Dagens Blocket! (mc-relaterat)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
https://www.blocket.se/vi/94229846.htm

9297327c09026dbf85382afef479f89c.jpg

f645b476edd88bfaa901dd779025f66f.jpg

Nån som förstår vad han vill med sin annons ?

Vem fan vill inte ha åtta forts flak??

u3iyroteviy41.jpg

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Minn rullade också lätt igenom besiktningen.... dock utan att bli godkänd... :gråta

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Flakfortet i Hamburg har jag beskådat.
En riktig betongklump, jänkarna ansåg det inte mödan värt
att spränga det efter kriget.
https://www.tracesofwar.com/sights/1681/Flakturm-IV-G-Tower-Heiligengeistfeld-Flak-tower.htm

Samma som ubåtsdockorna i St. Nazaire i Frankrike. Den gick inte ens att inta - så de allierade belägrade runt och väntade ut tyskarna. 8 meter tjockt tak. De tar fortfarande upp ungefär precis hela hamnen. För övrigt ett bra besöksmål med hoj.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
https://www.tracesofwar.com/sights/1681/Flakturm-IV-G-Tower-Heiligengeistfeld-Flak-tower.htm

Många av dessa både luftvärnstorn och skyddsrum säljs nu för fantasisummor som bostäder.
Under tiden jag bodde i Tyskland var jag på inflyttningsfest i några, klart häftigt men även med upptagna fönsterhål är det dåligt med dagsljus in.
Temperaturväxlingar är tröga så det ger behagligt klimat inne om man bara håller ventilationen igång.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Verkar vara vänsterväxlat-95 när man googlar, eller? Är det en äldre låda?

Hojen i bild är högerväxlad:

Screenshot_20201203-195738_Samsung Internet.jpg

Ingen bromsarm på högersidan, vad man kan se:

Screenshot_20201203-195758_Samsung Internet.jpg

Är den intagen och registrerad som flyttgods kan kan nog tjafsa sig till en dispens för högerväxlad, men annars är det modellår 1974 som är vattendelaren där.

Förmodligen är detta en HPD av diverse fuldelar som kommit in utan att ha blivit korrekt förtullade, ihopparat med papper från en hoj någon tröttnat på.
Där kanske vi ser anledningen till att säljaren överlåter besiktningen till köparen.

Enklast så.

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
2006 Triumph T100
Hojen i bild är högerväxlad:

View attachment 457487

Ingen bromsarm på högersidan, vad man kan se:

View attachment 457488

Är den intagen och registrerad som flyttgods kan kan nog tjafsa sig till en dispens för högerväxlad, men annars är det modellår 1974 som är vattendelaren där.

Förmodligen är detta en HPD av diverse fuldelar som kommit in utan att ha blivit korrekt förtullade, ihopparat med papper från en hoj någon tröttnat på.
Där kanske vi ser anledningen till att säljaren överlåter besiktningen till köparen.

Enklast så.

Jag har för mig att det är 1972

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har för mig att det är 1972

Stämmer!
Det var allt det övriga som kom 1974 - blinkers, bromsljus, hastighetsmätare och blaha-blaha... :D

I mitt sökande efter fakta snubblade jag över något överraskande!

Kravet på fotbroms på höger sida som infördes från 1972 årsmodell i Sverige är nu slopat. Krav på standardiserade reglage gäller nu från 2020 års modell.

Hoppsan! Detta är från MHRF, en studie av ett förslag från Transportstyrelsen som varit ute på remiss.
I dokumentet sägs att det skall gälla från 2021 - men jag vet inte om det klubbats igenom.

https://mhrf.se/ts_remiss_mcforeskrifter_fordjupning

Här finns mer dramatik! Vad sägs om kvantifierade krav på bromssträckor, inklusive fördelning på fram- och bakbroms, samt detta dråpslaget:

Däck för årsmodell 1969 och senare ska vara enligt tillverkarens rekommendationer. För årsmodell 1968 och tidigare ska däcken vara likvärdiga med årsmodellen och ha minst 1 mm mönsterdjup. Årsmodell t o m 1924 får ha däck utan mönster.

...för den som idag använder sin MC på ett lite vidare sätt än vad tillverkare tänkte sig.

Varför är inte detta uppe till diskussion?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det står ingenting om att framdäcket skall vara vänt åt rätt håll? :va

(dvs längs med hojen...ääähh)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Däck för årsmodell 1969 och senare ska vara enligt tillverkarens rekommendationer. För årsmodell 1968 och tidigare ska däcken vara likvärdiga med årsmodellen och ha minst 1 mm mönsterdjup. Årsmodell t o m 1924 får ha däck utan mönster.

Jag ska börja leta upp en gammal ram från tidigt 20´tal och regga som ombyggt fordon, laglig med slicks på gatan. Kung vid korvkiosken :tummenupp:tummenupp

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Är man ändå ute och åker och gillar bunkrar i Tysk stil. I Calais området kan man besöka
Blockhaus d'Éperlecques. Här hade man V2 raketer.untitled.pnguntitled1.png

Eller en tur till Batterie Todt, Audinghen Bara namnet gör ju att man måste åka dit. Bra museum fanns också.270px-Audinghen_Batterie_Todt.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har varit på plats vid ubåtsbasen i Lorient. Mycket gediget bygge det med... apropå blocket. :gnissla

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har varit på plats vid ubåtsbasen i Lorient. Mycket gediget bygge det med... apropå blocket. :gnissla

Jag var sista besökaren på ubåtsvarvet Valentin i Weser mellan Bremen och Bremerhaven innan det stängdes för restaurering tror det var 2009. Då var det ett militärt förråd bl a.
När de alierade hade bomber som orkade igenom taket gjöt man på 1 meter och så fortsatte det, kraftigare bomber, på med 1 meter betong osv, tror det slutade på 8 m tjockt.
Den sist släpta bomben fastnade i taket utan att detonera, så den oskadliggjordes och sitter nu där som minne.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år