Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ravetrancer skrev:
Vad som inte funkar i andra länder, betyder inte att det inte funkar i vårt land först o främst.

Finns inga belägg för att det skulle fungera heller...

Hårdare straff, värre förhållanden osv skapar bara värre monster. Isåfall ska dom ALDRIG släppas ut, då kan man behandla dom hur man vill för att man aldrig behöver se konsekvenserna..

Det finns en grupp som man inte kan hjälpa, dom kan man bara bura in, men det finns metoder för att hjälpa grova brottslingar.

Det enklaste sättet för att slippa ta tag i problemet är att bura in dom och aldrig släppa ut dom. Nåt som jag inte vill vara med om att skapa.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
31% är för dödsstraff.

:banana

Faktiskt lite anmärkningsvärt i ett land som avskaffade dödsstraffet för mer än 80 år sen, och sedan 30 år inte ens har det på straffskalan i krig.

Tillbaka till medeltiden kanske? När vi ändå håller på?
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Det verkar inte så dumt det här med dödstraff. Helt klart en bra idé.

För övrigt tycker jag att medeltiden var en häftig period, med drakar och riddare och sånt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ravetrancer skrev:
Men skämtar du nu eller?
Vad som inte funkar i andra länder, betyder inte att det inte funkar i vårt land först o främst.
Kan du förklara hur många andr asom blivut drabbade tänker?
Är du en störd psykopat kanske? Du menar att man skall kunna mörda och sen få vård för det man gjort. Straff behövs inte, utan det är vård som behövs???

Stygga Mijailo, så får man inte göra, nu får du gå o prata med doktorn så du blir frisk och kan vara ute på gatorna igen.....tills du dödar nån mer!!!!!

Gå tillbaks till "gå" och lär dig att diskutera innan du försöker igen.

:7peta
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Gå tillbaks till "gå" och lär dig att diskutera innan du försöker igen.

:7peta
Den dag du blir drabbad, så vill jag höra vad du anser om vård av mördare.
Jag kan ta lite saker ur mitt liv och alla ggr jag vart i mina föräldrars hemland Makedonien.
Stal du nåt ur en butik och polisen fick tag på dig, så slog dom dig på gatan med batongen så du fick skämmas.
Dom hade en cell med målade saker på vägen, såsom stegar, rep, träd. Dom kunde be dig att klättra upp för stegen, det gick ju inte så man fick mer stryk för att man inte gjorde det. Dom fick ingen fin mat, bröd vatten o kanske lite soppa. Där finns ingen patetisk vård som bara kostar pengar men inte är till nån hjälp.
Men jag kan lova dig att kriminalitet där var inte stor och allra minst grova våldsbrott.
Undrar varför????

Du måste lära dig att försöka sätt dig in i olika situationer, vilket du inte alls verkar kunns. Och kan man inte det, så kan man inte förstå, det är du det!

Om nån våldtog din syster och sen slaktade hen med en massa hugg i hela kroppen, vill du att han skall ha vård eller straff? Vill du att han skall kunna bli fri efter 7år och vandra samma gata som dig?
Tycker du att han förtjänat det?
 

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Jag har i jobbet kontakt med allt ifrån snattare, till mördare; våldtäktsmän och pedofiler. Vissa går vidare till vård, andra till kriminalvårdsanstalter. Att säga att vård inte är en fungerande straff form är inte bara fel, det är även korkat och visar på hur insatt man är i frågan. Ni kan börja era innlägg med orden "jag tror" eller "jag tycker", för verkligheten är annorlunda än era åsikter.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
foppa skrev:
Jag har i jobbet kontakt med allt ifrån snattare, till mördare; våldtäktsmän och pedofiler. Vissa går vidare till vård, andra till kriminalvårdsanstalter. Att säga att vård inte är en fungerande straff form är inte bara fel, det är även korkat och visar på hur insatt man är i frågan. Ni kan börja era innlägg med orden "jag tror" eller "jag tycker", för verkligheten är annorlunda än era åsikter.

Jag lämnar med varm hand över stafettpinnen till dig!

:tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ravetrancer skrev:
Den dag du blir drabbad, så vill jag höra vad du anser om vård av mördare.
Jag kan ta lite saker ur mitt liv och alla ggr jag vart i mina föräldrars hemland Makedonien.
Stal du nåt ur en butik och polisen fick tag på dig, så slog dom dig på gatan med batongen så du fick skämmas.
Dom hade en cell med målade saker på vägen, såsom stegar, rep, träd. Dom kunde be dig att klättra upp för stegen, det gick ju inte så man fick mer stryk för att man inte gjorde det. Dom fick ingen fin mat, bröd vatten o kanske lite soppa. Där finns ingen patetisk vård som bara kostar pengar men inte är till nån hjälp.
Men jag kan lova dig att kriminalitet där var inte stor och allra minst grova våldsbrott.
Undrar varför????

Så fort det finns forskning som bevisar att det hjälper med hårdare straff så är jag beredd att läsa.
Jag är inte beredd att köra med dessa metoder i ett fängelse i tiotals år, eller rättare sagt så vill jag inte möta den mannen på gatan efter att ha blivit behandlad så. Förmodligen en aning sjukare, bittrare och mer hämdlysten.

Det finns mig veterligen inget land där hårdare straff har minskat kriminaliteten.

Det finns folk på detta forum som är insatta i dessa frågor, som har fakta,resultat från undersökningar och behandlingar osv. Komigen, berätta lite om vad ni vet.

Jag försvarar inte brottslingar på något sätt men det finns dom som är sjuka som man kan hjälpa och så finns det dom man inte kan. Det är därför vissa sitter på en vårdanstalt med särskild utskrivningsprövning, alltså kan dom i princip få sitta hela livet.

Har för mig bla att sexbrottslingar ofta har blivit utsatta för övergrepp själva.. Vem ska man bura in då egentligen och kan man kanske vårda någon?

Vissa saker verkar helt självklara till en början, som att man inte ska kunna rymma från ett fängelse, men det visar sig faktiskt att ett fängelse aldrig får bli helt rymningssäkert. Det blir helt enkelt för desperata fångar och då blir det automatiskt farligt att jobba där. Allting har två sidor.
 

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Att enligt lagen bedömma någon som allvarligt psykiskt sjuk, kan ibland vara en bagatell. Ibland är patienten ett "gränsfall", visst... störd som bara den men sjuk??? dessa fall ger ofta upphov till debatt, och överklaganden till hovrätt och HD. (ej harley)
Dessa "gränsfall" skulle säkert i många fall klara av en anstalltsplacering, ev med några besök på psyket emellanåt. (på anstalt har man ej samma möjlighet till medicinering, framförallt är tvångsmedicinering omöjlig. Något som ofta tyvärr behövs).
Annat är det med de patienter som inte är gränsfall. Ta t.ex en schizofren person, som i sin paranoida värld begår ett våldsbrott. Att placera honom på anstallt fungerar helt enkelt inte. Alla parter mår dåligt, anstalten och personalen fungerar inte som den skall, medintagna och den intagne mår dåligt. Ofta med följder som självissolering eller i värsta fall suicidförsök och utåtagerande mot personal.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
foppa skrev:
Att enligt lagen bedömma någon som allvarligt psykiskt sjuk, kan ibland vara en bagatell. Ibland är patienten ett "gränsfall", visst... störd som bara den men sjuk??? dessa fall ger ofta upphov till debatt, och överklaganden till hovrätt och HD. (ej harley)
Dessa "gränsfall" skulle säkert i många fall klara av en anstalltsplacering, ev med några besök på psyket emellanåt. (på anstalt har man ej samma möjlighet till medicinering, framförallt är tvångsmedicinering omöjlig. Något som ofta tyvärr behövs).
Annat är det med de patienter som inte är gränsfall. Ta t.ex en schizofren person, som i sin paranoida värld begår ett våldsbrott. Att placera honom på anstallt fungerar helt enkelt inte. Alla parter mår dåligt, anstalten och personalen fungerar inte som den skall, medintagna och den intagne mår dåligt. Ofta med följder som självissolering eller i värsta fall suicidförsök och utåtagerande mot personal.

Fan va du jiddrar. Fattaru inte att de asen ska straffas å piskas å leva på vatten å bröd. Vafan snackaru om?!?!?!?!?

:mad: :huvet :död
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Skummade igenom tråden lite och vill ge ett tillägg till diskussionen.

Svensk fångvård heter "fångvård". Ett olyckligt namnval som inte har något med vad det egentligen handlar om. Fångvården har idag inget vårdande inslag utan är kort och gott förvaring av individer som fått ett frihetsberövande straff utdömt av domstol.
Ingen aktiv rehabiliteringsplan, ingen aktiv omskolning. Vist, med egna initiativ kan du få gå kurser, men du döms till förvaring.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nyteknik skrev:
Fan va du jiddrar. Fattaru inte att de asen ska straffas å piskas å leva på vatten å bröd. Vafan snackaru om?!?!?!?!?

:mad: :huvet :död

Javisst! NaCSkåT diReCt!


Edit: Om ditt inlägg inte var ironiskt vilket jag hoppas, är du isåfall beredd att stå vid grindarna och hälsa dom välkomna ut i det fria efter en sån behandling?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
juha01 skrev:
Javisst! NaCSkåT diReCt!


Edit: Om ditt inlägg inte var ironiskt vilket jag hoppas, är du isåfall beredd att stå vid grindarna och hälsa dom välkomna ut i det fria efter en sån behandling?

Klart att jag skojade.

PS. Vadå komma ut??!!! De jävla asen ska inte komma ut. De ska sitta på vatten och bröd tills de ruttnar. Fattaru inte det????!!!!! DS
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
benrangel skrev:
Skummade igenom tråden lite och vill ge ett tillägg till diskussionen.

Svensk fångvård heter "fångvård". Ett olyckligt namnval som inte har något med vad det egentligen handlar om. Fångvården har idag inget vårdande inslag utan är kort och gott förvaring av individer som fått ett frihetsberövande straff utdömt av domstol.
Ingen aktiv rehabiliteringsplan, ingen aktiv omskolning. Vist, med egna initiativ kan du få gå kurser, men du döms till förvaring.


Precis, det är ju detta som är grejen. Den dagen någon kommer att uppfinna en fungerande och anpassningsbar metod att vårda och återanpassa grova våldsbrottslingar(ej psykiskt sjuka) kommer att vara en stor dag......
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ravetrancer skrev:
Den dag du blir drabbad, så vill jag höra vad du anser om vård av mördare.
Jag kan ta lite saker ur mitt liv och alla ggr jag vart i mina föräldrars hemland Makedonien.
Stal du nåt ur en butik och polisen fick tag på dig, så slog dom dig på gatan med batongen så du fick skämmas.
Dom hade en cell med målade saker på vägen, såsom stegar, rep, träd. Dom kunde be dig att klättra upp för stegen, det gick ju inte så man fick mer stryk för att man inte gjorde det. Dom fick ingen fin mat, bröd vatten o kanske lite soppa. Där finns ingen patetisk vård som bara kostar pengar men inte är till nån hjälp.
Men jag kan lova dig att kriminalitet där var inte stor och allra minst grova våldsbrott.
Undrar varför????

Ja eller varför inte ta efter Nazi-tyskland och Kommunist-Sovjet när vi ändå är inne på fascistmetoder i fängelserna? Man hör aldrig om att gatorna i Berlin eller Moskva på 30-talet hemsöktes av vågor av våldsbrott, undrar varför?

Fan till och med när du inte spyr ur dig personliga förolämpningar och tuffa ord från mellanstadietiden så luktar dina inlägg barnmat! Imponerande!

Ravetrancer skrev:
Du måste lära dig att försöka sätt dig in i olika situationer, vilket du inte alls verkar kunns. Och kan man inte det, så kan man inte förstå, det är du det!

Snacka om att kasta sten i glashus! Du är mästare på att bara förstå din egen situation, enligt dina inlägg verkar din syn på våldsbrottslingar enbart att ha formats av hämndbegäret du hyser till människan som mördade din bror. Klart att du känner som du känner inför din brors mördare! Det är fullt naturligt och något som vem som helst skulle känna. Men varför låta hämndbegär forma din objektiva syn på brottslingar i samhället? Det primära måste ju vara att skapa ett samhälle med så få brottslingar och offer som möjligt istället för att ha många offer som i alla fall kan känna sig nöjda över att brottslingarna plågas under en livstid i fängelse. Tycker du inte det är du bara egoistisk.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det primära måste ju vara att skapa ett samhälle med så få brottslingar och offer som möjligt................

Men, då måste ju livstidsstraff och dödsstraff vara det primära. Med dem straffen försvinner alla återfallsbrottslingar, vilka jag antar utgör merparten av de begångna brotten.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Men, då måste ju livstidsstraff och dödsstraff vara det primära. Med dem straffen försvinner alla återfallsbrottslingar, vilka jag antar utgör merparten av de begångna brotten.

Den analysen köper jag inte..... :rolleyes:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Men, då måste ju livstidsstraff och dödsstraff vara det primära. Med dem straffen försvinner alla återfallsbrottslingar, vilka jag antar utgör merparten av de begångna brotten.

Mördare och dråpare dödar ytterst sällan mer än en gång.
De flesta mord/dråp sker antingen i hastigt mod. D.v.s folk som inte kan kontrollera sin ilska, utan kör kökskniven i frugan hemma. De flesta djupt ångerfulla efteråt.
Annan grupp mord är väl kanske hämnder för någon tidigare oförrätt, eller bråk om pengar.
Inte alltför sällan det är "vanliga" killar som flippat ut.
Sen finns ju då gruppen tunga kriminella som mördar sina fiender/konkurrenter/skuldsatta/golare. Tja, de skulle väl kanske kunna hindras av dödstraff, men anledning till att de sitter inne är ju oftast för att de haft sin "egen" rättskipning, inom sin egen genre...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top