Dagens Blocket! (mc-relaterat)

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men va fan :dummer:dummer Hjälp..:4skrika Först Boss o Nu de Här :gråta

Lite cool i alla fall? :)

Fast jag blev hellurad på skalan, den var typ dubbelt så stor mot vad jag antog. :rodnar

Batpod-615.jpg

Eller, så är Jamil en riktigt liten kille. :hihi

Feta puppor i vart fall! :fakta

:hej

/e

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Blev också lurad av storleken. Trodde typ den skulle va i storlek med en moped.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Lite cool i alla fall? :)

Fast jag blev hellurad på skalan, den var typ dubbelt så stor mot vad jag antog. :rodnar

View attachment 374242

Eller, så är Jamil en riktigt liten kille. :hihi

Feta puppor i vart fall! :fakta

:hej

/e

Jag lägger in hela intervjun med Jamil som finns att läsa på bytbil.com

Jamil, 26, har byggt sin egen Batman-hoj
Sveriges enda Batman-motorcykel finns i Sveriges egna "Gotham City" Göteborg, är miljövänligt eldriven – och byggd helt från grunden.
– Jag har alltid velat ha något annorlunda, säger Jamil Shakfah som står bakom projektet, till Bytbil.com.

Intresset för Batman kom vid tidig ålder, det tekniska intresset likaså. I fyra månader har Jamil Shakfah från Göteborg ägnat många vakna dagar och nätter åt att bygga sin egen Batpod, motorcykeln från den senaste filmtrilogin.

– Efter att jag såg filmen kommer jag i håg att jag tyckte att den var väldigt fräck. Jag har alltid velat bygga ett eget projekt helt från 'scratch', säger den driftige motorcykelbyggaren som till vardags driver både en bilfirma och kör lastbil.

Specialbyggd elmotor
Jamil, som pluggade teknisk inriktning på gymnasiet, byggde allt från grunden med film-motorcykeln som enda förlaga. Motorn i ekipaget är en elmotor på 2 500 watt som drivs av ett batteri på 48 volt. Paketet är egentligen avsett för bilmotorer och monteras på fälgen, men har modifierats för att passa Batman-hojen.

– Jag har alltid varit tekniskt intresserad och gjorde det hela för utmaningens skull, jag ville känna att jag kan om jag vill. Det jobbiga har varit arbetet men jag har alltid velat ha något riktigt annorlunda och det har jag nu, säger Jamil med ett leende.

Letade specialdäck över hela Sverige
Helt lätt har det dock inte varit att få i hop motorcykeln. Metalldelarna hämtades från skroten och ”kulsprutorna” snidades till av plaströr. De mycket speciella däcken som bidrar till att ge hojen sin särpräglade look är en specialbeställning från USA.

– Jag letade för fullt i hela Sverige, men de fanns ingenstans. Till slut fick jag tag på en återförsäljarfirma som hade kontakt med företaget i USA som tillverkar dem.

Inga ritningar gjordes, utan Jamil ägnade en hel månad åt att plugga in alla detaljer innan han satte i gång.

– Jag studerade bilderna från filmen och alla bilder som fanns på nätet i en hel månad och massa detaljer. Till slut fick jag in hela bilden och byggde den utan ritningar eller någonting. Jag justerade efter hand efter det som verkade rimligt.

Vad har du fått för reaktioner på de som sett den?
– Polarna blev helt chockade, det var ingen som hade förväntat sig att jag skulle klara av något sånt här.

Hur går den?
– Jag har inte vågat köra den utomhus utan det har bara blivit en liten provtur här inne på bilfirman. Eftersom den har elmotor så har den ett riktigt bra vrid i motorn, men jag ska bli pappa snart så det gäller att ta det lugnt.

Så att glida runt på gatorna och lösa brott är inte aktuellt för Jamil – åtminstone i nuläget. Framöver är planen att utveckla konceptet och även bygga den senaste Batmobilen, som i filmerna kallades ”Tumbler”. Men det är något som kommer kräva en mycket större budget.

– Men en vacker dag ska jag ha byggt en sådan också, säger Jamil och skrattar.

Möjligtvis kommer motorcykeln vara en grundplåt till den driftige göteborgarens nya drömprojekt. Nu är Batpoden nämligen till salu, men de som vill ha en chans att titta på den innan den går vidare till nya ägare gör rätt i att besöka MAM Bilfirma på Ringön i Göteborg.

Olof Adlercreutz

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Lite imponerad hur man kan lägga ner ett sånt jävulskt jobb på något som rent tekniskt har väldigt små utsikter att verkligen fungera mer än en provstart då och då?
Trepiparna hade problem med att den mittre cylindern gärna ville värmenypa pga för dålig kylning vad jag minns. Blir väl den trettonde eller nåt på den däringa då..:dummer

Å jag är skapligt OT, sorry.:dummer

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Om ni surfar och hittar något som stämmer in på detta:

Okej en liten uppdate:
Budget runt 35k (+5000)
Försäkringspremie runt 10-13 HEL/HEL
Ålder inte så viktigt (utseende mer - snyggt ska det vara)
Gärna 25kw / billig att strypa till 25kw (8 månader kvar på mitt strypta kk)
Hemkörning är en bonus, då kan köp göras nu i vinter.
Gärna mer hästar än en ER6F (72hk)

Så skicka ett PM :tuttar:tuttar
MVH

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...