Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Bingo skrev:
Fast den här meningen låter också lite förhastad. För du menar knappast att Japans "civiliserade stånd" (låter faksitkst lite kinky) blir sådär jättemycket högre om de avskaffar sitt dödsstraff.

Jo, det blir den i min mening! Det är inget man kan se på objektivt. För mig kvarstår faktumet att något av det mest brutala som sker i vår tid är att vi fortfarande avrättar folk, vad de än har gjort. Det är en omoralisk handling som jag föraktar högt. Vissa saker är svårt att definiera när man känner på ett speciellt sätt om/för en sak.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bingo skrev:
Det var väl enkelt och bra. Japan och USA är barbariska stater.

Hm, försök till ironi? Föll lixom på eget grepp. Så speciellt många barbariska stater finns det nu inte på jorden lyckligstvis, men USA tillhör definitivt en av dem - liksom Kina. Kika lite på Amnesty's hemsida istället för Fox News.

Virginia är f.ö. en av delstatera som avrättar sinnesjuka.

Förmåga att lära känna empati är vad som saknas hos "unga som utvecklas att bli känslolösa sadister". Det lär man sig inte genom att spela TV-spel eller titta på 3'ans "barnprogram" utan genom att umgås socialt, bli stimulerad och bli engagerad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Det borde väl rimligen inte vara några större problem att jämnföra brottsligheten INOM USA för att se hur mycket dödstraffet hjälper. Är ju trots allt inte alla delstater som har dödstraff. Vore intressant att se om mängden grova våldsbrott var betydligt lägre i de stater som har dödstraff jämfört med de som inte har det. Dessutom har ju en rad delstater infört dödstraff relativt nyligen(inom de senaste 10 åren) vilket borde kunna vara värt att hålla i huvudet för att se hur brottstatistiken ändrats inom samma stat sedan man införde dödstraff..

Men de stater som infört dödsstraff igen har garanterat (?) haft en mycket högre brottslighet och social misär än andra innan de införde straffet igen, att det skulle ändrats radikalt är nog inte troligt.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Kommer inte på ett vettigare argument än detta:

Det är fel att mörda, 2 fel gör inte ett rätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
andersbrink skrev:
Virginia är f.ö. en av delstatera som avrättar sinnesjuka.
Även i Sverige straffar vi sinnessjuka ibland så jämförelsen är inte relevant. Om Mijailo döms till fängelse, är Sverige barbariskt då?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Att mörda är fel. För att visa att vi tycker att det är fel skall vi nu mörda dig.


:va
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Markus skrev:
Även i Sverige straffar vi sinnessjuka ibland så jämförelsen är inte relevant. Om Mijailo döms till fängelse, är Sverige barbariskt då?

Så nu är en fängelsedom likställt med dödsstraff?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Alla våldsbrottslingar är förstås inte sadister. Men tråden handlar inte om alla våldsbrottlingar utan om dem som har ådragit sig allmänhetens uppmärksamhet genom att döda någon på ett sätt som vittnar om total känslokyla. Jag tänker på killarna på Hallandsåsen, killen som mördade sin tjej under gisslandramat i gbg, mördaren som är på flykt från Mariefredsanstalten (avrättade sitt offer med fem skott i huvudet) m.fl. Sadist är förstås att spetsa till det, men är skillnaden så stor?
Min poäng var att Anders_Brink knappast syftade på de sadistiska mördarna, vilket väl var ganska tydligt om man läste inlägget han svarade på...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ninjaboy skrev:
...

Vilket fall som helst går ju återfallsfrekvensen ner radikalt, det kan ju knappast motsägas och eftersom de flesta brottslingar i den här klassen är karriärbrottslingar så att säga så torde väl totala mängden brott minska.


En liten finess med dödsstraff och "three strikes out"-mentaliteten är att brottslingar har inget att förlora=ger brutalare brottslingar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Att mörda är fel. För att visa att vi tycker att det är fel skall vi nu mörda dig.


:va

Att låsa in är fel. Du har hållt din dotter inlåst i tio år, därför dömer vi dig till ett liv i frihet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kay skrev:
Så nu är en fängelsedom likställt med dödsstraff?

Nej, men antingen diskuterar man utifrån att straffet i sig är fel eller så börjar man lyfta ut grupper som minderåriga, sinnessjuka osv (som vi även i Sverige straffar) och säger att det är extra fel om dessa straffas. Jag tycker inte det är konsekvent. Jag är emot dödsstraff eftersom jag tycker hanteringen är osmaklig, att själva individen dör är inget jag ligger och grämer mig över.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
andersbrink skrev:
Hm, försök till ironi? Föll lixom på eget grepp. Så speciellt många barbariska stater finns det nu inte på jorden lyckligstvis, men USA tillhör definitivt en av dem - liksom Kina. Kika lite på Amnesty's hemsida istället för Fox News.
Hmmm... Du kan ju anse att USA och Japan är barbariska stater. Men i normalt språkbruk är de knappast det. Demokratiska rättstater räknas sällan in bland barbarstaterna (vilka de nu är iofs...).
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Men de stater som infört dödsstraff igen har garanterat (?) haft en mycket högre brottslighet och social misär än andra innan de införde straffet igen, att det skulle ändrats radikalt är nog inte troligt.

I de fallen är det intressanta hur införandet av dödstraff påverkat den egna statens brottstatistik... Som Chrolo sa.. om det inte påverkar brottsligheten är det väl en ganska onödig åtgärd?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
I de fallen är det intressanta hur införandet av dödstraff påverkat den egna statens brottstatistik... Som Chrolo sa.. om det inte påverkar brottsligheten är det väl en ganska onödig åtgärd?

Nej, det kan man inte kategoriskt säga. I Sverige dömer man ut straff som är hårdare idag än för 30 år sedan. Har vår brottslighet blivit mjukare och mer sällan förekommande?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
En liten finess med dödsstraff och "three strikes out"-mentaliteten är att brottslingar har inget att förlora=ger brutalare brottslingar.

Ska vi avskaffa livstidsstraffet i Sverige? Vad har den senaste i raden av rymlingar, Tobias någonting, att förlora?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
"The death penalty is an irrevocable act of justice," says Leslie Cantu. Many people feel that a wrongfully convicted murderer can be pardoned from prison but it is impossible to pardon the corpse of an alleged killer. According to a survey done by Stanford University, at least 23 Americans have been wrongfully executed and 75 have been wrongfully convicted in the 20th century.

Är inte det anledning nog till att avskaffa dödsstraff, 23 oskyldigt mördade människor av staten, så vet jag inte vad som är det...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Frågan är då om rättegångarna har varit tillräckligt säkra och grundligt genomförda, inte om påföljden är rätt eller fel. Det är två helt skilda frågor.

För mig är påföljden inte värd att diskutera så länge det ens finns EN rättegång som varit tvivelaktig.
Jag skulle aldrig kunna stödja dödstraff med argumentet:
- "Lite svinn får vi räkna med!"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top