Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Nej, fast man har vissa uppslag om vad som står fel i skallen på dem. Det är dock betydligt vanligare än man tror..

Psykopati subst -(e)n • (medfödd) själslig defekt inom känslo- och viljelivet vilket t.ex. kan ge viljesvaghet el. känslokyla: psykopatisk
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nyteknik skrev:
Psykopati subst -(e)n • (medfödd) själslig defekt inom känslo- och viljelivet vilket t.ex. kan ge viljesvaghet el. känslokyla: psykopatisk
Psykopatologi är fältet som sysslar med självslivets sjukdomar i allmänhet. "Psykopat" är ett begrepp som i gamla dagar används för något som ligger ganska nära det som nu kallas för "antisocial personlighetsstörning". Tillståndet kännetäcknas bl.a. av bristande förmåga för empati. En personlighetsstörning är per definition inte något som går att bota hux flux då det är en integrerad del av personligheten.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Forummedlemmar på sporthoj.com tycker i allmänhet att man ska införa dödsstraff istället för att öka möjligheterna för interner att få kvalificerad hjälp till återanpassning.

:(
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Inte ens Rejvis som är personligt drabbad vill ha dödsstraff utan bara låsa in dem på livstid värd namnet så att de inte kan fortsätta begå brott vilket de bevisligen ofta gör. Många klickade nog i dödsstraff eftersom de saknade nyss nämnda alternativ och inte kände igen sig i de övriga men vill ha hårdare straff, kan ju förklara varför så få "på den sidan" skrivit i tråden. Man kan ju misstänka att du hellre vill provocera och framstå som human och intellektuell särskilt när du nu väcker den här tråden till liv igen än att ge oss ett rimligare alternativ. Räcker det inte nu? Hoppas ni att det dyker upp något nytt monster som ni kan tvåla till med överlägsen moral?

Själv ska jag försöka låta bli dessa politiska trådar i fortsättningen då de inte ger något annat än osämja i alla fall och ägna mig åt mc som jag faktiskt tycker om.

Peace. :pannkyss
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Forummedlemmar på sporthoj.com tycker i allmänhet att man ska införa dödsstraff istället för att öka möjligheterna för interner att få kvalificerad hjälp till återanpassning.

:(
ett exempel : Du sa tidigare i tråden tor jag, hellre en skyldug på gatan än en oskyldigt dömd, eller hur?
Vad tycker du om idioten som var skyldigt dömd, som rymde och mördade en kvinna och våldtog hennes dotter???
Du är mycket trög ang vad det gäller att förstå. Lås in idioterna, för dom skall ha ett straff för att dom mördat en annan människa, inte nån jävla vård och rehabilitering och återanpassning i samhället. Vad fan har en sån att göra i samhället när han har brutit ett av dom viktigaste sakerna, att beröva någon annans liv???
Varför skall han förtjäna att komma ut igen undrar jag?
Vad gott har han gjort i samhället hela vägen tills han mördade någon?
För man går väl inte från att vara helt normal och ej kriminell för att sedan bara vända på steken och gå o mörda nån?
Dom förtjänar inte någon vård, dom har inga rättigheter när dom dom berövat någon den största rättigheten, att få leva.
Varför skall dom få kosta 10 tusentals kr/månad, när vi måste dra in på skolor, daghem, vård etc???
Vad kostar en limpa bröd om dan?? 4kr kanske, och vatten på det. Dom jävla asen borde inte ha det bättre än så, varför skulle dom?
Dom kan få ha sin diskussion med GUD senare.
Hur rättfärdigar du 7 år i fängelse för mord, med att jag, föräldrar samt vänner får mista en person som inget ont har gjort. Hur kan 7 år då vara tillräckligt? Kan du överhuvudtaget föreställa dig den sorg som drabbar dom runt omkring? Vet du vad sorg är? Vet du hur det är att vilja byta ens egna liv mot ett syskons om det vore möjligt? Vad fan vet du egentligen?

Har man en gång klivit över gränsen och mördat, berövat någon den sanna gåvan att få leva, då mister man sin egna livsgåva, friheten. Ett mycket rättvist straff enligt min mening.
Han skall fan tänka på det varje dag i hela sitt meningslösa liv, varför gjorde jag det, varför varför varför???
Nu sitter han där och käkar gott, umgås, spelar xbox, får permissioner medans jag är vaken hela nätterna för att han inte skall komma till min dörr och få för sig att skada min familj. Sist men inte minst, han vet att om 7 år är jag ute, sen kan jag göra vad jag vill.
Hur fan i helvete kan man se rättvisa då tycker du????
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Den enda jag möjligtvis skulle kunna tänka mig vara berättigad till dödsstraff i Sverige är seriemördaren Tomas Qvick.

Annars är jag helt emot dödsstraff.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ninjaboy skrev:
Inte ens Rejvis som är personligt drabbad vill ha dödsstraff utan bara låsa in dem på livstid värd namnet så att de inte kan fortsätta begå brott vilket de bevisligen ofta gör. Många klickade nog i dödsstraff eftersom de saknade nyss nämnda alternativ och inte kände igen sig i de övriga men vill ha hårdare straff, kan ju förklara varför så få "på den sidan" skrivit i tråden. Man kan ju misstänka att du hellre vill provocera och framstå som human och intellektuell särskilt när du nu väcker den här tråden till liv igen än att ge oss ett rimligare alternativ. Räcker det inte nu? Hoppas ni att det dyker upp något nytt monster som ni kan tvåla till med överlägsen moral?

Själv ska jag försöka låta bli dessa politiska trådar i fortsättningen då de inte ger något annat än osämja i alla fall och ägna mig åt mc som jag faktiskt tycker om.

Peace. :pannkyss

Jag ser mig som någon med humanistiska värderingar (vad ska man annars ha för värderingar?) vilket inte sällan gör det svårt att vistas på det här forumet utan att må illa över de åsikter som unga män ger uttryck för.

Polarisering av åsiktet bidrar troligen inte till mycket annat än osämja. Kanske något man får acceptera när man diskuterar ämnen som väcker starka känslor?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Ravetrancer skrev:
ett exempel : Du sa tidigare i tråden tor jag, hellre en skyldug på gatan än en oskyldigt dömd, eller hur?
Vad tycker du om idioten som var skyldigt dömd, som rymde och mördade en kvinna och våldtog hennes dotter???
Du är mycket trög ang vad det gäller att förstå. Lås in idioterna, för dom skall ha ett straff för att dom mördat en annan människa, inte nån jävla vård och rehabilitering och återanpassning i samhället.

Det som är skillnaden är att Nyteknik anser att fängelsestraffet inte ska vara ett STRAFF, utan en vårdplats där kriminella ska behandlas så att de kan återvända till samhället som goda och laglydiga medborgare.
Du, precis som många andra (inkl. undertecknad) anser att ett fängelsestraff ska vara just ett straff, med allt vad det innebär.

Vad som inte kommit fram är hur många av fängelsekunderna som faktiskt blir helt återanpassade och efter avtjänad volta blir goda och laglydiga medborgare. Denna andel är dessvärre beklämmande liten. Då kan man diskutera vad det beror på. Får kriminalvården för lite deg? Eller är det helt enkelt så att "en gång mördare alltid mördare"? Det senare känns betydligt mer rättvisande IMO, med tanke på hur jävla mycket deg vi slaskar in på drägget, t.ex. Mijailo som hade fem (5) celler för eget bruk (tv-rum, besöksrum osv) innan han flyttades till Huddinge sjukhus, eller vilket det nu var.

Att tro att det går att rehabilitera de grövre brottslingarna är IMO ytterst naivt och utopiskt.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nyteknik skrev:
Jag ser mig som någon med humanistiska värderingar (vad ska man annars ha för värderingar?) vilket inte sällan gör det svårt att vistas på det här forumet utan att må illa över de åsikter som unga män ger uttryck för.
QUOTE]

Vad räknas som ung? 18-25 eller 25-35? Hur gammal är du själv? Förklaras skillnader i åsikter med att man är ung och dum? Tycker din humanism haltar när du prioriterar grova brottslingars välbefinnande före offer och oskyldiga. :näsblod
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ravetrancer skrev:
ett exempel : Du sa tidigare i tråden tor jag, hellre en skyldug på gatan än en oskyldigt dömd, eller hur?
Nej. Se nedan.

korvgubbe skrev:
Och fortfarande: Hellre skyldiga på gatorna än oskyldiga i fängelse.

Ravetrancer skrev:
Har man en gång klivit över gränsen och mördat, berövat någon den sanna gåvan att få leva, då mister man sin egna livsgåva, friheten. Ett mycket rättvist straff enligt min mening.
Du har uppenbarligen din tydliga övertygelse om syftet med att sätta brottslingar i fängelse och den är en annan än min. Sverige är ett land där mord är betydligt mer ovanligt än i länder där man faktiskt tillämpar rättskipning enligt din modell (Iran, Nordkorea, Brasilien, Kina etc.). Om du unnar andra att slippa uppleva det som du har gått igenom vore det ologiskt att övergå till ett system som uppenbarligen inte stävjar extrema våldsbrott som mord. Att det i tankevärlden skulle ge vissa anhöriga en känsla av upprättelse är en annan sak. Tänk på att många som har fått anhöriga mördade av vettvillingar faktiskt inte tycker som du utan på något sätt kan skilja på sak och person i frågan om skuld. Jag vill inte låta mästrande, men menar att man inte behöver vara utan erfarenhet för att tycka som jag.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
von reisen skrev:
Vad räknas som ung? 18-25 eller 25-35? Hur gammal är du själv? Förklaras skillnader i åsikter med att man är ung och dum? Tycker din humanism haltar när du prioriterar grova brottslingars välbefinnande före offer och oskyldiga. :näsblod

Män som inte har fyllt 25 är mer ofta anhängare av dödsstraff än andra. Det syns i alla enkäter. Alla vet att de flesta ändrar åsikter i takt med att man skaffar sig mer livserfarenhet. Själv röstade jag som min Pappa tills jag började bli mer självständig i tanken. Jag är 34.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Vad är det som inte överstämmer? Att rasen är avgörande?

Snälla, insinuera inte sådant. Det är trist att läsa. Vi kan ta det i en annan tråd eller via PM, eftersom den här tråden handlar om straffsatser.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Att bara pumpa in pengar till en nära nog icke-existerande kriminalvård behöver ju inte vara rätt väg att gå. Det svåra är ju att hitta en sorts mall som fungerar i de flesta förekommande fall. Skulle man ha det så skulle frågan vara enklare att svara på.

Målet med systemet måste ju, som nyteknik säger, vara att få ner de grova brotten till så få som det bara är möjligt. Framför att tillfredsställa hämndbegäret hos folk.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
...och 40% är rasister. :rofl Undrar om de som röstar:

a) är representativa för befolkningen i helhet
b) röstar i riktiga val som de gör här
c) är ett gäng grininga gubbar (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=223288)

Din länk funkar ju inte.

Klart att de som röstat i denna tråd utgör ett tvärsnitt av befolkningen. Det är bara att fråga: "Är ni mer inskränkta än folk i allmänhet?" så ska du få se att det är tvärt om till och med.

:tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Din länk funkar ju inte.

Klart att de som röstat i denna tråd utgör ett tvärsnitt av befolkningen. Det är bara att fråga: "Är ni mer inskränkta än folk i allmänhet?" så ska du få se att det är tvärt om till och med.

:tummenupp

Jo då, den funkar kanon. Personligen hade jag svarat JA på ovan fråga, med tillägget att inskränkt eller realistisk är en tolkningsfråga. :D Jag är faktiskt vad folk brukar kalla trångsynt :mad: , men det vet nog de flesta här inne redan. :hihi
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Nej. Se nedan.




Du har uppenbarligen din tydliga övertygelse om syftet med att sätta brottslingar i fängelse och den är en annan än min. Sverige är ett land där mord är betydligt mer ovanligt än i länder där man faktiskt tillämpar rättskipning enligt din modell (Iran, Nordkorea, Brasilien, Kina etc.). Om du unnar andra att slippa uppleva det som du har gått igenom vore det ologiskt att övergå till ett system som uppenbarligen inte stävjar extrema våldsbrott som mord. Att det i tankevärlden skulle ge vissa anhöriga en känsla av upprättelse är en annan sak. Tänk på att många som har fått anhöriga mördade av vettvillingar faktiskt inte tycker som du utan på något sätt kan skilja på sak och person i frågan om skuld. Jag vill inte låta mästrande, men menar att man inte behöver vara utan erfarenhet för att tycka som jag.
Men skämtar du nu eller?
Vad som inte funkar i andra länder, betyder inte att det inte funkar i vårt land först o främst.
Kan du förklara hur många andr asom blivut drabbade tänker?
Är du en störd psykopat kanske? Du menar att man skall kunna mörda och sen få vård för det man gjort. Straff behövs inte, utan det är vård som behövs???

Stygga Mijailo, så får man inte göra, nu får du gå o prata med doktorn så du blir frisk och kan vara ute på gatorna igen.....tills du dödar nån mer!!!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top