Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, jag hatar f ö när talang och kunskap bara försvinner som en satans Titanic i den STORA åsiktsfloden...

Åja! Finns det något mer genomtröskat och ihågkommet än just Titanic?
Få människor kan idag namnge hennes systerskepp.

Sorry, nitpicking. Jag funderar lite.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Exhibit A

View attachment 453847


Exhibit B

View attachment 453848


Okay, detta var på USA-marknaden där man faktiskt visste vad Ascot avsåg.

I Europa blev det mer utav association till över-överklassadel, funny hats och hEst.

View attachment 453850
Helt obegripligt.

Meeen, jag vill allt minnas att den marknadsfördes som Ascot här med.
Jag kan absolut ha fel, kompisgänget svängde inom tidningskiosken på Kungsportsplatsen varje vecka och länsade tidningshyllorna på utländska magazin. Vi köpte några olika tidningar efter våra egna preferenser, och sedan åkte vi runt och läste varandras blad.
Kanske fastnade USA-namnet på det viset, men vi kallade den aldrig för något annat än Ascot.

Ful var den dock. Redan då.

Så här skulle dom byggt den!

View attachment 453849


https://www.pipeburn.com/82-honda-ascot-ft500-motorelic/

Damn dom fälgarna är snygga. Inte mycket behov av ekerhjul där inte.

Okej okej

Men det stod inte Ascot på sidokåporna på de 2 st FT500 jag hade, inte i regpapperna, inte...

Men jag tippar hatten för dig i vanlig ordning såklart. Btw, tycker du jag fick till liite bättre linjer på mitt ”bygge”?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
88e218ab9938e8f84f4ebc261c9fd446.jpg


Den tidigare nämnda FT500-an från Vennesund. Obs oljefläcken!

Inget ”Ascot” på sidokåpan men nog kallades den för det överallt i pressen...


Buy quality, cry once
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
88e218ab9938e8f84f4ebc261c9fd446.jpg


Den tidigare nämnda FT500-an från Vennesund. Obs oljefläcken!

Inget ”Ascot” på sidokåpan men nog kallades den för det överallt i pressen...


Buy quality, cry once


Ja, så var det nog - bara FT 500 på den svenska marknaden, men många sade Ascot ändå.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag antar att man någonstans per automatik blir "retro" om man fortsätter producera samma hoj decennie efter decennie - men när gjordes den första hojen som medvetet ritades retro?

Jag tycker att denna platsar:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W650
The Kawasaki W650 is a retro standard motorcycle marketed by Kawasaki for model years 1999-2007 and superseded by the Kawasaki W800.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W_series
tillverkades 1965-74
The Kawasaki W series is a line of motorcycles made by Kawasaki since 1965 that shares some characteristics of classic British vertical-twin standard motorcycles. Sold as a 1966 model in the North American market, the first Kawasaki W1 had the largest engine displacement of any model manufactured in Japan at the time.[5][7][8] Kawasaki continued to build models of the W brand similar to the W1 which will go out of production, ending with a "final edition".[9][10][11]
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tycker att denna platsar:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W650
The Kawasaki W650 is a retro standard motorcycle marketed by Kawasaki for model years 1999-2007 and superseded by the Kawasaki W800.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W_series
tillverkades 1965-74
The Kawasaki W series is a line of motorcycles made by Kawasaki since 1965 that shares some characteristics of classic British vertical-twin standard motorcycles. Sold as a 1966 model in the North American market, the first Kawasaki W1 had the largest engine displacement of any model manufactured in Japan at the time.[5][7][8] Kawasaki continued to build models of the W brand similar to the W1 which will go out of production, ending with a "final edition".[9][10][11]

Det är inte lätt att posta på SH när inlägget försvinner när man växlar mellan flikar på ipaden. Delvis autosparat. Bilder kan jag inte lägga in om jag inte går till Tapatalk

Här kommer två bilder. Först den gamla som ni ser och sedan den som låg ute på blocket för några dagar sedan. Back on topic om ni tyckte att vi var långt borta. Sedan blanda in lite engelska för att det piggar upp. Ref. annan tråd. Smiley.

Haha. Tapatalk kan inte lägga upp bilden just nu. Inte helt ovanligt.

Bilder finns i länkarna om ni inte vet hur w650 ser ut.
Konstigt hur de fick till navet på framskivan. Måste bytas ut direkt. Att kamdrivningen ser ut som den gör får man leva med.
Hade en jobbarkompis som hade en sådan 2002. Helt ointressant tyckte jag då.




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Kawasakis Zephyr ligger väl annars rätt bra till att kallas den "första" retro hojen?

z1000 -77 och Zephyr -92 på bilden

z1000_zephyr1100.jpg
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag tycker att denna platsar:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W650
The Kawasaki W650 is a retro standard motorcycle marketed by Kawasaki for model years 1999-2007 and superseded by the Kawasaki W800.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_W_series
tillverkades 1965-74
The Kawasaki W series is a line of motorcycles made by Kawasaki since 1965 that shares some characteristics of classic British vertical-twin standard motorcycles. Sold as a 1966 model in the North American market, the first Kawasaki W1 had the largest engine displacement of any model manufactured in Japan at the time.[5][7][8] Kawasaki continued to build models of the W brand similar to the W1 which will go out of production, ending with a "final edition".[9][10][11]



Semantik, men tolkar man ordet retro som jag tolkar det - d v s, nytillverkat, men tillbakablickande och därmed inspirerat av en tidigare eras design, mode eller teknologi (dock inte en ren blåkopia eller replika), så är väl Kawas W1 till W650, snarare klassisk vintage? Alltså tillverkade under en specifik tidsperiod i det förgångna. Eller möjligen Heritage? W800, däremot, är nog mer retro, i den meningen...? Bonneville och Yamahas nytillverkade SR 400... Ja, öhh...äh, nu blev det krångligt...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Semantik, men tolkar man ordet retro som jag tolkar det - d v s, nytillverkat, men tillbakablickande och därmed inspirerat av en tidigare eras design, mode eller teknologi (dock inte en ren blåkopia eller replika), så är väl Kawas W1 till W650, snarare klassisk vintage? Alltså tillverkade under en specifik tidsperiod i det förgångna. Eller möjligen Heritage? W800, däremot, är nog mer retro, i den meningen...? Bonneville och Yamahas nytillverkade SR 400... Ja, öhh...äh, nu blev det krångligt...

Ja jag insåg det medan jag höll på. Vad är retro egentligen och i detta sammanhang? W650 ser jättegammal ut på lite håll. Suzuki Gs750 var ju lite oldschool när den kom, som en CB750 från 67-68 med fyra cylindrar och singelskiva och trådekerhjul. En retrohoj kan inte ha gjutna hjul som Zephyr 550 och 1100. De har ju aluminium som en del av ramen runt sving och bakre motorfäste. 750n har en snygg stålram precis som z900 från -73 plus trådekerhjul. Dessutom har endel av Zephyr 750 liknande lack som z900-1000 hade. Fast 17" fram, går det på en retro?

I bilvärlden sägs ju Mazda Miata vara den bil som kopierade och förbättrade gamla engelska sportbilar. Lite av Japans signum efter det stora kriget. Kopiera och förbättra västerländsk teknik. Honda 750 var ju först med skivbroms t ex. ;)
Liten, lätt, bakhjulsdriven och körglädje som få andra bilar, det med bara 116 hästar!

Notrightrider har nämnt de flesta vad jag vet, tyckte bara att W650 var bortglömd. SR500 är nog den som vinner även om ordet retro inte användes Sverige på den tiden.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Synd att denna är för långt borta, för den har potential.
Visst, just nu ser den fördjävulsk ut :crash
Men jag tänkar att man sätter ihop den till något som XT:n nedan. En Grus-bus-beater som passar in både i stan lutad mot korvmojen eller på smuggelvägarna mellan Norge/Sverige i 120 km/h

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/custom_dominator_650/89741279
Blocket.jpg

Stubby.jpg
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Synd att denna är för långt borta, för den har potential.
Visst, just nu ser den fördjävulsk ut :crash
Men jag tänkar att man sätter ihop den till något som XT:n nedan. En Grus-bus-beater som passar in både i stan lutad mot korvmojen eller på smuggelvägarna mellan Norge/Sverige i 120 km/h

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/custom_dominator_650/89741279
View attachment 453896

View attachment 453897


Nyckelord:

Scrambler hoj
Intresset svalnat.
förgasarrengörning.
Lätt objekt inför sommaren
Lite fix innan besiktning

Jag tror du Ångerar dig...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Scrambler hoj - Det ÄR INGEN scrambler
Intresset svalnat - Min XT hade jag i 15 eller var det 16 år :D
förgasarrengörning - Vad har den...en förgasare :tungan
Lätt objekt inför sommaren - Inte denna sommar då
Lite fix innan besiktning - Bygga om den, inte bygga klart den till vad den nu var tänkt att byggas till :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Synd att denna är för långt borta, för den har potential.
Visst, just nu ser den fördjävulsk ut :crash
Men jag tänkar att man sätter ihop den till något som XT:n nedan. En Grus-bus-beater som passar in både i stan lutad mot korvmojen eller på smuggelvägarna mellan Norge/Sverige i 120 km/h

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/custom_dominator_650/89741279
View attachment 453896

View attachment 453897

Tank, sadel och plast från en XR600 skulle jag föredra.

Eller nåt sånt här med tillsammans med lite hondadekaler.
https://amsracing.com/product/1980-1981-yamaha-yz-250-465-euro-white

https://www.vmxracing.com/1981-maico-490-plastic-kit-incl-vmxracing-tank-and-tank-decals-clone-.html

Hittar inget vintage Elsinore Honda-kit men det bord väl finnas det också.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top