Ja, "summering" vete tusan, men det är min uppfattning.
Det finns fler hojar att ta i beaktande - XBR 500 kom först 1985 och hade betydligt mycket mer effekt på bakhjulet än vad SR 500 hade haft på veven. SR hade slutat säljas i Europa, det borde finnas ett uppdämt sug efter landsvägssinglar...?
Nope. XBR lades ner efter bara några år. Oönskad. ...medans SR fortsatte att evighetsproduceras för olika marknader , mest som 400.
Det Honda
borde satsat på var specialaren GB 500!
View attachment 453826
Den hette Clubman i suffix, och måste väl idag ändå kallas "retro"?
Addera förare om ni tvekar:
View attachment 453827
Men, bara i Japan! Hojen var en specialare för hemmamarknaden de första åren. Mot slutet av 80-talet skeppades en båtlast till - USA, av alla historielösa destinationer. Mycket riktigt så hamnade dessa små gottebitar i ett tullfritt lager längs kajkanten i en hamn någonstans - mycket få hojar såldes för amerikansk trafik.
Däremot började de privat- och gråimporteras till Europa, en och en eller typ tre åt gången!
Efter typ 5 år eller så, en bra bit in på 90-talet bet Honda huvudet av skam och skeppade den batch av redan producerade hojar som fastnat i USA till Europa där intresse verkade finnas. Dom såldes inte speciellt billigt, men vad spelar årsmodell för roll på en tidlös hoj...?
För, jag vill nog hävda att inte heller denna var "retro". Den togs mer emot som ett exempel på just en tidlös motorcykel, en pastisch - en klassisk hoj som den ser ut när ett barn får rita den, än retro.
Hondas FT 500 låg i generationen innan, men är absolut inte retro. Den är däremot möjligen den första hojen som försöker profitera på något den aldrig varit. Lånta fjädrar, helt enkelt.
Yamahas SRX 600 är inte retro. Den är heller inte SRens efterträdare. Den är ett high-tech grepp på ursprungstanken.
Som inte gick hem.
Folkens - detta är knappast någon summering, och jag blir svaret skyldig: med vilken hoj uppstod retrotrenden?
Jag låter någon annan spika det. Vissa hojar i listan ovan nådde oväntade försäljningsframgångar, men jag anser att dom gjorde det av egen kraft. Dom såldes medans det fortfarande gick att köpa Belstaff
MC-KLÄDER rakt över disk, och medans Barbour var ett praktiskt plagg att bli smutsig i, i stället för något überposh som måste hängas på galje på ett tillgjort sätt - så loggan syns.
Köparna av dessa hojar hade ofta ägt och levt med förlagorna, och köpte "kopiorna" helt enkelt för att dom kände sig hemma på hojarna. Bättre värde för pengarna spelade också roll: detta var huvudsakligen hojar som var
billigare än sina sämre fungerande ursprungsmodeller.
USA har jag helt lämnat utanför sammanställningen. Jag kan inte hojarna och går vilse bland de stapplande bokstavskombinationerna.
Jag antar att man någonstans per automatik blir "retro" om man fortsätter producera samma hoj decennie efter decennie - men när gjordes den första hojen som medvetet ritades retro?