Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo och Stockholmsstyret och Rocketstyret. Vanliga på Sachs 2000 och Puch Florida bl a.

View attachment 484878

I Piteå, tidigt 80 tal skulle man ha det högsta Texas styret, men man skulle dessutom pressa ihop det så att spetsarna möttes i mitten och styret blev totalt 40cm brett där man höll händerna...

Totalt fuking omöjligt att köra med, men det såg tufft ut, kombinerat med fårskinsfäll i rött och hacke hackspett klistermärke så var man tuffast i stan

mopflera2ETTA.jpg


(Inte från Piteå, styret är för brett)
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?

Jo, pre-kameratelefon och sociala media växte stilarna och modet fram lite olika.

Man hade liksom ingen koll på vad jämnåriga 10 mil bort tyckte var tufft, så likriktningen var inte så total då....
Det ledde till en del .... kulturkrockar, när man sedan åkte på bilsemester med familjen.

Vart än man kom var dom ju fan inte kloka.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
I Huskvarna hade alla mopparna styret (Buffalo eller högt/lågt Motorcross) vinklat mot sig. Döm om min förvåning när jag kommer till Borås och ser att alla har styret vinklat FRAMÅT!
Hahaha vilka töntar, såg ju inte klokt ut!
? ? ? ?
Framåtlutat Cuppini, fårfäll på limpan, motorbågar med två gula varselljus.
Jo jag är uppvuxen strax utanför Borås.. ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den här gamla godingen har dykt upp igen. Visserligen Tradera, men den är värd att se ändå. 30/70' för en skrothög med stora renoveringsbehov, dessutom ett totalt ointressant objekt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den här gamla godingen har dykt upp igen. Visserligen Tradera, men den är värd att se ändå. 30/70' för en skrothög med stora renoveringsbehov, dessutom ett totalt ointressant objekt.
Han verkar nästan överseriös.
Jag brukar aldrig orka plocka loss förgasaren för att förvara den inomhus.

Jawa.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Framåtlutat Cuppini,
Tack!
Jag satt igår och försökte komma på vad styret hette som jag hade, men kunde bara minnas lokala moppehandlarens uttal "Gubbini".
Det var för övrigt en helt underbar cykel/mopedverkstad med omärkta hyllor från golv till tak där bara ägaren och hans mek kunde hitta nånting.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måtte ingen byggdåre ta hem denna godbiten:

Screenshot_20230602-235505.png

Screenshot_20230602-235532.png


Hmmm... "Kramfors...?"

Låter bekant.
Jag, idag:

Screenshot_20230602-235659.png


Oh yes - och via Yamahacenter på vägen hem, för den som känner igen lokalerna.

Screenshot_20230603-000041.png

Tur att man säljer isf att köpa...


Edit:

Den har gnagt på mig i natt. Jag såg annonsen just innan midnatt, mer än halvvägs hemma.
Den hade absolut fått mig att börja fylla på förrådet igen om jag sett annonsen i tid.
Jag var tvungen att kolla min logg i efterhand: jag var nedanför Gävle när annonsen kom ut.

Phu! Nu känns det bättre. Lite bättre...
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, pre-kameratelefon och sociala media växte stilarna och modet fram lite olika.

Man hade liksom ingen koll på vad jämnåriga 10 mil bort tyckte var tufft, så likriktningen var inte så total då....
Det ledde till en del .... kulturkrockar, när man sedan åkte på bilsemester med familjen.

Vart än man kom var dom ju fan inte kloka.


Ja, eller också tog man till sig av det man såg och utvecklade en stil som var egen. "Egen" på hemmaplan - men egentligen bara genomsnittstilen någon annanstans ifrån.

Styrrapport från Göteborg (väster)

Texasstyre = svagt vinklat framåt.
Buffalostyre = svagt vinklat bakåt.

Nu till det märkliga: Texasstyre BARA på Compacter. Buffalostyre BARA på Dackar.
Aldrig sett något annat i mina trakter.


Stockholmsstyre var fö en myt. Alla hade hört om det, ingen hade sett något.
Det var för mycket, det var för högt, snuten skulle ta en direCkt.

