Q_Ball_Racing
Gasar hellre än bra
gl1000, cbx1000,
och vad var det som var först och världsledande med dom???
gl1000, cbx1000,
AR125 - hojen som borde ha avtryckare istället för gashandtag!
Som det stod i reklamen. Och inte ens på den tiden stämde det som stod i reklamen. De vattenkylda 125-orna gick väldigt jämnt tills Suzuki kom med sin mopedstora Lill-Gamma och slog dem med ca 15 km/h i toppfart...
Och några år senare hade Honda och Aprilia tagit över tronen rejält.
Kawasaki?
Dom var fortfarande snabbast DÅ. Att påpeka att andra kom och var snabbare sen är ju bara fånigt.
Som jag minns det: AR125 var inte ett dugg snabbare än RD125LC. Inte långsammare heller för den delen. I min bekantskapskrets då det begav sig fanns bägge och fler därtill. Och nog jämfördes det... däremot var AR125 snyggare tyckte jag, kändes mera vuxenhoj.
RD125 YPVS var nog snabbare än AR men den släpptes 1985, tre år efter AR125.
April -85 flockades mina mer lyckligt lottade klasskamraters 125-or utanför högstadieskolan så det kan mycket väl stämma.
Man kan undra hur det var med livslängd och allmän hållbarhet på dessa hårt trimmade motorer. Bara några år tidigare var ju 14-15 hk det man plockade ur en 125cc, och i börja på 90-talet låg effekten på en bit över 30hk. Gissar att de tog slut ganska snart i händerna på gasglada 16-åringar. Det finns ju ytterst få sådana kvar på gatorna idag, i alla fall jämfört med äldre hojar som DT125, GT125, cb125 och liknande från 1980 och däromkring.RD125 YPVS var nog snabbare än AR men den släpptes 1985, tre år efter AR125.
Man kan undra hur det var med livslängd och allmän hållbarhet på dessa hårt trimmade motorer. Bara några år tidigare var ju 14-15 hk det man plockade ur en 125cc, och i börja på 90-talet låg effekten på en bit över 30hk. Gissar att de tog slut ganska snart i händerna på gasglada 16-åringar. Det finns ju ytterst få sådana kvar på gatorna idag, i alla fall jämfört med äldre hojar som DT125, GT125, cb125 och liknande från 1980 och däromkring.
Min NSR125r från 1991 har 5300 mil på mätaren sen hur många gånger den är renoverad i motorn vet man inte men går som ett skott gör den
Inte illa, det är nog inte många 125cc som gått över 5000 mil. Fördelen med 2-taktare är ju förstås just att de går att renovera för en rimlig kostnad. Ska man däremot börja byta kamaxlar och ventiler och sånt drar det snabbt iväg, och inte alla tycker att det är värt att lägga de pengarna på en halvrisig 125cc.
Man kan undra hur det var med livslängd och allmän hållbarhet på dessa hårt trimmade motorer. Bara några år tidigare var ju 14-15 hk det man plockade ur en 125cc, och i börja på 90-talet låg effekten på en bit över 30hk. Gissar att de tog slut ganska snart i händerna på gasglada 16-åringar. Det finns ju ytterst få sådana kvar på gatorna idag, i alla fall jämfört med äldre hojar som DT125, GT125, cb125 och liknande från 1980 och däromkring.
Den hojen lät väl vara helrenoverad flera gånger om. Varenda del måste ju var utbytt minst en gång eller snarare flera gånger.Hade en TZR som gick varvet runt (10k mil) för ca 15år sedan.
Senast jag såg den vid soppamacken bredvid kneget var nog 2017, (16?) då var den ommålad svart (liiite bättre än finishen när jag hade den).
Undrar hur långt den gått då? Senast jag såg den till salu låg mätaren på 1300mil ca 2010.
Undrar om den finns ännu? Undrar hur långt den gått? Undrar framförallt om nuvarande ägare är medveten om att den tickat över minst en gång redan?
Den hojen lät väl vara helrenoverad flera gånger om. Varenda del måste ju var utbytt minst en gång eller snarare flera gånger.
Om man tittar på den här https://www.blocket.se/vi/93906273.htm
Hur ser det ut med delar till den? Jag hittar cylinder för 10 kkr och topp för något liknande.
Då är det knappast vettigt längre.
Annat forum? Finns det fler som fortfarande används?Är väl som vanligt med annonser vad säljaren vill ha... Finns en tex. till salu nu på ett annat fora för 9K med helt nyrenoverad motor och annat medföljande "godis".
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |