Dagbokstråden

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
just nu är den på tok för hård tror jag.
känns som den vill kasta mig över styret ibland.
men att göra inställning från grunden har slagit mig med
dock inget jag ger mig in på på egen hand.
så om nån gjort detta och är lust att ställa upp så är
det välkommet och uppskattat.

Oavsett om du kör på bana eller gata så bör du ställa in hänget. Antingen mot det hårdare (bana) eller mjukare (gata) hållet. Spana in Öhlins rekommendationer för häng.
Sen är det bara att ratta in kompression och retur efter vad verkstadshandboken säger. Det är ingen rocket science att få ordning på detta. När grundinställningen väl är på plats tror jag på SGM;s råd.
 

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Det är ingen rocket science att få ordning på detta.
Det är jag medveten om, dock kräver det flera gånger att man är två per minst, och har man inga vänner så :död
Har både filmer och böker så det räcker till och blir över på ämnet,
men jobbet kräver bläckfisk! :rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är jag medveten om, dock kräver det flera gånger att man är två per minst, och har man inga vänner så :död
Har både filmer och böker så det räcker till och blir över på ämnet,
men jobbet kräver bläckfisk! :rolleyes:

Icke då, använd sidostödet och lite muskelkraft bara....så låter du damen sköta måttbandet (sätt en tejp på svingen och kutsen och mät mellan, fram är det ju bara att mäta innerbenets längd på gaffeln).

Obelastat, hur mycket det sätter sig med hojens vikt, och sist med dig på hojen (här kan det vara bra att ha ett bakre depåstöd iaf, båda fötterna på pinnarna).

/J
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
hej

som alla vet säkert så behöver jag stödhjul på min hoj, och hon är nästan hel igen efter förra sommarens bravader...men nu när jag skulle sätta på puckar, funderar jag på vart de ska sitta..ska de verkligen sitta i motorfästet?? Jag tycker det känns sisådär.....:gnissla men jag hittar inget annat bra ställe........:va

någon som vet hur man gör med gamla bettan?!:rolleyes:


fel tråd, men tänkte att flest läser här kanske....:tungan:tuttar
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
som alla vet säkert så behöver jag stödhjul på min hoj, och hon är nästan hel igen efter förra sommarens bravader...men nu när jag skulle sätta på puckar, funderar jag på vart de ska sitta..ska de verkligen sitta i motorfästet?? Jag tycker det känns sisådär.....:gnissla men jag hittar inget annat bra ställe........:va

någon som vet hur man gör med gamla bettan?!:rolleyes:


fel tråd, men tänkte att flest läser här kanske....:tungan:tuttar

Hjulaxlar och motorfästen är standardställen för stödhjulsmontage. :D

Kul att du är på G igen! :yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kinesprylar anlände idag, pazzokopior från ebayhandlare i Kina http://stores.ebay.com/The2Wheels

Monterat å' klart på grodan, blev svarta grepp med röda justerspakar - kort bromsgrepp och normalt kopplings dito. Kanonfinish på bitarna, och klockren passform.

Priset? ~280 bagis inkl. frakt. :D
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
SO:t på åsen 30-31/7

Har ju redan skrivit hur dag 1 gick i "rookie 1000" tråden så här kommer dag 2.

Värsta nerverna hade lagt sig och debuten var ju avklarad. Det enda som skulle kunna överträffa dag 1 var ju att man skulle krascha och/eller torpedera någon.

Hade slagit av "chicken" mappen som jag gjort i bazzazen. För nu vare full effekt på mellanregistret som gällde.

Kvalet: Hade stått i depån och skrytit om att jag minnsan skulle panga dit en tia idag. När jag väl kom ut bland dom första på kvalet och börja snegla på laptimern såg jag att den var långt borta. Började fundera lite när den visa 14-13 tider att "tja, det får väl duga som kvaltid" för det kändes inte som jag kunde åka någe snabbare.

Sen slutade jag fundera och börja koncentrera mig på att gasa så började genast tiderna gå neråt. Istället för att tokbromsa med hojjen rätt upp så bromsa jag lite mindre och bromsade in i kurvorna. Det gjorde att varvtiderna sjönk och jag fick med mig mer fart in till apex där jag började slå på gas. Laptimern visade 12, 11 och sen nytt PB med 1:11.267. Började även att få till bra med fart i snabbvänstern och depåkurvan. Blev trött och gick in för att pusta ut.

Väl i depån såg jag att jag hade 15 min kvar av kvalet. Dököttet kom och serva mig med lite vatten och rockstar dricka. Hon tyckte jag skulle nöjja mig med mitt nya PB och inte göra någe dumt. Med 10 min kvar drog jag ut igen.

På väg ut ur depån såg jag neonmannen med sitt team. Tittade på tavlan och just då hade Nr 61 andra bästa tid!!!! BRA JOBBAT!!!

Väl ute på banan börja jag mosa på och efter första flygande snegla jag på laptimern den visade en TIA, enligt transpondern satte jag nytt PB igen: 1:10.929. Gick in på andra varven men då blev jag stoppade i snabbvänstern av en som skulle i depå så det var bara att lägga ned för denna gången. Det räckte till 15:e kvaltid.

Strax efter kvalet kom sportis, Jien och Soka fram till tältet. Berättade att jag var slut i armarna och som den SMC instruktör sportis är höjjde han pekfingret och instruerade mig hur en korrekt kroppsförflyttning går till. ;)

Race 2: Nu skulle det ju inte bli någe kärringstopp. Var seg iväg på warmupen men jag kom iväg. Planen var precis som gårdagen att komma iväg bra och sen skulle jag ligga bakom nån som kör 10-11 tider.

Var lika seg iväg när röda lampan slocknade men jag kom iväg. :tummenupp Många bakom som kom med en jäkla fart. Så där tappa jag säkert 4-5 placeringar. Efter start kraschen i trösen dag1 var jag inte så sugen på att mosa mig in där så jag väntade och tog min plats i ledet. Sen var det bara att börja köra om. ;) Vilket jag gjorde och till slut hamna jag på 13:e plats och jag blev inte varvad som jag blev första dagen.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
just nu är den på tok för hård tror jag.
känns som den vill kasta mig över styret ibland.
men att göra inställning från grunden har slagit mig med
dock inget jag ger mig in på på egen hand.
så om nån gjort detta och är lust att ställa upp så är
det välkommet och uppskattat.

Min hoj kan med kännas "tok hård" när man kör på buliga vägar, skumpiga vägar, kör man riktiga kringelikrok känns det riktigt bra och tror ändå att min hoj har bra "komfort" inställning..

Själv har jag aldrig funderat utan bara kört, och förra hojen hade ÄNNU mjukare fjädring, men den gick också köra kul och inspirerande med.

Gå på SGM:s råd och undvik hårda, bumpiga vägar.

:banana
Har ju redan skrivit hur dag 1 gick i "rookie 1000" tråden så här kommer dag 2.

Värsta nerverna hade lagt sig och debuten var ju avklarad. Det enda som skulle kunna överträffa dag 1 var ju att man skulle krascha och/eller torpedera någon.

Hade slagit av "chicken" mappen som jag gjort i bazzazen. För nu vare full effekt på mellanregistret som gällde.

Kvalet: Hade stått i depån och skrytit om att jag minnsan skulle panga dit en tia idag. När jag väl kom ut bland dom första på kvalet och börja snegla på laptimern såg jag att den var långt borta. Började fundera lite när den visa 14-13 tider att "tja, det får väl duga som kvaltid" för det kändes inte som jag kunde åka någe snabbare.

Sen slutade jag fundera och börja koncentrera mig på att gasa så började genast tiderna gå neråt. Istället för att tokbromsa med hojjen rätt upp så bromsa jag lite mindre och bromsade in i kurvorna. Det gjorde att varvtiderna sjönk och jag fick med mig mer fart in till apex där jag började slå på gas. Laptimern visade 12, 11 och sen nytt PB med 1:11.267. Började även att få till bra med fart i snabbvänstern och depåkurvan. Blev trött och gick in för att pusta ut.

Väl i depån såg jag att jag hade 15 min kvar av kvalet. Dököttet kom och serva mig med lite vatten och rockstar dricka. Hon tyckte jag skulle nöjja mig med mitt nya PB och inte göra någe dumt. Med 10 min kvar drog jag ut igen.

På väg ut ur depån såg jag neonmannen med sitt team. Tittade på tavlan och just då hade Nr 61 andra bästa tid!!!! BRA JOBBAT!!!

Väl ute på banan börja jag mosa på och efter första flygande snegla jag på laptimern den visade en TIA, enligt transpondern satte jag nytt PB igen: 1:10.929. Gick in på andra varven men då blev jag stoppade i snabbvänstern av en som skulle i depå så det var bara att lägga ned för denna gången. Det räckte till 15:e kvaltid.

Strax efter kvalet kom sportis, Jien och Soka fram till tältet. Berättade att jag var slut i armarna och som den SMC instruktör sportis är höjjde han pekfingret och instruerade mig hur en korrekt kroppsförflyttning går till. ;)Race 2: Nu skulle det ju inte bli någe kärringstopp. Var seg iväg på warmupen men jag kom iväg. Planen var precis som gårdagen att komma iväg bra och sen skulle jag ligga bakom nån som kör 10-11 tider.

Var lika seg iväg när röda lampan slocknade men jag kom iväg. :tummenupp Många bakom som kom med en jäkla fart. Så där tappa jag säkert 4-5 placeringar. Efter start kraschen i trösen dag1 var jag inte så sugen på att mosa mig in där så jag väntade och tog min plats i ledet. Sen var det bara att börja köra om. ;) Vilket jag gjorde och till slut hamna jag på 13:e plats och jag blev inte varvad som jag blev första dagen.

Aja baja :ajabaja köra så där fort och flytta sig fel i sadeln ha ha..SMC modellen har aldrig varit det "rätta" för att ta sig snabbast runt en bana trots allt. Men det säkraste:)
 
Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
dagens tips på tur är att åka till mora
verkar pågå bensinkreig där :tungan

Billigaste bensinen
just nu:

95 oktan
JET Mora 10.17 kr/l
Statoil Mora 10.29 kr/l
OKQ8 Mora 10.45 kr/l
Shell Mora 11.24 kr/l
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
SO finalen på Gelleråsen

Har efter framgångarna förra helgen anmält mig till SO finalen som går på Gelleråsen 3-4 september.
Plockade in ordentligt med poäng så jag ligger nu på 9;e plats i SO serien. Hoppas på att dra ihop några till under finalen så vi slutar nånstans bland topp 10 i serien.

T-påsen muttrar nånting om att han har för mycke däck och att han har för mycke fart i kroppen som han måste bli av med innan säsongen är över. I samband med det så mumlades det nånting om att köra 9;or på kommande SO...
Ska jag behöva förbättra ännu mer bara för att hålla honom på behörigt avstånd?! Nu pratar vi mao att jag måste ner på 7;or :huvet:huvet
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
I samband med det så mumlades det nånting om att köra 9;or på kommande SO...
Ska jag behöva förbättra ännu mer bara för att hålla honom på behörigt avstånd?! Nu pratar vi mao att jag måste ner på 7;or :huvet:huvet

Jag får nog sluta ge honom mina GPS loggar. Han har ju fått "facit" till 1.09 tiderna.

Nior? det var innan jag bestämde mig för att dreva om hojjen.. nu äre åttor som gäller!.. tackar för facit till åttan.. :tummenupp

Så det är nog bäst att du pangar på några sjuor nästa gång på åsen.. annars kanske detta är det enda du kommer se av mig.. :arsele :D

Hojjen lär ju acca galet snabbt nu, lika snabbt som hoffen i kitt..
 

Bifogat

  • michael_knight_kitt.jpg
    michael_knight_kitt.jpg
    31.5 KB · Visningar: 41

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Nior? det var innan jag bestämde mig för att dreva om hojjen.. nu äre åttor som gäller!.. tackar för facit till åttan.. :tummenupp
Inte helt oväntat säger facit att man ska gasa mer och bromsa mindre. Det kanske man egentligen inte behöver en dyr laptimer för att komma underfund med.

Så det är nog bäst att du pangar på några sjuor nästa gång på åsen.. annars kanske detta är det enda du kommer se av mig.. :arsele :D

Hojjen lär ju acca galet snabbt nu, lika snabbt som hoffen i kitt..

Hehehe, 2 snubbar med lite för bra självförtroende, sittandes på varsin 180 hästars 1000 kubikare.... Det här kommer säkert gå s k i t bra :D
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Classic Racing i Linköping

Axplock från dagen:

Om nu föraren saknar vissa spärrar, hur lyder då diagnosen på "burkslaven"?
 

Bifogat

  • classicracing sidecar1.jpg
    classicracing sidecar1.jpg
    234.7 KB · Visningar: 59
  • classicracing sidecar2.jpg
    classicracing sidecar2.jpg
    234.9 KB · Visningar: 51
  • classicracing sidecar3.jpg
    classicracing sidecar3.jpg
    233.3 KB · Visningar: 56

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Classic Racing i Linköping

Mera sidovagnar & HD "flattracker"
 

Bifogat

  • classicracing hd.jpg
    classicracing hd.jpg
    254.6 KB · Visningar: 55
  • classicracing sidecarspeedway.jpg
    classicracing sidecarspeedway.jpg
    248.4 KB · Visningar: 56
  • classicracing sidecar4.jpg
    classicracing sidecar4.jpg
    218.4 KB · Visningar: 53

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Classic Racing i Linköping

Det är inte bra för "självkänslan" att se hur fort det kan gå med 50cc och cykelhjul.


#31 Leif Smedh, 73 år ung, vinner sin klass på en lånad Maico 125cc.
 

Bifogat

  • classicracing 50cc1.jpg
    classicracing 50cc1.jpg
    241.2 KB · Visningar: 60
  • classicracing 50cc2.jpg
    classicracing 50cc2.jpg
    236.9 KB · Visningar: 61
  • classicracing ls.jpg
    classicracing ls.jpg
    204 KB · Visningar: 68
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top