Redan som cykelhuligan var Stockholmsstyret uppe på bordet. Den lilla centerklämman på styrstammen skulle inte hålla för ett Stockholmsstyre. Momentet från styret skulle sabba fästet. Det visste alla.

För att...?

Tja, det var väl någon farsa som hittade på det för att han inte var sugen att krångla med grabbens cykel.
...så hans ord blev lag.


Damn! Jag kan inte minnas någon speciell känsla av att plocka bort ett gammalt styre på tramphoj, men jag minns tydligt den spännande känslan av att leda ett nytt, högre - och därmed mer svängt styre genom den lilla öglan på styrstammen. En rent erotisk, sexuellt laddad handling, även om man kanske inte fattade det då.
Symboliken fanns där ändå. I övermåtta!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"Föregående ägare har..." brukar det heta. Här är en som svär sig fri från ansvar.

Oh well.

Jag svär mig väldigt fri från alla konstiga klistermärken som sitter på hojen. Märkligt ändå, det var en typ hipsterbritt som hängde på hojbyggarscenen i Sofia församling på Söder som köpte den ( och säljer den nu ) och han skulle ju bygga Bratsscrambler. Han kanske också insåg att ramens blandningar av fyrkantsrör och rundrör av olika diametrar inte såg klokt ut naket
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag svär mig väldigt fri från alla konstiga klistermärken som sitter på hojen. Märkligt ändå, det var en typ hipsterbritt som hängde på hojbyggarscenen i Sofia församling på Söder som köpte den ( och säljer den nu ) och han skulle ju bygga Bratsscrambler. Han kanske också insåg att ramens blandningar av fyrkantsrör och rundrör av olika diametrar inte såg klokt ut naket


Det är lugnt. Med ägarbytet övergår både ansvar och skämskudde till den nye ägaren.

Polacken som köpte min gamla snuthoj skulle låta någon i hemlandet bygga "custom" av den.

"Coolt" sade jag. ...och tänkte på vad den stackars hojen fått gå igenom hittills.

Vill man styra över vad som sker med med ens hoj i nästa led... ...skall man låta bli att sälja.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vill man styra över vad som sker med med ens hoj i nästa led... ...skall man låta bli att sälja.

När jag har fått pengarna i handen så får dom lasta den med timmerkran eller frakta den liggandes på flaket på en halvtömd grusbil, då är det deras värde som sjunker.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag svär mig väldigt fri från alla konstiga klistermärken som sitter på hojen. Märkligt ändå, det var en typ hipsterbritt som hängde på hojbyggarscenen i Sofia församling på Söder som köpte den ( och säljer den nu ) och han skulle ju bygga Bratsscrambler. Han kanske också insåg att ramens blandningar av fyrkantsrör och rundrör av olika diametrar inte såg klokt ut naket
Ungefär så ser min Tenerés historia ut också, föregående ägare hade scramblerambitioner.
Fast den snubben var svensk. Kanske från söder, han hade backslick? :va
I vilket fall så hade han bara hunnit sprida ut den över svärfars garagegolv, innan jag tog över.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Ha!

Jag säljer.

Sålde en hoj ytterligare - till en Kroat denna gången.
Damn, Euro är fina grejer!

Han tackade för affären och langade över en literflaska sljivovica som dricks.
Hembränd, som sig bör.
Inte på savkaplommon, men "detta är mycket bättre. Detta är gjort på farmors plommon. Dom har vi gjort brännvin på i generationer. Det där med savka är bara en tjetnics-myt att deras plommon skulle vara så jävla mycket bättre.
Dom är schupaks allihop!"

Det blev lite spänt där ett tag, men jag droppade lite fler Kroatreferenser och allt blev frid och fröjd igen.

6 hojar sålda, ingen prutad på, två har jag fått dricks på - alla sålda på en dag.
It's good to be the King. Och vara billigast på Blocket.

Till hösten skall det vara plats att jobba med grejerna också.
Döstädar du? ???
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top