Dagens Blocket! (mc-relaterat)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså….avgassystemet?
Var det så ”back in the days”, eller?

View attachment 493256


Nej nej nej - stay away!

Hojen är inte "moderniserad med elstart" som det står i annonsen.

Den har fått hela motorn utbytt mot en mycket modernare RFVC-motor från en XBR 500.
Den motorn passar inte alls i ramen - det är framförallt konstruktionen med de radiellt ställda ventilerna som gör att toppen bygger mycket mer på både höjd och bredd.

Alltså har någon kapat i ramen och byggt på nedåt för att maskinen skall gå in.
...i motsats till "passa".

Så, förutom att motorn sitter lägre och ca 5cm markfrigång försvann på kuppen så är nu det multipelskarvade avgassystemet draget nedanför motorn...!
Som lök under laxen, typ.

Screenshot_20231217-093156.png
Screenshot_20231217-093132.pngScreenshot_20231217-080819.png


29 papp för ett hack? Ett klåparhack!

Man kräks lite i munnen, faktiskt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej nej nej - stay away!

Hojen är inte "moderniserad med elstart" som det står i annonsen.

Den har fått hela motorn utbytt mot en mycket modernare RFVC-motor från en XBR 500.
Den motorn passar inte alls i ramen - det är framförallt konstruktionen med de radiellt ställda ventilerna som gör att toppen bygger mycket mer på både höjd och bredd.

Alltså har någon kapat i ramen och byggt på nedåt för att maskinen skall gå in.
...i motsats till "passa".

Så, förutom att motorn sitter lägre och ca 5cm markfrigång försvann på kuppen så är nu det multipelskarvade avgassystemet draget nedanför motorn...!
Som lök under laxen, typ.

View attachment 493261
View attachment 493262View attachment 493263


29 papp för ett hack? Ett klåparhack!

Man kräks lite i munnen, faktiskt.

Sista halvan av avgasröret ser ut att vara ett fyrkantrör? Och skarvstumpen under motorn ser konstig ut, är det ett för stort rör som han med våld lyckats klämma ihop? Eller är det rent av en slang?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Jag tittade igenom bilderna, och tyvärr verkar det mesta vara skrot.
Sönderskruvade motorer fyllda med matjord? hyllmetrar av cylindrar som har rostat bort, sönderskruvade gafflar med upprostade krokiga fjädrar osv...

Det verkar vara mer "hoarding" än samling tyvärr, men man får hoppas att det har skänkt ägaren glädjen av att "ha" saker
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tittade igenom bilderna, och tyvärr verkar det mesta vara skrot.
Sönderskruvade motorer fyllda med matjord? hyllmetrar av cylindrar som har rostat bort, sönderskruvade gafflar med upprostade krokiga fjädrar osv...

Det verkar vara mer "hoarding" än samling tyvärr, men man får hoppas att det har skänkt ägaren glädjen av att "ha" saker

Ja, det är ju inga utställningsobjekt.
Om nu allt ska bort, kanske han ska göra sig av med lokalerna så tänker jag att priserna är låga också.
Jag ser också att det knappast blir många motorer av det där och det verkar inte vara någon större mängd värdefulla hojar så jag ser dom lite som grundmaterial till diverse byggen.

Jag har sett många sätta mopedmotorer i såna där och det är väl kul om man är mopedist och kanske lämpligt om chassit är oreggat och man hoppas på att polisen ska se mellan fingrarna. Men jag skulle ju hellre se lite större motorer i dom.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag tittade igenom bilderna, och tyvärr verkar det mesta vara skrot.
Sönderskruvade motorer fyllda med matjord? hyllmetrar av cylindrar som har rostat bort, sönderskruvade gafflar med upprostade krokiga fjädrar osv...

Det verkar vara mer "hoarding" än samling tyvärr, men man får hoppas att det har skänkt ägaren glädjen av att "ha" saker
"Think outside the box" ? Kan bli fina dekorationer för trädgården tex. såsom jag gör med gamla hjälmar...

FB_IMG_1702817832057.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bättre än att sälja dem på Blocket - eller spara som "skjutshälm" utifall om att man någon gång skulle låta någon man inte gillar åka med.
Jag har 20+ hjälmar som ligger och dräller, kan inte kasta en hjälm, går bara inte. Men har absolut noll nytta av dem. Sälja 20 år gamla hjälmar på blocket? Nä. Kanske gräva ner dem som stepping stones i trädgården? Kanske kapa några i halvor och göra någon slags vägginstallation? Eller spara ifall jag och grannarna blir tvungna att starta ett medborgargarde?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har 20+ hjälmar som ligger och dräller, kan inte kasta en hjälm, går bara inte. Men har absolut noll nytta av dem. Sälja 20 år gamla hjälmar på blocket? Nä. Kanske gräva ner dem som stepping stones i trädgården? Kanske kapa några i halvor och göra någon slags vägginstallation? Eller spara ifall jag och grannarna blir tvungna att starta ett medborgargarde?
Kolla med lokala räddningstjänsten om de vill ha hjälmar att öva med. Eller SMC i ditt län kanske vill ha dem till sina L-ABC/HLR-utbildningar?

Men konst eller hemslöjd är ingen dum idé.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sa åt en fransnisse "Näe vad sött, småtjejer brukar också ha fransar på handtagen på sin första cykel"
Jag möttes bara av surt muttrande.

Men det där är ju faktiskt praktiskt, med 2x160kg biker (klart frugan ska med) så sopar den ju faktiskt vägarna....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Undrar om ränteläget har börjat att märkas på allvar?
Reagerade på att man i räkneexemplet beskriver hur mycket man kan "spara på att låna" just nu :va
Väldigt intressant kalkyl!


Finansiering_!.png

Ducati_Desert_X_1.png
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undrar om ränteläget har börjat att märkas på allvar?
Ragerade på att man i räkneexemplet beskriver hur mycket man kan "spara på att låna" just nu :va
Väldigt intressant kalkyl!


View attachment 493352

View attachment 493351

Tjejmatte, lånar du 180000kr till en motorcykel som kostar 174900 så spar du just nu 525:- i månaden.....

Hur mycket har du i slutänden betalat för motorcykeln då?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top