Nej nej nej!
Just det!
Jag vet var det skär sig för mig. Det är när man klistrar epitetet "café racer" på något som inte är och aldrig nånsin kan bli en café racer.
Damn! Originalet, utgångsmaterialet ligger ju närmare det klassiska caféidealet än detta monstret(!)
Bates(kopia?) allra högst upp, dubbla veteranhorn och spetsmutter på kronan.
View attachment 457768
View attachment 457769
Café?
Racer..?
Jodå, jag ser. Det har gått otroligt mycket arbete in i hojen.
Undrar vem som randat den? Det är inte första gången denna någon suttit med penseln.
Men, var caféracers randade? Då, när det begav sig?
Visst, utgångsmaterialet var det så klart. Men det skalades bort i största möjliga mån.
Ända in till tanken, typ. Det som satt där fick sitta kvar, men det lades inte till något.
Och det här:
View attachment 457771
Det är inte randning. Det är pin striping, den amerikanska formen med ornamentik.
Det kommer från det tidiga 50-talets kustomscen, på bilar, och letade sig över till amerikanska choppers när det blev omodernt på bilar.
Det kan vara snyggt när det är gjort med återhållsamhet, i rätt sammanhang, det är en konstform, det kräver ett mycket speciellt handlag, det kräver mängder med träning.
Men, det är inte café.
Byt etikett så går man fri och kan göra som man vill.
Men det blir svårare att ta betalt...
Kalla det för "ombygge", kustom, tolkning eller vad tusan som helst.
"Inspirerad av Picasso" kanske? Den kubistiska perioden...
Men framförallt - när man ger sig sig på att bygga på en Pantah, så bör man börja med att ställa sig frågan:
Vad skulle Taglioni tycka?
Först å främst så är den skit ful...
När de är varken caféracer, scrambler, tracker osv så finns ett lämpligt namn på sånna byggen..
HIPSTER MOPPE..
Många tillverkare av hojar har i flera år hakat på trenden...