Jonas_Västerås
Sporthojsnörd
Korkad fråga från en amatör. Är bakvända däck en säkerhetsrisk? Slits däcken fortare?
Korkad fråga från en amatör. Är bakvända däck en säkerhetsrisk? Slits däcken fortare?
På den här moppen satt bägge däcken felvända vid köpet, usch så pinsamt så iväg till Wheeler-Dealer för att lägga om, men det visade sig att detta framdäck ska sitta såhärBak, på gata:
Ingen egentlig påverkan.
Det bara ser ruggigt pinsamt ut.
Bak, på grus/löst underlag:
Stor påverkan vad gäller det drivande fästet framåt. Är det ett traktor/pilformat mönster så fyller sig mönstret istället för att rensa sig - det spinner, sladdar, fari kring och bär sig åt. Obehagligt!
Å andra sidan: kör man sakta och noggrant på grus känner man inte stor skillnad. Det är bara alla andra som ser det...
Ett beprövat budgetknep är att ta ett symmetriskt mönstrat crossdäck och vända det på slutet när ena sidan av klackarna har blivit avrundat.
Det är fram som det händer grejer.
Inte bara på grus, gräs och gegga.
Scramblertrenden där man sätter på däck fram som egentligen är avsedda att jobba bak är ett enkelt sätt att försämra hojens egenskaper, och att försätta sig själv i riktigt farliga situationer.
Däck som Shinko, Big Bore och andra däck som har trendiga och riktningsbestämda mönster har till och med en riktningspil på sidan för att visa hur dom skall rulla.
Bak.
Om man får för sig att det är en bra idé att sätta ett klossigt, tungt och okänsligt bakdäck fram så skall man ändå se till att vända på det så att det får arbeta rätt.
Och nej, "jag kör bara på gata" duger inte.
Ett mycket vanligt däck att felmontera fram av dagens byggherrar är
Heidenau K60.
View attachment 461752
Detta däcket blir riktigt jäkla obehagligt att bromsa med på helt vanlig torr asfalt när man vänder det fel. Det ormar, kastar och drar så att den omedelbara reaktionen blir att lätta på bromstrycket - sedan får det gå som det vill med det där man bromsade för.
Sedan skall vi ha klart för oss att det handlar inte bara om hur mönstret "ser ut."
Det finns en handfull med framdäck som fått ett riktningsbestämt mönster som skall rulla åt fel håll.
Tusan vet hur dom tänkte till där, men...
Bridgestone BT45 är ett exempel:
View attachment 461753
Så, "Shiney side up" räcker inte.
Man måste vet vad som är fram och bak också. Och vart man är på väg...
På den här moppen satt bägge däcken felvända vid köpet, usch så pinsamt så iväg till Wheeler-Dealer för att lägga om, men det visade sig att detta framdäck ska sitta såhärView attachment 461754
Njae...
Jag vill inte bråka med varken dig eller Kjelle, men jag är skeptisk.
Fabrikat, typ och dims?
Det ser ut som en rip-off på tidiga K60...?
Gick ut och letade rätt på den, det är märkt med FRONT och pilen i rotationsriktningen.
Men, märket är Koreanska Golden Tyre så det finns nog flera dimensioner av möjliga felkällor i utförande här hehe
Alltså.... när man kör asfalt och bandagar så vänder man glatt mönstrade BAKdäck oftare än man byter kalsonger så man får ett jämnt slitage på båda sidorna. Och ingen märker någon skillnad.
Men ni menar alltså att det är HELT annorlunda med offroad-däck?
Alltså.... när man kör asfalt och bandagar så vänder man glatt mönstrade BAKdäck oftare än man byter kalsonger så man får ett jämnt slitage på båda sidorna. Och ingen märker någon skillnad.
Men ni menar alltså att det är HELT annorlunda med offroad-däck?
Jag skrev att jag kör MÖNSTRADE racedäck!Men slicks har ju inget mönster ju... bara mönsterdjup
Alltså... hur VET man att det var det felvända däcket som orsakade olyckan? Och inte något annat?Det finns några dokumenterade dödsfall pga felvända bakdäck i regn.
Bandagar går nog inte att jämföra, mönstret används ju inte direkt…
GT 201? Asså, jag vill inte bråka med tillverkaren heller, men är det verkligen pilmärkt åt det hållet,
så är det bara FEL!
Här är två (sponsrade!) utvärderingar:
Båda har framdäcket korrekt monterat. Korrekt efter hur det skall vara, inte hur någon jäddra pil pekar.
Såatte...
Golden Turd var ett skämt förr i världen, ett däck man verkligen kunde göra sig riktigt illa på.
För knappt 10 år sedan fick dom dock faktiskt europeiskt ägande, och det håller i sig.
Lite bakfram mot hur investeringsströmmarna går i andra fall, men det verkar som dom håller på att städa upp sin föreställning.
Kanske har du ett "all-asian" förhistoriskt Tre Skilling Banco-däck där tillverkaren själv basunerar ut sin okunskap kring vad dom håller på med. Håll i det isf.
Brooklyn är troligen mitt i prick med sitt 'vi fixar en pil, inga problem'.
Kan ju uppdatera er om hur det gick för denna... Jag budade aldrig på den.Nu har ni chansen att buda på denna pärla som varit uppe i tråden tidigare.
Auktionen: https://www.blinto.se/auction/Kawasaki-GPZ-Cafe-racer-129495-32331
View attachment 461498
Kan ju uppdatera er om hur det gick för denna... Jag budade aldrig på den.
4000+1250 i slagavgift så 5250:- för hojen.
Vilket ändå får ses som ett kap.
I delar så är den värd det dubbla, men jag är emot att man skall köpa någon annans bygge och plocka ned den i delar direkt Det är fan fult gjort i så fall.
Lägger någon ned sin själ i ett bygge, oavsett resultatet, så plockar man inte ned den i delar det första man gör.
Bygga vidare är en annan sak eller ge det något år och sen skrota den för mänsklighetens bästa. Helt ok, men inte direkt.
Blir man inte av med fanskapet på Blocket är väl en auktion ändå ett helt legitimt valLägger någon ned sin själ i ett bygge...
...så hänger man inte ut den på tork i en auktion och får ett slutgiltligt pris på sitt innersta.
Nix!Blir man inte av med fanskapet på Blocket är väl en auktion ändå ett helt legitimt val
Vill man ha riktigt låga bud så finns ju alltid Tradera utan reservationspris.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |