Dagens bild

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu blir ett vintervila för GSX:en då den får tillbriga vintern i Sundsvallstrakten, tanken är dock att jag ska ha nån vettigt sysselsättning vid eventuellt julfirande som annars brukar vara långtråkigt med inget vettigt att göra.

Byte av drivpaket och även ett nytt lamellpaket i kopplingen är planerna, vidare funderar jag på att och koppla bort anti diven och byta till Wilbers fjädrar fram.

Sov gott, nu är det färdigkört för denna säsong. Blev nog runt 250 mil denna sommar.
View attachment 502452
Fan, det är ju knappt halvvägs genom Augusti gåbbe! :7peta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan, det är ju knappt halvvägs genom Augusti gåbbe! :7peta

Nä det är inte slutkört än, fast för mig minskar hojkörningen efter 1:a september då älgjakten börjar. Det brukar bara bli kvällsturer under veckorna då.

Han har ju fler hojar, det där är väl distanshojen som han kör på semestern på annan ort!

Exakt, denna hoj blir stationerad i mellansverige för att ha en landsvägshoj då jag befinner mig här. Har sista åren tagit offorad hojen med på släp även så i år men det är ju roligare med två hojar på semestern beroende på körning än en. Eller om man bara vill åka ner och köra lite på våren innan det blivit säsong här uppe.

Sista åren har denna hoj mest stått i garaget hemma och då kan den ju få stå i ett garage här istället och troligtvis bli mer använd än tidigare år.

Jag har ju fortfarande tre körbara hojar plus mitt nuvarnade turbobygge på hemmaplan så jag är ju inte helt uppställd för att köra hoj resten av säsongen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nä det är inte slutkört än, fast för mig minskar hojkörningen efter 1:a september då älgjakten börjar. Det brukar bara bli kvällsturer under veckorna då.



Exakt, denna hoj blir stationerad i mellansverige för att ha en landsvägshoj då jag befinner mig här. Har sista åren tagit offorad hojen med på släp även så i år men det är ju roligare med två hojar på semestern beroende på körning än en. Eller om man bara vill åka ner och köra lite på våren innan det blivit säsong här uppe.

Sista åren har denna hoj mest stått i garaget hemma och då kan den ju få stå i ett garage här istället och troligtvis bli mer använd än tidigare år.

Jag har ju fortfarande tre körbara hojar plus mitt nuvarnade turbobygge på hemmaplan så jag är ju inte helt uppställd för att köra hoj resten av säsongen.
Och du har dessutom förberett en rolig aktivitet under julen.
Tänk att få pillra med en framgaffel, när någon annan sitter på köksgolvet och trasslar med en julgransbelysning som vederbörande egentligen visste var defekt redan förra året!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Och du har dessutom förberett en rolig aktivitet under julen.
Tänk att få pillra med en framgaffel, när någon annan sitter på köksgolvet och trasslar med en julgransbelysning som vederbörande egentligen visste var defekt redan förra året!

Japp, mycket roligare skruva då jag tycker att julen mest är jobbig. Ett fjäderbyte i gaffeln, byta av kopplingens lamellpaket och byte drivpaketet är roligare att bara sitta och inte göra nåt. Sen tänkte jag fixa till GPS-fästet då man kan ha det då "gummit" på övre styrkronan sitter på plats, fast detta måste göras på hemma plan och bara monteras på plats.

Garage hyran för vintern var ett stötfämparbyte fram på en Duster där mesta tiden gick åt att låna verktyg av grannarna, frågade innan om svågern hade verktyg utöver det jag bett han köpa då han inte skruvar och det sa han att han hade men inte 16,18,21,27 mm blocknycklar, hylsnyckelsatsen var billig 3/8 osv. Ena grannen hade 16 och 18 mm blocknycklar men turligt nog kom andra grannen hem och han hade en Ampro verktygsvagn och lämnade garaget öppet så det bara var att låna. Dock har svågern många såna där onödigt dyra hushållsmaskiner med en degblandare som kostar lika mycket som min TIG-svest, snacka om konstiga prioriteringar. Så till julen är det att se till att packa med verktyg så man har med som behövs.

Svågern ska nog fortsättningsvis hålla sig till matlagning för där har jag ingen chans.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är tydligen alltför lätt att tjäna pengar i turistbranschen…

Tjugo grader varmt, sol, hyfsat med folk på badstranden och flera kaffesugna bikers…men stängt på Frevisören…

Har aldrig varit med om att någon camping eller bar häromkring klappar igen redan efter andra veckan i augusti.

