Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Du skrev:

Jag ville veta hur många på forumet som förordar dödsstraff framför andra alternativ för att stävja grova våldsbrott. Frågor av typen ovan skulle inte ge svar på det.

När vi diskuterade svarsalternativen, men då undrar jag varför du även hade med ett svarsalternativ ang invandring.

För att det var lätt att på samma gång få en uppfattning om hur många som anser att grova våldsbrott främst hänger ihop med misslyckad integration av invandrare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
För att det var lätt att på samma gång få en uppfattning om hur många som anser att grova våldsbrott främst hänger ihop med misslyckad integration av invandrare.

Men, de är ju överrepresenterade...? :va Det är väl ingen hemlighet direkt... :confused: Nu blir jag jättekonfunderad. Menar du att det inte hänger ihop med misslyckad integration, utan snarare med något annat hos invandrarna?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ravetrancer skrev:
vadå vård, vilken värld lever du i?
Säg mig vad det värsta du råkat ut för är. Det finns ingen vård, man lär sig hur man blir värre. Sysselsättning? Vilken sysselsättning är dom berättigade till.....Dom är mördare, dom tar någon annans liv för helvete, jag tror inte du verkar fatta vad det betyder eller hur det känns. Lätt att uttala sig om saker man inte upplevt kanske?

Den här tråden handlar inte hur det är att vara offer till någon som drabbats av en fullståndig vettvilling utan vad samhället bör göra för att så få som möjligt ska hamna i din situation. Jag är tacksam för att mina anhöriga aldrig har haft oturen att ställas öga mot öga med någon som din brors mördare. Men utan att verka förmäten har jag svårt att förstå din inställning. Hur skulle förnedring och tortyr vara ett bra sätt att i grunden förändra någons beteende och attityd?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Men, de är ju överrepresenterade...? :va Det är väl ingen hemlighet direkt... :confused: Nu blir jag jättekonfunderad. Menar du att det inte hänger ihop med misslyckad integration, utan snarare med något annat hos invandrarna?

Jag menar att mina svarsalternativ går att tolka som fyra olika sätt att uttrycka sin åsikt:

Dödsstraff
Jag tycker att man ska skrämma folk till lydnad.

Vård
Jag tycker att alla förtjänar en ärlig chans att bli socialt fungerande.

Invandring/integration
Jag tror att missanpassade invandrare är vårt största hinder för ett tryggt samhälle.

Inget fungerar
Vi förtjänar inte bättre.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Men, de är ju överrepresenterade...? :va

Tror det var Leif GW Persson som sa det på efterlyst häromveckan.
Vad gäller grova våldsbrott och "överrepresentation" för invandrare, så var det 1 på 1000 svenskar, och kanske 2 på 1000 invandrare. Så är 1 promille och 2 promille verkligen så avgörande?
Kollar man "social" klass, så är det betydligt mer avgörande, och där har man problemet att invandrare ofta tillhör de mindre bemedlade.
Misslyckad integration? Integration existerar ju inte. Särskilt inte om en stor del av befolkningen diskriminerar minoritetsgrupper, som man ganska solklart ser i landet. Där invandrare är tvugna att byta namn från Achmed till Christer för att ens få komma till en anställningsintervju.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nyteknik skrev:
Jag menar att mina svarsalternativ går att tolka som fyra olika sätt att uttrycka sin åsikt:

Dödsstraff

Vård

Invandring/integration
Jag tror att missanpassade invandrare är vårt största hinder för ett tryggt samhälle.

Inget fungerar
Varför är det en envals-poll? Vad är det som säger att man t.ex inte skulle kunna stämma in i bägge av dessa nedanstående två alternativ?

"Öka drastiskt anslagen för rehabilitering av kriminella."
"Reformera vår invandrings- och integrationspolitik."

Genom att vara överdrivet politiskt korrekt och blunda för faktumet att vissa ej integrerade invandrare står för en stor del av brottsligheten i förhållande till sin storlek, så gör man ju situationen enbart värre. Det behöver ställas krav, dels på invandrarna att de SKALL integrera sig, men i lika stor del på arbetsgivare och staten, att de SKALL möjliggöra integration.

Du tar ett komplext problem och försöker sätta upp fyra ganska dåligt konstruerade argument baserat på detta problem, självklart är det krångligare än så.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Den här tråden handlar inte hur det är att vara offer till någon som drabbats av en fullståndig vettvilling utan vad samhället bör göra för att så få som möjligt ska hamna i din situation. Jag är tacksam för att mina anhöriga aldrig har haft oturen att ställas öga mot öga med någon som din brors mördare. Men utan att verka förmäten har jag svårt att förstå din inställning. Hur skulle förnedring och tortyr vara ett bra sätt att i grunden förändra någons beteende och attityd?
hans beteende skall inte ändras, han skall straffas fattar du väl.
Jag är inte intresserad av att vårda nån som mördar mitt syskon, jag vill att han skall straffas.....eller har jag missat nåt.?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ravetrancer skrev:
hans beteende skall inte ändras, han skall straffas fattar du väl.
Jag är inte intresserad av att vårda nån som mördar mitt syskon, jag vill att han skall straffas.....eller har jag missat nåt.?

Vi tycker uppenbarligen olika. Jag tror att det enda alternativ en stat som vill förtjäna sina invånares förtroende har är att vårda kriminella till att bli socialt fungerande medborgare. Denna påtvingade vård och kravet att underkasta sig den är straffet. Och den ärliga chans han eller hon inte fick under sin uppväxt. Det låter som "dravel" i en del människors öron. Men jag har ännu inte hört någon förklara hur en stat ska kunna utöva våld mot sina medborgare och samtidigt förbjuda dem att själva bruka det.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Vi tycker uppenbarligen olika. Jag tror att det enda alternativ en stat som vill förtjäna sina invånares förtroende har är att vårda kriminella till att bli socialt fungerande medborgare. Denna påtvingade vård och kravet att underkasta sig den är straffet. Och den ärliga chans han eller hon inte fick under sin uppväxt. Det låter som "dravel" i en del människors öron. Men jag har ännu inte hört någon förklara hur en stat ska kunna utöva våld mot sina medborgare och samtidigt förbjuda dem att själva bruka det.

Även om jag anser att vård är prio ett, så finns det en grupp som är ovårdbara, psykopater.
Spelar ingen roll vilka vårdinsatser som görs, en psykopat är tyvärr alltid en psykopat(de behöver dock inte vara kriminella). Dem kan man inte göra mycket annat än låsa in och kasta bort nyckeln, än så länge iaf, i framtiden kanske det finns en vårdform för dem också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
Tror det var Leif GW Persson som sa det på efterlyst häromveckan.
Vad gäller grova våldsbrott och "överrepresentation" för invandrare, så var det 1 på 1000 svenskar, och kanske 2 på 1000 invandrare. Så är 1 promille och 2 promille verkligen så avgörande?
Kollar man "social" klass, så är det betydligt mer avgörande, och där har man problemet att invandrare ofta tillhör de mindre bemedlade.
Misslyckad integration? Integration existerar ju inte. Särskilt inte om en stor del av befolkningen diskriminerar minoritetsgrupper, som man ganska solklart ser i landet. Där invandrare är tvugna att byta namn från Achmed till Christer för att ens få komma till en anställningsintervju.

Din och min världsbild överensstämmer tyvärr inte men jag respekterar din ändå. Ser inte heller att vi behöver uppnå samförstånd i denna fråga, då den egentligen handlar om straff och inte invandring/integration.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Även om jag anser att vård är prio ett, så finns det en grupp som är ovårdbara, psykopater. Spelar ingen roll vilka vårdinsatser som görs, en psykopat är tyvärr alltid en psykopat (de behöver dock inte vara kriminella). Dem kan man inte göra mycket annat än låsa in och kasta bort nyckeln, än så länge iaf, i framtiden kanske det finns en vårdform för dem också.

"Prio ett" - Jonas Hallberg ondgjorde sig över detta modeutttyck i radio för några dagar sedan.

:4skrika

Många psykopater är sammanblandade med fullt friska människor men betraktas som "karismatiska" och "visionära" för att de är chefer. Läste i DN om detta för någon månad sedan och hur man sålde speciella tester för att genomskåda psykopater vid rekrytering till högre chefsbefattningar. Skrämmande.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Svårt att uttala sig i en sån här fråga egentligen.Har man aldrig blivit drabbad själv på nåt vis så är det ju lätt att säga,nej vi ska inte ha såna straff.Men om man likt rejvis har mist en nära släkting,eller kanske fått sitt barn våldtagit eller nåt annat hemskt,så är jag nästan säker på att dom flesta skulle vilja få bort en sån människa för gott.I mitt fall så spelar det inte nån roll om det finns dödsstraff eller inte i lagboken,jag skulle se till att rättvisa skipades iaf.Men då kommer man ju osökt till nästa fråga,vad blev jag när jag skipade rättvisa???? Upprepar återigen bingos replik "det försvinner ett svin o skapas ett nytt" mvh//jacke

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Markus skrev:
Din och min världsbild överensstämmer tyvärr inte men jag respekterar din ändå. Ser inte heller att vi behöver uppnå samförstånd i denna fråga, då den egentligen handlar om straff och inte invandring/integration.

Vad är det som inte överstämmer? Att rasen är avgörande?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
"Prio ett" - Jonas Hallberg ondgjorde sig över detta modeutttyck i radio för några dagar sedan.

:4skrika

Många psykopater är sammanblandade med fullt friska människor men betraktas som "karismatiska" och "visionära" för att de är chefer. Läste i DN om detta för någon månad sedan och hur man sålde speciella tester för att genomskåda psykopater vid rekrytering till högre chefsbefattningar. Skrämmande.

Skrämmande att man gör testerna? Eller skrämmande att man kan ha en ledare/chef som är psykopat?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Att psykopater som borde få behandling duperar sin omgivning och betraktas som karismatiska ledare.

Som sagt, de är inte behandlingsbara, så visst är det skrämmande.
Men, med det sagt, en psykopat behöver inte vara skadlig för omgivningen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:

Dödsstraff

Vård

Invandring/integration

Inget fungerar
Haha, det här var ju riktigt roligt. Var det så man skulle tolka dem :va

Nyteknik... Dina svarsalternativ suger. Helt enkelt :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024