Nyteknik skrev:
Lika mycket värd, skriver du om demokrati. Hur värderar den som förordar dödsstraff den dödsdömdes rätt till liv?
De värderar dem lika högt som alla andras. Det vill säga, att du har många rättigheter i det svenska samhället. Tills dess att du anhålls misstänkt för ett brott. Då tar våra demokratiskt framröstade högre instanser, som domstolar över. De bestämmer vad som är lämpligt straff. Du och jag bestämmer bara vad som är lämpligt i förlängningen, genom våra röstsedlar vart 4:e år.
Skulle en majoritet av befolkningen rösta fram politiker som ändrar straffsatserna vid vissa brott till dödsstraff, så är det ett helt korrekt beslut, ur demokratisk synvinkel. Nu är systemet inte så. Vad folk här inne tycker om dödstraff är alltså irrelevant, åtminstone till nästa val.
Skulle du anse att det är fel om nu folk röstar fram dödstraff och vill att det ska ogiltigförklaras, så säger du ju i förlängningen att du anser dig vara bättre och mer värd än majoriteten. I så fall förespråkar du alltså en helt annan form av styre av Sverige än vad vi har idag.
Men om du nu gör avbön från din "Mina-åsikter-är-de-enda-som-räknas"-mentalitet och trots allt ställer dig på demokratins sida, får man följande intressanta frågeställing: Om man bedömer tanken med demokratin som det viktigaste i stort och smått, och drar det hela till sin spets så skulle man ju kunna anse att om en majoritet är för dödsstraff för en given person, så skulle det också utfärdas för denne, oavsett om denne har begått något brott eller inte. I så fall skulle ju också en bevisad mördare kunna gå fri om allmänheten anser att det vore rätt. Detta är ju naturligtvis en vansinnig tanke, men ändå intressant i för att ge perspektiv i sammanhanget.
Som du märker är det svårt att ge ett entydigt svar på vad som är "rätt", eller "bäst".
OM vi nu ska gå över på vad jag anser, så kan jag erkänna att jag är en övertygad "Darwinist", med vissa modifikationer.
Detta medför att jag absolut tycker dödstraff kunde vara befogat i de fall då fången själv önskar så, då detta medför mindre kostnader för samhället. I de fall där brottslingen nekar till brott eller erkännandet är tveksamt, är jag kluven i min åsikt. Det som bedöms vara mest fördelaktigt för samhället i stort, inte individen, får min röst.