Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Synd att Nyköping ligger så långt bort. Bra pris och nybes för 8600kr, riktigt bra.

Yamaha virago xv535, 8 600 kr​




"Så långt bort"...?

Bor du inte i Stockholm?
Nyköping lär väl ändå vara en av de nörmaste städerna runt huvudstaden...?

Visst. Enköping är närmre - oavsett var man bor. Men ändå.
Det är Nyköping vi talar om.
Inte något av alla Nykøbing i Danmark.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
:unsure:
"Motorn är en riktig lågmilare 5900 mil"

"Yamaha TDM monterar en uppdaterad variant av den legendariska motor som Yamaha XT hade under Paris Dakar 1990/2000 tal, och som gav många vinster till Yamaha. En 2 cylinder med 5 ventiler per cylinder. (alltså en 850cc med 20 ventiler). Detta ger en fantastiskt drivmoment, på både låga och höga varv. Yamaha TDM är den absolut första crossover i världen. "


 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
:unsure:
"Motorn är en riktig lågmilare 5900 mil"

"Yamaha TDM monterar en uppdaterad variant av den legendariska motor som Yamaha XT hade under Paris Dakar 1990/2000 tal, och som gav många vinster till Yamaha. En 2 cylinder med 5 ventiler per cylinder. (alltså en 850cc med 20 ventiler). Detta ger en fantastiskt drivmoment, på både låga och höga varv. Yamaha TDM är den absolut första crossover i världen. "


Matte är svårt!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
:unsure:
"Motorn är en riktig lågmilare 5900 mil"

"Yamaha TDM monterar en uppdaterad variant av den legendariska motor som Yamaha XT hade under Paris Dakar 1990/2000 tal, och som gav många vinster till Yamaha. En 2 cylinder med 5 ventiler per cylinder. (alltså en 850cc med 20 ventiler). Detta ger en fantastiskt drivmoment, på både låga och höga varv. Yamaha TDM är den absolut första crossover i världen. "


Kompisens tdm har gått 10500+ o går hur bra som helst även på bana.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
:unsure:
"Motorn är en riktig lågmilare 5900 mil"

"Yamaha TDM monterar en uppdaterad variant av den legendariska motor som Yamaha XT hade under Paris Dakar 1990/2000 tal, och som gav många vinster till Yamaha. En 2 cylinder med 5 ventiler per cylinder. (alltså en 850cc med 20 ventiler). Detta ger en fantastiskt drivmoment, på både låga och höga varv. Yamaha TDM är den absolut första crossover i världen. "



Även svenska verkar vara svårt. Speciellt för någon som hävdar att han bara talar svenska...


Annonstexten är så vrickad att den förtjänar att spikas upp på väggen in extenso.



Säljes av:
Skicka meddelande
Fakta
Modellår
1997
Tillverkad
1997

Beskrivning
Säljer min unika TDM 850 då jag har en nyfödd hemma och tyvärr inte mycket tid att åka.
Följer en lång lista av arbetet jag har gjort: En unik motorcykel som är perfekt för att köra långa resor då positionen är optimal för ryggen, och det även för passagerare. Över 60.000:- av delar samt många timmars arbete. Dessutom, nyservad. Bara tanka och köra. - Motorn är en riktig lågmilare 5900 mil. Dessutom, har jag även bytt kolvarna för 500 mil sedan med 2 stycken Tyska Wössner med högt tryck effekt. - Komplett avgassystem från Delkevic, samt avgasbandage. - Dynojet steg 3 på förgasaren, monteras i samband med en K&N filter. - Ungefär 100 hästar. (Motor är riktigt stark och går som ett URVERK). - Fram bromssystem, är förbättrat och kommer från en Yamaha R1. Även bak system är utvecklad med en Brembo (serie gold). - Bromsbelägg är nya från SBS (Scandinavian brake syestem). - Helt omgjord sadel (specialbeställd), i läder med sydd TDM logo och guld detaljer. - Färgen är totalt omgjord i pärlvit färg, med guldiga detaljer runt om, samt original Yamaha dekaler i guld! (Även dom, Specialbeställda). - Ny koppling från den Italienska EBC (förstärkt i Kevlar). - Extra vindskydd fram (reglerbart). Ger skydd även vid högre hastighet. - Led belysning bak (både stoppljus och reg nummer) Godkända vid Besiktning. - Led blinkers fram och bak. (2 stycken reserv följer) - Krom skydd framför radiator med Yamaha logon. (specialbeställd) - Alla bromsrör är i stål (aeronautisk typ). - Litium batteri nytt. (Startar på en mikrosekund). - Led voltmeter indicator. - Specialbeställd Tankskydd i äkta läder från det franska företaget Top sellerie. Samt tankväska. Båda har TDM logon på. - Helt nya däck fram och bak Continental top däck. (ContiRoad Attack2). Som är senaste modell. - Stötdämpare bak är en Showa fullt reglerbart! - MC är obesiktad då jag inte har använt den förra sommaren, har stått alltid i varmt garage. (Jag startar den och låter den gå lite MINST en gång i månaden, och den har rullat sedan sista besiktning ENDAST 57 mil). Lite historia om Yamaha TDM 850! Yamaha TDM monterar en uppdaterad variant av den legendariska motor som Yamaha XT hade under Paris Dakar 1990/2000 tal, och som gav många vinster till Yamaha. En 2 cylinder med 5 ventiler per cylinder. (alltså en 850cc med 20 ventiler). Detta ger en fantastiskt drivmoment, på både låga och höga varv. Yamaha TDM är den absolut första crossover i världen. 41900:- Priset är prutat och klart! Ingen skambud! Jag har inte bråttom att sälja MC:n Finns annons ute, är MC kvar. Jag talar endast Svenska. Välkommen med frågor, om du vill ha flera bilder, eller välkommen att titta på denna fantastiska motorcykel! MC finns i Märsta (Sigtuna kommun) norr om Stockholm. OBS! Ingår även tankväskan i läder, samt original Yamaha sidoväskor (en väska ska repareras men det är en enkelt fix).


Så, förutom att det är ett no-no att montera DynoJet på XTZ/TDM 750/850, så vet jag inte om argumentet att han "startar hojen minst en gång i månaden och låter den gå" är något att bokföra på den positiva sidan direkt...

Conti Road Attack 2 är ett mer än 10 år gammalt däck. Det är INTE senaste däck i Road Attack-serien.
Både 3 och 4 finns ute och motsäger säljarens påstående.

Motorn har absolut inget alls gemensamt med XT-motorerna och han får ALDRIG ut 100 häst med de ändringar som är listade.

Hela annonsen andas pladder och grav grissminkning.
Killen har byggt upp sin drömhoj, och nu förväntas någon av oss betala för det.

"Unik" nämns både i rubrik och annonstext, och därtill upprepas "specialbestämd" flera gånger.
Just "specialbeställd" används ofta som något positivt, förstärkande säljargument.
Av säljaren.

Man kan också se "specialbeställd" som något ingen annan ville ha...


Edit: 5900 mil - är det en riktig lågmilare...?
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
"Unik" nämns både i rubrik och annonstext, och därtill upprepas "specialbestämd" flera gånger.
Just "specialbeställd" används ofta som något positivt, förstärkande säljargument.
Av säljaren.

Man kan också se "specialbeställd" som något ingen annan ville ha...
Ja, vad betyder egentligen specialbeställd? Skiljer det sig mot det vanliga sättet att beställa delar där man bara beställer något slumpvis?

"Jag vill beställa en sadel, tack."
"Okej, vilken modell ska..."
"Det spelar ingen roll, jag tar det du har på hyllan."
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
:unsure:
"Motorn är en riktig lågmilare 5900 mil"

"Yamaha TDM monterar en uppdaterad variant av den legendariska motor som Yamaha XT hade under Paris Dakar 1990/2000 tal, och som gav många vinster till Yamaha. En 2 cylinder med 5 ventiler per cylinder. (alltså en 850cc med 20 ventiler). Detta ger en fantastiskt drivmoment, på både låga och höga varv. Yamaha TDM är den absolut första crossover i världen. "


Tack, skönt att någon postade den där, jag vågade inte, tänkte att det skulle vara svårt att hålla sig "inom ramarna", men nu löste det sig.
Här finns en annan som jag funderar på, den är tydligen "fantastiskt".
Må så vara, men begreppet "tjejkörd" på en hoj, vet någon vad det innebär?
Är det samma som när det gäller bilar, det vill säga att kopplingen är helt slut och det finns inte en enda plåtyta som inte har en välplacerad buckla?
Dessutom är den servad "vid behov", det vill säga när någonting trillat loss, eller att den stannat under färd.

GSR.jpg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack, skönt att någon postade den där, jag vågade inte, tänkte att det skulle vara svårt att hålla sig "inom ramarna", men nu löste det sig.
Här finns en annan som jag funderar på, den är tydligen "fantastiskt".
Må så vara, men begreppet "tjejkörd" på en hoj, vet någon vad det innebär?
Är det samma som när det gäller bilar, det vill säga att kopplingen är helt slut och det finns inte en enda plåtyta som inte har en välplacerad buckla?
Dessutom är den servad "vid behov", det vill säga när någonting trillat loss, eller att den stannat under färd.

View attachment 469806


Ramarna...? :crash

En pladdrande fåne är en pladdrande fåne.
Eftersom snubben bara säger sig förstå svenska så kan ett litet vaffanculo inte störa...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack, skönt att någon postade den där, jag vågade inte, tänkte att det skulle vara svårt att hålla sig "inom ramarna", men nu löste det sig.
Här finns en annan som jag funderar på, den är tydligen "fantastiskt".
Må så vara, men begreppet "tjejkörd" på en hoj, vet någon vad det innebär?
Är det samma som när det gäller bilar, det vill säga att kopplingen är helt slut och det finns inte en enda plåtyta som inte har en välplacerad buckla?
Dessutom är den servad "vid behov", det vill säga när någonting trillat loss, eller att den stannat under färd.

View attachment 469806
Snigelspår på tanken. :yoparty
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Min sv får väl kategoriseras som tjejkörd.
Jag köpte den i så gott som nyskick men stått länge, fixade upp bromsar och åkte och besiktade. Sen körde jag en månad eller så innan det var dags för frugan att ta körkort!
På ca tre månaders körning så han hon väl med att tappa den 10 gånger, tog körkortet och firade med att kasta ut den i spenaten på Fällfors ?

Tack, skönt att någon postade den där, jag vågade inte, tänkte att det skulle vara svårt att hålla sig "inom ramarna", men nu löste det sig.
Här finns en annan som jag funderar på, den är tydligen "fantastiskt".
Må så vara, men begreppet "tjejkörd" på en hoj, vet någon vad det innebär?
Är det samma som när det gäller bilar, det vill säga att kopplingen är helt slut och det finns inte en enda plåtyta som inte har en välplacerad buckla?
Dessutom är den servad "vid behov", det vill säga när någonting trillat loss, eller att den stannat under färd.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Varför är det "icke-göra" att montera dynojet på hojen ovan?

"Dynojet" här avser deras bestyckningssatser. Dom är ojämna i kvaliteten och lider av kombinationen mjukt gods i munstyckena och hårt material i nålen. Resultatet blir att dom på kort tid ändrar blandningsförhållandet som man mödosamt arbetat fram.

På XTZ 750/TDM 850 finns redan ett grundproblem med förgasare som inte sitter horisontellt utan närmare är vinklade i 45 grader. Redan gravitationen gör att nålen vill skapa ovala ytor.
Därtill sitter nålen inte i en normal trottel, utan på en flatslid som står och flaxar i returpulserna från stängningen av insugsventilerna.

Alltså: konstruktionens inbyggda problem och brist multipliceras med faktor 10 genom att använda Dynojets bestyckningssats.

XTZ 750/TDM 850 behöver i original få sin förgasarbestyckning översedd med jämna mellanrum för att må och gå bra. Det är inte säkert att man kommer 1000 mil innan blandningsförhållandet är så off att det behöver korrigeras.
Med Dynojet munstyckssats kan problemen komma redan efter 100 mil.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top