IMG_0203.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då är ju miljondollarsfrågan om det var en Plymouth eller en Dacia…?

View attachment 502501

Gissa, jag skulle ju ha tag på mm nycklar inte tum😉

Dock stötte jag på en annan Plymouth idag i Ö-vik, en 68:a Sport Fury. Frugan och dottern var inne på Coop och jag trodde han hade startproblem och gick dit, dock var det bara tändlåset och killen var utrustad med kablel för att starta direkt på startreläet. Blev en trevlig pratstund för mig som är dålig på Mopar, visade sig att Chris Jacobs från Overhauling varit ägare till bilen.

Frugan smygfotade på håll
IMG-20240817-WA0000.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är tydligen alltför lätt att tjäna pengar i turistbranschen…

Tjugo grader varmt, sol, hyfsat med folk på badstranden och flera kaffesugna bikers…men stängt på Frevisören…

Har aldrig varit med om att någon camping eller bar häromkring klappar igen redan efter andra veckan i augusti.

View attachment 502500

Det är väl bara så att vissa är egentligen inte lämpade att vara egenföretagare.

Som min favoritglasshandlare i Lund, kl 16 en varm sommardag stängde han trots massor av kunder. Exakt samma tider som på vintern när han bara säljer någon enstaka kaffekopp.

Jag frågade honom varför han slänger så tidigt när han har så många glassugna kunder.
Han svarade att han ville också hem och äta middag som alla andra.
Såna människor ska vara anställda, inte egenföretagare.

Så, finns han heller inte kvar trots skitgod glass och underbart kaffe.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fin körning i optimalt väder, och följer spåren av det kalla kriget.
Allting växer igen, och fort går det.
Det var inte länge sedan det var fri sikt för dom fina pjäserna på berget, och tågen rullade enligt tidtabell dessutom.
Försökte att köra från Morjärv till Vitvattnet efter den nedlagda järnvägen, vet dock inte om det ska klassas som rent korkat, eller bara lätt optimistikt.
Var helt slut efter bara någon kilometer, och avbröt försöket, det fanns tallar som var tre meter höga som var svåra att runda med väskor.
Efter tredje nedläggningen tog jag en kaffe, och ett nytt beslut.
Men jag har i alla fall korsat Kalixälven över en järnvägsbro, väl värt en lördagswhiskey tycker jag.
Trevlig lördagkväll på er!

Kalixlinjen_2.jpg

Kalixlinjen_1.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fin körning i optimalt väder, och följer spåren av det kalla kriget.
Allting växer igen, och fort går det.
Det var inte länge sedan det var fri sikt för dom fina pjäserna på berget, och tågen rullade enligt tidtabell dessutom.
Försökte att köra från Morjärv till Vitvattnet efter den nedlagda järnvägen, vet dock inte om det ska klassas som rent korkat, eller bara lätt optimistikt.
Var helt slut efter bara någon kilometer, och avbröt försöket, det fanns tallar som var tre meter höga som var svåra att runda med väskor.
Efter tredje nedläggningen tog jag en kaffe, och ett nytt beslut.
Men jag har i alla fall korsat Kalixälven över en järnvägsbro, väl värt en lördagswhiskey tycker jag.
Trevlig lördagkväll på er!

View attachment 502515

View attachment 502516

Är järnvägsbron i morjärv sådär igenväxt?
Har du kört nationalälvsleden?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Försökte att köra från Morjärv till Vitvattnet efter den nedlagda järnvägen, vet dock inte om det ska klassas som rent korkat, eller bara lätt optimistikt.

Jag avråder från detta. Vintertid finns skoterled längs den nedlagda järnvägen. Skoterleden undviker dock en av broarna som tydligen har ett stort hål med risken att störta ned.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Stigfinnare? Jag tror du blandar ihop med skridfinnarleden.
Nej, jag har en bekant som cyklar mycket (MTB) och han cyklar den varje år.
Det är flera delsträckor som är av karaktären ”stig”, och jag tror inte att motorcykel är uppskattat av alla där, troligtvis inte tillåtet heller, så det blir risk för att väcka onödig aggression.
Men någon har säkert kört hoj där.
Skridfinnarleden kör du säkert också med rätt hoj, det blir mer som en kåsa, och den har ju samma startpunkt :)
Men ingen av dom är något för mig i alla fall.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top