Dagbokstråden

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Onsdagsträning

En heldag på åsen med kanon väder!. + en drös pro superbike förare :tummenupp

Åkte dit för att testa bazzaz prylen och sätta lite stabila tider. På bazzazen kan jag välja mellan 2 olika mappar och ställa traction control från styret. En utan modifiering = original och en map för slipon.

Pass 1: Tog det lite lungt för att få upp lite känsla och känna så grejerna funkar. Utan en massa dynojet i kutsen så funka quickshiftern prima. Körde med slipon mappen och tc´n på default (för medel bandagsåkaren). Kände att jag inte fick nån direkt fart ut på rakan och hojjen kändes allmänt slö.

Pass 2: Ställde ned tc´n ett hack hojjen kändes lite rappare nu men fortfarande inte nå direkt drag. Det gick tydligen rätt bra ändå för jag satte 4st 1.12 tider och nytt PB med 1:12.409. Åkte på ett rätt bra släpp i ejes, tc´n gjorde inte mycket så den är inte till för att rädda en highsider.

Pass 3: Backdäcket börjar bli slitet och mycket trafik så jag åker runt och tar det lite lungt. ;)

På lunchen får jag hjälp att vända på bakdäcket från en gammal steg 5 kurskamrat med däckmaskin. För nu skare ut o bombas. Efter lite sms och ett samtal från neonmannen får jag klart för mig att nu äre 1.11 som gäller!.. Ställer ned tc´n ett snäpp till och drar in original mappningen på hojjen.

Pass 4: Börjar lite lungt med det vända däcket för att öka.. hojjen känns grym och framhjulet väldigt lätt bitvis. Sladdar ur kurvorna och den drar som fan ut på rakan. Efter varv 5 sneglar jag ned på laptimern räknar med att det minst ska stå 1.12 kanske 1.11. MEN DET STÅR 1.13.8 WTF!"¤:mad:"#!:mad:"... hur äre möjligt.. kändes som det gick så..........

Pass 5: Står beredd med tc´n höjd ett snäpp för att få lite mer fäste. Men en camaro cup bil har snurrat runt ute i sanden i ejes dragit in skit ända från ejes ned till hårnålen så det är bara att åka o dra på värmarna igen. Bestämmer mig för att ge upp för dagen och packar och drar hemåt.

Mission Rookie 1000 Accomplished!. ;)

2 dagar nästa vecka att gå in med datorn och finjustera inställningarna på bazzaz modulen för att hitta det optimala tc läget, jaga den där 1.11 tiden för den är inte långt borta, öva lite fula omkörningar på neonmannen. :tummenupp

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Pass 2: Ställde ned tc´n ett hack hojjen kändes lite rappare nu men fortfarande inte nå direkt drag. Det gick tydligen rätt bra ändå för jag satte 4st 1.12 tider och nytt PB med 1:12.409. Åkte på ett rätt bra släpp i ejes, tc´n gjorde inte mycket så den är inte till för att rädda en highsider.
Riktigt bra kört! När jag var med på samma SO förra året hade jag kört ett par JÄTTE höga 11;or och endast en handfull 12;or innan kvalet. Kvalade sedan in som 13;e på lördagens race. Så nu finns det ingen återvändo för dig. Anmälan görs på, http://ta.svemo.se/Pages/TALogin.aspx. :yoparty

TC;n hjälper dig att undvika en highsider, men den hjälper inte mot naturlagar. Släpper det med fullt nedlägg tex vid apex, då hjälper det inte att strypa motorn lite. Då är det bara att bita ihop och hoppas på en mjuk landning.

2 dagar nästa vecka att gå in med datorn och finjustera inställningarna på bazzaz modulen för att hitta det optimala tc läget, jaga den där 1.11 tiden för den är inte långt borta, öva lite fula omkörningar på neonmannen. :tummenupp
Bäst du håller ordentligt åt sidan om du hör mig komma ikapp, för jag bromsar INTE innan dig. Må det bära eller brista! Vad är det de brukar säga,.... Pokal eller hospital!! :näsblod

Dessvärre ser det ut som att vi bör ta med gummistövlarna. 20 mm regn på måndag och tisdag. Så ta med regndäcken. Skamgränsen i blött går vid 1.20 :gnissla.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Bäst du håller ordentligt åt sidan om du hör mig komma ikapp, för jag bromsar INTE innan dig. Må det bära eller brista! Vad är det de brukar säga,.... Pokal eller hospital!! :näsblodDessvärre ser det ut som att vi bör ta med gummistövlarna. 20 mm regn på måndag och tisdag. Så ta med regndäcken. Skamgränsen i blött går vid 1.20 :gnissla.

ni tar gammla tröskurvan efter målrakan alltså?? :tungan

• Gilla
Reaktioner: SGM

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Bäst du håller ordentligt åt sidan om du hör mig komma ikapp, för jag bromsar INTE innan dig. Må det bära eller brista! Vad är det de brukar säga,.... Pokal eller hospital!! :näsblod

Dessvärre ser det ut som att vi bör ta med gummistövlarna. 20 mm regn på måndag och tisdag. Så ta med regndäcken. Skamgränsen i blött går vid 1.20 :gnissla.

Håller på och försöker fixa fram ett par regndäck nu. :mad:

ni tar gammla tröskurvan efter målrakan alltså?? :tungan

Hårnålen är bättre där finns det ingen escape. Och "down is out" :brynad

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Arrisdagarna

Tillbaka från 2 regnfyllda dagar på åsen. Delade depåbox med neonmannen och 2 andra snabba snubbar. Jag var den långsammaste. :) Efter träningen förra veckan så var siktet inställt på att komma ned på 11 tider.

Jag lät slicksen sitta på kvällen innan för jag räknade med att väderprognosen var felaktig som den optimisten jag är. Men kl 2:00 så började dropparna hamra ned på taket på bangbussen. Så det var bara att kränga på regndäcken när man vakna på morgonen.

Var första gången med regndäck och så hård körning. Rörde på sig en del men jag lyckades sätta 1:28 i rätt kraftigt regn så det var får duga, var ingen ide att chansa och krascha och kanske spoliera dom torrpass som kanske skulle komma.

Vid 14 tiden började regnet avta, jag hoppade ett pass och började kränga på slicksen.

Mycket riktigt dom 2 sista passen var nästan helt torra och chansningen gick hem. Gick ut och börja dra på men regnkänslan satt i ännu man våga inte lägga ned hojjen och var väldigt försiktig. Efter en dricka paus (passen var 30 min långa) så såg att att laptimern visade att jag endast kört 1:15 och uppåt. Så efter det gick jag ut och ladda på lite mer och fick till nytt PB 1:12.362 några hundradelar bättre än innan.

Mitt nya pb gjorde mig helt plötsligt snabbast i boxen när dagen var slut. För det gick inge bra för dom snabbare snubbarna. ;)

Dag 2 börja jag med ett nytt metzler k2 bakdäck och jakten på att komma ned på 11 tider fortsatte. Gick ut för att hitta känslan första passet och kom ned på 1.12. Jakten fortsatte andra passet och jag satte nytt PB som lyder 1:12.290.

Sista passet innan det börja regna igen gick jag ut och hamna bakom en förare som var lite långsammare, hamnade i komforttempo. Eftersom jag inte hade laptimern på så såg jag inte hur illa det gick. Tyckte det gick "fort" men det gjorde det inte och till slut så åkte jag bara runt o såsade.

För Neonmannen gick det bättre och det lär ni snart få läsa om!. :tummenupp

Metzlerdäcket var väl ok, fint slitage och höll väl i skapligt men det släpper tidigare än vad dom dunlopen jag kört på innan.

Det jag gjorde innan jag drog där ifrån var att gå in på kontoret och anmäla mig till rookie 1000 30-31 juli. Så Nr #74 Strandell kommer stå på startlinjen. Och då vore det väl fan om man inte ska kunna komma ned på 11 tider för då kommer det sitta "magiska" dunlop med kanon fäste på hojjen. ;)

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011

Och det var inte den enda tian... :tummenupp

Sitter och kikar på mina loggar och vad trött man blir.... ena gången är man snabb i ena delen osv... :mad:

Var ju bara en sek ifrån dig när du sänker pb:t en sek till.. :huvet MEN Du får gärna skicka tio loggarna till min mejl.. :krama

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
nytt PB som lyder 1:12.290.
:hårdrock

Det jag gjorde innan jag drog där ifrån var att gå in på kontoret och anmäla mig till rookie 1000 30-31 juli. Så Nr #74 Strandell kommer stå på startlinjen. Och då vore det väl fan om man inte ska kunna komma ned på 11 tider för då kommer det sitta "magiska" dunlop med kanon fäste på hojjen. ;)

:metal

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Och det var inte den enda tian... :tummenupp

Sitter och kikar på mina loggar och vad trött man blir.... ena gången är man snabb i ena delen osv... :mad:

Var ju bara en sek ifrån dig när du sänker pb:t en sek till.. :huvet MEN Du får gärna skicka tio loggarna till min mejl.. :krama

Gick igenom MyLaps. Av 31 flygande varv på tisdagen så har jag tangerat eller vart snabbare än mitt tidigare PB 17 ggr, varav 6 av dessa är 1.10 tider *självbelåten NeonMan*.

Ska ut till "Stallet" idag och klappa om Bettan och tacka för att hon tog väl hand om mig. Passar på att ladda ur loggarna samtidigt, så har du dem i eftermiddag.

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
ÄNTLIGEN! fixade sig bromsarna efter 2 månaders hoppande under inbromsningar. Nitarna på skivorna hade kärvat nått så in i helvete. Smorde upp dessa och med mycket våld och smärta lyckades jag! Skivorna sitter inte längre som sten och hoppandet är ett minne blott. :hej

Stort tack för alla tipsen! :krama Nu blire Knix på söndag. Så länge det inte regnar då... :tummenner

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ÄNTLIGEN! fixade sig bromsarna efter 2 månaders hoppande under inbromsningar. Nitarna på skivorna hade kärvat nått så in i helvete. Smorde upp dessa och med mycket våld och smärta lyckades jag! Skivorna sitter inte längre som sten och hoppandet är ett minne blott. :hej

Stort tack för alla tipsen! :krama Nu blire Knix på söndag. Så länge det inte regnar då... :tummenner

..smorde... :crash Något lättflyktigt hoppas jag? Olja på skivor/belägg är direkt o-bra. :D

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Sprutade in låsspray på brickorna bakom niatarna och juckade tills det släppte. Torkade av gundligt och provkörde. Fungerade bra :)

Lite bromsrengöring är nog inte fel att gå loss med, du vill inte få oljan på beläggen (det är bara att slänga dem då), och ta hand om drället med en trasa direCkt.

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
30 mil i sadeln idag.. och har fortfarande inte kommit
underfund med vad det är med fjädringen jag inte gillar!
Ska prova släppa av lite på preload bak om jag får hjälp med nyckel.
Provade även att justera allt till max och min idag, märkte knappt nån skillnad,
måste bero på att jag har den för hårt ställd från början..
Usch, får den helt enkelt inte att sätta sig ordentligt i kurvorna,
vilket gör att ju fortare det går ju hårigare känns den..
Snart byter jag ner mig till en stelbenglidare!!!

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
30 mil i sadeln idag.. och har fortfarande inte kommit
underfund med vad det är med fjädringen jag inte gillar!
Ska prova släppa av lite på preload bak om jag får hjälp med nyckel.
Provade även att justera allt till max och min idag, märkte knappt nån skillnad,
måste bero på att jag har den för hårt ställd från början..
Usch, får den helt enkelt inte att sätta sig ordentligt i kurvorna,
vilket gör att ju fortare det går ju hårigare känns den..
Snart byter jag ner mig till en stelbenglidare!!!

Börja med att mäta upp hänget, och justera in förspänningen, sedan ställer du dämparna på standardinställnignarna och tar det därifrån.

Returdämpningen är ofta problemet, att man har för långsam retur om det är stökigt underlag, då känns det lite "diffust" sådär...

/J

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Börja med att mäta upp hänget, och justera in förspänningen, sedan ställer du dämparna på standardinställnignarna och tar det därifrån.

Returdämpningen är ofta problemet, att man har för långsam retur om det är stökigt underlag, då känns det lite "diffust" sådär...

/J
just nu är den på tok för hård tror jag.
känns som den vill kasta mig över styret ibland.
men att göra inställning från grunden har slagit mig med
dock inget jag ger mig in på på egen hand.
så om nån gjort detta och är lust att ställa upp så är
det välkommet och uppskattat.

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
just nu är den på tok för hård tror jag.
känns som den vill kasta mig över styret ibland.

Börja med hänget. :) Körningen har ju massor med saken att göra med, vissa dagar kan jag tycka allt känns mest underligt, ligger en del i dagsformen med. :)

Gaskontrollen och blicken är 90% av hojkörningen, kan man inte gå på gas genom kurvan så har man direkt plockat bort det mesta av den stabila känslan som skapar förtroende för't.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring