Dagens bild

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.... Hur som helst en underbar hobby, jag har själv tänkt börja rida men fått starkt motstånd av min sämre hälft; "det är väldigt jobbigt med häst".....
Tänk noga efter innan du ger dig i något sådant. Jag har några hästpersoner i min bekantskapskrets och de tenderar att bli helt uppslukade av sitt intresse, nästan som ett sektbeteende.

Lite som småbarnsföräldrar som bara kan tala om sina barn, eller äldre människor som ständigt måste berätta vad deras barnbarn gjort, som hundägare som låter sina liv styras av jycken, eller golfare som vaknar mitt i natten med mardrömmar om vattenhinder.

Inte alls som motorcyklister, för vi är ju fullständigt normala, eller hur? ;)

PS. Hästar är dyra i drift. Jag frågade en bekant:
- Är det möjligt att ha en egen häst för en kostnad på mindre än 75 000 kr per år?
Hon funderade några sekunder och svarade sedan:
- Nej.

Sorry för off topic. Men det handlar ju om hästkrafter, eller hur?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mera, fast nu on topic!

(Går-)dagens bild kommer från Hisingen. På Ragnhildsholmen som syns som en höjd bakgrunden finns ruiner av en norsk 1200-talsborg. Det som inte syns alls i bakgrunden är platsen för det medeltida Kongahella, en av Norges viktigaste städer när det begav sig. Så här fanns ”rubbet”; en stad, en borg, ett kloster. - Norge? Ja, ungefär halva Hisingen var ju norskt fram till mitten av 1600-talet.

1730370598158.jpeg

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
nästan som ett sektbeteende.
Ja, ungefär så menar min Camilla att "hästmänniskor" är. Inga trevliga typer med andra ord. Men det hade inte gjort mig nåt, så länge jag får rida ute i naturen och lära mig hur hästen funkar, så är jag glad. Umgänget med surf_ttorna kan jag hantera, det blir ungefär som dom missnöjda tanterna här i min BRF, fast där behöver jag inte vara lika artig för jag är inte deras vicevärd ;)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nu ska jag berätta en liten historia för er, så här på kvällskvisten, om ett motorcykeläventyr ute i Grödinges djupa och mörka skogar.

Solen stod redan högt upp på himlen och det var inte alltför kallt. KTM fick bli dagens 'ride' eftersom jag känner att jag behöver fler timmar på den. Jag satte kurs mot Kagghamra och sophögen. Det pågår nåt stort där nu, en pråm med grävare samt nån mindre slags lotsbåt är på plats. Jag anar att det saneras.

View attachment 505920

Jag bökade runt lite i området för att inventera alla rostiga leksaker som några stygga pojkar uppenbarligen inte lekt så snällt med.

View attachment 505921

Äventyret fortsatte ut på dom stora vidderna i hopp om att få se några vildsvin.

View attachment 505922

Nyfikenheten var överväldigande, med alla små avstickare blev frestelsen till slut för stor och helt plötsligt befann jag mig i skogen.

View attachment 505923

Förbi klippor och tät skog som stundvis öppnade upp i gläntor, över rötter och tallbarr på stigar som mina bökande vänner säkert trampat på.

View attachment 505924

Äventyret fortsatte in i Stora Vika, som dessa dagar verkar ägna sig åt skogsbruk istället för kalk.

Vi tar en liten paus för dagens bakhjuls-shot! Varsågoda ...

View attachment 505925

... hej. Det rullades faktiskt en del asfalt med, och som vanligt blev nackspärren för mycket och jag var tvungen att söka skydd i den stora djupa trygga skogen igen.

View attachment 505926

Snart kändes landskapet annorlunda. Nån slags traktorväg ledde mig sakta frammåt genom träsken, lukten, och dom mystiska ljuden. Och jag började känna kylan komma krypande.

View attachment 505927

Lyfte blicken för att se hur solen låg, den hade börjat dala och hade blivit dags att hitta ut ur träsken.

View attachment 505931

Aftonsolen lyste upp landskapet och stigen åt mig så jag tydligt kunde se var jag kunde rulla. Lugnt i låga varv njöt jag av varje taktslag från motorn och utblåset. Dom dova distikta stötarna från trycket i avgasröret tillsammans med dubbarnas tuggande i marken är som det godaste källvatten för en törstig själ. Vildsvinen kan vänta.

View attachment 505930
Det där slår en bra dag på jobbet va? 😄

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Bilden flöt förbi i mitt fb flöde. Blev bara så glad när jag såg den. Ingen aning om vem eller vad det är. Men körkänslan i bilden är stor. Skön vinkel på styret med. Inte det moderna med rakställt styre armbågar rakt ut a la sbk.
Man kan riktigt se den målsökande blicken på nästa kurva.
1730379922365.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bilden flöt förbi i mitt fb flöde. Blev bara så glad när jag såg den. Ingen aning om vem eller vad det är. Men körkänslan i bilden är stor. Skön vinkel på styret med. Inte det moderna med rakställt styre armbågar rakt ut a la sbk.
Man kan riktigt se den målsökande blicken på nästa kurva.
View attachment 505947
1974 Hervé Guilleux (France) - Kawasaki 350 S2 - Kawasaki Cup France
Bästa placering 1983 vann 250cc Spanish Grand Prix - 4:e plats totalt 1983

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Då var två dagar med Yamaha Racing Practice på BuriRam International Circuit med Yamaha R1an avklarat.

Imorgon byter vi märke till Honda.

1730949019687.jpg1730949024775.jpg1730956477685.jpg1730973431279.jpg1730980285780.jpg1730980284337.jpg1730980282960.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fördel med att ersätta 55/60W Halogen med 20W LED är ju varmare MC-motor !
Bra nu när vintern närmar sig. Eller hur ?
Ja på en vanlig MC med blir det ju 35 - 40W extra för varje LED som installeras som ska kylas bort i Statorlindningarna (huvudsakligen) och Regulatorn (mindre del).

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hojrelaterat?
I allra högsta grad, det kallas för "konsumtionsväxling".
När fakturan från det här besöket dimper ner, då glider ett paket med roliga hojtillbehör sömlöst in i garaget.
Beloppen tar ibland ut varandra, ibland inte....men...win-win när det kommer till att göra det man mår bra av.
En del har tydligen pengar...även på banken - är det så himla kul? :va

View attachment 505933

Hältutredning?
Kostnaden från just det besöket är bara entrébiljetten. Ledsen att vara tydlig.

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor