Vansinnigt fin!
Den skulle egentligen bjudas ut i USA, där är Monarkkulten gigantisk.
https://www.vintagemonark.com
Steve Tell har en egen flik på sidan - vi fattade aldrig hur stora svallvågor våra svenska Trophy- och Vaslag gjorde i ISDT.
Tells sista Monark - den han aldrig tävlade med, såg ut så här:
View attachment 457984
Photo cred: Göran Rosén, www.igro.se
Läs den sorgliga historian här:
http://www.igro.se/5649.html
...och läs den roliga historien om utvecklingen av Monarks 125a här!
http://www.igro.se/hist1.html
Den första prototypen byggdes med en uppochnedvänd ram från en Compact som en slags centralrörsram!
Kurt Gustavsson, en rätt hetsig kille med utvecklat tekniskt sinne bidrog stort till både utvecklingen av hojen, och tävlingsframgångarna.
Få förare har lagt av att tävla så många gånger som han.
När Monark tog kontakt med Kurt i slutet av -60 talet hade han redan slutat köra.
Sade han.
View attachment 457988
Men, så sent som 1995 kunde han fortfarande vinna oldboys-klasser på andra sidan jordklotet!
Bilden är tagen av Jan Hansson för Kungsbacka-Posten för fyra år sedan när tidningen skulle ranka kommunens 50 bästa idrottare.
Läs gärna:
https://kungsbackaposten.se/sport/sportlistan-gustafsson-gasade-rakt-in-i-crosseliten/
Vad som inte nämns i artikeln är Kurts magnum opus - Fjäråsspridaren!
Oh yes - den genialiska sandspridaren för traktorns trepunktslyft som både kunde skopa upp sin sand eller flis själv från marken, och drevs med ett slavhjul löpandes på traktorns bakdäck tillverkades av Kurt G.
Lokalerna finns kvar bakom Shell Fjärås - små låga skjul tycker man i dag, men dom kokade av produktivitet då, på 60- och 70-talen.
Bärgar-Erland, en annan hjälte, var granne vägg-i-vägg.
Sverige har så många osjungna hjältar.
En del vill inte ha strålkastarljuset på sig, och det får man respektera.
Men, Monarks MC-satsning förtjänar mycket mer uppmärksamhet.
Det var en jäkligt kompetent maskin i början av sjuttiotalet.