Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså, var det en 125 eller 50? Ursäkta om jag låter korkad.

Obs! Utan ironi. Varken trubbig eller vass. Jag liksom min inre 15-åring har inte kompetens utan bara åsikt och vilja i detta fall. :)

Du skojar? Ingen ironi? Vart är världen på väg?


Jag trodde du satt höstens elakaste post.



Det är en MT-5 moped med höjningssats.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du skojar? Ingen ironi? Vart är världen på väg?


Jag trodde du satt höstens elakaste post.



Det är en MT-5 moped med höjningssats.

Just det, den där höjningssatsen! Visst skruvade man förlängningar på gaffelbenen?

Minns när jag körde en sån otrimmad, världen bytte rotationsriktning
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Just det, den där höjningssatsen! Visst skruvade man förlängningar på gaffelbenen?

Minns när jag körde en sån otrimmad, världen bytte rotationsriktning


Japp, av med locket och skruva i förlängningarna, på med locket - klarrt!
Fjädringsvägen var orörd, det var bara hojen som blev högre.
Det går att se förlängningen i annonsbilden.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Skönt, nu vet vi iaf. Världsordningen återställd. Vilken slamkrypare med höjningssatsen. Förvirrar ju grumliga minnen från tillbehörskataloger man har etsade på näthinnan
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Det var COOLT med höjningssats tidigt 90-tal. Jag provade en kompis DT50MX med det, men minns vägegenskaperna som klart sämre trots stabiliserings stag över framhjulet :).
Köpte därför inget till min egen, även om det var coolt :gnissla.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det var COOLT med höjningssats tidigt 90-tal. Jag provade en kompis DT50MX med det, men minns vägegenskaperna som klart sämre trots stabiliserings stag över framhjulet :).
Köpte därför inget till min egen, även om det var coolt :gnissla.

Det var tydligen coolt på 60-70 tal också, när man vill bygga långgaffel av en Triumph eller Japanare, det funkade visst rätt dåligt det också:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det var tydligen coolt på 60-70 tal också, när man vill bygga långgaffel av en Triumph eller Japanare, det funkade visst rätt dåligt det också:)

Men... är inte det en del av affärsidén med en långgaffel? Att man tar ett relativt väl fungerande fordon och bygger om det till något som fungerar "rätt dåligt"?:)
 

Bifogat

  • bad-ass-honda-chopper.jpg
    bad-ass-honda-chopper.jpg
    86.3 KB · Visningar: 60

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men... är inte det en del av affärsidén med en långgaffel? Att man tar ett relativt väl fungerande fordon och bygger om det till något som fungerar "rätt dåligt"?:)

När jag kom ut på vägen i början av 80-talet såg man fortfarande någon enstaka långgaffel med enkelkamsmotorn utan ljuddämpare. Dränkte effektivt skramlet! :D

Glad att det finns människor som kör långgaffel för jag skulle inte klara av att köra utan goa nerlägg... :)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag vill minnas att evolutionen då var; Original men med nedbockat styre, flyttade fotpinnar och 4-1 sedan vurpade man och knölade till tank och sånt och då köpte man Muscle Machine-kaross och fortsatte köra fortare än skyddsänglarna hann med. Till slut fanns inget mer användbart kvar än motor och då svetsade man ihop något o köpte en frän gaffel och lackade USA-flaggan på tanken. Easy Rider har förstört många fina hojar och inspirerat till några få lyckade ex.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag vill minnas att evolutionen då var; Original men med nedbockat styre, flyttade fotpinnar och 4-1 sedan vurpade man och knölade till tank och sånt och då köpte man Muscle Machine-kaross och fortsatte köra fortare än skyddsänglarna hann med. Till slut fanns inget mer användbart kvar än motor och då svetsade man ihop något o köpte en frän gaffel och lackade USA-flaggan på tanken. Easy Rider har förstört många fina hojar och inspirerat till några få lyckade ex.

Tack för dagens goda skratt :)
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
"Unikt" objekt ;)
c0e00ba8f58870902b7118993d7a8e42.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Förvisso en snygg rackare!
Men att tro att man ska dubbla värdet på hojen genom ombyggnad är väl lite väl optimistiskt..https://www.blocket.se/annons/stockholm/triumph_scrambler/91838299
tr.JPG

Enorm lista på allt som bytts, med angivande av tillverkare. kan ju förstå byten som bromsok till Brembos och Öhlins stötdämpare men byta tändkabel till NGK och massa liknande substitut. En del skruvar bytta till titan mm Vore bättre att köra med hojen, kanske, den har ju bara gått 150 mil eller så. Behövs ev en psykolog för ägaren? Vad är syftet med hojen?? kul att byta? Bytt är bytt

Continental TKC80 däck
Excel fälgar med Talon nav
Brembo bromsok fram och bak samt större bromsskivor
Öhlins stötdämpare bak samt fjädringsinsats fram
Broms- och kopplingsreglage från Beringer
Stålomspunna bromsslangar från Venhill
Styre och styrfäste från Protaper
Avgassystem från SC Project
Fotpinnar från Pivot Pegz
Tändspolar från Nology och tändkablar från NGK
DNA luftfilter (luftburk borttagen)
Kedja från RK i guld
Kedjeskydd från LSL
Skydd för framdrev från British Customs
Tanklock från Motone
Backspeglar från BAAK
Hastighetsmätare från Motogadget
Batteri från Antigravity
Lykta fram med led-insats från Motodemic
Lykta led bak från FCR Original
Blinkers led från FCR Original
Framskärm från BAAK
Hållare till tändningslås från LSL
Sadelklädsel i alcantara med 3D-printad stomme
En hel del skruvar och muttrar i titan från Pro-Bolt
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förvisso en snygg rackare!
Men att tro att man ska dubbla värdet på hojen genom ombyggnad är väl lite väl optimistiskt..https://www.blocket.se/annons/stockholm/triumph_scrambler/91838299

View attachment 456405

Enorm lista på allt som bytts, med angivande av tillverkare. kan ju förstå byten som bromsok till Brembos och Öhlins stötdämpare men byta tändkabel till NGK och massa liknande substitut. En del skruvar bytta till titan mm Vore bättre att köra med hojen, kanske, den har ju bara gått 150 mil eller så. Behövs ev en psykolog för ägaren? Vad är syftet med hojen?? kul att byta? Bytt är bytt

Continental TKC80 däck
Excel fälgar med Talon nav
Brembo bromsok fram och bak samt större bromsskivor
Öhlins stötdämpare bak samt fjädringsinsats fram
Broms- och kopplingsreglage från Beringer
Stålomspunna bromsslangar från Venhill
Styre och styrfäste från Protaper
Avgassystem från SC Project
Fotpinnar från Pivot Pegz
Tändspolar från Nology och tändkablar från NGK
DNA luftfilter (luftburk borttagen)
Kedja från RK i guld
Kedjeskydd från LSL
Skydd för framdrev från British Customs
Tanklock från Motone
Backspeglar från BAAK
Hastighetsmätare från Motogadget
Batteri från Antigravity
Lykta fram med led-insats från Motodemic
Lykta led bak från FCR Original
Blinkers led från FCR Original
Framskärm från BAAK
Hållare till tändningslås från LSL
Sadelklädsel i alcantara med 3D-printad stomme
En hel del skruvar och muttrar i titan från Pro-Bolt

Han vill ha tillbaka pengarna för grejerna - så klart.
Och priset på hojen. Samt betalt för jobbet.
Och tjäna en slant dessutom.

Natürligt.
Troligen kostar det pengar att provköra också.
...på Östermalm. Bara på Östermalm.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det enda jag egentligen stör mig på med Triumphen där är bakskärmen. Vad i helvete ska den föreställa? En rostfri plåt som knappt är bockad och sticker rakt ut och rakt i mina ögon. Jesus kristus... :död
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top