Nej, jag tror du missförstår mig. Jag hade hoppats få svar av Gundj, men vi kopplar loss honom så länge.
Bättre att fråga dig, som tydligen har en Highland.
Bakgrunden är att jag för 10 eller så år sedan hade span på en Highland till ett aptitligt pris.
Alltså billig, men inte så billig att det bara var att langa upp pengarna direCkt.
Jag frågade en jag kände då vid den tiden - någon som konsultat lite åt det ursprungliga Highland och hade bra allmänkoll.
Han avrådde från köp. Han hade sett samma annons på Blocket, och menade (det är nu jag behöver hjälp) att maskinen var ihopplockad från delar som inte var avsedda att gå på gatan.
Som jag tolkade honom då handlade det om axlar i växellådan som var direkt- eller möjligen glidlagrade för att spara ytterligare vikt där dom egentligen skulle varit konventionellt lagrade.
Jag slog helt enkelt hojen ur hågen och har därför inte det exakta resonemanget klart för mig i efterhand.
Summan av kardemumman var dock att livslängden på dessa motorer skulle bli mycket begränsad, och att renovera dem nästintill omöjligt. Det var alltså inte det klassiska kolvproblemet från förstaserien, utan ett mer omfattande sådant - och därtill något som tillverkaren själv hade velat undvika eftersom dessa motorerna inte skulle ut till brukshojar.
Känner du igen något av detta? Det vore jäkligt trist om jag nobbat en Highland på Blocket helt i onödan.