Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
t-rex skrev:
...ett straffrättsligt system som fungerar...
och som någotsånär motsvarar medborgarnas rättsuppfattning är rimligtvis konsekvent.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Konsekvent, det erkännes. Men nu är det inte konsekvens vi är ute efter, utan ett straffrättsligt system som fungerar. Dödsstraff har inget att tillföra där IMO. Fängelsestraff har det.

Håller med dig. Men jämförelsen var dålig, men det har du redan erkänt så jag ska inte strö mer salt i såren utan jag återgår till min korg. :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Alt1. "Ja, jag är för dödsstraff om man är säker på att rättegången gått rätt till"

Alt2. "Nej, vi ska inte avrätta dem heller. Men det är lite mer synd om dem som var oskyldiga som blev avrättade fast egentligen är jag emot det helt och hållet. (Och ändå sitter jag här och mumlar in mig i ett hörn)"

Dessutom vågar jag tro att de flesta som döms i en Amerikansk domstol är skyldiga, och jag tycker inte att de heller ska dömas till döden.

Även om jag ibland är kritisk till USA:s sittande regering så tror jag att huvudelen av de som döms där får en rättvis rättegång.


Jag kan inte se att något kommer få mig att säga "JA" till dödstraff.. Inte ens ett erkännande.. Rätt intressant att många ser ett erkännande som så bindande. Quick har ju erkänt mord som han inte ens KUNNAT begå...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Dom som blir oskyldigt dömda har alltid gjort något annat fuffens så det är rätt åt dem.

/Oskyldigt dömd :D

Äh.. så där resonerar flickvänner så det är bara börja be om ursäkt när man kliver innanför dörren... Har man tur berättar hon vad man gjort för fel vid middagen sedan så man kan be om förlåtelse för just det! :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Även om jag ibland är kritisk till USA:s sittande regering så tror jag att huvudelen av de som döms där får en rättvis rättegång.


Jag kan inte se att något kommer få mig att säga "JA" till dödstraff.. Inte ens ett erkännande.. Rätt intressant att många ser ett erkännande som så bindande. Quick har ju erkänt mord som han inte ens KUNNAT begå...

Här har du ett exempel på det. Intressant ur ett bredare perspektiv, men nu ska jag inte sabba den här tråden mer med det: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=324825&previousRenderType=6
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Ähumm, i korgen sa du? :hihi Du "missade" det inte bar en, utan två eller rentav tre ggr. Selektiv syn ska jag också skaffa mig. :tummenupp

/Korgen

Hinner ju inte med. Mitt arbete inverkar menligt på mitt surfande. Och med de farten ni producerar inlägg så...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tänkte bara klistra in ett citat från Moderaternas hemsida.. Ja, jag var inne hos mina "forna fiender"..

"Dödsstraffet har inte heller den avskräckande effekt som många tror att det har. Ända fram till 1770-talet ledde ett nittiotal brott till dödsstraff i Sverige. Ett av dem var fickstöld. Avrättningar var vid den tiden offentliga och brukade samla ganska stora folksamlingar. Tanken var att avrättningarna och avrättningsplatsen skulle avskräcka människor från brott, men det var ändå den plats som ficktjuvarna var som flitigast."
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
och som någotsånär motsvarar medborgarnas rättsuppfattning är rimligtvis konsekvent.

Jag tror nog att medborgarna är villiga att bortse från konsekvensen givet de två föreslagna scenarierna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
korvgubbe skrev:
Tycker iofs dina argument börjar bli aningen infantila men jag ser hellre att en del skyldiga går på gatorna än att oskyldiga sitter i fängelse..
Lustigt att "mjukisarna" alltid ser sig som intellektuellt överlägsna, kan ni inte bara acceptera att vi båda tänkt efter och kommit till olika slutsatser. Varför nedlåta diskussionen med personangrepp?


korvgubbe skrev:
Man kan alltid straffa den skyldige vid ett senare tillfälle..
De som blir drabbade av brott under tiden de är ute på permission m m håller nog inte med, jag är en av dem.


korvgubbe skrev:
Men hur "ostraffar" man den som suttit oskyldigt dömd? hur ger man honom/henne tillbaka den tid han förlorat? Kontakten med sina barn? Hans jobb? Hans vänner?
Man kan ju t ex göra Christer Pettersson till miljonär genom att låta honom prata vitt och brett om allt och inget i tidningar och TV. Han är ett rätt bra exempel. Ni får det ju att låta som vilken hederlig människa som helst riskerar att bli avrättad. Riktigt så farligt är det nog inte. :rolleyes: Hur många misstag har t ex USA begått sedan DNA-teknik blev tillgänglig?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Var är alla som har klickat för alternativ ett och tre i pollen? Alltså majoriteten av de som har svarat och som tror att problemet är frånvaron av dödsstraff eller invandring.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Var är alla som har klickat för alternativ ett och tre i pollen? Alltså majoriteten av de som har svarat och som tror att problemet är frånvaron av dödsstraff eller invandring.
De diskuterar kolvjackning :rofl
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ninjaboy skrev:
Ni får det ju att låta som vilken hederlig människa som helst riskerar att bli avrättad. Riktigt så farligt är det nog inte. :rolleyes: Hur många misstag har t ex USA begått sedan DNA-teknik blev tillgänglig?

Och att Joy Raman satt inne 8 år och missade sina barns uppväxt tycker du tillhör det lilla svinn man ska få räkna med?
Nu har vi lyckligtvis inte dödstraff eftersom han då med stor sannolikhet avrättats för något år sedan..

Och fortfarande: Hellre skyldiga på gatorna än oskyldiga i fängelse.

Vad gäller de som begår brott på Permis är det en annan diskusion... Bara för att jag emot dödstraff så innebär ju knappast det att jag är så "mjuk" att de som dömts till fängelse ska kunna vara ute på permis och begå fler brott...

En oskyldig dömd innebär ju att den som är skyldig på riktigt fortfrande är fri. Med den skillnaden att ingen längre letar efter honom!
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nyteknik skrev:
Var är alla som har klickat för alternativ ett och tre i pollen? Alltså majoriteten av de som har svarat och som tror att problemet är frånvaron av dödsstraff eller invandring.

Ni verkar ju klara er rätt bra... Pollen i sig inbjuder ju till en rätt grovförenkling. För att fixa problemen tror jag på alt 2 och 3. Däremot borde man skilja på dem som går att rehabilitera och dem som inte går. Tror inte på dödsstraff även om det känns som det är "rätt åt dem". Syftet med tråden är väl uppnått när samma personer som vanligt idiotförklarar dem som tror på dödsstraff och/eller att invandringspolitiken kan ha brister. :7peta :D
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Chris Ash skrev:
Likadant varje gång.....kan ni inte höja nivån lite alt strunta i att posta det ni precis vomerat fram?
kan du inte sluta snacka din finfina svenska med inlånade ord nångång, du är inte förmer än nån annan, fatta det m,ister viktigpettersomesåordningsamochsjälvgod!!!!!!!!!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
von reisen skrev:
Pollen i sig inbjuder ju till en rätt grovförenkling.

Dagens under statement faktiskt. Ösa in mer stålar för att vårda, eller avrätta. De som inte vill ösa in mer stålar "måste" välja att ge upp, döda brottslingarna eller skylla på invandrarna.

Nu vill jag ha en förklaring till detta mediatrick, nyteknik! :hihi
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Utveckla gärna hur det hör ihop med unga som utvecklas att bli känslolösa sadister.
har du lärt dig att vända på steken hela tiden nu, låt alla utveckla, utveckla själv nån gång!!!
På vilket sätt kan man påstå att det inte kan härleda från uppfostran i tidigare år etc etc.
Få höra nu, du som vet allt
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
von reisen skrev:
Syftet med tråden är väl uppnått när samma personer som vanligt idiotförklarar dem som tror på dödsstraff och/eller att invandringspolitiken kan ha brister. :7peta :D

De som förordar dödsstraff har här en jättebra chans att jämföra sina argument och deras hållbarhet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top