Dagens bild

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Denna helgen så blev det till att tävla med den mista av hojarna. Så tog Yamaha R15 och ställde upp i klassen upp till 200cc.

Min hoj är 100% standard så skall inte klaga på en P7 av 17 startande.

400_2091.jpg400_2196.jpg400_3534.jpg400_3596.jpg

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ute och kör min KTM varje solig ledig dag nu. Måste få vana och känsla för hojen så att den blir en del av mina synapser och jag kan manövrera den mer intuitivt i alla situationer, inte bara på banan.

IMG_3243.JPG

Hösten är prefekta tiden för trippar, lagom svalt, lagom torrt och inspirerande landskap att köra omkring i.

IMG_3245.JPG
Vad vore en hösttripp utan en bakhjulsbild!

Tomtar och troll, och röda små stugor.
IMG_3246.JPG

.. dom har blivit större sedan förra året. Här kan man tydligen köra gokart. Lite öde bara, ingen action annat än jag själv.

IMG_3255.JPG

Här kan man köra trial! Men vi ska inte prova det idag.

Att stämma in varvtalet med naturens frekvenser, med rätt växel i rätt fart .. mmmmmmbrrrmm, är att lära känna livets mening. Utan att för den delen glömma att styra ;)
IMG_3249.JPG

Ibland behöver man stanna och vila sittbenet. Då kan man passa på att kolla vart man egentligen hamnat.

IMG_3238.JPG
Att köra hoj är som musik, tekniken möter köttet på ett fullkomligt sätt och kopplar ihop sinne, kropp, hoj och själ och låter oss interagera med omgivningen till motorns hypnotiska ljud.

Måste verkligen uttrycka min tacksamhet för att jag börjat köra hoj, det är helt annat än morsans gamla el-orgel.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Så mycket högre är dom inte på en SS. Visserligen lite mer vinklade uppåt
Det beror på vilket system det är. På SSie-bilden är det ett Remus och på ST2 är det original i höga läget. Original på SSie är det som på den gula.
Bilder Credit Meltrockphoto.
SS.jpg
ST2.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
23 oktober. +14 och mestadels sol, fast också lite moln. Rätt så blåsigt, så det var ändå inte varmt. Men torra vägar. Vad gör man då..? En onödig fråga, för alla här på SH vet ju svaret. :D

Så vid lunchtid ungefär tog jag på mig massor av varma kläder och körde en tur i norra Halland. 23 mil blev det innan jag kom hem igen.

(Internt Hallandssnack: Jag kunde även köra en liten bit av den vägsträcka som @notrightrider beskrev som del av den urgamla Kungsvägen (Via Regina? eller vad du nu kallade den?).
Alltså Gamla Gällingevägen från förskolan och en liten bit norrut. Där var det grus som normalt inte är något direkt problem, fast här med en redigt fet sträng med rullgrus i mitten som var besvärlig att hantera med 230 kg landsvägshoj och släta landsvägsdäck.)

1729707824797.png
Fotopaus vid Källsjö. Den minnesgode forumläsaren kan eventuellt känna igen motivet. Jag tror att det är den tredje svarta hojen som jag fotat mot samma bakgrund. Alltid lika fint på den platsen.

1729708085275.png
Nästan fotostop var Nösslinge bara några kilometer från Källsjö. Härligt roliga slingriga vägar i de här trakterna. Alla gula och röda löv gör förstås sitt till så här års. Jag stannar ofta till i Nösslinge bara för att det är så vackert där med träkyrkan från 1688 som syns i bakgrunden och sjön (ej med i bild) som gör sitt till när det gäller visuell skönhet.

1729708253776.png
Sista fotot för dagen, Gåsevadholms slott fotat i svårt motljus. Om jag månadssparar riktigt duktigt så kanske jag också har råd att köpa ett rosa slott...?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
23 oktober. +14 och mestadels sol, fast också lite moln. Rätt så blåsigt, så det var ändå inte varmt. Men torra vägar. Vad gör man då..? En onödig fråga, för alla här på SH vet ju svaret. :D

Så vid lunchtid ungefär tog jag på mig massor av varma kläder och körde en tur i norra Halland. 23 mil blev det innan jag kom hem igen.

(Internt Hallandssnack: Jag kunde även köra en liten bit av den vägsträcka som @notrightrider beskrev som del av den urgamla Kungsvägen (Via Regina? eller vad du nu kallade den?).
Alltså Gamla Gällingevägen från förskolan och en liten bit norrut. Där var det grus som normalt inte är något direkt problem, fast här med en redigt fet sträng med rullgrus i mitten som var besvärlig att hantera med 230 kg landsvägshoj och släta landsvägsdäck.)

View attachment 505642
Fotopaus vid Källsjö. Den minnesgode forumläsaren kan eventuellt känna igen motivet. Jag tror att det är den tredje svarta hojen som jag fotat mot samma bakgrund. Alltid lika fint på den platsen.

View attachment 505644
Nästan fotostop var Nösslinge bara några kilometer från Källsjö. Härligt roliga slingriga vägar i de här trakterna. Alla gula och röda löv gör förstås sitt till så här års. Jag stannar ofta till i Nösslinge bara för att det är så vackert där med träkyrkan från 1688 som syns i bakgrunden och sjön (ej med i bild) som gör sitt till när det gäller visuell skönhet.

View attachment 505645
Sista fotot för dagen, Gåsevadholms slott fotat i svårt motljus. Om jag månadssparar riktigt duktigt så kanske jag också har råd att köpa ett rosa slott...?

MC-koppling till Gåsevadholm:

Platsen har i omgångar spelat stor roll i den dansk/svenska historien. Slottet som det ser ut nu är byggt av Niclas Sahlgren - Yes, den Sahlgren, som också inrättade egendomen som ett Fideikommiss för att kunna hålla det samlat. Idag är det Silversköldarna som äger både Gåsevadholm och Koberg, men under 70-talet bodde faktiskt Felix Gervais på Gåsevadholm och födde upp lite hästar.
...vid sidan av att äga Auto Hansa - som ju importerade Honda fram till början av 80-talet när Sportmanship tog över.

Small world.

Och den som tycker att ägandeformen Fideikommiss är gammaldags, otidsenlig, ojämställd och rent av omoralisk skall sätta sig ner och lyssna noga när Corb Lund berättar den sorgliga historien om en släktgård som styckas sönder.

Saker och ting är inte alltid vad dom synes vara...

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION