Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar nog om det inte är så att någon eller några har hittat på en ny metod för att tvätta pengar. Köp nåt för 10000kr som har lite unikt och svårbedömt värde, låt sedan någon köpa för 177000 kr. Och du har ett kvitto på att du är rättmätig ägare till 170000kr. Och säljaren har ett kvitto på sin utgift.

Tänk i dessa tider när det börjar vara svårt att både sätta in och ta ut kontanter. Implementerat på tex svartkontrakt på lägenheter, köparen betalar 200kkr för en moped och får en lägenhet på köpet. Alla är nöjda och glada.
Om köparen dessutom är mopedhandlande egenföretagare så låter han firman köpa moppen.

Swish är uppenbarligen inte lösningen mot kriminalitet utan tvärtom de kriminellas våta dröm. Bara fantasin sätter gränserna.

Eller tänk er drogförsäljare, gatulangaren köper officiellt en moped av sin langare, men egentligen köpte han X antal gram kokain. Här behövs det väl kanske några bulvaner som mellanhänder för att transaktionerna ska bli juridiskt vattentäta.

Och att affären görs via tradera med flera budgivare gör ju att affären direkt ser mer ärlig ut.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag undrar nog om det inte är så att någon eller några har hittat på en ny metod för att tvätta pengar. Köp nåt för 10000kr som har lite unikt och svårbedömt värde, låt sedan någon köpa för 177000 kr. Och du har ett kvitto på att du är rättmätig ägare till 170000kr. Och säljaren har ett kvitto på sin utgift.

Tänk i dessa tider när det börjar vara svårt att både sätta in och ta ut kontanter. Implementerat på tex svartkontrakt på lägenheter, köparen betalar 200kkr för en moped och får en lägenhet på köpet. Alla är nöjda och glada.
Om köparen dessutom är mopedhandlande egenföretagare så låter han firman köpa moppen.

Swish är uppenbarligen inte lösningen mot kriminalitet utan tvärtom de kriminellas våta dröm. Bara fantasin sätter gränserna.

Eller tänk er drogförsäljare, gatulangaren köper officiellt en moped av sin langare, men egentligen köpte han X antal gram kokain. Här behövs det väl kanske några bulvaner som mellanhänder för att transaktionerna ska bli juridiskt vattentäta.

Och att affären görs via tradera med flera budgivare gör ju att affären direkt ser mer ärlig ut.

Jag var också lite inne på att det skulle röra sig om något liknande fuffens. Det som talar emot det är ju att så många av budgivarna har en väldig massa positiva omdömen. Visst går väl det att lösa om man har lite tid att skapa en massa olika konton som ger dig positiva reviews, men det kräver ändå en ganska engagerad arbetsinsats.

Ett annat möjligt scenario är att köparen är en bulvan för säljaren. Jag vet att det förekommer när fogden gör utmätning att saker läggs ut för försäljning och att det ofta slutar med orimliga budkrig. När det sedan ska betalas drar sig den vinnande budgivaren ur och objektet som var till salu får stanna hos säljaren. Fordringsägaren måste då starta om hela processen från ruta ett.
Sätter man detta i system behöver man aldrig skiljas från sina kära ägodelar.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan också - behöver. :gnissla

Villhöver! Men utan plats för :-(


Vill ha: absolut, jag med.

Behöver? Nej nej nej!

Jag skall hjälpa er ur knipan:

Det enda som är bra på den klossen är tanken.
Den rymmer mitt emellan gamla och nya GSAn, alltså runt 32 liter.

Soppan behövs. Det är en märkligt törstig rackare.
Motorn ger inte ens 50 hästar, och därtill högt upp i registret.
Vridet är riktigt dåligt, och ligger även det högt upp - kring 6000 varv.
Man måste alltså piska den stackaren varje meter för att den skall röra sig.
Det är det som drar upp förbrukningen i skyn, och det är det som förvillar och förbryllar.
Man tänker: Guzzi! Kul, ligga och tuffa runt, sniffa på blommor, kardan, slippa frysa om knäna.

Well, glöm.

Det är en plågsam uppgift att hålla snurr på den, och anledningen är att motorn är grymt överkvadratisk med 80 i borr men bara 64 i slag.

Men, då skall man hålla i huvudet att 650-versionen av Guzzis small block var den första som verkligen fungerade utan att värmenypa titt som tätt.
Småsyskonen i serien: V35 och V50 hade nämligen ändå kortare slaglängd - så kort att kolven bara vispade fram och tillbaka nere i cylinderskörten - alltså egentligen kvar nere i vevhuset där kolvarna aldrig nådde upp för att få ordentlig kylning.

En skröna säger att Guzzis lillmotor fick dessa bisarra specifikationer bara för att deras dåvarande ägare Alejandro DeTomaso satt på ett jätterestlager av kortkorta vevstakar från (ännu) ett havererat multicylinderprojekt hos Benelli, som han också var ägare till vid denna tiden.

Sant? Tja, i mina öron är det en så bra historia att den kanske inte skall granskas alltför ingående...

Var var vi?
Just det: tanken! Den rymmer alltså 32 liter, men allt ligger ovanpå ramen!
Förgasarna gravitationsmatas helt normalt via två bränslelkranar hö+vä.
Inga pumpar, inga fördelningsrör, no fuzz.

Topptung? Njae.
Motorn sticker ju ner nästan 15cm ned nedanför ramrören, så någon idealisk trialhoj är det inte. Heller.

Faktum är att motorn med sitt stora oljetråg ur vissa vinklar påminner om en stympad stjärnmotor.



Eller, skall vi kalla det en Y-twin?


Hursomhelst - en värdelös hoj som bara överlever på sina goofy-poäng.
Charmig som skam. Men kass. Och åtråvärd.
Typ på samma sätt som flodhästungen Nelson berörde somliga.
Han dog han med...


Sportbike ville jämföra med ”en tidig Afrika Twin”.
Men, den var en på en och samma gång både omedelbar och evig succé.
En instant icon, trots att Honda glömde av att den fanns.
Under decennier.

Nej, jag jämför hellre med en annan Honda - som är ändå sämre än till och med Guzzi NTX V65.

Honda XLV 750 R!
Luftkyld, V-Twin, kardan, träbock att köra.
...och oförtjänt hysterhypad i efterhand.


Så, har jag kylt ner er nu? Eller slängt bensin på brasan...?
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Vill ha: absolut, jag med.

Behöver? Nej nej nej!

Jag skall hjälpa er ur knipan:

Det enda som är bra på den klossen är tanken.
Den rymmer mitt emellan gamla och nya GSAn, alltså runt 32 liter.

Soppan behövs. Det är en märkligt törstig rackare.
Motorn ger inte ens 50 hästar, och därtill högt upp i registret.
Vridet är riktigt dåligt, och ligger även det högt upp - kring 6000 varv.
Man måste alltså piska den stackaren varje meter för att den skall röra sig.
Det är det som drar upp förbrukningen i skyn, och det är det som förvillar och förbryllar.
Man tänker: Guzzi! Kul, ligga och tuffa runt, sniffa på blommor, kardan, slippa frysa om knäna.

Well, glöm.

Det är en plågsam uppgift att hålla snurr på den, och anledningen är att motorn är grymt överkvadratisk med 80 i borr men bara 64 i slag.

Men, då skall man hålla i huvudet att 650-versionen av Guzzis small block var den första som verkligen fungerade utan att värmenypa titt som tätt.
Småsyskonen i serien: V35 och V50 hade nämligen ändå kortare slaglängd - så kort att kolven bara vispade fram och tillbaka nere i cylinderskörten - alltså egentligen kvar nere i vevhuset där kolvarna aldrig nådde upp för att få ordentlig kylning.

En skröna säger att Guzzis lillmotor fick dessa bisarra specifikationer bara för att deras dåvarande ägare Alejandro DeTomaso satt på ett jätterestlager av kortkorta vevstakar från (ännu) ett havererat multicylinderprojekt hos Benelli, som han också var ägare till vid denna tiden.

Sant? Tja, i mina öron är det en så bra historia att den kanske inte skall granskas alltför ingående...

Var var vi?
Just det: tanken! Den rymmer alltså 32 liter, men allt ligger ovanpå ramen!
Förgasarna gravitationsmatas helt normalt via två bränslelkranar hö+vä.
Inga pumpar, inga fördelningsrör, no fuzz.

Topptung? Njae.
Motorn sticker ju ner nästan 15cm ned nedanför ramrören, så någon idealisk trialhoj är det inte. Heller.

Faktum är att motorn med sitt stora oljetråg ur vissa vinklar påminner om en stympad stjärnmotor.



Eller, skall vi kalla det en Y-twin?


Hursomhelst - en värdelös hoj som bara överlever på sina goofy-poäng.
Charmig som skam. Men kass. Och åtråvärd.
Typ på samma sätt som flodhästungen Nelson berörde somliga.
Han dog han med...


Sportbike ville jämföra med ”en tidig Afrika Twin”.
Men, den var en på en och samma gång både omedelbar och evig succé.
En instant icon, trots att Honda glömde av att den fanns.
Under decennier.

Nej, jag jämför hellre med en annan Honda - som är ändå sämre än till och med Guzzi NTX V65.

Honda XLV 750 R!
Luftkyld, V-Twin, kardan, träbock att köra.
...och oförtjänt hysterhypad i efterhand.


Så, har jag kylt ner er nu? Eller slängt bensin på brasan...?

Jag verkligen älskar att läsa dina tankar och kommentarer om olika hojar. :tummenupp
Allt du skrev stämmer säkert, jag har ingen aning. Men den är fortfarande lite ball tycker jag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hursomhelst - en värdelös hoj som bara överlever på sina goofy-poäng.
Charmig som skam. Men kass. Och åtråvärd.
Typ på samma sätt som flodhästungen Nelson berörde somliga.
Han dog han med...


Sportbike ville jämföra med ”en tidig Afrika Twin”.
Men, den var en på en och samma gång både omedelbar och evig succé.
En instant icon, trots att Honda glömde av att den fanns.
Under decennier.

Nej, jag jämför hellre med en annan Honda - som är ändå sämre än till och med Guzzi NTX V65.

Honda XLV 750 R!
Luftkyld, V-Twin, kardan, träbock att köra.
...och oförtjänt hysterhypad i efterhand.


Så, har jag kylt ner er nu? Eller slängt bensin på brasan...?
Ovanstående sammanfattar väl kvalitén på italiensk produktion ganska väl, och förklarar framgången för japansk teknologi. "Charmig" eller ej, de flesta vill ha en mc som startar och går när man är sugen på en åktur. En italienare som står i garaget för jämnan eller en japan som är ute på vägarna, valet är lätt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ovanstående sammanfattar väl kvalitén på italiensk produktion ganska väl, och förklarar framgången för japansk teknologi. "Charmig" eller ej, de flesta vill ha en mc som startar och går när man är sugen på en åktur. En italienare som står i garaget för jämnan eller en japan som är ute på vägarna, valet är lätt.

Jag har en japan som står i garaget och flera engelsmän som är ute på vägarna, valet är lätt! :tummenupp :tungan
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Vill ha: absolut, jag med.

Behöver? Nej nej nej!

Jag skall hjälpa er ur knipan:

Det enda som är bra på den klossen är tanken.
Den rymmer mitt emellan gamla och nya GSAn, alltså runt 32 liter.

Soppan behövs. Det är en märkligt törstig rackare.
Motorn ger inte ens 50 hästar, och därtill högt upp i registret.
Vridet är riktigt dåligt, och ligger även det högt upp - kring 6000 varv.
Man måste alltså piska den stackaren varje meter för att den skall röra sig.
Det är det som drar upp förbrukningen i skyn, och det är det som förvillar och förbryllar.
Man tänker: Guzzi! Kul, ligga och tuffa runt, sniffa på blommor, kardan, slippa frysa om knäna.

Well, glöm.

Det är en plågsam uppgift att hålla snurr på den, och anledningen är att motorn är grymt överkvadratisk med 80 i borr men bara 64 i slag.

Men, då skall man hålla i huvudet att 650-versionen av Guzzis small block var den första som verkligen fungerade utan att värmenypa titt som tätt.
Småsyskonen i serien: V35 och V50 hade nämligen ändå kortare slaglängd - så kort att kolven bara vispade fram och tillbaka nere i cylinderskörten - alltså egentligen kvar nere i vevhuset där kolvarna aldrig nådde upp för att få ordentlig kylning.

En skröna säger att Guzzis lillmotor fick dessa bisarra specifikationer bara för att deras dåvarande ägare Alejandro DeTomaso satt på ett jätterestlager av kortkorta vevstakar från (ännu) ett havererat multicylinderprojekt hos Benelli, som han också var ägare till vid denna tiden.

Sant? Tja, i mina öron är det en så bra historia att den kanske inte skall granskas alltför ingående...

Var var vi?
Just det: tanken! Den rymmer alltså 32 liter, men allt ligger ovanpå ramen!
Förgasarna gravitationsmatas helt normalt via två bränslelkranar hö+vä.
Inga pumpar, inga fördelningsrör, no fuzz.

Topptung? Njae.
Motorn sticker ju ner nästan 15cm ned nedanför ramrören, så någon idealisk trialhoj är det inte. Heller.

Faktum är att motorn med sitt stora oljetråg ur vissa vinklar påminner om en stympad stjärnmotor.



Eller, skall vi kalla det en Y-twin?


Hursomhelst - en värdelös hoj som bara överlever på sina goofy-poäng.
Charmig som skam. Men kass. Och åtråvärd.
Typ på samma sätt som flodhästungen Nelson berörde somliga.
Han dog han med...


Sportbike ville jämföra med ”en tidig Afrika Twin”.
Men, den var en på en och samma gång både omedelbar och evig succé.
En instant icon, trots att Honda glömde av att den fanns.
Under decennier.

Nej, jag jämför hellre med en annan Honda - som är ändå sämre än till och med Guzzi NTX V65.

Honda XLV 750 R!
Luftkyld, V-Twin, kardan, träbock att köra.
...och oförtjänt hysterhypad i efterhand.


Så, har jag kylt ner er nu? Eller slängt bensin på brasan...?

Riktigt kul inlägg! Jag var lite sugen faktiskt, nära och billigt. Men du fick mig att släppa det. Dock kvarstår funderingen om det inte bara är ett sätt för dig att kunna knipa den själv istället? :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vill ha: absolut, jag med.

Behöver? Nej nej nej!

Jag skall hjälpa er ur knipan:

Det enda som är bra på den klossen är tanken.
Den rymmer mitt emellan gamla och nya GSAn, alltså runt 32 liter.

Soppan behövs. Det är en märkligt törstig rackare.
Motorn ger inte ens 50 hästar, och därtill högt upp i registret.
Vridet är riktigt dåligt, och ligger även det högt upp - kring 6000 varv.
Man måste alltså piska den stackaren varje meter för att den skall röra sig.
Det är det som drar upp förbrukningen i skyn, och det är det som förvillar och förbryllar.
Man tänker: Guzzi! Kul, ligga och tuffa runt, sniffa på blommor, kardan, slippa frysa om knäna.

Well, glöm.

Det är en plågsam uppgift att hålla snurr på den, och anledningen är att motorn är grymt överkvadratisk med 80 i borr men bara 64 i slag.

Men, då skall man hålla i huvudet att 650-versionen av Guzzis small block var den första som verkligen fungerade utan att värmenypa titt som tätt.
Småsyskonen i serien: V35 och V50 hade nämligen ändå kortare slaglängd - så kort att kolven bara vispade fram och tillbaka nere i cylinderskörten - alltså egentligen kvar nere i vevhuset där kolvarna aldrig nådde upp för att få ordentlig kylning.

En skröna säger att Guzzis lillmotor fick dessa bisarra specifikationer bara för att deras dåvarande ägare Alejandro DeTomaso satt på ett jätterestlager av kortkorta vevstakar från (ännu) ett havererat multicylinderprojekt hos Benelli, som han också var ägare till vid denna tiden.

Sant? Tja, i mina öron är det en så bra historia att den kanske inte skall granskas alltför ingående...

Var var vi?
Just det: tanken! Den rymmer alltså 32 liter, men allt ligger ovanpå ramen!
Förgasarna gravitationsmatas helt normalt via två bränslelkranar hö+vä.
Inga pumpar, inga fördelningsrör, no fuzz.

Topptung? Njae.
Motorn sticker ju ner nästan 15cm ned nedanför ramrören, så någon idealisk trialhoj är det inte. Heller.

Faktum är att motorn med sitt stora oljetråg ur vissa vinklar påminner om en stympad stjärnmotor.



Eller, skall vi kalla det en Y-twin?


Hursomhelst - en värdelös hoj som bara överlever på sina goofy-poäng.
Charmig som skam. Men kass. Och åtråvärd.
Typ på samma sätt som flodhästungen Nelson berörde somliga.
Han dog han med...


Sportbike ville jämföra med ”en tidig Afrika Twin”.
Men, den var en på en och samma gång både omedelbar och evig succé.
En instant icon, trots att Honda glömde av att den fanns.
Under decennier.

Nej, jag jämför hellre med en annan Honda - som är ändå sämre än till och med Guzzi NTX V65.

Honda XLV 750 R!
Luftkyld, V-Twin, kardan, träbock att köra.
...och oförtjänt hysterhypad i efterhand.


Så, har jag kylt ner er nu? Eller slängt bensin på brasan...?

Nepp, alla borde ha något kasst att älska.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Riktigt kul inlägg! Jag var lite sugen faktiskt, nära och billigt. Men du fick mig att släppa det. Dock kvarstår funderingen om det inte bara är ett sätt för dig att kunna knipa den själv istället? :D

Jag har köpstopp.
Jag handlar bara ibland. Köpte en CBR 1000 som stått i 13 år förra veckan. Osedd.
Skall bli kul att hämta hem den och se vad det är. Jag har en speciell känsla för 80-talets inklädda kåphojar.
Tyckte Pason var vettlöst snygg när den kom och har gillat den sedan dess. Designen, alltså...

Köp Guzzin om du känner för det.
Inte ens för 20' är det en dålig affär. Den kommer hålla sitt värde, och även börja klättra om man håller efter den.
...om vi nu tillåts köra hoj om 20 år.
Det enda i närheten jag hittar på mobile.de är en V65 TT från -86 med bucklig tank som det begärs € 4.700 för.
Orealistiskt.

Men, det är ingen rolig hoj. Tyvärr.
Jag kollade på en sådan i mitten av -90 talet, provkörde och blev avskräckt. Mig passade den INTE.
Samma pengar då, ungefär.

Prova själv! Snacka med killen, provkör noga för att känna om ni kommer överens.
Det är en udda hoj, men - visst, de flesta motorcyklister är unikum vi också, så någon passar den säkert.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ovanstående sammanfattar väl kvalitén på italiensk produktion ganska väl, och förklarar framgången för japansk teknologi. "Charmig" eller ej, de flesta vill ha en mc som startar och går när man är sugen på en åktur. En italienare som står i garaget för jämnan eller en japan som är ute på vägarna, valet är lätt.

Jag hugger på betet.
I garaget står 5 italienare och alla startar utan bekymmer och går som de ska.
Det står en japan och en svensk också och svensken är väl den sorgliga biten.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top