Nyteknik skrev:
Ett dödsstraff verkställs på ett rituellt sätt för att demonstrera att man definitivt ställts utanför den mänskliga gemenskapen. Om du har sett hur en avrättning med injektion eller gas går till så vet du vad jag menar.
Men plz...har aldrig nämnt någon om nån rituell avrättning. En överdos av sömnmedel är varken plågsam, rituell, häftig eller på annat sätt märkvärdigt för den delen. Sen kan du förstås kalla det gift men sömnmedel är alltså vad som används.
Nyteknik skrev:
Din linje tycks vara att vissa mord skall vedergällas med döden; tanken om öga för öga, tand för tand.
Va? Vad pratar du om? Om jag praktiserat det uttrycket skulle väl alla som mördat i så fall straffas med döden, något som jag ju hela tiden argumenterat emot.
Nyteknik skrev:
Men varför bara vissa mord och inte alla?
???! Våra domstolar har till uppgift att tolka lagen. Påföljden beror på brottets art och omständigheterna. Således utdöms olika straff.
Nyteknik skrev:
Tjänar dödsstraffet enligt dig syftet att avskräcka andra att begå samma typ av mord som den som döms till döden?
Nej...nej...nej. Läs om läs rätt.
Citerar mitt inlägg ovan:
"...det är ytterst få personer som enligt min mening uppfyller kraven för den yttersta påföljden. Därmed är det heller ingen metod som verkar avskräckande för ex bankrånare eller andra vanligen grova våldsbrottslingar eftersom det straffet inte är aktuellt i deras fall."
Nyteknik skrev:
Det skulle ju få till följd att det var ofarligt att döda så länge man bara gjorde det en gång.
Vadå ofarligt? Har att göra med att ingen oskyldig får dömas och att säkerheten för att så är fallet skall vara fullständig.
Citat från mitt tidigare inlägg: "
Ett brott som i sig moraliskt borde föranleda det yttersta straffet men eftersom en avliden aldrig kan få återupprättelse får inget tvivel råda om att personen ifråga faktiskt är kapabel att göra det han dömts för och återigen står åtalad för."
Nyteknik skrev:
Kanske kunde man till och med komma undan med det en andra gång bara man inte plågade sitt offer innan man dödade det. Vem blir hjälpt av en sådan tillämpning av dödsstraffet?
Vart vill du komma? Ska man inte döma olika från fall till fall i en domstol? Om man har utsatt sitt offer för en mkt plågosam död förefaller det både rimligt och troligt att rätten i sitt utlåtande och påföljd tar hänsyn till detta. Så fungerar det idag.
Den enda frågan i ditt senaste inlägg ovan som jag finner någorlunda genomtänkt (resten upplevde jag som mycket osammanhängande och tagna från luften med hänsyn till vad jag tidigare skrivit) är vem som är behjälpt av att någon som begått de bestialiska brott jag beskrev i inlägg 326 avlägsnas från samhället. Utifrån min värdegrund så skulle det:
1) Kännas otroligt skönt att veta att den individen aldrig får möjlighet att göra om det. Något som vi med dagens fängelsepåföljder alltför ofta tvingas uppleva.
2) Ge någon form av upprättelse för anhöriga som är värd namnet men hänsyn till de horribla brott som begåtts.
3) Att samhället inte på något sätt accepeterar att sådant får förekomma och gör man det så har man inget livsvärde kvar att bevara.
Sammanfattningsvis så verkar du med hänsyn till de osammanhängande frågor och påståenden som genomsyrade ditt senaste inlägg antingen inte ha läst det jag tidigare skrivit eller drabbats av brist på konkreta argument. Oavsett vad så börjar jag känna att vi nog närmar oss vägens ende i denna diskussion.
/Olzki