??

Sverige är mjäkiga med sina straff!!!!!!!

Jag tycker inte 7 år är ett vettigt straff för mord.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Jag vet inget om det mer än vad Markus berättar. Men att kunna utreda så många brott som möjligt är väl inte fel. Straffsatserna behöver inte ändras. I Sverige åker du inte i fängelse för att ha tagit en joint.

Nä,tanken är god. Det var genomförandet som gick sådär. Som vanligt när man kategoriskt skall genomföra en idé utan att ta hänsyn till verkligheten.

Se kommunism, ren kapitalism, whatever. Fungerar sällan i "ren" form.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Inget av det förklarar rånen, som har ökat lika markant.
Sant, men det skulle delvis kunna förklaras av att bank-, postrån m.m. minskat under samma period pga ökad säkerhet. De stora stötarna har ersatts av flera mindre stötar alltså.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
mb skrev:
Sant, men det skulle delvis kunna förklaras av att bank-, postrån m.m. minskat under samma period pga ökad säkerhet. De stora stötarna har ersatts av flera mindre stötar alltså.

Tvärtom är det, bankrånen har gått ner drastiskt - några få stora "värderån" per år är det i dagsläget.

Jag tror att hela den här biten med att förklara ökad brottslighet med anmälningsbenägenhet är ett sätt för "etablissemanget" att fly sitt ansvar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Jag vet inget om det mer än vad Markus berättar. Men att kunna utreda så många brott som möjligt är väl inte fel. Straffsatserna behöver inte ändras. I Sverige åker du inte i fängelse för att ha tagit en joint.

Man skulle kunna börja med att utdöma i den högre delen av straffskalan, vilket man fortfarande sällan gör. Samt döma folk för samtliga brott de begått vid en rättegång, inte bara påföljd för det grövsta av dem.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Nä,tanken är god. Det var genomförandet som gick sådär. Som vanligt när man kategoriskt skall genomföra en idé utan att ta hänsyn till verkligheten.

Som sagt, jag har ingen vidare kunskap i området - du verkar veta mer - men har du verkligen rätt när du säger att det gick "så där"? Vad jag förstått så är kriminaliteten fortfarande låg. Jag var i NY 2000 och upplevde det säkrare än många ställen i Stockholm. Mycket blandat folk ute, mycket poliser, bra stämning.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Som sagt, jag har ingen vidare kunskap i området - du verkar veta mer - men har du verkligen rätt när du säger att det gick "så där"? Vad jag förstått så är kriminaliteten fortfarande låg. Jag var i NY 2000 och upplevde det säkrare än många ställen i Stockholm. Mycket blandat folk ute, mycket poliser, bra stämning.

Inget snack om att miljön blev bättre. Priset för det blev dock väldigt högt.

Som sagt, en evig kompromiss. Hur gick det för Guiliani? Lever han fortfarande? Rätt cool kille trots allt. Han hade en vision, och genomförde den. Sånt är alltid beundransvärt. Trots att han är republikan....
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Tvärtom är det, bankrånen har gått ner drastiskt - några få stora "värderån" per år är det i dagsläget.
Jo, var det inte det jag skrev?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
mb skrev:
Jo, var det inte det jag skrev?

Jag kanske missförstod, jag svarade på:
"De stora stötarna har ersatts av flera mindre stötar alltså"

Det är inte flera mindre, utan färre större.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Inget snack om att miljön blev bättre. Priset för det blev dock väldigt högt.

Som sagt, en evig kompromiss. Hur gick det för Guiliani? Lever han fortfarande? Rätt cool kille trots allt. Han hade en vision, och genomförde den. Sånt är alltid beundransvärt. Trots att han är republikan....

Han lever och frodas, såg honom på tv för några veckor sedan.
Vad menar du med att priset blev högt?
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Det är inte flera mindre, utan färre större.
Nope, det är färre större (bankrån etc.) och flera mindre (butiksrån etc.) jämfört med förr.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
mb skrev:
Nope, det är färre större (bankrån etc.) och flera mindre (butiksrån etc.) jämfört med förr.

Ok, då missförstod jag. Bank och postrånen är färre till antal, det var det jag menade. Färre fler större och mindre ofta långsamt oftast helst. Liksom. :3freak
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Sant, men det skulle delvis kunna förklaras av att bank-, postrån m.m. minskat under samma period pga ökad säkerhet. De stora stötarna har ersatts av flera mindre stötar alltså.

Jag kan köpa att det du påstår skulle kunna vara delförklaringar. Att det enbart skulle vara fler anmälda brott tror jag inte på på fem öre. Har en bekant som jobbar i polisens nationella insatsstyrka i Stockholm som jag språkar med en hel del, enligt honom har det råa våldet i Stockholm ökat påtagligt de tio åren han har jobbat som polis och man märker nästan av förändringen för varje år som går.

Pratar man med poliser i övriga Sverige så stämmer de gärna in och stödjer detta.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Han lever och frodas, såg honom på tv för några veckor sedan.
Vad menar du med att priset blev högt?

Överbefolkade fängelser, kass fångvård (förvaring), "crime-high", personliga tragedier när "småtjuvar" fick "riktiga" straff, och hänsynslösa kriminella utan någon väg ut som blev mer våldsbenägna.

Så, nu har jag sagt det igen.


Det sista kan man jämföra lite med statsöverhuvuden. En diktator/elak politiker som blir avsatt ges förhållandevis ofta en chans att "gå i pension" i ett tredje land. Tanken bakom detta är att inte hamna i en situation där personen i fråga blir upptryckt i ett hörn, inte ser någon utväg och exempelvis börjar ta sin befolkning som gisslan, slakta dem eller nåt annat. Det är alltså mer produktivt att ge honom en chans och därigenom rädda landet och civilbefolkningen, än att sätta dit honom till varje pris, eftersom desperata människor gör dumma saker.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Överbefolkade fängelser, kass fångvård (förvaring), "crime-high", personliga tragedier när "småtjuvar" fick "riktiga" straff, och hänsynslösa kriminella utan någon väg ut som blev mer våldsbenägna.

Så, nu har jag sagt det igen.


Det sista kan man jämföra lite med statsöverhuvuden. En diktator/elak politiker som blir avsatt ges förhållandevis ofta en chans att "gå i pension" i ett tredje land. Tanken bakom detta är att inte hamna i en situation där personen i fråga blir upptryckt i ett hörn, inte ser någon utväg och exempelvis börjar ta sin befolkning som gisslan, slakta dem eller nåt annat. Det är alltså mer produktivt att ge honom en chans och därigenom rädda landet och civilbefolkningen, än att sätta dit honom till varje pris, eftersom desperata människor gör dumma saker.

Men summa summarum måste man väl ändå erkänna blev att kriminaliteten minskade drastiskt. Det var målet med aktionen, och det lyckades så vitt jag förstått det. Sedan att en massa minhustlers är irriterade för att de får skaka ggaller - det är en annan femma.

Vad betyder "crime high"?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Pratar man med poliser i övriga Sverige så stämmer de gärna in och stödjer detta.

Men de kanske får fler anmälningar, eftersom folk vågar anmäla maffian men inte småtjuvarna på 70-talet. Har du tänkt på det? :confused:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Jag kan köpa att det du påstår skulle kunna vara delförklaringar. Att det enbart skulle vara fler anmälda brott tror jag inte på på fem öre. Har en bekant som jobbar i polisens nationella insatsstyrka i Stockholm som jag språkar med en hel del, enligt honom har det råa våldet i Stockholm ökat påtagligt de tio åren han har jobbat som polis och man märker nästan av förändringen för varje år som går.

Pratar man med poliser i övriga Sverige så stämmer de gärna in och stödjer detta.
Anledningen till att jag tar upp det är att jag tycker att folk i allmänhet sväljer en slags medieillusion om att precis allting hela tiden bara blir sämre och sämre. Så är det ju inte riktigt. Därför är det intressant med väl sammanställd och analyserad statistik som faktiskt säger något.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top