Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
AR125 - hojen som borde ha avtryckare istället för gashandtag!

Som det stod i reklamen. Och inte ens på den tiden stämde det som stod i reklamen. De vattenkylda 125-orna gick väldigt jämnt tills Suzuki kom med sin mopedstora Lill-Gamma och slog dem med ca 15 km/h i toppfart...

Och några år senare hade Honda och Aprilia tagit över tronen rejält.

Kawasaki?

Dom var fortfarande snabbast DÅ. Att påpeka att andra kom och var snabbare sen är ju bara fånigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dom var fortfarande snabbast DÅ. Att påpeka att andra kom och var snabbare sen är ju bara fånigt.

Som jag minns det: AR125 var inte ett dugg snabbare än RD125LC. Inte långsammare heller för den delen. I min bekantskapskrets då det begav sig fanns bägge och fler därtill. Och nog jämfördes det... däremot var AR125 snyggare tyckte jag, kändes mera vuxenhoj.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Enligt mina kamrater var AR snabbare än RD vissa tider på dygnet och tvärtom. De var olika känsliga för syrehalten i luften. Det var ändå RD alla skulle ha.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag minns det: AR125 var inte ett dugg snabbare än RD125LC. Inte långsammare heller för den delen. I min bekantskapskrets då det begav sig fanns bägge och fler därtill. Och nog jämfördes det... däremot var AR125 snyggare tyckte jag, kändes mera vuxenhoj.

RD125 YPVS var nog snabbare än AR men den släpptes 1985, tre år efter AR125.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
RD125 YPVS var nog snabbare än AR men den släpptes 1985, tre år efter AR125.
Man kan undra hur det var med livslängd och allmän hållbarhet på dessa hårt trimmade motorer. Bara några år tidigare var ju 14-15 hk det man plockade ur en 125cc, och i börja på 90-talet låg effekten på en bit över 30hk. Gissar att de tog slut ganska snart i händerna på gasglada 16-åringar. Det finns ju ytterst få sådana kvar på gatorna idag, i alla fall jämfört med äldre hojar som DT125, GT125, cb125 och liknande från 1980 och däromkring.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Man kan undra hur det var med livslängd och allmän hållbarhet på dessa hårt trimmade motorer. Bara några år tidigare var ju 14-15 hk det man plockade ur en 125cc, och i börja på 90-talet låg effekten på en bit över 30hk. Gissar att de tog slut ganska snart i händerna på gasglada 16-åringar. Det finns ju ytterst få sådana kvar på gatorna idag, i alla fall jämfört med äldre hojar som DT125, GT125, cb125 och liknande från 1980 och däromkring.

Min NSR125r från 1991 har 5300 mil på mätaren sen hur många gånger den är renoverad i motorn vet man inte men går som ett skott gör den :tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Min NSR125r från 1991 har 5300 mil på mätaren sen hur många gånger den är renoverad i motorn vet man inte men går som ett skott gör den :tummenupp

Inte illa, det är nog inte många 125cc som gått över 5000 mil. Fördelen med 2-taktare är ju förstås just att de går att renovera för en rimlig kostnad. Ska man däremot börja byta kamaxlar och ventiler och sånt drar det snabbt iväg, och inte alla tycker att det är värt att lägga de pengarna på en halvrisig 125cc.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte illa, det är nog inte många 125cc som gått över 5000 mil. Fördelen med 2-taktare är ju förstås just att de går att renovera för en rimlig kostnad. Ska man däremot börja byta kamaxlar och ventiler och sånt drar det snabbt iväg, och inte alla tycker att det är värt att lägga de pengarna på en halvrisig 125cc.

Hade en TZR som gick varvet runt (10k mil) för ca 15år sedan.
Senast jag såg den vid soppamacken bredvid kneget var nog 2017, (16?) då var den ommålad svart (liiite bättre än finishen när jag hade den).
Undrar hur långt den gått då? Senast jag såg den till salu låg mätaren på 1300mil ca 2010.
Undrar om den finns ännu? Undrar hur långt den gått? Undrar framförallt om nuvarande ägare är medveten om att den tickat över minst en gång redan? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan undra hur det var med livslängd och allmän hållbarhet på dessa hårt trimmade motorer. Bara några år tidigare var ju 14-15 hk det man plockade ur en 125cc, och i börja på 90-talet låg effekten på en bit över 30hk. Gissar att de tog slut ganska snart i händerna på gasglada 16-åringar. Det finns ju ytterst få sådana kvar på gatorna idag, i alla fall jämfört med äldre hojar som DT125, GT125, cb125 och liknande från 1980 och däromkring.

Just de hojarna från 80-talet blev ju samtidigt vätskekylda och borde nog bara hållit bättre än sina luftkylda föregångare. Men hur det är med dom med över 30hk är väl mer osäkert.

Jag körde DT/LC han ju med både att borra och byta vevstake men och andra sidan var den ju en bra bit ifrån originalets 16hk.

Slitaget kan väl även förklaras av att det blev ju många mil de två 125-åren då den var både en leksak och det enda fordonet särskilt för mig som även körde på vintern.

Jag kan ju tänka mig att flera såna hojar skrotats ner lite i onödan när värdet på dom var nere kring de nivåerna det kostar att byta en vevstake. Eller kolv och borrning.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hade en TZR som gick varvet runt (10k mil) för ca 15år sedan.
Senast jag såg den vid soppamacken bredvid kneget var nog 2017, (16?) då var den ommålad svart (liiite bättre än finishen när jag hade den).
Undrar hur långt den gått då? Senast jag såg den till salu låg mätaren på 1300mil ca 2010.
Undrar om den finns ännu? Undrar hur långt den gått? Undrar framförallt om nuvarande ägare är medveten om att den tickat över minst en gång redan? :va
Den hojen lät väl vara helrenoverad flera gånger om. Varenda del måste ju var utbytt minst en gång eller snarare flera gånger.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den hojen lät väl vara helrenoverad flera gånger om. Varenda del måste ju var utbytt minst en gång eller snarare flera gånger.

Nja, jag är inte lika säker.
Självklart lär den gått igenom en och annan kolv + ring, troligen också några foder. Några uppsättningar lager och tätningar kan även det blivit hivat på den.
Men när jag hade den så var den fullt i så skräckinjagande skick du kan tänka dig att att en närmare 20år gammal hoj med 10k mil son blivit underhållen av 8-12 olika 16-åriga förmågor och deras plånböcker, skulle kunna vara.
Som sagt så hade den senast jag såg den fått en nästans halvseriös sprayburkslackering, och säkert en hel del annat pyssel, men när jag köpte dem med 96 tkm på mätaren var det en drypande dödsfälla, i brist på bättre beskrivning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om man tittar på den här https://www.blocket.se/vi/93906273.htm
Hur ser det ut med delar till den? Jag hittar cylinder för 10 kkr och topp för något liknande.
Då är det knappast vettigt längre.

Är väl som vanligt med annonser vad säljaren vill ha... Finns en tex. till salu nu på ett annat fora för 9K med helt nyrenoverad motor och annat medföljande "godis".
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top