Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Designen och den så kallade byggkvaliten hos dagens nakenhojar är två starkt bidragande orsaker till att man numera sysslar med hojar som har sitt ursprung när man var liten grabb. Jag är helt enkelt inte intresserad av hojar som ser ut att vara ritade av SciFi fantaster på crack och jag är inte heller intresserad av billiga konstruktioner och billigt material som monteras ihop av östasiatiska barnarbetare.
Tack. Det uttrycker mina åsikter på en mening. "Nuff said", som tysken säger....
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag hittade xjell-kåpa i modern tappning.

https://www.blocket.se/vi/90704182.htm

9b5e4506ef7d4a8506512010da667bea.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Designen och den så kallade byggkvaliten hos dagens nakenhojar är två starkt bidragande orsaker till att man numera sysslar med hojar som har sitt ursprung när man var liten grabb. Jag är helt enkelt inte intresserad av hojar som ser ut att vara ritade av SciFi fantaster på crack och jag är inte heller intresserad av billiga konstruktioner och billigt material som monteras ihop av östasiatiska barnarbetare.

Har funderat en del på det där... Kanske beror den massiva retro-vågen på att vi som var unga då (70-80-talet), numera befolkar diverse design- och utvecklingsavdelningar och kan styra designen till att likna våra egna ideal hur en hoj ska se ut.

Frågan är bara vad som var retro på 80-talet? En SR 500? Fanns "retro" öht, eller byggde man bara hojarna för att vara så bra som möjligt? :va
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hittade xjell-kåpa i modern tappning.

https://www.blocket.se/vi/90704182.htm

9b5e4506ef7d4a8506512010da667bea.jpg
Jag hoppas det där inte är ett originaltillbehör...

View attachment 453806
https://www.blocket.se/annons/skane/yamaha_xjr_1300_140_hp/89453096

"140 hp"- en av alla drömmare på Blocket eller finns det nån verklig möjlighet?
Dryga 110-115 får man väl ut med de vanliga tuningkitten till XJR:en.
Mera info t.ex. här:
http://www.xjr1300.se/dokument/tuningkit_XJR.pdf

Med nya förgasare kan man nog få upp det en bit till.
Lägger man därtill att han kanske räknar effekt på veven jämfört med effekt på bakdäcket i bromsbänk så går det nog.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....Dryga 110-115 får man väl ut med de vanliga tuningkitten till XJR:en.
Mera info t.ex. här:
http://www.xjr1300.se/dokument/tuningkit_XJR.pdf

Med nya förgasare kan man nog få upp det en bit till.
Lägger man därtill att han kanske räknar effekt på veven jämfört med effekt på bakdäcket i bromsbänk så går det nog.
Det går. Jag har kört en XJR som var seriöst trimmad och uppskrämd till 125 hästar nånting. Minns inte om det var på veven eller bakhjulet - det var inte min hoj, och det var länge sedan. Men minns att det var bra bett i den!

Hur det är med den här i annonsen har jag förstås ingen koll på....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hällefors - IGEN!

View attachment 453807

Ground Zero(!) för hojaffärerna i Bärslagen.

Jag tror mer på kreativa faktureringsaffärer i stil med att första kvittot säger ”slaghack” och nu blir pengar, än rent omdömeslöst bonnläppskohandlande. Men visst, ibland stöter ju man på folk som köper hejvilt och inte klarar notan. Mckollektivet har en lång historik av försäkringsbedrägerier ”hösttjuven” och helt klart föredrar jag att utsättas för denna typ av civil olydnad.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Man blir förvånad över att folk inte vet vad dom säljer. Hittills ikväll har jag sett en thunder race, en honda gold winge, och en jamaha xj600...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Frågan är bara vad som var retro på 80-talet? En SR 500? Fanns "retro" öht, eller byggde man bara hojarna för att vara så bra som möjligt? :va

Jag var där.
Nej, retro fanns inte som ord, eller ens begrepp.

Däremot fanns det några "eftersläpare" på 70-talet.
Honda CB 450 fanns med fram till 1974.
Här i sista versionen: K7

1974_Honda_CB450_K7_cropped.jpg

Hojen hade rötterna i de gamla 60-tals twinnarna som CB 77, fast med dubbla överliggande.
Den hade också förgreningar till de engelska klassiska twinnarna - om inte annat i känslan.
CB 450 kunde vara en lynnig jävel - gick som ett skott ibland: obegripligt bra för att vara en 450, men kunde lika gärna halta fram på 1 1/2 cylindrar.

Den krigade in-house mot både CB 500 four och även mot den sockersöta CB 350 Four...

MCC-JF12-cb-350-1.jpg

...men hittade ändå sina köpare.

Så, CB 450 lades ändå ner...?

Njae, det är här det händer. Som 1975 års modell dyker CB 500T upp.

Honda CB500T 74.jpg

Samma motor, upptagen i slagvolym - men detuned för att uppnå något annat än max effekt.
Egentligen är det sadeln som gör den stora skillnaden. Våffelmönstrad upptill, och en sidoprofil som direkt alluderar till England och 50-60 tal. Den chokladbruna färgen med guldrandning blir den sublima pricken över i;et.

Absolut ingen storsäljare, men hittar man en orörd sådan här idag så är det bara små mikrojusteringar som behövs för att skapa en riktig huvudvändare.

Men, var inte detta en retrohoj...?
Nej, inte då. Däremot kan man se det som en hommage till den engelska MC-industri man först kopierat, och sedan konkurrerat ut.
En hommage, och en spark på smalbenen samtidigt. "Så här skulle ni gjort".


Forts
 

Bifogat

  • 650.jpg
    650.jpg
    31.6 KB · Visningar: 95
  • kawasaki z750 twin 77 01.jpg
    kawasaki z750 twin 77 01.jpg
    173.1 KB · Visningar: 85
  • Kawasaki-W3-Dirt-Tracker-Goods-Custom-Motorcycles-2.jpg
    Kawasaki-W3-Dirt-Tracker-Goods-Custom-Motorcycles-2.jpg
    81 KB · Visningar: 78
  • tempterside1.JPG.jpg
    tempterside1.JPG.jpg
    182.3 KB · Visningar: 90
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Yamaha gick en annan väg. Man hade sin XS 650...

View attachment 453819

...som var gammal redan när den kom.
Hur gammal? Urgammal!
Läs den MYCKET intressanta historian här: http://classicroadracing.se/standard-motorcyklar/hosk-750-tt-projekt/

Ställd i skuggan av teknikmonstret Honda CB 750 Four som presenterades ungefär samtidigt borde XS1an bara lagt sig ned och dött.
Det gjorde den inte. Den hade så mycket charm och upplevdes ibland som lika engelsk som engelsmännen den konkurrerade med/konkurrerade ut. Inte dåligt av en i grunden tysk hoj...

Som sagt, XS 650 upplevdes som gammal, men sålde både trots och tack vare det. I 10 år hängde den med, med bibehållen värdighet i sin ursprungsform, och sedan ytterligare 5 eller 6 år som "special" - en eländig customvåldtäkt på originalet.
Det fanns inte behov av att skapa en "retromodell" när man redan brottades med en verklig gamling på modellpaletten, och TX 750-projektet/katastrofen höll på att ta med sig hela företaget i putten.

XT 500 kom -76 och var en absolut revolution. Den var det Honda borde presenterat.
Honda dominerade on-/offroad segmentet med sin XL 250 och 350, men - just det: you can't beat cubes.
Fulla 500 kubik gick inte att snacka bort, och hojen var snygg, motorn var snygg, ljudet var snyggt.
Om någon någonsin hade kallat XL 350 för Thumper så var det slut med det nu.
XT 500 sålde mängder i Europa, 1977 blev TT 500 "Funbike of the year" i amerikanska Cycle och sålde mängder där, och 1978 kom den logiska forsättningen: SR 500 för gatan.
Det var fortfarande ingen "retroskapelse". Den uppfattades möjligen som en blinkning bakåt till den engelska, nu avdöda MC-industrin (Hinkley ligger fortfarande 10 år fram i tiden) men SR 500 stod helt och hållet på egna ben. Många köpte den för att "den var som stånkorna borde varit, men framför allt för att det var en vettig, prisbillig och trevlig hoj med karaktär - och vissa valde den som en reaktion mot teknikhysterin som hela tiden gav oss mer hästar och mer komplicerade maskiner...


Även Kawasaki släppte i denna vevan en stor twin...


View attachment 453820

...som gav lite engelska vibbar. Eller inte - den hade ju balansaxel.
Anyhow - inte heller denna modell upplevdes som retro. Hojen var fullt modern. Det som var annorlunda här var återigen att effektraseriet hade lagts åt sidan till förmån för kultiverat köruppträdande och ett bredare effektband för prydligare körning.
Tänka sig: en Kawa som inte tvångsmässigt måste prestera 7 hästkrafter mer än någon annan i klassen, och som inte nödvändigt måste varvas till zillioners mellan rödljusen...

Z750 Twin avlöste Kawasakis W3 som heller inte var retro:

View attachment 453821

Det var bara en gammal 4-växlad Meguro-tweakad BSA från kriget.


Så, retro är ett tämligen nytt begrepp på motocyklar - kanske bara lite mer än 20 år...?
Kanske var det Hinkley-Triumphs försök att göra Meriden-hojar som satte snöbollen i rullning, kanske var det Kawasakis snygga W650 som spräckte dammvallen? Jag vet inte - retrovågen har liksom sköljt förbi mig utan att skapa mer än lite irritation.
Jag tror nämligen fortfarande på framtiden, och som alternativ B väljer jag de faktiska förlagor som retrohojarna försöker efterlikna.
Äkta vara får gärna vara repig. Hellre det än påklistrad patina från fabrik.

Suzuki? Var någonstans fanns Suzuki under dessa hektiska år under 70-talet när de övriga tillverkarna sökte sina rötter. Eller andras...
Ha! Suzuki hade fullt sjå med att bara överleva. Man stod på ett stickspår, med ett flämtande tvåtaktslok som inte orkade dra längre.
Stickspåret var trekantigt och stavades "Wankel", och alla undrade hur shimatta man hade hamnat där, och hur man skulle ta sig därifrån.
GS-serien blev räddningen, men det tog typ halva 80-talet för Suzuki att spotta ur sig en 650-twin som...

View attachment 453822

...ändå inte gjorde någon glad.
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Underbar summering för mig som är född i början på 80talet!


Ja, "summering" vete tusan, men det är min uppfattning.

Det finns fler hojar att ta i beaktande - XBR 500 kom först 1985 och hade betydligt mycket mer effekt på bakhjulet än vad SR 500 hade haft på veven. SR hade slutat säljas i Europa, det borde finnas ett uppdämt sug efter landsvägssinglar...?

Nope. XBR lades ner efter bara några år. Oönskad. ...medans SR fortsatte att evighetsproduceras för olika marknader , mest som 400.
Det Honda borde satsat på var specialaren GB 500!

1989-honda-gb500-clubman-94382-976.jpg

Den hette Clubman i suffix, och måste väl idag ändå kallas "retro"?

Addera förare om ni tvekar:

clubman.jpg

Men, bara i Japan! Hojen var en specialare för hemmamarknaden de första åren. Mot slutet av 80-talet skeppades en båtlast till - USA, av alla historielösa destinationer. Mycket riktigt så hamnade dessa små gottebitar i ett tullfritt lager längs kajkanten i en hamn någonstans - mycket få hojar såldes för amerikansk trafik.
Däremot började de privat- och gråimporteras till Europa, en och en eller typ tre åt gången!

Efter typ 5 år eller så, en bra bit in på 90-talet bet Honda huvudet av skam och skeppade den batch av redan producerade hojar som fastnat i USA till Europa där intresse verkade finnas. Dom såldes inte speciellt billigt, men vad spelar årsmodell för roll på en tidlös hoj...?

För, jag vill nog hävda att inte heller denna var "retro". Den togs mer emot som ett exempel på just en tidlös motorcykel, en pastisch - en klassisk hoj som den ser ut när ett barn får rita den, än retro.

Hondas FT 500 låg i generationen innan, men är absolut inte retro. Den är däremot möjligen den första hojen som försöker profitera på något den aldrig varit. Lånta fjädrar, helt enkelt.

Yamahas SRX 600 är inte retro. Den är heller inte SRens efterträdare. Den är ett high-tech grepp på ursprungstanken.
Som inte gick hem.

Folkens - detta är knappast någon summering, och jag blir svaret skyldig: med vilken hoj uppstod retrotrenden?
Jag låter någon annan spika det. Vissa hojar i listan ovan nådde oväntade försäljningsframgångar, men jag anser att dom gjorde det av egen kraft. Dom såldes medans det fortfarande gick att köpa Belstaff MC-KLÄDER rakt över disk, och medans Barbour var ett praktiskt plagg att bli smutsig i, i stället för något überposh som måste hängas på galje på ett tillgjort sätt - så loggan syns.

Köparna av dessa hojar hade ofta ägt och levt med förlagorna, och köpte "kopiorna" helt enkelt för att dom kände sig hemma på hojarna. Bättre värde för pengarna spelade också roll: detta var huvudsakligen hojar som var billigare än sina sämre fungerande ursprungsmodeller.

USA har jag helt lämnat utanför sammanställningen. Jag kan inte hojarna och går vilse bland de stapplande bokstavskombinationerna.
Jag antar att man någonstans per automatik blir "retro" om man fortsätter producera samma hoj decennie efter decennie - men när gjordes den första hojen som medvetet ritades retro?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svårt, möjligen skulle Triumphs ”omstartade” tvåcylindriga modellserie på nittiotalet kunna platsa.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top