Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
korvgubbe skrev:
Det borde väl rimligen inte vara några större problem att jämnföra brottsligheten INOM USA för att se hur mycket dödstraffet hjälper. Är ju trots allt inte alla delstater som har dödstraff. Vore intressant att se om mängden grova våldsbrott var betydligt lägre i de stater som har dödstraff jämfört med de som inte har det. Dessutom har ju en rad delstater infört dödstraff relativt nyligen(inom de senaste 10 åren) vilket borde kunna vara värt att hålla i huvudet för att se hur brottstatistiken ändrats inom samma stat sedan man införde dödstraff..

Det är inte alls mycket lättare då olika delstater i USA har vitt skilda ekonomiska förhållanden t ex. Det är väl en av orsakerna till brottslighet enligt många. Det är ju bara att se att varje stad i Sverige har stadsdelar med mer kriminalitet än andra. Man måste kolla på individnivå men jag anser att mitt resonemang om att antalet brott minskar håller om inte någon motbevisar mig.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kay skrev:
Är inte det anledning nog till att avskaffa dödsstraff, 23 oskyldigt mördade människor av staten, så vet jag inte vad som är det...


- Äh vaffan! Lite svinn får man räkna med! :rolleyes:
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Ska vi avskaffa livstidsstraffet i Sverige? Vad har den senaste i raden av rymlingar, Tobias någonting, att förlora?

Du tror inte det är en glidande skala? Tobias nånting är ju enligt uppgift rubbad, så han passar nog dåligt in som exempel.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kay skrev:
"The death penalty is an irrevocable act of justice," says Leslie Cantu. Many people feel that a wrongfully convicted murderer can be pardoned from prison but it is impossible to pardon the corpse of an alleged killer. According to a survey done by Stanford University, at least 23 Americans have been wrongfully executed and 75 have been wrongfully convicted in the 20th century.

Är inte det anledning nog till att avskaffa dödsstraff, 23 oskyldigt mördade människor av staten, så vet jag inte vad som är det...

Alltså, jag håller med dig i sak men inte om dina motiveringar. Problemet med ovan är ju att oskyldiga dömts, eller hur? Betyder det då att det är inget problem att skyldiga döms? Ingen tycker väl att oskyldiga ska straffas, och åtgärden borde då vara att se till att inte döma oskyldiga människor - oavsett vilket straff de sedan får.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
t-rex skrev:
En liten finess med dödsstraff och "three strikes out"-mentaliteten är att brottslingar har inget att förlora=ger brutalare brottslingar.

Det är ju precis den utvecklingen vi har i Sverige också. Brutalare brott med alltmer vapen inblandade. Ska vi kanske prova att inte döma alls då? Sverige = tjuvarnas paradis.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Seriöst, mår man inte dåligt av tanken att 23 människor suttit på deathrow, för att sedan inför sina nära, oskyldigt avrättas av staten, så har man inte tänkt till tillräckligt angående ämnet för att förespråka avrättningar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
För mig är påföljden inte värd att diskutera så länge det ens finns EN rättegång som varit tvivelaktig.
Jag skulle aldrig kunna stödja dödstraff med argumentet:
- "Lite svinn får vi räkna med!"

Nu hänger jag inte med i svängarna, det är måndag - chill... :gnissla
Varför menar du att påföljden inte är värd att diskutera och vad bemöter du med det uttalandet? :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ninjaboy skrev:
Det är inte alls mycket lättare då olika delstater i USA har vitt skilda ekonomiska förhållanden t ex. Det är väl en av orsakerna till brottslighet enligt många. Det är ju bara att se att varje stad i Sverige har stadsdelar med mer kriminalitet än andra. Man måste kolla på individnivå men jag anser att mitt resonemang om att antalet brott minskar håller om inte någon motbevisar mig.

Du får kalla mig naiv men jag tror nog att det skulle ge en hyggligt rättvisande bild om man jämnförde "alla ickedödande" stater mot de som har dödstraff..
På en så stor nation som USA och med så många stater på varje sida borde statistiken kunna ge en bra indikation på hur avskräckande dödstraffet är.

Sa aldrig att man skulle jämnföra EN stat med dödstraff mot EN utan.. då blir det självklart fel..

Framförallt är det väl intressant att se hur statistiken påverkats i de stater som infört dödstraffet under senare år..
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Markus skrev:
Alltså, jag håller med dig i sak men inte om dina motiveringar. Problemet med ovan är ju att oskyldiga dömts, eller hur? Betyder det då att det är inget problem att skyldiga döms? Ingen tycker väl att oskyldiga ska straffas, och åtgärden borde då vara att se till att inte döma oskyldiga människor - oavsett vilket straff de sedan får.


-det är en av anledningarna till att dödsstraff inte skall få finnas. En stor anledning. Den andra står jag fast vid; Man kan inte ta sig ann rätten att lagligt mörda en annan människa, vad denna än har gjort.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Du tror inte det är en glidande skala? Tobias nånting är ju enligt uppgift rubbad, så han passar nog dåligt in som exempel.

Jaha, han är rubbad? Ska vi då straffa en rubbad människa, sinnessjuk? Är inte det barbariskt? :7peta
Svara på inlägg #70! :4skrika :mad: :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Varför menar du att påföljden inte är värd att diskutera och vad bemöter du med det uttalandet?

Jag syftade på detta inlägg från dig:

Markus skrev:
Frågan är då om rättegångarna har varit tillräckligt säkra och grundligt genomförda, inte om påföljden är rätt eller fel. Det är två helt skilda frågor.

Min poäng är att det är en hypotetisk diskussion att prata dödstraff som päföljd så länge rättegångarna är så tveksamma som de är. För i min begreppsvärld kan man inte tolerera något svinn.

Alltså.. Så länge det ens finns en chans att rättegången inte är 100%:ig så är dödstraff inte värt att tänka på som påföljd.


- Ursäkta fröken Nilsson, det visade sig tydligen att er son var helt oskyldig till alla dessa brott. Vi ska självklart stå för begravningen. Som lite plåster på såren så kommer vi låta förgylla graveringen på hans sten samt ge dig två års gratis busskort samt en prenumeration på Se och Hör!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Jaha, han är rubbad? Ska vi då straffa en rubbad människa, sinnessjuk? Är inte det barbariskt? :7peta
Svara på inlägg #70! :4skrika :mad: :tungan

Ok, omformulering; Han verkar inte vara den genomsnittlige brottslingen. Enligt uppgift, jag har inte träffat människan ifråga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Min poäng är att det är en hypotetisk diskussion att prata dödstraff som päföljd så länge rättegångarna är så tveksamma som de är. För i min begreppsvärld kan man inte tolerera något svinn.

Kan man tolerera svinn vad gäller livstidsstraff? Fängelsestraff öht? Böter?

korvgubbe skrev:
Alltså.. Så länge det ens finns en chans att rättegången inte är 100%:ig så är dödstraff inte värt att tänka på som påföljd.

Jag menar att det är två skilda frågor, och de som använder dessa argument är oftast som mig själv - motståndare till dödsstraff - som jag menar rör till det hela, med sådana argument om att folk kan vara oskyldiga i en debatt (som vi förhoppningsvis kommer slippa i Sverige) så kommer du som ett brev på posten få motfrågan huruvida det är ok att avrätta människor som erkänt sina dåd. Vad ska du svara då?

Alt1. "Ja, jag är för dödsstraff om man är säker på att rättegången gått rätt till"

Alt2. "Nej, vi ska inte avrätta dem heller. Men det är lite mer synd om dem som var oskyldiga som blev avrättade fast egentligen är jag emot det helt och hållet. (Och ändå sitter jag här och mumlar in mig i ett hörn)"

Dessutom vågar jag tro att de flesta som döms i en Amerikansk domstol är skyldiga, och jag tycker inte att de heller ska dömas till döden.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ninjaboy skrev:
Ska vi kanske prova att inte döma alls då? Sverige = tjuvarnas paradis.

Tycker iofs dina argument börjar bli aningen infantila men jag ser hellre att en del skyldiga går på gatorna än att oskyldiga sitter i fängelse..

Man kan alltid straffa den skyldige vid ett senare tillfälle..

Men hur "ostraffar" man den som suttit oskyldigt dömd? hur ger man honom/henne tillbaka den tid han förlorat? Kontakten med sina barn? Hans jobb? Hans vänner?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Varför skall vi kategoriskt avsäga oss ett alternativ? Den sämsta människan och det grövsta brottet har vi förmodligen inte stött på än.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Ok, omformulering; Han verkar inte vara den genomsnittlige brottslingen. Enligt uppgift, jag har inte träffat människan ifråga.

Okidoki, hur går det med inlägg #70?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Att låsa in är fel. Du har hållt din dotter inlåst i tio år, därför dömer vi dig till ett liv i frihet.

Konsekvent, det erkännes. Men nu är det inte konsekvens vi är ute efter, utan ett straffrättsligt system som fungerar. Dödsstraff har inget att tillföra där IMO. Fängelsestraff har det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Tycker iofs dina argument börjar bli aningen infantila men jag ser hellre att en del skyldiga går på gatorna än att oskyldiga sitter i fängelse..

Dom som blir oskyldigt dömda har alltid gjort något annat fuffens så det är rätt åt dem.

/Oskyldigt dömd :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top