hannuse
När resan är målet
Det verkar som att någon hade samma uppfattning, så den rök rätt fort.
Endast 1 000 mil på 15 år betyder att den är JeTTeTrÅkiG har den samlade kunskapen i denna tråd bestämt!View attachment 458778
Någon som är sugen på en 15 år gammal honda för 85 tusen?
Nu tar du nog i lite grand.Endast 1 000 mil på 15 år betyder att den är JeTTeTrÅkiG har den samlade kunskapen i denna tråd bestämt!
Lite så tänker jag också ibland när någon vill sälja en gammal lågmilare. "Är den så j*kla tråkig/dålig/oanvändbar att du inte har använt den mer?"
Men det kan ju också vara så att den ägts av någon med för många leksaker. Har fått konkurrera med fritidsintressen för bilar, båtar och annat så att ägaren inte hunnit med den? Fast det går tillbaka till raden ovan. Hade den varit roligare så hade den blivit använd. Och bilen/båten hade blivit stående istället.
Nja, lite tog jag i men ensam är du inte... Och på SportHoj får man inte låta sig begränsas av fakta!Nu tar du nog i lite grand.
Visserligen skrev jag så här för ett antal dagar sedan:
Fast att utnämna detta till "den samlade kunskapen" är att ge mitt inlägg lite för stor tyngd!
Fast jag håller med dig.Nu tar du nog i lite grand.
Visserligen skrev jag så här för ett antal dagar sedan:
Fast att utnämna detta till "den samlade kunskapen" är att ge mitt inlägg lite för stor tyngd!
Eller så kom man på att "Det är inte kul att köra hoj, TROTS att SH-intelligentian VET att detta ÄR en rolig hoj"Fast jag håller med dig.
Har den gått så lite under alla dessa år så har man antingen köpt den i samlingssyfte, eller så var den inte roligare än så
Precis, och då var den ju inte roligare än så, för den människan, men kan ju vara grym för någon annan.Eller så kom man på att "Det är inte kul att köra hoj, TROTS att SH-intelligentian VET att detta ÄR en rolig hoj"
Som boende i nämnd kommun kan jag hela storyn om någon seriöst är intresserad.Ja, det är inte illa. Enligt uppgift ska låten och videon tydligen vara ett skolprojekt som fick eget liv när det laddades upp på nätet.
Och om vi bortser ifrån att det är lite pajigt så är det ändå bättre än Silvana Imam.
En intressant tendens kan man se redan nu: 125or från 80-talet verkar behålla greppet om marknaden. Det har dykt upp några objekt redan nu, och de är oftast sålda inom några timmar. En cb125, en RD125 och en DT125, alla för under tiotusen försvann från Blocket på rekordfart. Medan hojar som helt ok XJ900, XV 750 och XV1100 ligger kvar osålda i dagar och veckor. Så vem köper gamla 125or? Knappast dagens 16-åringar, och de som har körkort för tung mc köper väl större maskiner? Återstår bara samlare i åldern 60-plus, som vill ha dessa nostalgi-moppar i källaren hemma.Det kommer inte bli deflation den här sommaren heller. Folket kommer göra nåt med pengarna när dom inte kan åka på semester. Och utlänningar kommer dessutom hit och köper det som är för billigt.
Vi har inte sett mycket till vinterpriser under vintern så priserna blir nog höga till sommaren gissar jag.
Jag tror att det huvudsakligen är samma gubbar som samlar på gamla mopeder. Dom saknar nog ofta körkort eller åtminstone tungt kort men det är inte så noga för dom äger och kör ändå redan trimmade mopeder. Och just den där 125an var något dom drömde om som tonåringar men av någon anledning inte kunde köpa då.En intressant tendens kan man se redan nu: 125or från 80-talet verkar behålla greppet om marknaden. Det har dykt upp några objekt redan nu, och de är oftast sålda inom några timmar. En cb125, en RD125 och en DT125, alla för under tiotusen försvann från Blocket på rekordfart. Medan hojar som helt ok XJ900, XV 750 och XV1100 ligger kvar osålda i dagar och veckor. Så vem köper gamla 125or? Knappast dagens 16-åringar, och de som har körkort för tung mc köper väl större maskiner? Återstår bara samlare i åldern 60-plus, som vill ha dessa nostalgi-moppar i källaren hemma.
Begagnatmarknaden är redan rensopad från hojar som Yamaha SR400/500 och andra gamla enstånkor, för att inte tala om offroadmaskiner som XL 250/500 och XT250/500 som varit svårfunna de senaste åren. Även andra blivande klassiker som DR600 och KLR 650 är borta.
För oss med begränsad budget blir det nog att leta efter 400cc twin och gamla cb650/750 från 80-talet , innan även dessa upptäcks av samlare och drar iväg prismässigt.
Jag tror att man blir nostalgisk med åren. Jag köpte en ny Zündapp KS50 -76a. Tittar på dom idag med gamla minnen i tankarna. Men dels kostar dom för mycket och idag skulle jag som du säger förmodligen inte fnittra ihjäl mig köra en sån. Vi får se vad framtiden utvisar och lite nyare maskiner när de som är 20 bast idag blir över 50 ifall priserna går upp på liknande sätt. Skrev "vi får se" då jag ska bli bra gammal innan jag nyser i säcken ?Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Det kanske funkar för dom som aldrig uppfyllde drömmen om att skaffa hojkort efter moppetiden. Jag däremot som absolut ville ha en NSR 125 men har en mor som skulle kastat ut mitt tonåriga jag bara vid nämnandet av mc-kort och således tog det 10år senare och bara kört sporthoj sen dess. Att jag skulle sätta mig på en 125:a och bli alldeles fnittrig är föga troligt då vanan av att köra literklubbor helt enkelt gjort mig avtrubbad och resistent mot det.
Visst de är säkert fantstiska på kurviga vägar och jag skulle gärna smiska en på banan men jag bor i dalarna där kurviga vägar är sällsynta och banorna likaså...
Nostalgi för mig vore att få äga en K5 igen så jag kanske fattar det lite...
Alla är vi olika. Några följer gärna trender medans andra går sin egen väg. Så när det blivit inne med små motorcyklar ökar intresset för dessa.Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Det kanske funkar för dom som aldrig uppfyllde drömmen om att skaffa hojkort efter moppetiden. Jag däremot som absolut ville ha en NSR 125 men har en mor som skulle kastat ut mitt tonåriga jag bara vid nämnandet av mc-kort och således tog det 10år senare och bara kört sporthoj sen dess. Att jag skulle sätta mig på en 125:a och bli alldeles fnittrig är föga troligt då vanan av att köra literklubbor helt enkelt gjort mig avtrubbad och resistent mot det.
Visst de är säkert fantstiska på kurviga vägar och jag skulle gärna smiska en på banan men jag bor i dalarna där kurviga vägar är sällsynta och banorna likaså...
Nostalgi för mig vore att få äga en K5 igen så jag kanske fattar det lite...
Nä, du är inte ensam. Jag har ingen som helst förståelse för nostalgi trots vuxen ålder. Jag har tittat på 125or för att ha att köra med de dagar det är grisigt väder ute, men när de kostar som en riktig mc är det ointressant.Är det bara jag som inte helt fattar detta med nostalgi?
Den är på sin höjd värd 50 000:- om den är i fint skick?View attachment 458778
Någon som är sugen på en 15 år gammal honda för 85 tusen?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |