Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När bakhjulet blir sådär ´´ensamt´´ så ser det ut som att det bogseras av framdelen på hojen.
Har svårt för den designen:huvet

Jag håller med till viss del. Den skulle vara betydligt snyggare med dubbla stötdämpare bak men jag ser det som ett barn av den moderna tidens design. Ska man bygga en modern caféracer så blir det ju med enkelben och då får man det utseendet. Alternativet är att ju att klä den med sidokåpor får att täcka "det moderna" och då faller ju själva iden med en avklädd hoj helt utan kåpor...tycker jag :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jösses, fått två svar på en vecka av en lirare om en hoj jag lagt ut med bra pris med tanke på vintern för 45K. Nån jäkla måtta får det väl vara på att pruta va? Funderar på att få han att åka till Karesuando och hämta den... :hihi

"Gott Nytt År!
Skulle passa bra
Är det intressant att få den såld till ett mer anpassat vinterpris!
Vänligen återkom om ett privatpersonspris på 20.000kr är ok.
Kanske en smidig affär redan idag eller nu till helgen?
Med vänlig hälsning,
Lars Anders med familj"

Jag svarade: "Självklart Lars Anders! Du kan få den för 15K då jag så gärna vill sälja den redan idag"
Det finns säkert många som fiskar efter klipp, och hoppas hitta nån som är desperat nog att ta ett skambud. För det mesta är det nog tvärtom så att säljaren hellre behåller hojen och gör ett nytt försök till våren. Själv skulle man hellre låta hojen stå kvar längst in i garaget än att släppa den till nån hårdprutande idiot för småpengar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns säkert många som fiskar efter klipp, och hoppas hitta nån som är desperat nog att ta ett skambud. För det mesta är det nog tvärtom så att säljaren hellre behåller hojen och gör ett nytt försök till våren. Själv skulle man hellre låta hojen stå kvar längst in i garaget än att släppa den till nån hårdprutande idiot för småpengar.

Jag har skambjudit en gång på en grej, jag frågade säljaren vad han skulle ha, han sa sitt tänkta pris (en bit under annonspris)

Jaha sa jag, "nej då är jag inte intrsserad, hade den varit tokbillig hade jag köpt den, haft roligt ett tag, sedan sålt den vidare i hopp om att tjäna en slant eller i alla fall inte gått back"

han frågade vad jag tyckte var tokbilligt, så jag drog till med ett pris väl under hälften av vad han hade nämnt till mig, sedan lämnade vi det.

Efter någon månad ringde han, "Jag accepterar ditt skambud, här står den bara och tar plats, och vi ska åka utomlands om en vecka och det kan vara bra med lite extra cash"

Jag hade kollat annonsen och han sänkte priset en gång till det pris han först gav mig, men tydligen hade det inte väckt något intresse.

Skambud bygger på principen att man har pengarna i näven och dom saknar pengar, men man ska vara beredd på att det inte blir affär betydligt oftare än det blir affär....

Saker som ska vinterförvaras kan vara lätta att få köpa på hösten, då en utebliven försäljning kan innebära att dom måste hyra förvaring för dyra pengar om dom inte får sålt.

Segelbåtar får du fan betalt för att hämta på hösten av folk som inte ens haft tid att ställa dom i vatten på hela sommaren

Snöskotrar blir billiga efter påsk, speciellt ett snöfattigt år...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har skambjudit en gång på en grej, jag frågade säljaren vad han skulle ha, han sa sitt tänkta pris (en bit under annonspris)

Jaha sa jag, "nej då är jag inte intrsserad, hade den varit tokbillig hade jag köpt den, haft roligt ett tag, sedan sålt den vidare i hopp om att tjäna en slant eller i alla fall inte gått back"

han frågade vad jag tyckte var tokbilligt, så jag drog till med ett pris väl under hälften av vad han hade nämnt till mig, sedan lämnade vi det.

Efter någon månad ringde han, "Jag accepterar ditt skambud, här står den bara och tar plats, och vi ska åka utomlands om en vecka och det kan vara bra med lite extra cash"

Jag hade kollat annonsen och han sänkte priset en gång till det pris han först gav mig, men tydligen hade det inte väckt något intresse.

Skambud bygger på principen att man har pengarna i näven och dom saknar pengar, men man ska vara beredd på att det inte blir affär betydligt oftare än det blir affär....

Saker som ska vinterförvaras kan vara lätta att få köpa på hösten, då en utebliven försäljning kan innebära att dom måste hyra förvaring för dyra pengar om dom inte får sålt.

Segelbåtar får du fan betalt för att hämta på hösten av folk som inte ens haft tid att ställa dom i vatten på hela sommaren

Snöskotrar blir billiga efter påsk, speciellt ett snöfattigt år...

Jag tror att folk generellt har det för gott ställt idag för att det ska funka med skambud. Man behöver bara se på hur Sveriges bilpark ser ut idag jämför med bara 30-40 år sedan, det är sällan man ser några vrak på vägarna. Förr var det vanligt att man sålde hojen för att köpa bil, eller kanske rent av för att köpa hus. Idag behöver de flesta inte göra så, utan man har råd med det man vill utan att sälja nåt. Hojen får stå kvar i källaren eller garaget så länge, kanske marknaden ser bättre ut om ett år eller så, och då kan man få det pris man vill ha. En fin klassiker i källaren är bättre än pengar på banken.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror att folk generellt har det för gott ställt idag för att det ska funka med skambud. Man behöver bara se på hur Sveriges bilpark ser ut idag jämför med bara 30-40 år sedan, det är sällan man ser några vrak på vägarna. Förr var det vanligt att man sålde hojen för att köpa bil, eller kanske rent av för att köpa hus. Idag behöver de flesta inte göra så, utan man har råd med det man vill utan att sälja nåt. Hojen får stå kvar i källaren eller garaget så länge, kanske marknaden ser bättre ut om ett år eller så, och då kan man få det pris man vill ha. En fin klassiker i källaren är bättre än pengar på banken.

Du har rätt i mycket av det du skriver, men det finns alltid folk, synbart vanliga människor som sätter ut en hoj på annons alldeles för billigt. Jag prutar sällan utan försöker köpa kapen. Ont om såna denna vinter dock, runt jul kan det dyka upp coola uddahojar billigt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att folk generellt har det för gott ställt idag för att det ska funka med skambud. Man behöver bara se på hur Sveriges bilpark ser ut idag jämför med bara 30-40 år sedan, det är sällan man ser några vrak på vägarna. Förr var det vanligt att man sålde hojen för att köpa bil, eller kanske rent av för att köpa hus. Idag behöver de flesta inte göra så, utan man har råd med det man vill utan att sälja nåt. Hojen får stå kvar i källaren eller garaget så länge, kanske marknaden ser bättre ut om ett år eller så, och då kan man få det pris man vill ha. En fin klassiker i källaren är bättre än pengar på banken.

Det är väl kanske just för att folk har det gott ställt som vissa accepterar skambud. Jag köpte en gång en 80-tals crosshoj för 1500kr och det var iofs utannonserat pris. Jag ringde och sa att jag tar den och jag hämtar imorgon. Säljaren repeterade vad jag redan läst i annonsen att den inte startade. Jag förklarade att jag förstått det och får jag inte igång den någorlunda lätt slaktar jag den på delar. Varvid säljaren fattade att jag menade alvar så han svarade ok, jag plockar bort annonsen.
Väl på plats förklarade han att han kunde ha skänkt bort den bara för att bli av med den.

Några månader senare kommer en annat person som hade haft exakt en sådan på 80-talet och frågar om han får köpa hojen av mig. Jag svarar att jag har tänkt ta motorn och sälja resten av delarna och ska du övertala mig att ändra mig på den punkten får du slanta upp 10kkr. Han försökte inte ens pruta utan sa bara efter en stund att han köper den. Trots att den fortfarande inte gick att starta.

Rätt pris på hojen var väl egentligen 6-8 kkr om den skulle ha startat och 3-5kkr ostartad men herrens vägar äro outgrundliga. Den första ägaren betraktade den som skrot och för den senare var det en klassiker och dessutom just en sådan han kört på 80-talet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Den såg ut att vara i ett väldigt fint renoverat skick :tummenupp
Jag fick ärva en sådan av min farbror, dock är den i helt miserabelt skick.
Har haft en tanke på om det skulle gå att klyva den längs med, och hänga upp den på väggen i garaget, som en tavla, eller man får ju som två tavlor då.
Vi får se hur garageinredningen ska se ut fram mot våren.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Vansinnigt fin!

Den skulle egentligen bjudas ut i USA, där är Monarkkulten gigantisk.
https://www.vintagemonark.com

Steve Tell har en egen flik på sidan - vi fattade aldrig hur stora svallvågor våra svenska Trophy- och Vaslag gjorde i ISDT.


Tells sista Monark - den han aldrig tävlade med, såg ut så här:

5649a.jpg
Photo cred: Göran Rosén, www.igro.se

Läs den sorgliga historian här: http://www.igro.se/5649.html


...och läs den roliga historien om utvecklingen av Monarks 125a här! http://www.igro.se/hist1.html
Den första prototypen byggdes med en uppochnedvänd ram från en Compact som en slags centralrörsram!

Kurt Gustavsson, en rätt hetsig kille med utvecklat tekniskt sinne bidrog stort till både utvecklingen av hojen, och tävlingsframgångarna.
Få förare har lagt av att tävla så många gånger som han.
När Monark tog kontakt med Kurt i slutet av -60 talet hade han redan slutat köra.
Sade han.

30786383e8e9e90c3daa2e9fe86411d868372147-1-768x1024.jpg

Men, så sent som 1995 kunde han fortfarande vinna oldboys-klasser på andra sidan jordklotet!

Bilden är tagen av Jan Hansson för Kungsbacka-Posten för fyra år sedan när tidningen skulle ranka kommunens 50 bästa idrottare.
Läs gärna: https://kungsbackaposten.se/sport/sportlistan-gustafsson-gasade-rakt-in-i-crosseliten/

Vad som inte nämns i artikeln är Kurts magnum opus - Fjäråsspridaren!
Oh yes - den genialiska sandspridaren för traktorns trepunktslyft som både kunde skopa upp sin sand eller flis själv från marken, och drevs med ett slavhjul löpandes på traktorns bakdäck tillverkades av Kurt G.
Lokalerna finns kvar bakom Shell Fjärås - små låga skjul tycker man i dag, men dom kokade av produktivitet då, på 60- och 70-talen.
Bärgar-Erland, en annan hjälte, var granne vägg-i-vägg.

Sverige har så många osjungna hjältar.
En del vill inte ha strålkastarljuset på sig, och det får man respektera.
Men, Monarks MC-satsning förtjänar mycket mer uppmärksamhet.
Det var en jäkligt kompetent maskin i början av sjuttiotalet.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Moppen E-type hade väl orange tank å 125 hade väl gul...

De orangea tankarna är "crosstankar" från MX-modellen som under vissa år såldes med en annan färg för att skilja modellerna åt.
Och, alla vet ju att en crosstank är mycket snabbare i starten...
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Vansinnigt fin!

Den skulle egentligen bjudas ut i USA, där är Monarkkulten gigantisk.
https://www.vintagemonark.com

Steve Tell har en egen flik på sidan - vi fattade aldrig hur stora svallvågor våra svenska Trophy- och Vaslag gjorde i ISDT.


Tells sista Monark - den han aldrig tävlade med, såg ut så här:

View attachment 457984
Photo cred: Göran Rosén, www.igro.se

Läs den sorgliga historian här: http://www.igro.se/5649.html


...och läs den roliga historien om utvecklingen av Monarks 125a här! http://www.igro.se/hist1.html
Den första prototypen byggdes med en uppochnedvänd ram från en Compact som en slags centralrörsram!

Kurt Gustavsson, en rätt hetsig kille med utvecklat tekniskt sinne bidrog stort till både utvecklingen av hojen, och tävlingsframgångarna.
Få förare har lagt av att tävla så många gånger som han.
När Monark tog kontakt med Kurt i slutet av -60 talet hade han redan slutat köra.
Sade han.

View attachment 457988

Men, så sent som 1995 kunde han fortfarande vinna oldboys-klasser på andra sidan jordklotet!

Bilden är tagen av Jan Hansson för Kungsbacka-Posten för fyra år sedan när tidningen skulle ranka kommunens 50 bästa idrottare.
Läs gärna: https://kungsbackaposten.se/sport/sportlistan-gustafsson-gasade-rakt-in-i-crosseliten/

Vad som inte nämns i artikeln är Kurts magnum opus - Fjäråsspridaren!
Oh yes - den genialiska sandspridaren för traktorns trepunktslyft som både kunde skopa upp sin sand eller flis själv från marken, och drevs med ett slavhjul löpandes på traktorns bakdäck tillverkades av Kurt G.
Lokalerna finns kvar bakom Shell Fjärås - små låga skjul tycker man i dag, men dom kokade av produktivitet då, på 60- och 70-talen.
Bärgar-Erland, en annan hjälte, var granne vägg-i-vägg.

Sverige har så många osjungna hjältar.
En del vill inte ha strålkastarljuset på sig, och det får man respektera.
Men, Monarks MC-satsning förtjänar mycket mer uppmärksamhet.
Det var en jäkligt kompetent maskin i början av sjuttiotalet.

Har en -74 som jag har tänkt åka in och besiktiga gör sista gången nu till våren

fa9a9e2bfbf41be8202900d182033c2f.jpg


afc552f9b28abf16fab74b3720a651b9.jpg


Är det nån här som har ett par knägummin till tanken på hyllan ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De orangea tankarna är "crosstankar" från MX-modellen som under vissa år såldes med en annan färg för att skilja modellerna åt.
Och, alla vet ju att en crosstank är mycket snabbare i starten...

Minnet har bleknat lite från -74 då.. En polare från den tiden hade en ISDT å den tanken va gul... Hade inte koll på cross modellen då..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den såg ut att vara i ett väldigt fint renoverat skick :tummenupp
Jag fick ärva en sådan av min farbror, dock är den i helt miserabelt skick.
Har haft en tanke på om det skulle gå att klyva den längs med, och hänga upp den på väggen i garaget, som en tavla, eller man får ju som två tavlor då.
Vi får se hur garageinredningen ska se ut fram mot våren.

Bra idé - två för en!

Egentligen är jag emot att sabba gamla hojar på det viset, men om den ändå är helt kört att få den körbar, så okej då.
Åas vill man väl inte ha skrot hänga så man ser det? Du kanske blir tvungen att göra den fin och sen kapa? :crash
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top