Dödsstraff

Hur ska samhället stävja den ökade kriminaliteten?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Dagens under statement faktiskt. Ösa in mer stålar för att vårda, eller avrätta. De som inte vill ösa in mer stålar "måste" välja att ge upp, döda brottslingarna eller skylla på invandrarna.

Nu vill jag ha en förklaring till detta mediatrick, nyteknik! :hihi

Genom att erbjuda tydligt olika svarsalternativ får man en tydlig bild av vad människor tycker. Självklart erbjuder svarsalternativen varken enskilt eller tillsammans inte en lösning på problemet. Men hur människor svarar avslöjar deras generella idéer om orsak och verkan.

Edit: Och deras ålder och kön, gissar jag...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Genom att erbjuda tydligt olika svarsalternativ får man en tydlig bild av vad människor tycker. Självklart erbjuder svarsalternativen varken enskilt eller tillsammans inte en lösning på problemet. Men hur människor svarar avslöjar deras generella idéer om orsak och verkan.

Men genom att ge alternativ i stil med:

1. "Jag bryr mig inte"
2. "Jag är rasist"
3. "Jag är 14 år och tycker dödsstraff verkar bra, speciellt mot våldtäktsmän"
4. "Jag anser att de internerade människorna måste stödjas så att de vid frigivning kan assimileras i samhället"

...så har du ju redan gjort upp förutsättningarna. Hade du ställt följande alternativ till godo:

1. "Jag bryr mig inte"

2. "Jag tycker det är fel att 1:a och 2:a generationens invandrare står för så pass stor del av den svenska brottsligheten och jag anser det inte bara vara samhällets fel"

3. "Jag anser att alla individer har ett val och jag vill personligen inte belastas ytterligare för att människor gjort fel val"

4. "Jag tycker synd om brottslingar och vill belöna dem för att de slår sönder sina avdelningar, knarkar och bara är allmänt retarderade i 9 fall av 10"


...så hade du fått en helt annan debatt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Genom att erbjuda tydligt olika svarsalternativ får man en tydlig bild av vad människor tycker.
Nja, en så skenbart enkel sak som "de grövsta brottslingarna" betyder ju olika för olika personer. För en del är det t ex allt från våldtäktsmän och "uppåt". Folk svarar helt enkelt på olika frågor beroende på hur de tolkar dina alternativ.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
Nja, en så skenbart enkel sak som "de grövsta brottslingarna" betyder ju olika för olika personer. För en del är det t ex allt från våldtäktsmän och "uppåt". Folk svarar helt enkelt på olika frågor beroende på hur de tolkar dina alternativ.

Ha ha - jxvla motvalskärring!

"De grövsta brottslingarna" ger väl inte så frutansvärt stort utrymme för tolkning av vad det betyder...

:7peta
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Men genom att ge alternativ i stil med:

1. "Jag bryr mig inte"
2. "Jag är rasist"
3. "Jag är 14 år och tycker dödsstraff verkar bra, speciellt mot våldtäktsmän"
4. "Jag anser att de internerade människorna måste stödjas så att de vid frigivning kan assimileras i samhället"

...så har du ju redan gjort upp förutsättningarna. Hade du ställt följande alternativ till godo:

1. "Jag bryr mig inte"

2. "Jag tycker det är fel att 1:a och 2:a generationens invandrare står för så pass stor del av den svenska brottsligheten och jag anser det inte bara vara samhällets fel"

3. "Jag anser att alla individer har ett val och jag vill personligen inte belastas ytterligare för att människor gjort fel val"

4. "Jag tycker synd om brottslingar och vill belöna dem för att de slår sönder sina avdelningar, knarkar och bara är allmänt retarderade i 9 fall av 10"


...så hade du fått en helt annan debatt.

Jag ville veta hur många på forumet som förordar dödsstraff framför andra alternativ för att stävja grova våldsbrott. Frågor av typen ovan skulle inte ge svar på det.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Ha ha - jxvla motvalskärring!

"De grövsta brottslingarna" ger väl inte så frutansvärt stort utrymme för tolkning av vad det betyder...

:7peta
"Isåfall tycker jag att vi ska ha dödsstraff, även på våldtäktsmän."

Räknar du våldtäktsmän till kategorin "de grövsta brottslingarna"?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Ska man ta dig på allvar?

:jisses
Snarare är frågan om man skall ta dig på allvar????
Det är inte första tråden du vänder saker o ting mot nån annan o ber dom bevisa nåt som uppenbarligen du INTE kan motbevisa!!!!!
För när du inte kan argumentera eller vet ett bra svar då vänder du på det istället, ruttet och manipulativt!!!!

Men nu till det viktiga, dödsstraff eller ej.......
Som insatt offer då kan jag uttala mig om mina känslor gentemot sådana här svin.
Min brors mördare är/var sinnessjuk vid tillfället då han mördade min bror med en dykarkniv och 11 hugg. Samma person satt på häktningsförhandlingarna och var helt kall till anklagelser etc. Samme person förnedrade mig genom att vända sig om och spotta på golvet mot mig.
Vill jag att han skall dö? JA
Vill jag döda honom? Nej
Vill jag att staten dödar honom? NEJ
Däremot så tycker jag att svenska straff suger så jävla mycket att det finns fan inte ord för det. Mördaren fick 10 år för mord, ute efter 7år. På vilket sätt kan man resonera och värdera min brors liv som var en god medborgare dessutom. Hur kan staten mena att detta är ett bra straff för att ta någons liv. Om min bror levat som vanligt tills han dog, så hade det vart minst 45-50år till. Hur kan då denne idiot gottgöra det med att sitta inne i 7år???
På vilket sätt gottgör det oss drabbade som får lida för detta resten av livet. Vilket lugn känner vi när denna idiot till psykfall släpps ut efter 7 ynka år???

Staten skiter i vilket enligt min mening, dom gör inte ett piss för mig som drabbad!!!!!!
Hur ska man känna sig säker att psykfallet inte får för sig något och kommer fter en när han släpps ut??? Ska man leva med såna här tankar, skall man släppa ut dessa idioter överhuvudtaget???

För helvete SVERIGE, lås in dom i en håla, släng nyckeln och piska dom med 30 rapp om dan så länge dom lever dom jävla svinen!!!!!!
Bröd och vatten kan dom få äta och alla rättigheter skall tas ifrån dom!!!!

Det tycker jag är rätt för min brors liv, eller varför inte sitta av dom lev som min bror hade levt, ja kanske en 45-50år till????

//R
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Jag ville veta hur många på forumet som förordar dödsstraff framför andra alternativ för att stävja grova våldsbrott. Frågor av typen ovan skulle inte ge svar på det.

Var kom då invandringen in i bilden?

Jag menar varken att man ska ösa mer pengar på kriminalvården eller att man ska inrätta en gaskammare på Kumla.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ravetrancer skrev:
För helvete SVERIGE, lås in dom i en håla, släng nyckeln och piska dom med 30 rapp om dan så länge dom lever dom jävla svinen!!!!!!
Bröd och vatten kan dom få äta och alla rättigheter skall tas ifrån dom!!!!

Nu är ju som tur är Sverige inte som USA, där man inte ens har rösträtt EFTER sitt avtjänade straff. Är det bättre i USA där 2.5 miljoner sitter i fängelse och man utdömer hårdare och hårdare straff, går kriminaliteten ned eller upp?

Jag tycker att Sverige har en sund inställning till brott och påföljd, vad som är mindre bra är att man omyndigförklarat stora delar av befolkningen med hjälp av skatter så att man inte längre har några andra alternativ än de av staten givna. Barn växer upp utan engagerade föräldrar som istället stressar ihjäl sig för att få ihop till skatten - kontentan blir att vi får barn som driver vind för våg och skapar sin egen lilla våldsamma och tuffa sociala gemenskap, istället för med sina föräldrar.

Dödsstraff? Det löser iaf inga problem, möjligen att det tillfredställer ett primitivt hämdbegär. Tyvärr skapar det lika stort lidande för den dömdes familj. På Balkan kallas nåt snarlikt för "blodsfejd".
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
andersbrink skrev:
Barn växer upp utan engagerade föräldrar som istället stressar ihjäl sig för att få ihop till skatten - kontentan blir att vi får barn som driver vind för våg och skapar sin egen lilla våldsamma och tuffa sociala gemenskap, istället för med sina föräldrar.

Hur stressade föräldrarna är har nog väldigt lite med deras engagemang i sina barn att göra. Jag tror att merparten av dagens föräldrar till barn under 18 år är mer eller mindre stressade pga påfrestande arbetsförhållanden. Eller för att de inte har något arbete att gå till. Trots det lyckas de allra flesta uppfostra sina barn till medkännande individer som inte skjuter sina medmänniskor i huvudet eller sticker dem i bröstet med kniv.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hur kan du tycka att 7år i fängelse är sunt för att ha mördat????
Undrar hur du låter om du vart drabbad istället.
Har fösökt att hålla en sund inställning till allt detta trots det jag gått igenom.
andersbrink skrev:
Nu är ju som tur är Sverige inte som USA, där man inte ens har rösträtt EFTER sitt avtjänade straff. Är det bättre i USA där 2.5 miljoner sitter i fängelse och man utdömer hårdare och hårdare straff, går kriminaliteten ned eller upp?

Jag tycker att Sverige har en sund inställning till brott och påföljd, vad som är mindre bra är att man omyndigförklarat stora delar av befolkningen med hjälp av skatter så att man inte längre har några andra alternativ än de av staten givna. Barn växer upp utan engagerade föräldrar som istället stressar ihjäl sig för att få ihop till skatten - kontentan blir att vi får barn som driver vind för våg och skapar sin egen lilla våldsamma och tuffa sociala gemenskap, istället för med sina föräldrar.

Dödsstraff? Det löser iaf inga problem, möjligen att det tillfredställer ett primitivt hämdbegär. Tyvärr skapar det lika stort lidande för den dömdes familj. På Balkan kallas nåt snarlikt för "blodsfejd".
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ravetrancer skrev:
Hur ska man känna sig säker att psykfallet inte får för sig något och kommer efter en när han släpps ut???

Ravetrancer skrev:
..lås in dom i en håla, släng nyckeln och piska dom med 30 rapp om dan så länge dom lever dom jävla svinen!!!!!! Bröd och vatten kan dom få äta och alla rättigheter skall tas ifrån dom!!!!

Hur får du ihop detta? Kan man bli något annat än sjuk av bitterhet om man stängs in i åratal utan meningsfull sysselsättning eller vård?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:
Hur får du ihop detta? Kan man bli något annat än sjuk av bitterhet om man stängs in i åratal utan meningsfull sysselsättning eller vård?

Det primära är väl att se till att det

a) Aldrig upprepas
b) Anhöriga känner sig trygga

Sedan finns det massor med andra effekter man vill uppnå med en internering också, men det viktigaste är att det inte upprepas som sagt (för att upprepa mig lite). Om förövaren är bitter? Who gives?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nyteknik skrev:

Du skrev:

Jag ville veta hur många på forumet som förordar dödsstraff framför andra alternativ för att stävja grova våldsbrott. Frågor av typen ovan skulle inte ge svar på det.

När vi diskuterade svarsalternativen, men då undrar jag varför du även hade med ett svarsalternativ ang invandring.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nyteknik skrev:
Hur får du ihop detta? Kan man bli något annat än sjuk av bitterhet om man stängs in i åratal utan meningsfull sysselsättning eller vård?
vadå vård, vilken värld lever du i?
Säg mig vad det värsta du råkat ut för är. Det finns ingen vård, man lär sig hur man blir värre. Sysselsättning? Vilken sysselsättning är dom berättigade till.....Dom är mördare, dom tar någon annans liv för helvete, jag tror inte du verkar fatta vad det betyder eller hur det känns. Lätt att uttala sig om saker man inte upplevt kanske?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top