Dagens bild

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag har ofta undrat vad som kan hända om man ställer hojen och bara springer rakt ut bland dom mörka träden, in i skogen bara. Kan man springa rakt på ett vildsvin? Eller en älg? Och vad gör dom då? Blir dom arga och vill göra illa mig? Eller springer dom ifrån mig, som rådjuren gör?

Vad är oddsen för att jag springer rakt på ett vildsvin?IMG_7368.JPG
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ofta undrat vad som kan hända om man ställer hojen och bara springer rakt ut bland dom mörka träden, in i skogen bara. Kan man springa rakt på ett vildsvin? Eller en älg? Och vad gör dom då? Blir dom arga och vill göra illa mig? Eller springer dom ifrån mig, som rådjuren gör?

Vad är oddsen för att jag springer rakt på ett vildsvin?View attachment 476177
Tja 4 talibaner blev ju levande uppätna av vildsvin i Afghanistan så ett smakprov på dej tar dom nog. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20220911_111239.jpg
Så nu fattas bara en crach puck skruv m10*65 1,25 sedan rullar hon igen.

Lite silvertape håller i hop den 1 sprucken kåpa, alla andra är hela o konstigt nog alla fästen trots det är kina kåpor, duktigt stryktålig visade det sig.

Den grå krossades av mitt knä som var mellan bilen o hojen knät trök in framskärm en o ryckte loss fronten.

Nya av samma fabrikat är beställda 4300 inklusive frakt lackade och klara.
Nya backspeglar 500.
Så det blev inte så blodigt om jag nu inte beställer den där handbyggda 1kg tunga ljuddämparen från Italien.

Nu visade det sig hur bra riktiga kläder tål smällar level 2 gör skillnad kände ingenting efter crach en o inget fortfarande. Hur en hoddie o kevlar jeans o mc sneaker hade ändrat utgången vet jag ej men troligen till det sämre.

IMG_20220831_170044.jpg på bilden är fronten tillbaka sparkad så ägaren kunde köra hem acen o mej.
All heder till bilägaren som ställde upp på detta.

Just snart 2 veckor efter crach en har inget f bolag hört av sig vare sig dina försäkringar eller Länsförsäkringar, Länsförsäkringar har dessutom inte lyckats skicka en skadeanmälan ännu, fantastiskt?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte det du vill höra, men det finns något lite sexigt med en hoj som ser ut som att den hamnat i strid med världen och kommit ut svingande.:tummenupp
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
View attachment 476180
Så nu fattas bara en crach puck skruv m10*65 1,25 sedan rullar hon igen.

Lite silvertape håller i hop den 1 sprucken kåpa, alla andra är hela o konstigt nog alla fästen trots det är kina kåpor, duktigt stryktålig visade det sig.

Den grå krossades av mitt knä som var mellan bilen o hojen knät trök in framskärm en o ryckte loss fronten.

Nya av samma fabrikat är beställda 4300 inklusive frakt lackade och klara.
Nya backspeglar 500.
Så det blev inte så blodigt om jag nu inte beställer den där handbyggda 1kg tunga ljuddämparen från Italien.

Nu visade det sig hur bra riktiga kläder tål smällar level 2 gör skillnad kände ingenting efter crach en o inget fortfarande. Hur en hoddie o kevlar jeans o mc sneaker hade ändrat utgången vet jag ej men troligen till det sämre.

View attachment 476181 på bilden är fronten tillbaka sparkad så ägaren kunde köra hem acen o mej.
All heder till bilägaren som ställde upp på detta.

Just snart 2 veckor efter crach en har inget f bolag hört av sig vare sig dina försäkringar eller Länsförsäkringar, Länsförsäkringar har dessutom inte lyckats skicka en skadeanmälan ännu, fantastiskt?
Det viktiga är att du klarade dig, därefter hojen ?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
En årlig weekend med vänner (nästan tretti år i rad, så jag är minst 35 år… :gnissla).
1662897435627.jpeg
1662897479833.jpeg
1662897511660.jpeg
1662897546723.jpeg
Stannade vid en gammal damm med vattenkraft i Bro, södra Småland. Det är Ronneby-ån.
Sanslöst vackert läge.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har ofta undrat vad som kan hända om man ställer hojen och bara springer rakt ut bland dom mörka träden, in i skogen bara. Kan man springa rakt på ett vildsvin? Eller en älg? Och vad gör dom då? Blir dom arga och vill göra illa mig? Eller springer dom ifrån mig, som rådjuren gör?

Vad är oddsen för att jag springer rakt på ett vildsvin?View attachment 476177

Dom hör och ser dig lång innan du är framme och går undan en bit ser dom att du fortsätter efter dom så ger dom sig iväg länge.

Det ser man tydligt tex på rådjur jakt med en långsam hund typ tax. Då ringar dom små rundor först och kollar om den fortsätter sen ger dom sig iväg längre.

Störst chans att du får kontakt med ett djur i naturen är nog under brunsten då kan dom släppa allt vett.
Eller om du skulle komma mellan en liten älgkalv och älgkon men då kan det gå riktigt illa
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom hör och ser dig lång innan du är framme och går undan en bit ser dom att du fortsätter efter dom så ger dom sig iväg länge.

Det ser man tydligt tex på rådjur jakt med en långsam hund typ tax. Då ringar dom små rundor först och kollar om den fortsätter sen ger dom sig iväg längre.

Störst chans att du får kontakt med ett djur i naturen är nog under brunsten då kan dom släppa allt vett.
Eller om du skulle komma mellan en liten älgkalv och älgkon men då kan det gå riktigt illa
Nåja, rådjur är naturens tomahawk - målsökande missiler, som springer runt full makaron till de ser en bil och skenar med pannbenet in i framskärmen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ofta undrat vad som kan hända om man ställer hojen och bara springer rakt ut bland dom mörka träden, in i skogen bara. Kan man springa rakt på ett vildsvin? Eller en älg? Och vad gör dom då? Blir dom arga och vill göra illa mig? Eller springer dom ifrån mig, som rådjuren gör?

Vad är oddsen för att jag springer rakt på ett vildsvin?View attachment 476177


Nu har jag dålig koll på vildsvin men om man bara kunde springa ut i skogen och springa på dom borde detta vara en ganska vedertagen jaktform, vilket jag inte hört talas om. Så risken är nog försumbar att detta ska ske, älgar är ju inte speciellt aggressiva det möjligen är under brunstig men samma här risken är nog inte stor där med.

Nu har jag själv blivit översprungen av en älg så det kan visst ske och det vill jag inte uppleva igen, men det var lite självförvållat efter att retat den med en 308W.

Störst odds att se vilt skulle jag säga är att smyga sig fram och gå mot vinden, vet inte hur bra luktsinne grisar har men älgarna har vansinnigt bra luktsinne så det är till att hålla koll på vinden.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Idag är det ju val!
Och är det valdag så röstar man ju på morgonen och tar sedan hojen på en tur. Det är tradition sedan gammalt. :)

Så jag rullade i väg i norra Halland och ställde upp Tigern på samma ställe (Källsjö) som jag fotade 2018. Ifall någon skulle minnas det. Nytt för i år var att jag hade sällskap. Den här gången av en ilsket röd Multistrada 950. Se bild 2. Kan kanske bli en ny tradition?

1662917863110.png

1662917998468.png


Överkurs:
Och om du händelsevis inte skulle minnas fotot från förra valdagen 2018 så kommer det en repris här på den Moto Guzzi Quota jag ägde då. Saknar henne ännu! Hög och tung och bullrig... och oerhört charmig!

1662918176167.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
utsikt över sjön Lygnern
Mina kusiner ät uppväxta nära Sättila bodde i lärarbostaden till Strömma Lantbruksskola och min moster bor kvar än. Denna sjö Lygnen har man hört talas om att det både åkt hoj och cyklade runt, har en kusin i Bollebygd så nån gång kanske man skulle ta dit och åka runt denna omtalade sjö.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Denna sjö Lygnen har man hört talas om att det både åkt hoj och cyklade runt, har en kusin i Bollebygd så nån gång kanske man skulle ta dit och åka runt denna omtalade sjö.
Det är en fin liten tur på 4-5 mil som jag brukar köra några gånger varje säsong. Gott om kurvor i vacker landsbygd. Värt en omväg. Det är många som kör mc runt sjön och vissa som bor där är skogstokiga på buller och mc i höga hastigheter. Så man får sköta sig lite....

Edit: Gammal kulturbygd, gott om fornminnen, särskilt i västra delen. Här har bott folk sedan isen smälte bort.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Övre Kaxås och Åre torg.
Sen lossnade avgasmuffen på en cylle så det får åtgärdas imorgon…
 

Bifogat

  • 642D3809-CA4E-440D-B96D-A310827371A7.jpeg
    642D3809-CA4E-440D-B96D-A310827371A7.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 17
  • FEDC9339-C528-443E-9AD5-3E4A9CFC918E.jpeg
    FEDC9339-C528-443E-9AD5-3E4A9CFC918E.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 16
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top