Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Bingo skrev:
Nä, det där är fel. Vart och ett av de där brotten förekom på sjuttiotalet. Jag har kompisar som blev rånade på sina skinnjackor på den tiden. Fjortonåriga pojkar begick naturligtvis våldtäkter på småtjejer redan då. Fjortonåriga killar rånade folk på den tiden. Osv. Möjligen att maffiakrig inte förekom på öppen gata. Lite beroende på vad man menar med maffiakrig och öppen gata.

Var har du fått uppgiften ifrån?

Där fällde du ju Markus teori direkt, en kompis blev av med sin skinnjacka ok. Skottlossningar i anslutning till krogköer/resturanger var lika vanligt på 70-talet? Hedersmord och gruppvåldtäkter på unga tjejer var lika frekvent som idag? Behöver du källor på det?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
von reisen skrev:
Där fällde du ju Markus teori direkt, en kompis blev av med sin skinnjacka ok. Skottlossningar i anslutning till krogköer/resturanger var lika vanligt på 70-talet? Hedersmord och gruppvåldtäkter på unga tjejer var lika frekvent som idag? Behöver du källor på det?
Nej, jag behöver inga källor eftersom jag var tonåring på sjuttiotalet och därför vet något om miljön på den tiden. Men har du några källor får du gärna presentera dem.

Vad vet förresten du om hur det var på den tiden? Var du med? Har du läst dig till eller sitter du bara och fantiserar om svunna tider?

Lite mindre störig ton nästa gång tack :7peta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Nä, det där är fel. Vart och ett av de där brotten förekom på sjuttiotalet.

Ja, just det. Precis som jag skrev. Läs innan du svarar.

Bingo skrev:
Jag har kompisar som blev rånade på sina skinnjackor på den tiden.

Ja, och det har lika stort vetenskapligt värde som följande:
Varje vecka läser jag Östermalms lokaltidningar, och varje vecka står det om personrån som inträffat i den stadsdelen. De brotten rapporteras inte i rikspress, för de är vardagsmat. När Canada Goose säsongen drar igång igen blir det än värre i vanlig ordning, t.o.m. 11 åriga barn har knivrånats utanför Östermalms grundskolor på kläder och mobiltelefoner. Det kan säkert ha hänt vid enstaka tillfällen tidigare, men det var defenitivt inte lika utbrett som nu.

Bingo skrev:
Fjortonåriga pojkar begick naturligtvis våldtäkter på småtjejer redan då.

Samma sak här, det händer titt som tätt nu för tiden. 1999 var väl den första uppmärksammade gruppvåldtäkten i Rissne? Då var det förstasidesstoff i flera dagar, det är definitivt inget konstigt längre.

Bingo skrev:
Osv. Möjligen att maffiakrig inte förekom på öppen gata. Lite beroende på vad man menar med maffiakrig och öppen gata.

Kriminella människor (grova brott enligt ordets sanna definition dvs grov misshandel, grov stöld, grova skattebrott, grovt narkotikabrott osv osv) som skjuter för att döda på precis det jag skrev, öppen gata - t.ex. utanför Karolinska Sjukhuset (ok, det var bara en bilbomb), på Sandhamnsgatan, på krogen i Malmö i somras, i videobutiken söder om Stockholm för ~2 år sedan, i en lekpark, på en gångväg mm mm.

För 5-6 år sedan var det på förstasidan på text-tv om någon blivit knivskuren i Stockholm, det är det inte längre. Antingen beror det på att det är vanligare förekommande nu eller så beror det på att media deltar i en konspiration för att skrämma medborgarna, jag vet vad jag tycker är troligast.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
För 5-6 år sedan var det på förstasidan på text-tv om någon blivit knivskuren i Stockholm, det är det inte längre. Antingen beror det på att det är vanligare förekommande nu eller så beror det på att media deltar i en konspiration för att skrämma medborgarna, jag vet vad jag tycker är troligast.


Eller så är det så jävligt att folk bryr sig mer om Big Brother Linas silikontuttar än om det...
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Bingo skrev:
Nej, jag behöver inga källor eftersom jag var tonåring på sjuttiotalet och därför vet något om miljön på den tiden. Men har du några källor får du gärna presentera dem.

Vad vet förresten du om hur det var på den tiden? Var du med? Har du läst dig till eller sitter du bara och fantiserar om svunna tider?

Lite mindre störig ton nästa gång tack :7peta

Född -67 får medge att samhällsintresset var begränsat fram till senare halvan av -70 talet, behöver alltså inte fantisera om svunna tider. Sen är det ju svårt att hitta uppgifter från 70-talet om brott som var nästan okända då.

Störig ton, är det det som jag uppfattar i senare delen av ditt inlägg? Vill bara kolla så vi har likartade definitioner... :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Eller så är det så jävligt att folk bryr sig mer om Big Brother Linas silikontuttar än om det...

Man kan ju alltid dra täcket över huvudet och inbilla sig det om man vill. Jag tittar hellre ut då och då.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nu har 32% av de som har röstat valt dödsstraff som den mest positiva förändringen för att skapa ett säkrare samhälle.

Nog måste det betyda att manliga motorcyklister i en uppskattad ålder av 20-30 år är mer korkade och sämre pålästa än alla andra samhällsgrupper. Det är inte speciellt smickrande för sporthoj.com och borde få er som klickade i det första alternativet att fundera; bore jag läsa morgontidningen istället för Expressens sportbilaga, är det något fel på TV3:s nyheter, låg det något i vad min majje sa om att jag var ett pucko?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nyteknik skrev:
...

Nog måste det betyda att manliga motorcyklister i en uppskattad ålder av 20-30 år är mer korkade och sämre pålästa än alla andra samhällsgrupper. ...

Nä. Det innebär att man har annorlunda värderingar än dig. Och mig.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nyteknik skrev:
Nu har 32% av de som har röstat valt dödsstraff som den mest positiva förändringen för att skapa ett säkrare samhälle.

Nog måste det betyda att manliga motorcyklister i en uppskattad ålder av 20-30 år är mer korkade och sämre pålästa än alla andra samhällsgrupper. Det är inte speciellt smickrande för sporthoj.com och borde få er som klickade i det första alternativet att fundera; bore jag läsa morgontidningen istället för Expressens sportbilaga, är det något fel på TV3:s nyheter, låg det något i vad min majje sa om att jag var ett pucko?


Det var hit du ville komma när du startade pollen va?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Nu har 32% av de som har röstat valt dödsstraff som den mest positiva förändringen för att skapa ett säkrare samhälle.

Nog måste det betyda att manliga motorcyklister i en uppskattad ålder av 20-30 år är mer korkade och sämre pålästa än alla andra samhällsgrupper. Det är inte speciellt smickrande för sporthoj.com och borde få er som klickade i det första alternativet att fundera; bore jag läsa morgontidningen istället för Expressens sportbilaga, är det något fel på TV3:s nyheter, låg det något i vad min majje sa om att jag var ett pucko?

Det som egentligen är mer intressant är att än fler skyller det på invandringen och integrationen. Nu förstår jag vad (sd) menar med "Vi säger vad du tycker".
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nyteknik skrev:
Jag var ganska säker på att gruppen som är för dödsstraff var större på sporthoj.com än i resten av samhället. Men det hade varit trevligt att bli överraskad.

Då kan vi sammanfattningsvis säga att du startade pollen för att få idiotförklara en större grupp människor?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Det som egentligen är mer intressant är att än fler skyller det på invandringen och integrationen. Nu förstår jag vad (sd) menar med "Vi säger vad du tycker".

Det är faktiskt lite skrämmande.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Det är faktiskt lite skrämmande.

Milt sagt, Riksdagen har kört över folket under 20 år. Så går det när man inte lyssnar, alla andra Socialdemokrater och borgare har förstått det i Europa - men i Sverige går det långsamt.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nyteknik skrev:
Nu har 32% av de som har röstat valt dödsstraff som den mest positiva förändringen för att skapa ett säkrare samhälle.

Nog måste det betyda att manliga motorcyklister i en uppskattad ålder av 20-30 år är mer korkade och sämre pålästa än alla andra samhällsgrupper. Det är inte speciellt smickrande för sporthoj.com och borde få er som klickade i det första alternativet att fundera; bore jag läsa morgontidningen istället för Expressens sportbilaga, är det något fel på TV3:s nyheter, låg det något i vad min majje sa om att jag var ett pucko?

Återigen jag röstade inte för dödssftraff men om man gjorde det så innebär det tydligen:
1. Man 20-30 år
2. Korkad
3. Sämre påläst
4. Inte uppnått den mognad som man automatiskt förväntas göra senare i livet.

Sa din majje verkligen det? Om pucko alltså... :D
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nyteknik skrev:
Nog måste det betyda att manliga motorcyklister i en uppskattad ålder av 20-30 år är mer korkade och sämre pålästa än alla andra samhällsgrupper.
Om du minns "vilket parti röstade du sist på"-tråden så är här stockat av moderater. Skrämmande korrelering :va
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
von reisen:

"Återigen jag röstade inte för dödssftraff men om man gjorde det så innebär det tydligen:

1. Man 20-30 år. Troligen
2. Korkad. Eller dåligt påläst
3. Sämre påläst. Se ovan
4. Inte uppnått den mognad som man automatiskt förväntas göra senare i livet. En del stackare förblir tonåringar hela livet.

Sa din majje verkligen det? Om pucko alltså... :D
Jag har en kompis som är högstadielärare och han säger så till en del av sina elever. Tycker jag är rätt kul."
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Man kan ju alltid dra täcket över huvudet och inbilla sig det om man vill. Jag tittar hellre ut då och då.


Var inte riktigt det jag menade.. Folk tittar ju knappt på en nyhetssändning för att "farmen skärgården" går samtidigt... Kan vara därför vi inte skriver vissa saker på löpsedlarna. Folk skiter i det, intressantare men en skilsmässa i danska kungahuset.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top